Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Femern tunnelen betaler banen (Generelt)

af ulca, 14/12 2014, 11:10 (3420 dage siden)

I følge Lørdagens udgave af Lolland og Falsters lokalavis, Folketidende, er økonomien i projektet så god at Femern A/S kommer til at betale for opgraderingen af hovedparten af Ringsted - Femern, samt drift og vedligehold heraf.

Banedanmark kommer dog stadig til at betale en del, 20 %, hvilket skulle svare til de nuværende omkostninger til drift og vedligeholdelse af Sydbanen.

Der nævnes ikke noget om ejerskab og forvaltning af banen i artiklen. Men i lovforslaget til anlægsloven om projektet, nævnes det at i første omgang bliver Femern A/S der foretager og betaler opgradering og tilslutning af landanlæg (både jernbane og vej) til tunnelen. Efter færdiggørelsen kan en given del af disse overdrages til Banedanmark og Vejdirektoratet, ligesom det skal fastslås hvem der administrerer de enkelte dele.

Femern tunnelen betaler banen

af Nordexpress, 14/12 2014, 18:15 (3419 dage siden) @ ulca

Uden at kende detaljer eller artikel kunne man forestille sig, at ved at definere hele banen fra Ringsted til Rødby samt ny Storstrømsbro som landanlæg til Femerntunnellen, kan det udløse finansiering eller lån fra EU fonde.

Hvem der i sidste ende betaler er jo udelukkende bilister og brugere har daværende trafikminister Flemming Hansen fastslået i 2008.

Femern tunnelen betaler banen

af Svend, 14/12 2014, 18:25 (3419 dage siden) @ ulca
redigeret af Svend, 14/12 2014, 18:40

Vær opmærksom på, at der er tale om to særskilte projekter:

Ringsted-Femern Banen (som slutter i Holeby) og
Femern Bælt-forbindelsen - som omfatter strækningen fra Holeby til landfæstet på Femern/Fehmarn

Om den nye Storstrømsbro er et projekt i projektet Ringsted-Femern, kan jeg ikke lige erindre, men det bliver i hvert fald Vejdirektoratet som skal stå for bygning af den del af banen.

http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=17696
http://www.femern.dk/
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/storstroemsbro/Sider/default.aspx#.VI3LbD...


[image]

--
Svend

Femern tunnelen betaler banen

af ulca, 14/12 2014, 19:37 (3419 dage siden) @ Svend

At der er tale om to adskilte, men dog relaterede, projekter er rigtigt.

Meget firkantet set er det vel kun forbindelsen fra tunnelen til de eksisterende landanlæg, motorvej såvel som jernbane, som er direkte omfattet af Femern-projektet.

Men elektrificeringen af banen mellem Ringsted og Femern er en nødvendighed pga godstog og hurtigtog, som begge er elektriske. Derudover er den enkeltsporede bane syd for Vordingborg, inkl. den nuværende Storstrømsbro, en flaskehals for trafikken, ligesom at udretningen af en kurve nord for Glumsø giver mulighed for hurtigere tog.

Så opgraderingen af Ringsted - Femern er en nødvendighed for at kunne udnytte den kommende tunnels kapacitet mest muligt. Og på den tyske side af grænsen er man også så småt ved at besluttet at der skal nås mere end blot den jvf. traktraten lovede elektrificering til tunnelen.

Femern tunnelen betaler banen

af ulca, 14/12 2014, 19:57 (3419 dage siden) @ Svend

Det er vel også værd at huske, at forbindelsen fra dels København H., dels Vigerslev er helt eller delvist bygget og ejet af selskabet bag Øresundsbroen. Så at selskabet bag en fast forbindelse også deltager i bygning og betaling for landanlæg, måske udover bare tilslutning til eksisterende infrastruktur.

Femern tunnelen betaler banen

af Generaldirektørens sekretariat, 14/12 2014, 21:52 (3419 dage siden) @ ulca

Det er vel også værd at huske, at forbindelsen fra dels København H., dels Vigerslev er helt eller delvist bygget og ejet af selskabet bag Øresundsbroen

Nu vrøvler du da vist.....;-)

Femern tunnelen betaler banen

af ulca, 14/12 2014, 22:19 (3419 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Det er vel også værd at huske, at forbindelsen fra dels København H., dels Vigerslev er helt eller delvist bygget og ejet af selskabet bag Øresundsbroen


Nu vrøvler du da vist.....;-)

Hvad er det jeg vrøvler om? Baseret på beslutningsgrundlaget for opgraderingen af Øresundsbanen (helt specifikt omkring udvidelsen af Ørestad station med 2 vigespor, og en løsning på den begrænsede kapacitet for godstog ved Kastrup), hvor det nævnes at det er selskabet bag Øresundsbroen som ejer banen på Amager (Øresundsbanen); Banedanmark er blot infrastrukturforvalter den danske del af den faste jernbaneforbindelse over Øresund. Det samme gælder, så vidt jeg ved, for landanlæggende ved Storebæltsforbindelsen og selve jernbanedelen af den forbindelse (omend de her er mindre omfattende); landanlæg og forbindelse ejes af selskabet bag forbindelsen, men jernbanedelen forvaltes af Banedanmark. Banedanmark står derfor for vedligeholdelse og tildeling af kapacitet samt opkrævelse af gebyr for benyttelse. At man lader Banedanmark klare den opgave har en fordel for operatører af forskellig art, når den kun skal søges om og betales for benyttelse et sted.

Femern tunnelen betaler banen

af Generaldirektørens sekretariat, 14/12 2014, 22:40 (3419 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Det er vel også værd at huske, at forbindelsen fra dels København H., dels Vigerslev er helt eller delvist bygget og ejet af selskabet bag Øresundsbroen


Nu vrøvler du da vist.....;-)

Det er blevet populært blandt tidligere justitsministre at trække udtalelser tilbage. Den bølge vil jeg gerne ride med på: Øresundsforbindelsen ejer Øresundsbanen (12 km) og "Vigerslevbanen" (4 km). Kilde: www.sundogbaelt.dk.

Femern tunnelen betaler banen

af ulca, 15/12 2014, 07:06 (3419 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Det er vel også værd at huske, at forbindelsen fra dels København H., dels Vigerslev er helt eller delvist bygget og ejet af selskabet bag Øresundsbroen


Nu vrøvler du da vist.....;-)


Det er blevet populært blandt tidligere justitsministre at trække udtalelser tilbage. Den bølge vil jeg gerne ride med på: Øresundsforbindelsen ejer Øresundsbanen (12 km) og "Vigerslevbanen" (4 km). Kilde: www.sundogbaelt.dk.

Det var lige nemlig et sådant link jeg manglede. Apropos Øresundsbanen så var en af fejlene ved den at stationerne Ørestad og Tårnby ikke har vigespor, så hurtige gennemkørende tog kan ikke umiddelbart overhale standsende tog og godstog. Men nu ser det ud til, at i hvert fald Ørestad får et par vigespor, hvilket den ud fra luftfotos allerede var tiltænkt.
Sidenhen har man ved nu f.eks. Ringsted - Femern allerede fra dag 1 valgt at give den kommende station ved Holeby både 2 gennemgående spor og 2 vigespor

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak