Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutsche Bahn med IC-bus Berlin-København fra K15

af M Thomsen, 25/11 2014, 21:42 (3433 dage siden) @ andersj

Ja og med gratis netværk og salg af snacks og drikkevarer, noget DSB/DB har sparet væk i togene. - suk.

Deutsche Bahn med IC-bus Berlin-København fra K15

af Casper, 26/11 2014, 04:53 (3433 dage siden) @ M Thomsen

"Im IC Bus gelten die normalen Preise des Fernverkehrs und Reservierungspflicht, die einen Sitzplatz garantiert."

Det lyder ret dyrt - normalprisen er 87,80 euro (654 kr.).

29 euro hvis man er tidligt ude, men der findes flere andre busser, hvoraf nogle kører flere gange daglig.

Gråhundbus har en fast pris på 350 kroner, eller samme beløb i SEK (= 281 DKK). Rødbillet tager 299 kr. Eurolines starter ved 169 kr. Swebus fra 399 SEK. Men kommer ikke op på DB's priser.

Internt i Tyskland kører der desuden meget bllige busser.

Norwegian flyver fra 249, Air Berlin fra 377 og SAS fra 399 kr. Desuden er der Easyjet.

DB har to betingelser for de billige pladser: at de ikke er udsolgt, og at man bestiller senest tre dage før.

Flyselskaberne har kun én betingelse: at der er billige pladser tilbage.

Jeg har før været heldig at få en billig flyafgang med kort varsel. Det kan bl.a. lade sig gøre fordi der tilsyneladende er overkapacitet på ruten.

Det er dejligt at man omsider får en slags indrømmelse af at Kbh-Berlin-toget ikke burde være nedlagt - sådan opfatter jeg det, når de nu laver en IC-bus.:-)

Deutsche Bahn med IC-bus Berlin-København fra K15

af glade-koege ⌂, køge, 26/11 2014, 09:44 (3433 dage siden) @ Casper

Bussen kan jo også køre direkte Berlin, gedser - kbh og ikke den kæmpe omvej over hamborg... gør det er hurtigere og nemmere tror jeg for de fleste..

og Berlin er en fed by at besøge :-)

Deutsche Bahn med IC-bus Berlin-København fra K15

af Bjarke Hvass, Valby, 26/11 2014, 09:57 (3433 dage siden) @ glade-koege

Bussen kan jo også køre direkte Berlin, gedser - kbh og ikke den kæmpe omvej over hamborg... gør det er hurtigere og nemmere tror jeg for de fleste..

Ved kig i bussen og togets køreplan kommer jeg frem til at bussen bruger omkring 1 time længere på turen København-Berlin og Berlin-København. Derudover kører bussen kun fredag og søndag, mens DSB/DB kører en daglig ICE afgang uden skift i Hamborg.

På turen derned køres der om natten hvilket må betyde at man får forstyrret sin søvn mellem kl. 1:30 og 3:30 mens der sejles fra Gedser til Rostock.

Deutsche Bahn med IC-bus Berlin-København fra K15

af UTJ, 26/11 2014, 11:24 (3433 dage siden) @ Bjarke Hvass

Ved kig i bussen og togets køreplan kommer jeg frem til at bussen bruger omkring 1 time længere på turen København-Berlin og Berlin-København.

Også længere tid når sporarbejder som følge af strækningsopgradering lukker delstrækninger? For med alle de sporspærringer og togbusser er det nok nemmere med en direkte bus.

Deutsche Bahn med IC-bus

af re20000, 26/11 2014, 11:49 (3433 dage siden) @ UTJ

Nyt navn til gammelt logo: Deutsche Bus...
Så kan vi vel ligeså godt rykke skinnerne op med det samme?

Nold

Deutsche Bahn med IC-bus Berlin-København fra K15

af Lars M, 26/11 2014, 15:26 (3432 dage siden) @ andersj

-Og jeg som troede at DB ikke måtte køre busdrift, i princippet rutekørsel, under både Arriva- og DB-navnene, i samme land...

Deutsche Bahn med IC-bus Berlin-København fra K15

af Fysikeren, 26/11 2014, 15:56 (3432 dage siden) @ Lars M

-Og jeg som troede at DB ikke måtte køre busdrift, i princippet rutekørsel, under både Arriva- og DB-navnene, i samme land...

Hvad skulle dog forhindre det? Det er jo bare et brandingspørgsmål.

Eneste klausul jeg har hørt om i forbindelse med DB's overtagelse af Arriva er, at de i DB's hjem, Tyskland, skulle sælge Arrivas aktiviteter fra, da de ellers ville blive for dominerende.

Deutsche Bahn med IC-bus Berlin-København fra K15

af Niels Munch, 26/11 2014, 16:21 (3432 dage siden) @ Fysikeren

Eneste klausul jeg har hørt om i forbindelse med DB's overtagelse af Arriva er, at de i DB's hjem, Tyskland, skulle sælge Arrivas aktiviteter fra, da de ellers ville blive for dominerende.

Ja, da Deutsche Bahn i 2010 overtog ARRIVAs aktiviteter, forlangte EUs konkurrencemyndigheder, at ARRIVAs hidtidige tyske bus- og jernbaneaktiviteter skulle overdrages til anden side, og det blev så til det italiensk dominerede NETINERA, hvis hovedejer er FS.

M.v.h.
Niels

Avatar

Deutsche Bahn med IC-bus Berlin-København fra K15

af Per Hauberg, 26/11 2014, 20:40 (3432 dage siden) @ Niels Munch

Er det nu, vi skal spole tilbage og mindes den mageløse DSB-kampagne, der skulle overbevise os om gevinsten i at rejse København-Berlin via Hamborg...?
Busser med højere serviceniveau, velfungerende klimaanlæg og mindre mekanisk støj er vejen frem til nedlæggelsen af de dansk/tyske fællessidespor mellem Hamborg og Danmark. Suk ! :-(

IC-bus Berlin-København ingen nyhed

af Casper, 27/11 2014, 00:59 (3432 dage siden) @ Per Hauberg

Som nævnt i mit indlæg er der i forvejen fire busselskaber på ruten.

Det eneste nye er en bus med DB's design og bemaling ...

Det kan godt være de lover god komfort, men mon ikke også nogle af de eksisterende busfirmaer kan tilbyde det samme?

Jeg har ikke prøvet dem alle sammen, men jeg synes ruten er til at holde ud, selv om det er 7-8 timer, da man har to timers pause midtpå.

Fjernbusser, som de findes nu, er først blevet tilladt 1.1.2013 i Tyskland. Aktørerne er store selskaber, det er p.t. en voldsom kamp på lave priser. Nogle er allerede gået konkurs.

Et par links herom:

http://www.dw.de/erste-pleite-auf-dem-deutschen-fernbusmarkt/a-17934306

http://blog.fahrtenfuchs.de/fernbus-marktforschung/

Når markedet er så stort skyldes det vel udelukkende de høje priser på togrejser.

DB's busser kører dog indtil videre kun på ruter hvor der er dårlige togforbindelser. Men jeg læser at DB har bestilt 800 nye busser, så der må være nogle planer om vækst.

Man kan i øvrigt købe en DB-billettype ved navn Bahn-Spezial som kun sælges på fjernbussøgeportalerne.
http://www.t-online.de/reisen/reisemagazin/bahnreisen/id_71053546/-bahn-spezial-guensti...

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak