Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bn vogne (Generelt)

af Peter F, 28/11 2014, 12:19 (3436 dage siden)

Hej,

Hvornår ca. fik Bn vogne opfrisket indretningen med nye farver i de blålige neon farver ?

Og så en lidt mere nørdet anskugelse, nogle vogne har flat loft med nogle paneler mellem lysamature og nogle har ikke, er det tids bestemt ?

Bn vogne

af esni, Frederikssund, 28/11 2014, 13:15 (3436 dage siden) @ Peter F

Hej,

Hvornår ca. fik Bn vogne opfrisket indretningen med nye farver i de blålige neon farver ?

Og så en lidt mere nørdet anskugelse, nogle vogne har flat loft med nogle paneler mellem lysamature og nogle har ikke, er det tids bestemt ?

Mit bud er ca samtidig med Eldriftens start

Bn-vogne

af Henrik Tolderlund, 28/11 2014, 16:33 (3436 dage siden) @ Peter F

Hvornår ca. fik Bn vogne opfrisket indretningen med nye farver i de blålige neon farver ?

Første renovering og skift til de lyseblå farver indvendigt skete omkring 1991. Dér fik vognene hvide nakkepuder med stofbetræk. Ved senere renoveringer - muligvis i forbindelse med montering af nødbremse-overstrobning - fik sæderne mørkeblå læderbetrukne hovedstøtter.

Og så en lidt mere nørdet anskugelse, nogle vogne har flat loft med nogle paneler mellem lysamature og nogle har ikke, er det tids bestemt ?

Bn-vogne (cirka fra nr. 870) leveret i slutningen af 1970'erne og senere fik det lidt lavere og "flade" loft.

M.v.h.
Henrik

Bn-vogne

af Hedegaard, 28/11 2014, 16:52 (3436 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Første renovering og skift til de lyseblå farver indvendigt skete omkring 1991. Dér fik vognene hvide nakkepuder med stofbetræk. Ved senere renoveringer - muligvis i forbindelse med montering af nødbremse-overstrobning - fik sæderne mørkeblå læderbetrukne hovedstøtter.

Jeg mener kun at det var Bn-v og Bn-x der fik de hvide nakkepuder, hvorimod resten fik den mørkeblå indretning.
Begge typer fandtes i hvert fald tilbage i 1994 da jeg var pendler på Kystbanen.
Man gik dog hurtigt væk fra nakkepuderne. Jeg formoder dette skyldtes vedligeholdelse.

Bn-vogne

af Peter F, 29/11 2014, 16:29 (3435 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Tak for alle jeres svar, det er rart nogen ved noget :)

Bn-vogne (cirka fra nr. 870) leveret i slutningen af 1970'erne og senere fik det lidt lavere og "flade" loft.

Findes der et billede af den oprindelig indretning med flat loft ?

Bn-vogne

af UTJ, 29/11 2014, 17:26 (3435 dage siden) @ Peter F

Tak for alle jeres svar, det er rart nogen ved noget :)

Bn-vogne (cirka fra nr. 870) leveret i slutningen af 1970'erne og senere fik det lidt lavere og "flade" loft.


Findes der et billede af den oprindelig indretning med flat loft ?

I min personvognsbog side 230. På side 227 er der billede af det hvælvede loft. Vi gjorde faktisk en del ud af Bn-vognene i bogen, synes vi selv ;-)

[image]

Bn-vogne

af Peter F, 30/11 2014, 15:49 (3434 dage siden) @ UTJ

Selvfølgelig, jeg hiver den straks ned af hylden og kikker :)

Bn vogne

af Peter F, 30/11 2014, 16:22 (3434 dage siden) @ Peter F

Jeg har et opfølgende spørgsmål omkring Bn vogne med en særlig indretning, eller sæder ? Hukommelsen siger de hed Bn-v og blev benyttet til "bådtog", men i bogen står der at det blot var da alle Bn vogne blev renoveret, havde de hvide nakkepuder en årgang ?

Kan dette også blive afklaret for mig, og igen, måske en henvisning til et billede ?

Bn vogne

af UTJ, 30/11 2014, 16:32 (3434 dage siden) @ Peter F

Jeg har et opfølgende spørgsmål omkring Bn vogne med en særlig indretning, eller sæder ? Hukommelsen siger de hed Bn-v og blev benyttet til "bådtog", men i bogen står der at det blot var da alle Bn vogne blev renoveret, havde de hvide nakkepuder en årgang ?

Kan dette også blive afklaret for mig, og igen, måske en henvisning til et billede ?

-v og -n vogne skulle vedligeholdes decentralt i hhv Kalundborg og Nykøbing F. Mener at -v og -n -vognene havde hvide nakkestøtter og at de senere blev ombygget. Alt efter hukommelsen, måske ikke helt nøjagtigt.

;-)

Bn vogne

af Peter F, 30/11 2014, 17:28 (3434 dage siden) @ UTJ

På min PC har jeg fundet dette billede :

[image]
Jeg er ikke klar over hvor jeg har det fra og hvem der har taget det, jeg viser det for at vise motivet, skulle jeg bryde nogens ære, kontakt mig, så tager jeg det ned med det samme.

Er det fra de renoveret vogne ? I såfald så det jo ikke kun nakkepuderne man udskiftede, men hele sæddegruppen ?

Bn vogne

af Peter F, 30/11 2014, 18:38 (3434 dage siden) @ Peter F

Jeg har samlet denne oversigt ud fra hvad jeg kan læse mig til i morgen sammenholdt med lerverings år og numre, jer på jernbanen over Bn vogne, er den korrekt ?

Brun med gul DIN-skrift
Træfiner og blå/sortnistret plys sæder
700-724 1971

Rød med gul DIN-skrift
Træfiner og blå/sortnistret plys sæder
725-744 1971-1972

Rød med gul DIN-skrift
Træfiner og gråbrun uld sæder
745-763 1973

Rød med hvide påskrifter
Træfiner og gråbrun uld sæder
764-774, 1974

Rød med hvide påskrifter og døråbningshjælp
Træfiner og gråbrun uld sæder
775-784, 1974

Bno (MO styrerledning)
Rød med hvide påskrifter og døråbningshjælp
Træfiner og gråbrun uld sæder
785-788, 1974

Bno (MO styrerledning)
Rød med hvide påskrifter, døråbningshjælp og el-varme
Træfiner og gråbrun uld sæder
789-794, 1975

Rød med hvide påskrifter, døråbningshjælp og el-varme
795-966, 1975-1983

Bn vogne

af Peter F, 30/11 2014, 18:40 (3434 dage siden) @ Peter F

Der skulle selvfølgelig stå "bogen"

Bn vogne

af Steff, 30/11 2014, 17:43 (3434 dage siden) @ UTJ

Go´aften til alle!

Bådtog og bådtog, så eksotisk var det nu heller ikke. De var såmen bare indsat i ganske almindelige pendler RE-tog. Litra Bn-v kørte på Nordvestbanen (Holbæk/Kalundborg), mens Bn-n kørte på Lille syd eller Sydbanen (Køge/Næstved/Næstved/Nykøbing Falster/Gedser.
At der så i Kalundborg var forbindelse til en færge (til Århus) er en anden sag.

Mener også, at der på et tidspunkt på vognene ved dørene stod, at vognen blev vedligeholdt i Nykøbing Falster eller Kalundborg.

Som jeg husker det, havde Bn-v blå farver på sæderne hvilket og "vores" den grå/brune. Faktisk rigtigt godt, hvis man ved en fejltagelse fik stormet en Bn-v på Kh, der ikke var bortrangeret eller stod i et forkert spor. Man vidste med det samme, at det var et forkert tog (og forkerte medrejsende:-) )! Ud af vagten og ind i rigtigt farvet vogn:-P

Uanset farve mv. kaldte vi dem for "Grisevogne", utætte, skramlede og KOLDE om vinteren. Vi ville have vores B-vogne tilbage på Syd!!

med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Gud fader bevar mig vel hvor tiden dog flyver, jeg syntes det var i går, det flød med Bn-vogne overalt!

--
Steffen Dresler

Bn vogne

af Steff, 30/11 2014, 20:12 (3434 dage siden) @ Peter F

Go´aften Peter!

Jeg skal simpelthen have hjælp til, hvor denne "Stremer" sad. Jeg kan "se" den for mig, men bliver dig svar skyldig.
Jeg SYNTES at den sad ved siden af døren, men da det er jo lang tid siden, så det er med usikkerhed:-( sorry!

Nå, må vel til at se artikler og billeder igennem, HVIS der altså er noget at hente!

Ønsker dig en forhåbentlig fortsat god aften.

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Bn vogne

af Ole M. Nielsen ⌂, 30/11 2014, 20:27 (3434 dage siden) @ Steff

Go´aften Peter!

Jeg skal simpelthen have hjælp til, hvor denne "Stremer" sad. Jeg kan "se" den for mig, men bliver dig svar skyldig.
Jeg SYNTES at den sad ved siden af døren, men da det er jo lang tid siden, så det er med usikkerhed:-( sorry!

Nå, må vel til at se artikler og billeder igennem, HVIS der altså er noget at hente!

Ønsker dig en forhåbentlig fortsat god aften.

Steffen Dresler

[image]

Streameren bestod af byvåben og teksten "Vognen vedligeholdes i Nykøbing F" eller byvåben og "Vognen vedligeholdes i Kalundborg".

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Bn vogne

af Steff, 30/11 2014, 20:57 (3434 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Go´aften!

Nå, ja, hvis ikke lige Ole M. Nielsen skulle klare dette, så ved jeg ikke hvem, TAK Ole!
Spørgsmålet "tvang" mig til lige at se efter i dette egentligt fantastiske lille tidsskrift fra det sydlige Sjælland, der åbenbart ligesom Duracell batterierne, bliver ved, ved og ved;-)

Jeg kunne som sagt ikke finde et billede, men for interesserede er der MASSER af informationer om netop både Bn og Bns med utallige underlitra, årstal, indretninger, farver, nr. o.s.v. Man skal få fat i nr. 62 (DSB litra Bns/Bn/An) og nr. 69 (DSB litra Bn). Om diverse modeller nr. 66 og 67.

Men i nr. 69 står bl.a., at faciliteterne for vedligeholdelse ændredes i 1987-88 til at være i Kalundborg og i Nykøbing Sjælland, hvorfor vognene fik 3. underlitra v hhv. n. Vogne uden underlitra var stadig hjemmehørende i København.
Underlitra v for vedligeholdelse i Kalundborg forsvandt ca. 1991. Og en stor del af de nu nyrenoverede vogne fik herefter 3. underlitra v, der jo var blevet ledigt.

Fortsat god aften til alle

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Bn vogne

af Futfar, Kajerød, 1/12 2014, 12:53 (3433 dage siden) @ Steff

Nykøbing Sjælland???

--
Med venlig hilsen Futfar.

Bn vogne

af Steff, 1/12 2014, 13:24 (3433 dage siden) @ Futfar

Nej for hel.....;-)

Det er jo selvfølgelig Nykøbing FALSTER, sorry!

Håber ikke det var for meningsforstyrrende.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Bn vogne

af Futfar, Kajerød, 1/12 2014, 13:57 (3433 dage siden) @ Steff

Bestemt ikke hos mig, det var ment som et venskabeligt dril til en gammel kollega:-P

--
Med venlig hilsen Futfar.

Bn vogne

af Steff, 1/12 2014, 15:00 (3433 dage siden) @ Futfar

Også taget som sådan:-) , men godt du lige pointerede fejlen. Vi ka´ jo ik´ ha´ en forkert stedplacering, vel?

Steff

--
Steffen Dresler

Bn vogne

af Peter F, 1/12 2014, 07:38 (3433 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole,

Det er simpelt perfekt ! Jeg takker og bukker. Også til jer andre der også er kommet med god information...

Jeg er fascineret over hvor meget unik viden der er samlet her inde.

Bn vogne

af Peter F, 1/12 2014, 09:14 (3433 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jeg kan se der fandtes forskellige byvåben i gennem tiden, men er kommet frem det mest sandsynlige er det er disse ? Kan jer der kan huske dem, bekræfte ?

[image]
Kalundborg

[image]
Nykøbing F.

Bn vogne

af Dennis Lyng Desezar, 5/12 2014, 13:14 (3429 dage siden) @ Peter F

Ja Peter.. det var de to byvåben som blev brugt på litra Bn-n (Nykøbing F) og Bn-v (Kalundborg)

Bn vogne

af Hedegaard, 30/11 2014, 20:20 (3434 dage siden) @ Steff

Go´aften til alle!

Bådtog og bådtog, så eksotisk var det nu heller ikke. De var såmen bare indsat i ganske almindelige pendler RE-tog. Litra Bn-v kørte på Nordvestbanen (Holbæk/Kalundborg), mens Bn-n kørte på Lille syd eller Sydbanen (Køge/Næstved/Næstved/Nykøbing Falster/Gedser.
At der så i Kalundborg var forbindelse til en færge (til Århus) er en anden sag.

Det skete nu også at de blev brugt på Kystbanen. Faktisk temmelig tit.
Jeg kan huske at det i starten skabte lidt forvirring fordi mange passagerer troede at det var 1. klasse vogne. Sæderne var jo nøjagtig den samme type som blev brugt på 1. klasse i de ny-renoverede styrevogne.
Så vi var nogle faste morgenpendlere der i en kort periode kunne nyde godt af frie siddepladser, imens alle andre stod som sild i en tønde i nabovognen :-D
En anden detalje var i øvrigt at Bn-v og n havde hvide døre indvendigt.

Det blå stof og de hvide nakkepuder blev i øvrigt også brugt i de nedklasserede Ba og Bab som kørte på Sydbanen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak