Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning (Jernbanen i dag)

af Mo 568, 27/11 2014, 01:06 (3409 dage siden)
redigeret af Mo 568, 27/11 2014, 01:19

I dag torsdag er der borgermøde i Ringsted vedrørende den nivaufri udfletning af jernbanen ved Ringsted. Mødet afholdes i Selskablokalerne, Dronningensgade 30, fra kl. 19:00 til 21:30. Mødet er kommet i stand fordi der blandt alle partier repræsenteret i Ringsted Byråd, er enighed om, at den nivaufri udfletning skal placeres øst for Ringsted, på en mark mellem Adamshøj gods og Kværkeby station. Banedanamrk og Formanden for Socialdemokraterne i Ringsted holder, på vegne af Byrådet, et oplæg. Hvorefter Folketingsmedlemmer herunder Trafikordførere skal holde et kort indlæg, med efterfølgende mulighed for spørgsmål fra deltagerne. Venlig hilsen, Pensioneret Sikkerhedschef ved DSB/CFLcargo Thomas Albøg Olsen alias Mo 568

[image]

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Lars Kongshøj, 27/11 2014, 06:06 (3409 dage siden) @ Mo 568

I dag torsdag er der borgermøde i Ringsted vedrørende den nivaufri udfletning af jernbanen ved Ringsted.

Kan man gøre sig håb om et kort referat ;-)

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Jesper Thorup-Jensen @, Ringsted, 27/11 2014, 12:32 (3409 dage siden) @ Mo 568

Den udfletning skal udføres øst for Ringsted, alt andet vil være uansvarligt.Nu må Banedanmark til at tage sig sammen.
Held og lykke med mødet.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af UTJ, 27/11 2014, 12:54 (3409 dage siden) @ Jesper Thorup-Jensen

Den udfletning skal udføres øst for Ringsted, alt andet vil være uansvarligt.Nu må Banedanmark til at tage sig sammen.

Det virker de helt oplagt at bygge en udfletning vest for Ringsted, således at stationen kan fungere mere fleksibelt i forhold til den forventeligt intensive trafik der må komme. Desuden er det jo oplagt at der netop i Ringsted er behov for en meget fleksibel løsning, da trafikeringen kan ændres sig meget over de kommende år.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Jesper Thorup-Jensen @, Ringsted, 27/11 2014, 14:37 (3409 dage siden) @ UTJ

Man har jo lov til at have en anden mening, men den deles absolut ikke af os, der bor i det område som den vestlige udfletning berøre, jeg har ikke mødt en eneste.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Thomas Hauerslev ⌂, 27/11 2014, 16:52 (3409 dage siden) @ Jesper Thorup-Jensen

Det virker som en storm i et glas vand på en Københavner. Ringstedborgere, der bekymrer sig om naturen er prisværdigt. Hvad skulle vi gøre her inde i storbyen, hvor byen er gravet op mindst 21 steder i mindst 6-8 år imens den nye metrolinie bliver anlagt til gavn og glæde for alle de næste 100 år? For ikke at tale om de 50 andre udgravninger og projekter der er gang i i overalt i byen. Eller den nye jernbane til Køge/Ringsted, hvor hele motorvejen til Køge næsten er en lang byggeplads. Når jeg ser luftfoto over Ringsted er jeg ikke helt klar over hvad der er problem i Ringsted, men det forekommer at der mangler lidt proportionalitet i klagerne. Det ligner småtingsafdelingen for byggesager at bygge en simpel udfletning.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Kloge Aage @, Horsens, 28/11 2014, 01:16 (3408 dage siden) @ Thomas Hauerslev

Tror nu ikke borgerne bekymrer sig om naturen, hvis man ser på udformningen vest, jfr tidligere indlæg, berører den vel ikke så meget naturen, men hæver nogle spor mere end de i forvejen er (og de ligger højt her), så det er nok mest støj / skygge frygt fra nogle villaejere.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Svend, 27/11 2014, 19:27 (3409 dage siden) @ Jesper Thorup-Jensen

Den udfletning skal udføres øst for Ringsted, alt andet vil være uansvarligt.Nu må Banedanmark til at tage sig sammen.

Du bliver nok lige nødt til at sætte dig ind i sagerne. Den østlige udfletning er ikke en del af anlægsloven og bliver derfor ikke bygget - før den måske engang bliver vedtaget af Folketinget.

Men lad os se om politikerne lader sig rive med og finder penge til ændringer/udvidelser af København-Ringsted-projektet. Indtil videre er udfletningen i vestenden af Ringsted station sat i bero og det kan da være, at det bare bliver sådan. Og hvem ved om der måske kan findes en helt tredje og endnu bedre løsning?

--
Svend

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Morten Flindt Larsen, 27/11 2014, 20:40 (3408 dage siden) @ Jesper Thorup-Jensen

"Den udfletning skal udføres øst for Ringsted, alt andet vil være uansvarligt. "

Uansvarligt for hvad?

Formålet med udfletningen er at skabe en forbedret afvikling af togtrafikken vest for Ringsted til og fra Ringsted station, så hvis man i fuldt alvor indtager det standpunkt, at den vestlige udfletning skal placeres øst for byen ved Adamshøj, så siger man implicit, at Ringsted station skal flyttes til åben mark ved Adamshøj. Det er logik i harehøjde, at ellers kan en vestlig udfletning ligesom ikke rigtig opfylde sit formål. En flytning af stationen tror jeg godt nok, at mange af Ringsteds borgere vil være kede af, ja nærmest finde uansvarlig. At placere Ringsted stations vestlige udfletning øst for byen forekommer mig derfor lige så absurd, som hvis man i 1920'erne havde ønsket at placere Roskildebanens og Midtbanens østlige udfletning mod Roskilde og Hvalsø vest for byen, eller hvis man for den sags skyld havde placeret Vestmotorvejens to frakørsler til Benløse og Ringsted ude ved Bringstrup-Fjenneslev, i stedet for hvor de nu ligger. I virkelighedens verden kan man ikke bare placere udfletninger uden hensyntagen til deres formål (trafikafviklingen), det være sig på motorveje som på jernbaner.

I øvrigt er det en glædelig overraskelse for mig, at der i Ringsted findes et stykke "bevaringsværdig natur" på et trekantet 90 x 300 x 300 meter stort, brakliggende areal omgivet af to dobbeltsporede, stærkt trafikerede jernbanestrækninger. Når der er tale om bevaringsværdig natur, håber jeg, at der fra ansvarlig side er rettet henvendelse til Danmarks Naturfredningsforening, så den er blevet inddraget i sagen. Ellers risikerer man jo at fremstå som useriøse.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Svend, 27/11 2014, 21:11 (3408 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I øvrigt er det en glædelig overraskelse for mig, at der i Ringsted findes et stykke "bevaringsværdig natur" på et trekantet 90 x 300 x 300 meter stort, brakliggende areal omgivet af to dobbeltsporede, stærkt trafikerede jernbanestrækninger.

Er det ikke det område, der for år tilbage (men stadig i nyere tid) blev fyldt op med gamle skærver og andre jordrester fra forskellige sporombygninger? Tidligere gik både sporene mod Sorø og mod Glumsø på særskilte dæmninger ud af stationen. Man fandt meget gelinde et passende sted at lægge overflødig jord og sten - det var før der var noget der hed VVM-undersøgelser ;-)

--
Svend

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Morten Flindt Larsen, 27/11 2014, 21:26 (3408 dage siden) @ Svend

Jeg tror, at der er noget med, at den meget sjældne skærvemus lever i vild tilstand på arealet... :-D :-P

Med venlig hilsen

M;-)rten

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/11 2014, 21:35 (3408 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad er en skærvemus?


Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Morten Flindt Larsen, 27/11 2014, 21:51 (3408 dage siden) @ Holger Sørensen

"Hvad er en skærvemus?"

En fjern fætter til hasselmusen. De findes i tre afarter: 1. distriktskærvemus, 2. distriktskærvemus og privatbaneskærvemus. Sidstnænvte er historisk set meget sjælden, da de fleste privatbaner kun har haft grusballast. 3. distriktsskærvemusen er en totalt uddød art.

Med venlig hilsen

M:-Prten

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Stefan @, Hørsholm, 27/11 2014, 22:40 (3408 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

:-D :-D :-D

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Jesper Thorup-Jensen @, Ringsted, 27/11 2014, 21:52 (3408 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ups! Ja jeg kan jo godt se vi ikke har nogen venner i dette forum, angående dette emne, så må vi jo håbe der andre der har en anden mening.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Svend, 27/11 2014, 22:32 (3408 dage siden) @ Jesper Thorup-Jensen

Ups! Ja jeg kan jo godt se vi ikke har nogen venner i dette forum, angående dette emne, så må vi jo håbe der andre der har en anden mening.

Problemet er, at Ringsted station ikke var/er en del af anlægsloven om København-Ringsted banen. Det var således fra starten ikke muligt at få indrettet et ordentligt og tidssvarende trafikanlæg på (eller omkring) Ringsted station, men der blev dog lappet på dette ved at Folketinget besluttede at der kunne anlægges et overføringsanlæg i vestenden af Ringsted station. Det er den rent jernbanefaglige del af sagen.

Det der tales om nu (og da sagen startede), er støjgener for nogle indbyggere i den vestlige del af Ringsted. Tingene blandes godt og grundigt sammen, garneret med nogle politiske drillerier som har mindre med trafikanlægget at gøre, men mere går på at vise svaghed hos transportministeren og dermed score billige point til eget parti. Kønt er det ikke!

--
Svend

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Jesper Thorup-Jensen @, Ringsted, 27/11 2014, 22:57 (3408 dage siden) @ Svend

Nå så er vi da tilbage på sporet!
Hvorfor har man så meget imod den østlige løsning? Der er dog en mulighed for en udfletning der. Hvorfor skal denne udfletning absolut klemmes ned vest for stationen. Med forøget støj til følge, for ikke at tale om al det bøvl der bliver i anlægsfasen, med tunge maskiner m.v. midt inde i et villakvarter. Og jeg ved udmærket godt at det til sidst bliver en politisk løsning der skal til. Men Banedanmark her jo også en finger med i spillet i denne sag, da de jo har "glemt" at udleverer nogle sagsakter.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Svend, 27/11 2014, 23:13 (3408 dage siden) @ Jesper Thorup-Jensen

Nå så er vi da tilbage på sporet!
Hvorfor har man så meget imod den østlige løsning? Der er dog en mulighed for en udfletning der. Hvorfor skal denne udfletning absolut klemmes ned vest for stationen. Med forøget støj til følge, for ikke at tale om al det bøvl der bliver i anlægsfasen, med tunge maskiner m.v. midt inde i et villakvarter. Og jeg ved udmærket godt at det til sidst bliver en politisk løsning der skal til. Men Banedanmark her jo også en finger med i spillet i denne sag, da de jo har "glemt" at udleverer nogle sagsakter.

Det kunne være interessant om de, der foreslår en østlig løsning, samtidig skitserer hvordan sporlayoutet på og omkring Ringsted station skal se ud. Jeg tror ikke at man undgår store ombygninger på selve Ringsted station, heller ikke i vestenden (husk på at gennemkørselshastigheden skal forøges). Samtidig kan man komme med et bud på, hvad disse ombygninger (store eller små) på selve stationen vil løbe op i og hvilke trafikale konsekvenser det vil medføre i ombygningsfaserne. Så har beslutningstagerne lidt mere at forholde sig til.

Men tilbage til borgermødet: Hvad blev der diskuteret, hvordan var stemningen .... fortæl, fortæl!

--
Svend

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Jesper Thorup-Jensen @, Ringsted, 27/11 2014, 23:29 (3408 dage siden) @ Svend

Jeg mener at have set tegninger over sporføringen i den vestlige model, også angående stationen, men om det var den endelige beslutning ved jeg ikke. Den østlige løsnings sporleyout har jeg ikke set noget til, men det må jo kunne lade sig gøre.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af OJK37, 28/11 2014, 00:13 (3408 dage siden) @ Jesper Thorup-Jensen

Der er udarbejdet og fremlagt et ganske omfattende og veldokumenteret materiale, såvel jernbaneteknisk som økonomisk, omkring en østlig løsning; den burde man nok sætte sig ind i INDEN man begynder at diskutere/gætte!! Og hvis man tror, at den vestlige løsning ikke griber ind i sporplanen og forholdene på Ringsted st. så må man tro om igen.
At den vestlige "løsning" er en del af anlægsloven - jamen - gør det løsningen mere rigtig??
Arh - diskussionen her i forummet er mig en kende for overfladisk og afsporet!! Der er endnu ikke kommet en virkelig konkret tilkendegivelse af, hvorfor BDK vil trumfe/tromle den vestlige løsning igennem.
Ole-Jørn

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Kloge Aage @, Horsens, 28/11 2014, 01:10 (3408 dage siden) @ OJK37

Østlig løsning...øhh, hvem har udarbejdet den ?

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af LasseG, 28/11 2014, 00:37 (3408 dage siden) @ Svend

Det kunne være interessant om de, der foreslår en østlig løsning, samtidig skitserer hvordan sporlayoutet på og omkring Ringsted station skal se ud.

Jeg erindre at der i Jernbanen på et tidspunkt (for år tilbage) har været skitseret forslag til hvordan sådan en østlig sporudfletning kunne se ud..

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Mo 568, 28/11 2014, 02:35 (3408 dage siden) @ LasseG
redigeret af Mo 568, 28/11 2014, 03:04

Hej Lasse

På dette link:

Kapacitetsudvidelse København-Ringsted - Dispositionsforslag

kan du på side 42 og 75 se hvordan Banedanmarks forlsag, fra 6. august 2008, til en nivaufri udfletning øst for Ringsted var påtænkt udformet.

På dette link:

Kværkeby - Ringsted miljøredegørelse 10

finder du tilsvarende informationer på side 12 og 13.

Det blev for dyrt, fordi der er tale om to lange enkeltsporede rammbroer med en lille skæringsvinkel. Banedanmarks forslag til ny bro vest for Ringsted, er en kort bro med en skæringsvinkel på ca. 10 grader. Broen skal graves 4 meter ned i, hhv. hæves 4 meter op over den eksistrende jernbanedæmning i ådalen. Projektet indebærer endvidere at der skal anlægges yderliger et spor på hver side af den eksisterende dæmning, som i bredden skal udvides fra 60 til 90 meter.

Ringsted foreslå at opføre en tilsvarened bro med en skæringsvinkel på 10 grader, øst for Ringsted, på en flad mark. Det kan umuligt blive dyrere end i vest.

Venlig hilsen
Thomas

Her kan i læse Ringsteds argumenter.

af Mo 568, 28/11 2014, 00:16 (3408 dage siden) @ Mo 568

Ringsteds argumenter kan læses i det vedhæftede flyveblad.

[image]

[image]

Her kan i læse Ringsteds argumenter.

af Kloge Aage @, Horsens, 28/11 2014, 01:08 (3408 dage siden) @ Mo 568

Hej MO-mand


Jeg synes dette Østlige dokument ligner ren propaganda, er det ikke noget du har lavet ?

Og spændende at dine beregninger giver et helt andet resultat end banedanmark, men må dog tro at de har haft et større apparat af Danmarks bedste rådgivere og med ministeriet i ryggen til at lave beregningerne ? Men selvfølgelig kan de jo fejle, og Banedanmark vil selvfølgelig alle ondt - specielt borgerne i Ringsted. Men er sandheden ikke, at de forsøger at gøre hvad deres opdrag er, at lave en økonomisk og samfundsmæssig optimal løsning ?

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Mo 568, 28/11 2014, 01:44 (3408 dage siden) @ Mo 568

[image]

[image]

I øvrigt kan jeg henvise til Folketingets hjemmeside under dette link: Folketinger.dk

Ved at vælge: "Bilag" under Udvalgsbehandling i menuen til venstre, opnås der adgang til de 14 bilag som er tilsendt Folketinget Transportudvalg i sagen. Blandt bilagene er det materiale som har fået Transpportministeren til at beslutte, at den vestlige løsning skal udskydes indtil den østlige er undersøgt til samme detaljeringsniveau.

Venlig hilsen
Pensioneret Sikkerhedschef ved DSB/CFLcargo
Thomas Albøg Olsen alias Mo 568

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Morten Flindt Larsen, 28/11 2014, 03:42 (3408 dage siden) @ Mo 568

Hej Thomas,

Tak for det! Interessant at se Ringsteds forslag. Stationen bliver jo dermed næsten lige så lang som Fredericia.

Med hensyn til den reetablerede RE-perron går jeg ud fra, at det kun er meningen, at et absolut mindretal af regionaltogene skal benytte den, da der ellers bliver behov for en niveaufri sporudfletning i øst, hvis man ikke skal have al regionaltrafikken til/fra vest og syd kørende tværs hen over henholdsvis Sydbanens og Vestbanens hovedspor med fjendtlige togveje og deraf følgende "indbyggede" driftsuregelmæssigheder. Regionaltogspendlerne vil næppe bryde sig om at få deres rejsetid forlænget af den mere langsommelige trafik på tværs af hovedsporene, ligesom de lokale pendlere til/fra Ringsted ikke være begejstrede for at få lidt længere gåafstand til busterminalen, end de vil få med Bdk's forslag. Gode omstigningsforhold mellem tog og bus betyder meget i det daglige.

Industrisidesporet ved Østre Ringvej afgrener med et modgående sposkifte fra et 160 km/t spor, så det tvivler jeg lidt på, at Trafikstyrelsen vil acceptere, men det ved du nok mere om end jeg. Industrisporet kan vel i så fald i stedet tilsluttes sporene ved regionaltogsperronen eller industrierne opgive at benytte jernbanen.

Umiddelbart synes jeg det ser ud som om, at Ringsteds forslag indeholder 1/3 flere sporskifter i togvejene end BDk's lovforslag, hvilket sandsynligvis vil resultere i flere driftsuregelmæssigheder som følge af sporskifteproblemer, selv om sådanne naturligvis statistisk set sjældent forekommer. Desuagtet vil det af hensyn til regulariteten måske være en god idé at fjerne nogle af sporskifterne ved Adamshøj. Er de virkelig nødvendige og kan de i givet fald ikke overflødiggøres at en niveaufri udfletning øst for stationen?

Med venlig hilsen

M:-)rten

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Nordexpress, 28/11 2014, 13:15 (3408 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Når man ser på BaneDanmarks sporplan og sporskifter for Ringsted ser det ud til, at ingen af de fire tilsluttede strækninger kan benyttes i vekselspordrift - kan det være sandt, at man udbygger uden muligheden for både højre- og venstresporsdrift??

(Og undskyld, hvis ordet vekselspordrift ikke er det korrekte - husk det er tanken, der tæller)

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Frank Poulsen, 28/11 2014, 14:26 (3408 dage siden) @ Nordexpress

Når man ser på BaneDanmarks sporplan og sporskifter for Ringsted ser det ud til, at ingen af de fire tilsluttede strækninger kan benyttes i vekselspordrift - kan det være sandt, at man udbygger uden muligheden for både højre- og venstresporsdrift??

(Og undskyld, hvis ordet vekselspordrift ikke er det korrekte - husk det er tanken, der tæller)

Jeg giver dig ret. Det er rystende (i mine øjne) at se hvordan der spares på sporskifter hver gang man ser nybyggerier og ombygninger. Her er det tilsyneladende ikke muligt at komme fra venstre spor ind i Ringsted (Fra Køge) og fortsætte mod Odense, uden at fortsætte af venstre spor! Det er da helt forrykt altså! Hvad hvis noget så normalt som et tog med et nedbrud, afventede ambulance eller lignende, så BANG så holder al trafik stille, for man kan ikke komme udenom, på trods af Ringsted er en stor station med 5 perronspor. Næh det er sgu rystende. Ligeså som Køge Nord... Og planlagte sporarbejder er jo heller ikke unormalt. Suk siger jeg bare.

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Svend, 28/11 2014, 15:06 (3408 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg giver dig ret. Det er rystende (i mine øjne) at se hvordan der spares på sporskifter hver gang man ser nybyggerier og ombygninger. Her er det tilsyneladende ikke muligt at komme fra venstre spor ind i Ringsted (Fra Køge) og fortsætte mod Odense, uden at fortsætte af venstre spor! Det er da helt forrykt altså! Hvad hvis noget så normalt som et tog med et nedbrud, afventede ambulance eller lignende, så BANG så holder al trafik stille, for man kan ikke komme udenom, på trods af Ringsted er en stor station med 5 perronspor. Næh det er sgu rystende. Ligeså som Køge Nord... Og planlagte sporarbejder er jo heller ikke unormalt. Suk siger jeg bare.

Er der nogen der her kan vise de rigtige Banedanmark-sporplaner for Ringsted (med et vestligt udfletningsanlæg i niveau og som over/underføringsanlæg) og Køge Nord?

--
Svend

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Mo 568, 29/11 2014, 01:47 (3407 dage siden) @ Nordexpress

Hej Nordexpress

Som svar på dit spørgsmål om vekselsporsdrift har jeg uploaded en sporplan som er direkte sammenlignelig med Ringsteds forslag. Forsudsat at Banedanamrk ikke har ændert på sporplanen siden den 14. marts 2014.

vh
Thomas / Mo 568

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Mo 568, 29/11 2014, 01:27 (3407 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Retableret RE-perron
Den retablerede perron til regionaltog (i Ringsteds forslag) er udelukkende tænkt benyttet af det eksistrende system med korte stoptog Østerport - Ringsted. Så der kan skiftes køreretning, uden at det konflikter med trafikken på højhastighedsstrækningen. Banedanmark havde planlagt med at vending af disse tog skulle ske i spor 1 eller 2, hvilket i forbindelse med uregelmæssigheder vil påvirke regulariteten på Vest og Syd-banen. Regionaltog fra Roskilde som skal videre til Slagelse benytter i Ringsteds forslag spor 1,3 eller 4,og i den modsatte køreretning spor 2, 3 eller 4 Der er således gode mulighed for valg af alternativt perronspor ved uregelmæssigheder. Jeg tror at rettidighed betyder mere en gode omstigningforhold - hvis passagererne skal vælge.

Industrispor

Jeg tror du har ret i at det bliver vanskeligt at få godkendt. Planen er jo som det fremgår et forslag. Såfremt man, som i Banedanamrks forslag, udbyggede med et 5. spor i banegraven ved "Mellem Broerne", i forlængelse af spor 5, ville det være muligt at håndtere fremtiden længder på transitgodstog på 1500 til 2000 meter. Denen udbygning vil samtidig løse godkendelseprobelmerne, fordi industrisporet så kan tilsluttes forlængelsen af spor 5. At der derfeter kan rangeres til industriområdet uden at komme i berøring med en hovedtogvej er jo også en fordel.

Antallet af sporskifter i de to forslag

Når det vestlige udfletningsanlæg er forsynet med så mange sporskifter som der er tilfældet er det for at demonstrer at der er 100 % fleksibilitet og at der ikke er krydsningskonflikter ved 2 samtidige gennemkørselstogveje. Jeg kan sagten forestille mig at anlægget bygges med et mindre antal sporskifter (det antal der er behov for med de gældendenkøreplaner) og at man så senere udbygger i takt med den stigende trafik. Det skal endvidere ffintænkes, hvor mange af sporskifterne som skal være højhastighedsskifter, og hvor mange der kan være til en lavere hastighed, fordi de fortrinsvis benyttes af regionale og godstog.

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Morten Flindt Larsen, 29/11 2014, 01:40 (3407 dage siden) @ Mo 568

Hej Thomas,

Tak for den fine uddybning. Den har ændret min holdning til den østlig udfletning noget i positiv retning, men nu får vi jo se, hvad "systemet"s planlæggere og "regnedrenge" når frem til. Desværre er det jo langt fra altid de optimale løsninger, man får som endeligt resultat i dagens Danmark jf. f.eks. de beskårede projekter til "supersygehuse". Nogle gange tænker man, at det havde været bedre at beholde det gennemprøvede gamle frem for at udvikle beskåret nyt.

God weekend herfra!

M:-)rten

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Mo 568, 29/11 2014, 00:51 (3407 dage siden) @ Mo 568

De rigtige Banedanmark-sporplaner for Ringsted kan jeg ikke klare. Men jeg har nu oploaded Banedanamrks forslag tegnet i den samme grafik og detaljeringsgrad som Ringsteds forslag. Så skulle det være muligt at foretage de detaljerede sammenligninger der er igang her på forummet. Sporplanen over Banedanamrks forslag er baseret på de oplysninger som var tilgængelige for mig da Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2014.

[image]

[image]

Vh
Thomas Albøg Olsen / Mo 568.

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Frank Poulsen, 29/11 2014, 08:20 (3407 dage siden) @ Mo 568

Der er noget jeg ikke forstår. Mangler spor 1 ikke i Ringsteds løsning på tegningen? Eller kræver Ringsteds løsning at alle perroner rykkes og der kun er et spor hvor der i dag er spor 1 og 2?

Derudover har jeg forsøgt at sætte forslagene op i et skema for at se mulige køreveje, for mig at se er noget af det vigtigste fleksibilitet ved uorden, nedbrud, sporarbejder osv. Og ved Banedanmarks forslag har jeg kun en anke jeg synes er slem. Kommer man af højre spor fra Femern kan man kun komme i spor 3 og 5 (og 6 for godstog), hvorimod man faktisk har flere muligheder fra venstre spor. Jeg savner lidt en krydsning helt ude ved i-signalet modsat retning, så man fra højre spor også kan komme over i spor 2 eksempelvis. Synes kun 2 mulige perronspor fra en køreretning på en station med 5 perronspor er lige i underkanten. Ligeledes hvis man skal mod Fehmern. Så er spormulighederne også få. Fra den normale køreretning mod Fehmern er spor 2, men herfra kan man så ikke komme af venstre spor. Så er der spærret højre spor Ringsted - Glumsø, og man skal krydse hinanden skal man ind og genere i perronsporene som fortrinsvis er fra Odense (spor 5). Dette kunne undgås hvis der ude ved indkørslen fra Fehmern kom en krydsningsmulighed modsat også, så mener jeg at man ville opnå stor fleksibilitet i alle retninger. Ikke alle spor kan bruges nej, men der mindst 3 spor muligheder fra og til alle retninger, som jeg lige ser det.

Ringsted løsningen ville jeg også forsøge at sætte op, men er lidt forvirret over perronsporene som sagt.

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Casper, 30/11 2014, 04:12 (3406 dage siden) @ Frank Poulsen

Ideelt set burde normalsporplanen være således:

Spor 2 mod Odense
Spor 3 fra Femern

Spor 4 mod Femern
Spor 5 fra Odense

Det ville nemlig betyde at rejsende fra Sydsjælland og Lolland-Falster til Slagelse-Fyn-Jylland (og omvendt) kan skifte ved samme perron.

Det kræver så at man bytter rundt på højre og venstre spor mod Femern - og det ville medføre indførelse af venstresporskørsel på sydbanen, eller en bro lige syd for Ringsted, hvor sporene kan krydse hinanden.

Jeg skal ikke kunne sige om der er passagerer nok til at det kan betale sig, men generelt vil det øge mobiliteten og effektiviteten (og attraktiviteten) hvis man prioriterer togskifte ved samme perron. Det kræver investeringer, men det gør de fleste forbedringer jo.

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 04:45 (3406 dage siden) @ Casper

"Ideelt set burde normalsporplanen være således:"

Ja, lige netop, for det er jo i bund og grund servicen over for de rejsende, det drejer sig om. Ringsted bliver jo en udpræget skiftestation mellem fire hovedrejsestrømme (ikke som f.eks. Roskilde og Næstved blot et omstigningssted til en sidebane), så derfor er det rimeligt, at skiftetrafikken (også) får optimale forhold. Skifteforholdene - og dermed hvor mange penge, man fra bevilgende side vil putte i dem - afhænger dog også af overgangstiden mellem togene på de enkelte strækninger og dermed køreplanerne. Ideelt set skal der på en station som Ringsted være så kort overgangstid som muligt mellem hovedtogene, for hvis nytten af de højere hastigheder på strækningerne skal ædes op af for lange overgangstider, er vi lige vidt. Her gælder, at det ikke kun de lettilbens unge rejsende, der skal tages hensyn til; gamle fru hansen og rejsende med kørestole og barnevogne skal også kunne nå at skifte, og her er det absolut en fordel, hvis modgående tog mødes ved samme perron. Om det så skal klares med en udfletning ikke blot øst for Ringsted, men også vest og/eller syd for stationen, kan jeg ikke umidddelbart gennemskue, men umiddelbart skulle jeg mene, at har man af hensyn til skifteforholdene gennemført en udfletning ude af niveau ved den ene ende af stationen, må det være nødvendigt med en udfletning ude af niveau i de andre ende, for at den normale højresporskørsel kan bringes på plads igen uden alt for mange fjendtlige togveje og sporkrydsninger.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/11 2014, 09:06 (3406 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

med hensyn til skift ved samme perron kan man lære noget af de hollandske jernbaner, de annoncerer det f.eks. i køreplanen og er ikke bange for at lade to tog køre venstre om når de mødes hvis det giver smidigere trafik eller omstigningsforhold.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Mo 568, 1/12 2014, 03:21 (3405 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Så vidt jeg kan se imødekommer Ringsteds forslag i højere grad ønsket om togskifte ved samme perron. Den lange afstand imellem udfletningen i øst og det forhold at der indlægges højhastighedssporskiftere i øst, øger sandsynligheden for at en krydsning venstre om i Ringsted (som min. ved forbindelser imellem Tyskland og Fyn) kan indlægges i køreplanerne. Det vil Ringsted forslå Banedanmark, når høringen af den østlige løsning starter i 1. kvartal 2015.

Venlig hilsen
thomas / Mo 568

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Morten Flindt Larsen, 1/12 2014, 05:18 (3405 dage siden) @ Mo 568

Hej Thomas,

"Det vil Ringsted forslå Banedanmark, når høringen af den østlige løsning starter i 1. kvartal 2015. "

Det lyder rigtig godt. Det er vigtigt overfor beslutningstagerne at få tydeliggjort betydningen af optimale skifteforhold kombineret med en glidende afvikling af trafikken på et knudebpunkt som Ringsted. Jeg ønsker Ringsted held og lykke med at få gennemført den for byen og for jernbanens kunder optimale løsning. Man taler meget om at kunne spare nogle få minutter for millioner af rejsende ved bygningen af en ny bro over Vejle Fjord. Ved Ringsted må der tilsvarende kunne spares vigtige minutter ved en fornuftig planlægning af trafikafviklingen og skifteforholdene. Om det så kommer til at ske i ét hug eller etapevis, er i første omgang ligegyldigt, når blot retningen er lagt fra starten.

De bedste hilsner

M:-)rten

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af steenth, 1/12 2014, 12:58 (3405 dage siden) @ Mo 568

Hej Morten

Så vidt jeg kan se imødekommer Ringsteds forslag i højere grad ønsket om togskifte ved samme perron. Den lange afstand imellem udfletningen i øst og det forhold at der indlægges højhastighedssporskiftere i øst, øger sandsynligheden for at en krydsning venstre om i Ringsted (som min. ved forbindelser imellem Tyskland og Fyn) kan indlægges i køreplanerne. Det vil Ringsted forslå Banedanmark, når høringen af den østlige løsning starter i 1. kvartal 2015.

På det sydlige dobbeltspor imellem Adamshøj og Ringsted vil der komme en del trafik af tog til/fra Femern og regionaltog til/fra Ringsted. Kan det blive et problem?

I begge forslag skal tog fra Køge til Femern krydse en del spor - det vil ske del gange i timen.. men det svært at finde en bedre løsning på det uden det koster.

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Svend, 30/11 2014, 09:17 (3406 dage siden) @ Casper

Vi mangler endnu at se den ideelle sporplan for Ringsted station (og "omegn"), altså hvor der ikke er (normale) togveje der krydser hinanden i niveau, hvor der kan stiges om ved samme perron, hvor der er plads til vendende regionaltog og hvor der kan ekspederes lange godstog i deres egne spor. Samtidig med at der skal være mulighed for at køre gennem stationen (eller uden om Ringsted!) til/fra Storebælt med meget høj hastighed.

--
Svend

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 17:29 (3406 dage siden) @ Svend

"Samtidig med at der skal være mulighed for at køre gennem stationen (eller uden om Ringsted!) til/fra Storebælt med meget høj hastighed."

Til og fra Femern med meget høj hastighed kan man lige så godt tage med i planlægningen allerede nu, da det på sigt vil være den vej, det går, qua den faste forbindelses eksistens.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Mo 568, 1/12 2014, 03:17 (3405 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ringsteds forslag tager, i modsætning til Banedanmarks, højde for høj hastighed på Femern forbindelsen. Banedanmarks forslag begrænser hastigheden fra/til Femern forbindelsen i Ringsted til 120 km/t - i bedste fald 140 km/t (på grund af kurveradierne under overføringen i vest). Med Ringsteds forslag kan hastigheden opgraderes til 200 km/t frem til kurven ved Englerup - syd for Ringsted. Rettes kurven ud, som det sker mange steder på strækningen fra Ringsted til Rødby, kan der opnås 200 km/t på hele strækningen fra Ringsted.

Vnlig hilsen
Thomaas / Mo 568

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Morten Flindt Larsen, 1/12 2014, 04:58 (3405 dage siden) @ Mo 568

Så spiller musikken. :-D

Med venlig hilsen

M:-)rten

Skift sydbanen/vestbanen ved samme perron

af Svend, 1/12 2014, 06:55 (3405 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så spiller musikken. :-D

Og politikerne (især DF, EL og V) har efterhånden fået sovset sig så meget ind i sagen, at det er svært at sige nej til at give flere penge til projektet - uanset hvilken løsning der vælges :-D :-D :-D

Det er nu der skal stilles krav om en 100%-løsning!

--
Svend

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst

af Mo 568, 1/12 2014, 03:15 (3405 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej Frank

Nedenfor finder du en analyse af kilder til forsinkelser (tog som skal holde tilbage for hinanden eller flette med hinanden) for 2 og 4 samtidige gennemkørselstogveje i Ringsted.

[image]

Som du kan se er der i Banedanmarks forslag, i modsætning til Ringsteds forslag, to problematiske krydsningskonflikter. Superlyntog mellem København og Odense kan ikke passerer Ringsted, samtidig med tog (f.eks. regionaltog)fra Odense mod Roskilde / Østerport. Dette er jo præcist den trafikale situation i den følsomme morgenmyldretid. Populært sagt gør Banedanmarks overføring i vest den gamle Vestbane enkeltsporet igennem Ringsted.
[image]
Der findes en tilsvarende konflikt på Femern forbindelsen, hvor tog (f.eks højhastighedstog) fra København mod Berlin/Hamborg ikke kan passere Ringsted samtidg med tog (f.eks. regionaltog)fra Næstved til Roskilde / Østerport.

Ved 4 samtidige gennemkørselstogveje er der i Banedanmarks forslag 11 krydsningskonflikter mod 7 i Ringsteds.
[image]

Til slut tak for de mange seriøse bidrag - fortsæt med det! Mange ser mere end få - og det ville jo være fint om vi i fællesskab kunne finde nogle værdifulde forbedringer - det er jo fremtidens jernbane det drejer sig om.

Venlig hilsen
Thomas / Mo 568

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af ulca, 28/11 2014, 15:45 (3408 dage siden) @ Mo 568

Efter min mening bør man ved Ringsted, enten øst eller vest, sørge for at der gennem stationen er forbindelse mellem begge spor på de hver af de to strækninger i begge ender (øst Roskilde og Køge, vest Slagelse/Fyn og Næstved/Femern). Det vil give mulighed for at de tog til/fra vest som ikke standser før f.eks. Ny Ellebjerg eller København H., kan anvende den nye strækning som den primære mulighed, men alternativt den gamle.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af Bent Jensen, 30/11 2014, 11:35 (3406 dage siden) @ ulca

Jeg håber så at uanset hvad man bliver enige om, at ikke blå blok ikke får regeringsmagten da der stod i Ekstrabladet at hvis der kommer regerinsskifte så
vil man hellere udbygge og anlægge motorveje end forbedre skinnenettet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af steenth, 30/11 2014, 11:53 (3406 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg håber så at uanset hvad man bliver enige om, at ikke blå blok ikke får regeringsmagten da der stod i Ekstrabladet at hvis der kommer regerinsskifte så
vil man hellere udbygge og anlægge motorveje end forbedre skinnenettet.

Du skal passe hvad diverse partier kommer med udmeldinger til offentligheden.

Tja. Hvis en finansiering af togfond.dk var en anden, var de borgerlige partier gået med. Men regeringen ville ikke have et bred forlig åbenbart. Og den nuværende regering har hellere ikke fundet nye penge til nye vejinvesteringer.

Derudover er København-Ringsted og diverse opgraderinger, som er del af timeplanen er allerede besluttet i 2009 under KV-regeringen i et meget bredt forlig. Og mange af beslutningerne om fremtidens trafikinvesteringer (både veje og tog) var allerede lagt klar, men der er kun midler en del af dem. Men de skal komme senere... Men rammen for trafikinvesteringer blev den gang udvidet.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af esni, Frederikssund, 30/11 2014, 13:22 (3406 dage siden) @ steenth

Jeg håber så at uanset hvad man bliver enige om, at ikke blå blok ikke får regeringsmagten da der stod i Ekstrabladet at hvis der kommer regerinsskifte så
vil man hellere udbygge og anlægge motorveje end forbedre skinnenettet.


Du skal passe hvad diverse partier kommer med udmeldinger til offentligheden.

Tja. Hvis en finansiering af togfond.dk var en anden, var de borgerlige partier gået med. Men regeringen ville ikke have et bred forlig åbenbart. Og den nuværende regering har hellere ikke fundet nye penge til nye vejinvesteringer.

Så vidt jeg husker fik man DF med i forliget om togfonden. Tager jeg fejl?

Derudover er København-Ringsted og diverse opgraderinger, som er del af timeplanen er allerede besluttet i 2009 under KV-regeringen i et meget bredt forlig. Og mange af beslutningerne om fremtidens trafikinvesteringer (både veje og tog) var allerede lagt klar, men der er kun midler en del af dem. Men de skal komme senere... Men rammen for trafikinvesteringer blev den gang udvidet.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af UTJ, 30/11 2014, 13:27 (3406 dage siden) @ esni

Så vidt jeg husker fik man DF med i forliget om togfonden. Tager jeg fejl?

Ja

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af esni, Frederikssund, 30/11 2014, 14:16 (3406 dage siden) @ UTJ

Så vidt jeg husker fik man DF med i forliget om togfonden. Tager jeg fejl?

Ja

DF er med siger dansk wikipedia om togfonden

Så hvis det næste ting omgør beslutningen er DF reduceret i troværdighed....

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af UTJ, 30/11 2014, 14:29 (3406 dage siden) @ esni

Så vidt jeg husker fik man DF med i forliget om togfonden. Tager jeg fejl?

Ja


DF er med siger dansk wikipedia om togfonden

Så hvis det næste ting omgør beslutningen er DF reduceret i troværdighed....

Mit "ja" gik på at DF er med. Beklager det upræcise svar ;-)

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af steenth, 30/11 2014, 15:18 (3406 dage siden) @ esni

Så vidt jeg husker fik man DF med i forliget om togfonden. Tager jeg fejl?

Jep. DF er med... er er med på hvadsomhelst. Jeg er tvivl om de ikke er mere et højrefløjs socialdemokratisk parti - men de er svære placere, da har elementer i deres politik fra flere steder. Men Venstre, De Konvervative og Liberal Alliance er ikke med - hvis man skal have et bredt forlig skal man mindst have de gamle partier med.

Derudover er København-Ringsted og diverse opgraderinger, som er del af timeplanen er allerede besluttet i 2009 under KV-regeringen i et meget bredt forlig. Og mange af beslutningerne om fremtidens trafikinvesteringer (både veje og tog) var allerede lagt klar, men der er kun midler en del af dem. Men de skal komme senere... Men rammen for trafikinvesteringer blev den gang udvidet.

Og så glemt lige. Den niveaufri udfletning er del af forliget fra 2009, så alle med undtagelse af Enhedslisten skal være med.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af esni, Frederikssund, 30/11 2014, 16:16 (3406 dage siden) @ steenth

Så vidt jeg husker fik man DF med i forliget om togfonden. Tager jeg fejl?


Jep. DF er med... er er med på hvadsomhelst. Jeg er tvivl om de ikke er mere et højrefløjs socialdemokratisk parti - men de er svære placere, da har elementer i deres politik fra flere steder. Men Venstre, De Konvervative og Liberal Alliance er ikke med - hvis man skal have et bredt forlig skal man mindst have de gamle partier med.

Derudover er København-Ringsted og diverse opgraderinger, som er del af timeplanen er allerede besluttet i 2009 under KV-regeringen i et meget bredt forlig. Og mange af beslutningerne om fremtidens trafikinvesteringer (både veje og tog) var allerede lagt klar, men der er kun midler en del af dem. Men de skal komme senere... Men rammen for trafikinvesteringer blev den gang udvidet.


Og så glemt lige. Den niveaufri udfletning er del af forliget fra 2009, så alle med undtagelse af Enhedslisten skal være med.

Pointen er at det heldigvis ser vanskeligt ud at skaffe et flertal imod de projekter der følger af togfonds-forliget, medmindre at DF vælger at bryde forliget.

Og selvom min tillid til , respekt for og sympati med Dansk Folkeparti kun rækker så langt som jeg kan kaste koncertflygel, så burde det betyde at de tænker sig om en ekstra gang før de går sammen med de andre om at vælte disse projekter.

Borgermøde i Ringsted, om den niveaufri udfletning

af ThomasTT, 1/12 2014, 23:59 (3404 dage siden) @ esni

Der er ikke grund til at frygte væsentlige ændringer i de her projekter. I sidste ende -uanset DF - er Venstre alt for involveret i alt for meget af det til reelt at kunne eller ville stoppe det. Man medvirker ikke i gigantiske investeringer i signaler og ringstedbane for så at forhindre fx elektrificering til Aarhus. Det sker ikke. Så uansvarligt fungerer dansk politik trods alt ikke.

Der kan sagtens komme en masse trusler og teatertorden hvis Venstre senere skal med i forliget, men det vil nærmere handle om ændringer i finansieringen eller lidt studehandler om nogle ekstra motroveje eller lignende.

Om at togfonden ikke kan røres

af Nordexpress, 2/12 2014, 13:10 (3404 dage siden) @ ThomasTT

Er togfondens finansiering afhængig af prisen på olie og gas?
Hvis ja kan det oplyses, at prisen på olie har oplevet store fald.

Avatar

Om at togfonden ikke kan røres

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/12 2014, 20:23 (3403 dage siden) @ Nordexpress

Er togfondens finansiering afhængig af prisen på olie og gas?

Ja, det er den. Dens indtægter kommer fra en kulbrinteafgift af Nordsøolien efter en eller anden formel hvori prisen på råolie indgår.

Hvis ja kan det oplyses, at prisen på olie har oplevet store fald.

Ja, det tror jeg godt "man" er klar over?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak