Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Priser udland igen (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, 29/11 2014, 15:00 (3407 dage siden)
redigeret af BoergeOf61, 29/11 2014, 15:36

Nu roder jeg igen med planer om en rejse til Köln denne gang d. 28/2 - 1/3.
Hjemrejsen kan ikke købes før i morgen, men det blev noget rod at finde priser for en uge før.

Hele vejen kostede €99,00 + pladsreservation og evt. forsendelse med afrejse fra Köln kl. 9:08 og brug af ICE fra Hamburg:
[image]

En rejseplan med afrejse kl. 10:10 og skift i Hamburg og Middelfart kan opdeles på flere måder.
Köln - Flensburg koster €29, mens Köln - Middelfart koster €59.
[image]
[image]

Normalpriserne for Standard til Randers fra henholdsvis Flensburg og Middelfart er kr. 384 og kr. 270. Desuden kan nogle gange købes Orange billet fra Flensburg for kr. 149.

Det overrasker mig, DBs pris mere end fordobles af turen fra Flensburg til Middelfart, og der kan spares kr. 111,60 el. 346,60 ved opdeling mellem DBs og DSBs takster i Flensburg i stedet for Middelfart. På 1. klasse, som jeg foretrækker, er prisforskellen endda større nemlig kr. 162, fordi merprisen er €10 for Köln - Flensburg og €30 for Köln - Middelfart.

--
Til Köln er der kun en brugbar forbindelse, som jeg nu har købt billet til. Den kunne ikke købes til selvudprint, så med pladsreservation Aarhus - Köln samt forsendelse endte prisen på €107,40 for 1. klasse.

Edit: Hotellet, der er bestilt værelse på, tilbyder morgenmad fra kl. 6:30. Det kan tages med i betragtning ved valg af afrejsetidspunkt. Rejsetiden bliver en time længere ved afrejse kl. 10:10 i stedet for 9:08.

Avatar

Priser udland igen

af BoergeOf61, Randers C, 30/11 2014, 11:43 (3407 dage siden) @ BoergeOf61

Nu har jeg købt en billet til 1. klasse fra Köln til Flensburg d. 1/3 kl. 10:10. Den kostede €48,40 inkl. pladsbillet, forsendelse og økostrøm.

Noget andet, jeg opdagede, og som også antydes på det første skærmbillede i det foregående opslag, var, at prisen for Europa-Spezial Dänemark var den samme for de to forbindelser, hvor den dansk-tyske grænse blev krydset med ICE-tog. Den ene med afgang fra Köln kl. 9:08 går via Flensborg, mens den anden med afgang fra Köln kl. 11:10 går via Rødby og Høje Taastrup.

Efter en debat på Twitter om emnet med en britisk blogger med bopæl i Tyskland kom jeg desuden til at tænke på, om turister kan købe togbilletter fra DSB online og bruge dem. Med andre ord: Kan udenlandske kreditkort bruges som legitimation ved brug af selvudprintede billetter? I modsat fald kan turister vanskeligt bruge forbindelser til destinationer nord for Kolding med skift i Middelfart.

Priser udland igen

af Nordexpress, 30/11 2014, 21:23 (3406 dage siden) @ BoergeOf61

Da kreditkortformatet er internationalt er der da intet til hinder for det. Men for at give dig et konkret svar har jeg da netop for et par uger indsat pasnumre for et par udlændinge som ID ved køb af orange billetter. Det går fint.

Avatar

Priser udland igen

af BoergeOf61, Randers C, 30/11 2014, 22:21 (3406 dage siden) @ Nordexpress

Mange tak for det svar. Så ved jeg det, hvis emnet kommer op igen.

Priser udland igen

af Nordexpress, 30/11 2014, 21:26 (3406 dage siden) @ BoergeOf61

Det er ikke altid helt klart, hvad dit primære kriterium er for de billeteksempler, du viser.

Men hvis kriteriet er pris, så prøv at linke til de fjernbus websites i Tyskland, der har været omtalt, og se, om du kan bruge de Sparpreisbilletter, som DB kun tilbyder dér, i konkurrence med fjernbusserne.

Avatar

Priser udland igen

af BoergeOf61, Randers C, 30/11 2014, 22:19 (3406 dage siden) @ Nordexpress

Det er ikke altid helt klart, hvad dit primære kriterium er for de billeteksempler, du viser.

Det var samlet pris for en togrejse fra Köln til Randers med afrejse om formiddagen. Jeg har forstået, rejsetiden er længere med bus.

Udfordringen er, at DBs Europa-Spezial ikke kan bruges hele vejen ved forbindelser, der kræver togskift i Middelfart. Et spørgsmål var derfor, om Flensburg el. Middelfart var det bedste sted at dele rejsen op mellem DBs og DSBs takstsystem. Det viste sig, Flensburg var optimalt. Desuden viste det sig, at priserne for forbindelser, hvor ICE bruges mellem Danmark og Tyskland er temmelig høje allerede tre måneder i forvejen. I 2012 kunne jeg rejse med tog fra Randers til Köln for €43.

Avatar

Priser udland igen - nu med bus

af BoergeOf61, Randers C, 2/12 2014, 14:54 (3404 dage siden) @ BoergeOf61

I går fandt jeg ud af, Eurolines har direkte busser mellem Jylland og Köln. Den samlede rejsetid er 3 - 4 timer længere end med tog, og busserne standser ikke mellem Århus og Aalborg.

Et nærmere kig på køreplaner afslører, at busserne især taber tid i Tyskland. Eks.: Köln - Århus d. 1/3:

[image]

[image]

Rejsetiden fra Köln til Hamburg er ca. 8 t. med bus mod 4 t med tog. Fra Hamburg til Flensburg er toget kun 10 min. hurtigere end bussen, og fra Flensburg til Århus er bussen ca. 30 min. hurtigere end tog via Middelfart. Det bør en dansker som jeg vist ikke tænke for meget over.

Den anden vej køres fra Århus kl. 9 med planmæssig ankomst til Köln kl. 22 d. 28/2. Med tog regner jeg med afgang fra Århus kl. 7:56 og ankomst til Köln kl. 16:50. De fem timer er afgørende, når formålet med turen er en koncert i Lanxess Arena kl. 19:30. Valg af bus bliver noget dyrere, når det kræver en ekstra overnatning.

Selvom komforten muligvis er nogenlunde den samme, har busserne ingen stewardesser men ophold hver 3. el. 4. time, hvor mad og drikkevarer kan købes. Laveste pris med bus er kr. 419 fra Århus, mens jeg har betalt ca. kr. 808 for en togbillet til 1. klasse fra Randers til Köln.

På hjemrejsen er planmæssig ankomst til Randers kl. 20:55 altså 1 t. 25 m. efter bussens ankomst til Århus. Til gengæld skal jeg fra Köln fire timer senere nemlig kl. 10:10. Det giver mulighed for morgenmad på hotellet.

Avatar

Priser udland igen - revisited

af BoergeOf61, Randers C, 24/1 2015, 16:25 (3351 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg vender lige tilbage til en af mine gamle emner. Det er en mulig rejse til Manchester i juni, der gjorde emnet lidt relevant for mig igen.

Eurostar har ændret sine regler en smule, så billetsalget åbner 138 - 190 dage før afrejse. Selv har jeg nu købt billet til Bruxelles - London d. 24/6 og London - Bruxelles d. 25/6.

Det er ikke så interessant som ændringer i priser fra Køln til Randers. For en rejse en fredag i marts ser priserne for Standard således ud:
[image]

Bemærk, at prisen for rejseplanen, hvor ICE benyttes fra Hamburg til Århus, er faldet ret dramatisk, mens priserne med skift i Flensburg er steget.

For 1. klasse ser priserne således ud:
[image]

Det er en temmelig høj merpris for den forbindelse, hvor ICE 380 indgår. For de andre forbindelser er merprisen kun €20 = ca. kr. 150. Det er så ikke engang helt korrekt. En nyhed hos DB er, at pladsreservation nu er med i prisen på 1. klasse, så merprisen er kun €15,50 for forbindelser med skift i Flensburg og Fredericia.

Gad vide, om det er den nye administrerende direktør i DSB, der har kigget på rejser til udlandet?

Priser udland igen - revisited

af Svend, 24/1 2015, 16:35 (3351 dage siden) @ BoergeOf61

Gad vide, om det er den nye administrerende direktør i DSB, der har kigget på rejser til udlandet

Mon dog. Interessen for international trafik er vist temmelig begrænset hos DSB og mon han har ret meget at sige m h t prisdannelsen hos udenlandske baner?

--
Svend

Avatar

Priser udland igen - revisited

af BoergeOf61, Randers C, 24/1 2015, 16:41 (3351 dage siden) @ Svend

Mon dog. Interessen for international trafik er vist temmelig begrænset hos DSB og mon han har ret meget at sige m h t prisdannelsen hos udenlandske baner?

Det ved jeg ikke. Jeg konstaterer bare, at prisen på en forbindelse, som ICE 380 indgår i, er faldet 60% el. kr. 451 på Standard, og de forbindelser, der tidligere var lidt billigere, nu er dyrere.
Jeg formoder, DSB har indflydelser på priser på de forbindelser, DSBs egne tog indgår i. Hvorfor skulle DB ønske en sådan ændring af priserne til Jylland?

Nå ja, en anden grund til, jeg tager emnet op igen på denne måde, er, at jeg ikke ved, hvornår priserne evt. ændres igen, og derfor gerne vil kunne henvise til dette emne, hvis det sker.

Avatar

Nye ændringer (var: Priser udland igen)

af BoergeOf61, Randers C, 7/3 2015, 13:23 (3310 dage siden) @ BoergeOf61

Nu roder jeg igen med en togrejse til udlandet til sommer. I den forbindelse opdagede jeg nye ændringer for togene fra Flensburg til Randers med afgang fra Flensburg kl. 16:56.

Først kiggede jeg knap tre måneder frem på bahn.de til fredag d. 29/5:
[image]

Det overraskende var regionaltoget fra Kolding til Randers. Det kom fra Esbjerg og fortsatte til Lindholm:
[image]

Da jeg ikke skal fra Köln før d. 26. juni, prøvede jeg at se køreplanen for samme rejseplan den dag: [image]

Der kan endnu ikke vises priser så langt ude i fremtiden, men rejseplanen med afrejse fra Köln kl. 10:10 er nu pænt fremadskridende. IC 5752 har fået endestation i Kolding, hvorfra regionaltog benyttes til Fredericia. Den samlede rejsetid reduceres med 36 min.

Hvad går det lige ud på?

Nye ændringer (var: Priser udland igen)

af LasseG, 7/3 2015, 18:08 (3309 dage siden) @ BoergeOf61

IC 5752 har fået endestation i Kolding, hvorfra regionaltog benyttes til Fredericia. > Den samlede rejsetid reduceres med 36 min.

Hvad går det lige ud på?

Togsættet fra IC 5752 fortsætter til Østerport...

Avatar

Nye ændringer (var: Priser udland igen)

af BoergeOf61, Randers C, 7/3 2015, 18:47 (3309 dage siden) @ LasseG

Ok. Det ekstra togskift medfører, at de tyske Europa-Spezial kan bruges hele vejen. Det er en klar fordel ikke mindst for turister.

Andre ændringer i slutningen af maj tyder på sporarbejde mellem Fredericia og Aalborg.

Først kan konstateres, at der også kører regionaltog fra Aalborg til Esbjerg i den periode:
[image]

Søgning i rejseplanen efter fiktive rejser fra København til Randers om eftermiddagen d. 23/5 og 26/5 antyder reduceret drift:

23/5:
[image]

[image]

26/5:

[image]

IC-togene bortfalder, så vidt jeg kan se, og IC 157 og IC 161 erstattes nord for Fredericia af regionaltog fra Esbjerg.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak