Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig (Generelt)

af Mester, 12/12 2014, 13:45 (3422 dage siden)

Ifølge denne artikel fra Lemvig Folkeblad er Midtjyske Jernbaner langt fremme med planer om at bygge en shunt ved Lemvig, så godstog kan køre direkte til og fra Vemb/Thyborøn.

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 12/12 2014, 14:32 (3422 dage siden) @ Mester

Ifølge denne artikel fra Lemvig Folkeblad er Midtjyske Jernbaner langt fremme med planer om at bygge en shunt ved Lemvig, så godstog kan køre direkte til og fra Vemb/Thyborøn.

Artiklen mangler og hvad er en "shunt"?

--
Mvh

Erik

[image]

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Fysikeren, 12/12 2014, 14:43 (3422 dage siden) @ Aabenraabanen

Ifølge denne artikel fra Lemvig Folkeblad er Midtjyske Jernbaner langt fremme med planer om at bygge en shunt ved Lemvig, så godstog kan køre direkte til og fra Vemb/Thyborøn.


Artiklen mangler og hvad er en "shunt"?

Hedder på svensk triangelspor (i dansk version), altså et spor, typisk ved forgreningsstationer der gør, at tog slipper for at skifte retning på stationen. Her en sporforbindelse mellem den nordlige og sydlige del af banen lidt vest for Lemvig, så godstog kan køre fra Vemb til Thyborøn uden at løbe om i Lemvig.

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig (afsporet humor)

af h087 ⌂, køge, 12/12 2014, 14:46 (3422 dage siden) @ Fysikeren

:-)

åhr - heldigvis

troede at de ville udvide foretningen

googlesøgning på shunt

Shunt | Frisør Istedgade 106-108 :-) ;-) :-D :-D :-D

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af marrix, Valby, 12/12 2014, 15:22 (3422 dage siden) @ Mester

Det kræver abonnement for at læse artiklen :-(

- Martin

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/12 2014, 15:49 (3422 dage siden) @ marrix

Inden det kører helt af sporet så tag lige og læs DJK's Jernbanen nr 5/2014 side 19.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af marrix, Valby, 12/12 2014, 16:21 (3422 dage siden) @ Holger Sørensen
redigeret af marrix, 12/12 2014, 17:08

Holger, det er da vist nærmere dig der er kørt af sporet!!

Artiklen i Jernbanen er 2½ måned gammel, så det KUNNE jo være at der var noget nyt om projektet siden der nu er skrevet om det i Lemvig Folkeblad.

Samtidigt er shunten kun nævnt ved en tegning og en enkelt sætning i Jernbanens artikel og som en sidste ting er det jo ikke alle der har adgang til Jernbanen (jeg har heldigvis)

- Martin

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af ulca, 13/12 2014, 13:31 (3421 dage siden) @ marrix

Nu har jeg ikke lige det pågældende nummer af Jernbanen i nærheden, men så vidt jeg husker og hvad jeg kan se på et kort på Google Maps er det vist af hensyn til Cheminova.

Pågældende virksomhed ligger mellem Harboøre og Thyborøn, med jernbaneforbindelse ved Rønland station.

Jeg kan ikke umiddelbart finde andre steder/virksomheder der har forbindelse til jernbanen, og jeg synes at artiklen (som vel snarere er en notits) nævner en udvidelse af godstrafikken til og fra netop den virksomhed og Tyskland.

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af marrix, Valby, 13/12 2014, 13:58 (3421 dage siden) @ ulca

Starten af denne tråd drejer sig om at man vil køre uden om Lemvig via en "shunt".
Det du nævner er mere spor osv. i/ved Thyborøn som fint er beskrevet i Jernbanens notits.

Mht. godskunder drejer det sig om Thyborøn Stevedore på Thyborøn Sydhavn og man forhandler med andre (end Cheminova og Thyborøn Stevedore).

- Martin

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af ulca, 13/12 2014, 14:36 (3421 dage siden) @ marrix

Starten af denne tråd drejer sig om at man vil køre uden om Lemvig via en "shunt".

Det er jeg klar over, jeg forsøgte at give et bud på potentielle kunder nord for Lemvig for en godsoperatør. I dette tilfælde skulle det efter sigende være DB Schenker.

Det du nævner er mere spor osv. i/ved Thyborøn som fint er beskrevet i Jernbanens notits.

Ja, og det var min hensigt.

Mht. godskunder drejer det sig om Thyborøn Stevedore på Thyborøn Sydhavn og man forhandler med andre (end Cheminova og Thyborøn Stevedore).

Okay, ja nu er jeg ikke lokalkendt i nogen dele af Jylland, og jeg læser også sjældent nyheder om den landsdel. Men tak for for oplysningen.

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Richard Vierø Bruns @, 14/12 2014, 00:37 (3421 dage siden) @ ulca

Det er rigtigt at der er forhandlet med Thyborøn Stevedore. Og det er ikke andet end et par uger siden at der blev givet tilladelse til opførsel af to læsseanlæg til grus/sten/ral på Thyborøn havn.

Der har desuden (hvad jeg har hørt) også været luftet ide´er fra DONG om mulig transport af flis til bla Herningværket (men noget konkret.. det er jo så lige det).

Planen er, hvad der blev fortalt på et seminar afholdt af STTS hvor direktøren for Midtjyske Jernbaner deltog, at Midtjyske Jernbaner kører grus/ral/sten (estimeret 600.000tons pr år) til Herning hvorefter DB Schenker overtager (lige som i dag).

Men Midtjyske Jernbaner har som sædvanligt stødt på "bureaukratiske problemer" ved.. ja jeg behøver vel ikke nævne navnet vel? ;)

F.eks. administrativ nedsættelse af maks ton pr akseltryk på dele af banestrækningen (Vemb-Skjern) og at toget skal vende i Vemb og køre over Holstebro for at komme til Herning! (hvis jeg husker korrekt).

Derfor vil det jo egentligt give god mening at Midtjyske Jernbaner, som jo selv er infrastrukturforvalter, bygger en shunt og derved sparer en del tid.


Jeg var i øvrigt selv med til et møde i foråret hvor bla. Depadementchefen fra Trafikstyrelsen var med. Han påstod hårdnakket at der ikke var potentiale for godstrafik i Danmark, og at det eneste godstraffik der nogen sinde ville være i Danmark var transit trafikken. Desvære tror politikerne på ham.

Så er det jo rart at Midtjyske Jernbaner, Thyborøn Stevedore og andre kan vise noget andet ;)


Hilsen Richard
Grindstedbanens Venner

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af ulca, 14/12 2014, 08:53 (3421 dage siden) @ Richard Vierø Bruns

Derfor vil det jo egentligt give god mening at Midtjyske Jernbaner, som jo selv er infrastrukturforvalter, bygger en shunt og derved sparer en del tid.

Ja, og hvis Midtjyske Jernbaner selv ejer den pågældende infrastruktur, så giver det endnu bedre mening.

Jeg var i øvrigt selv med til et møde i foråret hvor bla. Depadementchefen fra Trafikstyrelsen var med. Han påstod hårdnakket at der ikke var potentiale for godstrafik i Danmark, og at det eneste godstraffik der nogen sinde ville være i Danmark var transit trafikken. Desvære tror politikerne på ham.

Departementschefer er jo embedsmænd, og har i denne forbindelse til opgave at vejlede og rådgive deres chefer; politikerne. Men om Trafikstyrelsen ikke kan eller ikke vil indse at der er eller kan være et potentiale for godstrafik på skinner internt i Danmark; det er et godt spørgsmål, og man får ærligt talt en fornemmelse af nogen i Trafikstyrelsen får en ekstra pose penge af nogen for at give de anbefalinger de gør.

Så er det jo rart at Midtjyske Jernbaner, Thyborøn Stevedore og andre kan vise noget andet ;)

Ja, det er rigtig fedt.

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Generaldirektørens sekretariat, 14/12 2014, 09:13 (3421 dage siden) @ Richard Vierø Bruns

Jeg var i øvrigt selv med til et møde i foråret hvor bla. Depadementchefen fra Trafikstyrelsen var med

Trafikstyrelsen beskæftiger ikke en departementschef.;-)

Men det kunne da være rart at vide, hvilken embedsmand der henvises til, for hans "holdning" er da "interessant".

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Richard Vierø Bruns @, 14/12 2014, 14:25 (3420 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Jeg er ikke helt inde i de titler de bruger inden for den etat. Men han var en af de øverste chefer i Trafikstyrelsen.

Jeg røg i en diskussion med ham om bla Vejle Havn, Kolding Havn, Århus Havn ( deres brug af jernbane) samt de nye anlæg i Hirtshals, Esbjerg, ønsket fra Thyborøn, visionerne fra Aalborg Havn osv. i forbindelse med en tidligere udtalelse fra LEGO om et behov for transport af 70-80 lastvognstog pr uge på jernbane som de ikke kunne få opfyldt.

Det var der han udtalte at der ikke var gods potientiale i Danmark andet end transitgods, og at den smule der var pt var så forsvindende lille.

Det var på borgermøde i Billund i forbindelse med den nye jernbane til Billund som man IKKE mener skal geares til godstransport (på trods af at LEGO tidligere havde udtrykt behov?)


Derfor synes jeg det er yderst positivt at man fra bla. Thyborøn (jvf de prognoser jeg kan se) nu regner med over 1mio tons gods (ral/grus, træpiller/flis og kemikalier) pr. år og et-to godstog fire gange om ugen.

For kan Thyborøn, Vejle og Kolding, så kan andre havne som f.eks Nakskov også.


Med hensyn til om nogle har interesser, så synes jeg feks det er "interessant" at se ved f.eks. Grindsted-Bramming banen, at de største modstandere for reaktivering af denne, er lokalpolitikere der bor inden for ca. 50 meter fra banen! De almindelige borgere bla jeg selv har talt med, er stort set alle pro bane (eks: Samtale med 35 borgere en fredag morgen, 1.5time, på Grindsted busstation. 33 skrev under på støtte. 2 ville ikke. I Bramming en eftermiddag, var det over 100 der skrev under på støtte i løbet af ca 3-4 timer og ca 4-5 stykker der var i mod. ;)

Min konklusion er at når man kommer ud blandt mennesker, så er interessen for jernbane betydeligt større, end hvis man lytter til mange lokalpolitikere ;)

Derfor er det jo glædeligt at der er lokalpolitikere der ser banen som en mulighed der skal undersøges.

Richard Bruns
Grindstedbanens Venner.

Avatar

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Ove, Struer, 15/12 2014, 13:02 (3419 dage siden) @ Mester

Når man er lokalkendt som jeg, eller for den sags skyld har kikket på et luftfoto kan det godt undre en at de ikke har gjort det for MANGE år siden. Det er stadig relativt nemt (relativt ok? ;-) ) da det bliver over bar mark stort set, altsåder er ingen landslabsmæssige forhindringer. Banen var oprindelig to separate baner, VLJ og LTJ, og det er forklaringen på hvorfor den er bygget som den er men det forklarer ikke hvorfor det shuntspor ikke er lavet for mange år siden men banen har selvfølgelig kørt økonomisk anstrengt hvilket også tydeligt kan ses på deres materielanskaffelser gennem tiderne.

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Niels Munch, 15/12 2014, 13:16 (3419 dage siden) @ Ove

Ja, uanset at "de i banens drift interesserede kommuner" evt. måtte have fundet deres - gennem tiderne relativt beskedne - tilskudsandele, var staten yderst påholdende, når talen var om rene godstransportforanstaltninger. De 3 diesellokomotiver fra Henschel til HP, VNJ hhv. HHJ er de eneste eksempler, jeg kan komme på; men de kunne jo bruges til andet end godstog.

Infrastrukturanlæg skulle banen normalt selv forrente og afskrive over den - forhåbentlig - øgede godsaktivitet.

M.v.h.
Niels

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Fysikeren, 15/12 2014, 13:30 (3419 dage siden) @ Ove

Når man er lokalkendt som jeg, eller for den sags skyld har kikket på et luftfoto kan det godt undre en at de ikke har gjort det for MANGE år siden. Det er stadig relativt nemt (relativt ok? ;-) ) da det bliver over bar mark stort set, altsåder er ingen landslabsmæssige forhindringer. Banen var oprindelig to separate baner, VLJ og LTJ, og det er forklaringen på hvorfor den er bygget som den er men det forklarer ikke hvorfor det shuntspor ikke er lavet for mange år siden men banen har selvfølgelig kørt økonomisk anstrengt hvilket også tydeligt kan ses på deres materielanskaffelser gennem tiderne.

Kunne egentlig være sjovt at se, hvad prisen på en bane fra Lemvig til Struer ville koste på bekostning af banen mod Vemb. Den ville vel i højere grad forbinde banens opland med Struer, Holstebro og Herning, samtidigt med at godstog kunne køre mere direkte. Samtidigt bliver strækningen kortere med lavere vedligehold.

Det er dog næppe ret realistisk med en sådan bane ;-)

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af tullefar, 15/12 2014, 14:39 (3419 dage siden) @ Fysikeren

Der har i fordums tid faktisk været planer om sådan en bane, Lemvig - Struer. Men man kunne vist ikke blive enig med DSB om banens indførring til Struer m.m.

Avatar

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Ove Nygaard, 15/12 2014, 15:26 (3419 dage siden) @ tullefar

Der har i fordums tid faktisk været planer om sådan en bane, Lemvig - Struer. Men man kunne vist ikke blive enig med DSB om banens indførring til Struer m.m.

Hej Tullefar.

Det er faktisk rigtigt. Den "logiske" liniefør(r)ing blev bl. a. opgivet af de af dig nævnte årsager.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af F.Elkjær, 15/12 2014, 16:21 (3419 dage siden) @ Ove Nygaard

Vemb-Lemvigbanen - som åbnede helt tilbage i 1879, var vel en af de første "tertiære" baner i Danmark. Altså hvor man havde skåret "helt ind til benet" med hensyn til udgifter mm.
En linieføring til Vemb var derfor? billigere end den mere logiske over Struer, eller direkte til Holstebro. Sidstnævnte ville dog også, dengang, have været en konkurrent ud i Lemvigs oplandsområde, men en mere rentabel og logisk linieføring idag i 2014. At togene kører til og fra Vemb, giver ikke det store trafiktal. Mange andre privatbaner som forbandt byer af Vemb og Lemvigs størrelse er forlængst forsvundet.
F.Elkjær

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af ThomasTT, 16/12 2014, 22:24 (3418 dage siden) @ F.Elkjær

Vemb-Lemvigbanen - som åbnede helt tilbage i 1879, var vel en af de første "tertiære" baner i Danmark. Altså hvor man havde skåret "helt ind til benet" med hensyn til udgifter mm.
En linieføring til Vemb var derfor? billigere end den mere logiske over Struer, eller direkte til Holstebro. Sidstnævnte ville dog også, dengang, have været en konkurrent ud i Lemvigs oplandsområde, men en mere rentabel og logisk linieføring idag i 2014. At togene kører til og fra Vemb, giver ikke det store trafiktal. Mange andre privatbaner som forbandt byer af Vemb og Lemvigs størrelse er forlængst forsvundet.
F.Elkjær

som jeg har forstået det, var det meningen, at langå-struer skulle have fortsat til Lemvig, hvis ikke jernbanen var blevet afvist af byrådet. I stedet blev banen ført til Vemb. Da Lemvig senere fortrød, fik den en dårligere billigere tilslutning til jernbanennettet, og da man så endnu senere planlagde den oprindelige forlængelse, var tiden ved at rinde ud for de store investeringer.

Jeg tror ikke, det er urealistisk at forestille sig en sådan forbindelse bygget engang i fremtiden. Det er selvfølgelig store anlægsinvesteringer i et tyndt befolket område, men dels kan der bygges enkeltsporet på øde mark men måske endnu vigtgiere er forbindelsen driftsmæssig fordelagtig, da der vil være tale om en forlægning af en naturlig endestation. Det gør forbindelsen sammenlignelig med forlægningen fra Lindholm til Aalborg lufthavn, der hurtigt gik fra ide til beslutning.

Den største hindring er formentlig manglende lokal interesse. Det langsigtede potentiale undervurderes givetvis. Præcis som for 150 år siden.

Avatar

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Ove, Struer, 15/12 2014, 18:30 (3419 dage siden) @ tullefar

Der har i fordums tid faktisk været planer om sådan en bane, Lemvig - Struer. Men man kunne vist ikke blive enig med DSB om banens indførring til Struer m.m.

Det har dog medført at der faktisk er dobbeltspor på en del af brobuerne nede ved havnen i Struer og plads til det på resten som det ses på vedhæftede billede.[image]

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Morten Flindt Larsen, 16/12 2014, 10:08 (3418 dage siden) @ tullefar

Ja, og der har ikke blot været planer, men også en anlægslov. Privatbanen Lemvig-Struer var med på den 3. store jernbanelov, vedtaget 20. marts 1918.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Ove, Struer, 15/12 2014, 18:35 (3419 dage siden) @ Mester

Ifølge denne artikel fra Lemvig Folkeblad er Midtjyske Jernbaner langt fremme med planer om at bygge en shunt ved Lemvig, så godstog kan køre direkte til og fra Vemb/Thyborøn.

Lidt aktiv brug af Google Earth viser at det drejer sig om 6-700m spor og to sporskifter, det kan vel ikke være nogen herregård.:-D

[image]

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Svend, 15/12 2014, 19:54 (3419 dage siden) @ Ove

Lidt aktiv brug af Google Earth viser at det drejer sig om 6-700m spor og to sporskifter, det kan vel ikke være nogen herregård.

... og et - eller et par - sikringsanlæg, men det kan man vel også betale sig fra (sort eller med moms.... kender ikke helt regler og sædvaner i den del af landet).

--
Svend

Lemvigbanen vil køre GODS uden om Lemvig

af OnAir112 ⌂, 16/12 2014, 09:14 (3419 dage siden) @ Ove

Tager du BaneDanmark priser, så er det en herregård mindst.

Men korrekt, det KAN gøres for en i mine øjne acceptabel pris, når man nu tager det budgetterede kørsel i betagtning.

Sikringsanlægget på FC Lemvig kan også "tage" denne udvidelse, jfr. "de kloge hoveder" (Det er ikke ment negativt).

Samtidig får vi jo også en gratis "drejeskive". ( vende togsæt)

Til de som undrer sig over, at det ikke er kommet før, så er svaret jo nok, at behovet ikke har være der før nu.

Og 800 meter tog vil godt nok belaste stationen i Lemvig

Det bliver spændende at følge på nærmeste hold de næste år.

Sammen med at det andet.

Forøvrigt, så tillader jeg mig at ændre overskriften.

--
OnAir112
Paul

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Bjarke Hvass, Valby, 16/12 2014, 09:43 (3418 dage siden) @ Ove

Ifølge denne artikel fra Lemvig Folkeblad er Midtjyske Jernbaner langt fremme med planer om at bygge en shunt ved Lemvig, så godstog kan køre direkte til og fra Vemb/Thyborøn.


Lidt aktiv brug af Google Earth viser at det drejer sig om 6-700m spor og to sporskifter, det kan vel ikke være nogen herregård.:-D

Der arbejdes vist med en løsning hvor shunten placeres lidt længere fra Lemvig end dit forslag. Det giver en længde på ca. 1400 m spor. De nye sporskifter placeres tæt ved overkørslerne for henholdsvis Nyholmvej og Armosevej.

Avatar

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Ove, Struer, 16/12 2014, 17:24 (3418 dage siden) @ Bjarke Hvass

Ifølge denne artikel fra Lemvig Folkeblad er Midtjyske Jernbaner langt fremme med planer om at bygge en shunt ved Lemvig, så godstog kan køre direkte til og fra Vemb/Thyborøn.


Lidt aktiv brug af Google Earth viser at det drejer sig om 6-700m spor og to sporskifter, det kan vel ikke være nogen herregård.:-D


Der arbejdes vist med en løsning hvor shunten placeres lidt længere fra Lemvig end dit forslag. Det giver en længde på ca. 1400 m spor. De nye sporskifter placeres tæt ved overkørslerne for henholdsvis Nyholmvej og Armosevej.

Ja jeg kan også godt se at mit forslag vil fjerne indkørslen tIl en gård.;-)

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Bjarke Hvass, Valby, 16/12 2014, 22:40 (3418 dage siden) @ Ove


Ja jeg kan også godt se at mit forslag vil fjerne indkørslen tIl en gård.;-)

Indkørslen til gården tror jeg ikke er noget problem. Den kan enten føres ud til en anden vej eller der kan laves en overkørsel/markovergang.

Hvis de 6-700 m er målt ud fra den røde streg vil din linjeføring skulle forlænges fordi du ikke kan etablere sporskifter med så skarp en vinkel til eksisterende spor.

I noget af det jeg har læst om projektet skulle der også være plads til et 500 m langt godstog i shunten. Det stiller bl.a. krav til længden af shunten (godstogets længde plus signalsynlighed mv.) og stigninger. Jeg kender ikke området så jeg ved ikke om det sidste kan give et problem hvis der er stor niveauforskel mellem de eksisterende spor.

Avatar

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Ove, Struer, 16/12 2014, 23:09 (3418 dage siden) @ Bjarke Hvass


Ja jeg kan også godt se at mit forslag vil fjerne indkørslen tIl en gård.;-)


Indkørslen til gården tror jeg ikke er noget problem. Den kan enten føres ud til en anden vej eller der kan laves en overkørsel/markovergang.

Hvis de 6-700 m er målt ud fra den røde streg vil din linjeføring skulle forlænges fordi du ikke kan etablere sporskifter med så skarp en vinkel til eksisterende spor.

I noget af det jeg har læst om projektet skulle der også være plads til et 500 m langt godstog i shunten. Det stiller bl.a. krav til længden af shunten (godstogets længde plus signalsynlighed mv.) og stigninger. Jeg kender ikke området så jeg ved ikke om det sidste kan give et problem hvis der er stor niveauforskel mellem de eksisterende spor.

Det er rte fladt tærræn lige der så der skulle ikke gerne være nogle niveauforskelle af betydning og du har nok ret mht vinklen.;-)

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Bjarke Hvass, Valby, 17/12 2014, 08:12 (3418 dage siden) @ Ove


Det er rte fladt tærræn lige der så der skulle ikke gerne være nogle niveauforskelle af betydning og du har nok ret mht vinklen.;-)

Fik lige tjekket og der er ca. 7-8 m niveauforskel mellem start og slut af sporsløjfen med den placering som er foreslået.

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Richard Vierø Bruns @, 16/12 2014, 23:21 (3418 dage siden) @ Bjarke Hvass

"I noget af det jeg har læst om projektet skulle der også være plads til et 500 m langt godstog i shunten. Det stiller bl.a. krav til længden af shunten (godstogets længde plus signalsynlighed mv.) og stigninger."

Jeg mener der i VVM rapporten står at man regner med tog af ca 350 meter (mener det er der omkring.. Det er et par dage siden jeg læste VVM rapporten).

Men det kan jo ændres med tiden.

Hilsen Richard
Grindstedbanens Venner

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Richard Vierø Bruns @, 16/12 2014, 23:33 (3418 dage siden) @ Richard Vierø Bruns

Fra VVM rapporten "Midtjyske Jernbaner angiver følgende vedrørende banedriften:
Læsning påbegyndes ca.kl. 21:00 og afsluttes ca. 3 timer senere.
Ved ankomst i Lemvig ca. kl. 01:30 skal der rangeres, hvorefter
toget videreføres til Vemb med ankomst ca. kl. 02:30. Midtjyske
Jernbaner forventer at køre med cirka 350 meter tog 4 dage om
ugen (mandag til torsdag)"

Toget der skal køre for Thyborøn Stevedore A/S


Det andet skal køre for NordsøRal A/S men bliver cirka samme længde.

"Midtjyske Jernbaner forventer at køre med cirka 350 meter pr tog og med 1750 tons."
"Der skal samlet for de to lastramper køres med et godstog pr. døgn i 6 dage i ugen (manfredag
og søndag). Der læsses i Thyborøn hver nat mellem 00.15 – 2.45"


Men spændene at læse hvor NordsøRal regner med at køre hen :) "Det nuværende tidsvindue på 2½-3 timer til læsning på fri bane
gør, at der kan lastes 1500-1750 tons per. dag så lededes at der potentielt vil kunne
leveres 2-300.000 tons søral fra Thyborøn til Ikast, Vojens, Rødkærsbro, Fredericia,
Odense og Høje Taastrup m.m" så der er potientiale for lidt "gods"liv på nogle stationer :)

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Bjarke Hvass, Valby, 17/12 2014, 08:08 (3418 dage siden) @ Richard Vierø Bruns


Jeg mener der i VVM rapporten står at man regner med tog af ca 350 meter (mener det er der omkring.. Det er et par dage siden jeg læste VVM rapporten).

Men det kan jo ændres med tiden.

Har du et link til VVM rapporten for godsshunten/sporsløjfen ved Lemvig? Eller tænker du på en VVM for et andet projekt?

Lemvigbanen vil køre uden om Lemvig

af Richard Vierø Bruns @, 17/12 2014, 15:18 (3417 dage siden) @ Bjarke Hvass

Hej Bjarne.


Jeg tænker på VVM for anlæg af to læsseanlæg i Thyborøn. Da det er pga det gods Midtjydske Jernbaner skal til at kære derfra, der gør at de ønsker at lave shunten.

Som du vil se i VVM så er en af de hurdler de står over for nemlig at de bliver begrænset i længden af deres tog pga stationen i Lemvig. Samt at de jo skal "vende" og derfor vil støje om natten i Lemvig.


https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q...

Det er i øvrigt spændene læsning den VVM. Og især at de regner med at køre sammenlagt mere end 1.mio. tons gods om året fra Thyborøn. Det er trods alt en del ;)

Hilsen Richard

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak