Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016 (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 15/12 2014, 08:31 (3412 dage siden)

Hvad der nok var forventet, så er arbejdet med at elektrificere strækningen fra Lunderskov til Esbjerg udskudt til 2. halvår af 2016 for færdiggørelse af arbejdet.

http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=20387

Hvad er det lige der går galt ? - hvorfor er der efterhånden ingen, der længere er istand til at efterleve den tidsplan, som man selv fortæller offentligheden om.

Opsætter man bevist for optimiste mål, for at få lov at 'skyde' projektet igang...

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Lue., 15/12 2014, 10:23 (3412 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er typisk det offentlige, de kan aldrig og jeg gentager aldrig holde en tidsplan. Se nu bare de nye supersygehuse de skrider også både i tiden og økonomien.

Utroligt hver gang staten skal lave noget så bliver det tit meget meget dyre og forsinket..

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Mester, 15/12 2014, 11:58 (3412 dage siden) @ Lue.

11 km motorvej mellem Låsby og Hårup et netop indviet - et år før tid.

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Stefan @, Hørsholm, 15/12 2014, 12:05 (3412 dage siden) @ Mester

Blev motorvejen bygget af et dansk firma?

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Mester, 16/12 2014, 00:32 (3411 dage siden) @ Stefan

Aner det ikke. Er det vigtigt?

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af KimC, 15/12 2014, 12:33 (3412 dage siden) @ Mester

11 km motorvej mellem Låsby og Hårup et netop indviet - et år før tid.

Ja, en mortorvej kan ikke undværes. Supersygehuse og jernbaner er derimod underskudsforretninger. Dem haster det ikke med at få flere af.

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af jaer, 15/12 2014, 12:15 (3412 dage siden) @ Lue.

Det er typisk det offentlige, de kan aldrig og jeg gentager aldrig holde en tidsplan. Se nu bare de nye supersygehuse de skrider også både i tiden og økonomien.

Utroligt hver gang staten skal lave noget så bliver det tit meget meget dyre og forsinket..

Og hvor mange tidsplaner holder så i det private? Her sker der også jævnligt overskridelser, men der er ikke offentlighed på dette, så derfor hører man ikke om dem.

Normalt er der nogle forudsætninger i tidplanerne, men dem glemmer man ofte. Og når en forudsætning ændre sig, så får det konsekvnser for tidsplanen.

I tilfældet med elektrificeringen Lk-Es var projektet besluttet, før man så valgte at lade den del indgå i elektrificeringsprogrammet. Og i elektrificeringsprogrammet er man endnu ikke kommet til at lave kontrakt endnu, og uden leverandør ingen køretyråd. Såre simpelt.

/Jan

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 15/12 2014, 13:28 (3412 dage siden) @ jaer

I tilfældet med elektrificeringen Lk-Es var projektet besluttet, før man så valgte at lade den del indgå i elektrificeringsprogrammet. Og i elektrificeringsprogrammet er man endnu ikke kommet til at lave kontrakt endnu, og uden leverandør ingen køretyråd. Såre simpelt.

Vi har før diskuteret netop kontrakten omkring Lk-Es projektet:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=83292

Dengang ved meldingerne noget tvetydige omkring 2015 målet for el-drift til Esbjerg.

Broarbejdet på strækningen er vist også forsinket med omkring 3 måneder, og da forsinkelse blev meldt ud, blev der samtidig fortalt, at de ikke ville på virke den samlede tidsplan.

Mon ikke det er meget bekvemt, at man fik Lk-Es med ind under elektrificeringsprogrammet på den baggrund :-)

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af re20000, 15/12 2014, 21:25 (3411 dage siden) @ Lue.

Det er typisk det offentlige, de kan aldrig og jeg gentager aldrig holde en tidsplan. Se nu bare de nye supersygehuse de skrider også både i tiden og økonomien.

Utroligt hver gang staten skal lave noget så bliver det tit meget meget dyre og forsinket..


Lidt ensformigt altid at se folk sætte den der plade på med det offentlige.
Den slags sker også af og til i det private. Og der får man jo ikke aktindsigt.
Sammenhængen er nok snarere at store projekter skrider nemmere end små (og vækker større opmærksomhed). Og Meget store projekter er det typisk kun det offentlige, der kan binde an med. I hvert fald i DK, her findes jo ikke disse mega virksomheder, de har i store lande som Tyskland eller Kina.

Nold

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Lars Jensen @, 15/12 2014, 10:27 (3412 dage siden) @ Henrik Hansen

Ærgerligt, men så kan sjællænderne jo beholde deres gode tog lidt endnu.

Hvad er det lige der går galt ?

Fra linket:

Ingen af de bydende parter har afgivet tilbud på en tidsplan om færdiggørelse i 2015, der imødekommer udbuddets konditioner.

Det er vel næppe BaneDK eller politikerens skyld?

Hilsen Lars

Tog med batterier i stedet for ledninger?

af XAL Olesen, 15/12 2014, 11:30 (3412 dage siden) @ Henrik Hansen

Måske har man opgivet projektet efter at have læst denne artikel fra Berlingske:

http://www.b.dk/kommentarer/har-jernbanen-en-fremtid-i-danmark

Emnet om batteritog har været debatteret på ing.dk flere gange. Og på ing.dk er der meget delte meninger om tog med batterier er praktisk muligt når der er tale om langdistancetog. BR 515 hos DB har jo bevist at det kan lade sig gøre i lokaltrafik.

Tog med batterier i stedet for ledninger?

af esni, Frederikssund, 15/12 2014, 11:48 (3412 dage siden) @ XAL Olesen

Måske har man opgivet projektet efter at have læst denne artikel fra Berlingske:

http://www.b.dk/kommentarer/har-jernbanen-en-fremtid-i-danmark

Emnet om batteritog har været debatteret på ing.dk flere gange. Og på ing.dk er der meget delte meninger om tog med batterier er praktisk muligt når der er tale om langdistancetog. BR 515 hos DB har jo bevist at det kan lade sig gøre i lokaltrafik.

Batteritog, samtidig med at man ønsker standardtog?

Tog med batterier i stedet for ledninger?

af Andersen, 15/12 2014, 18:28 (3412 dage siden) @ XAL Olesen

Måske har man opgivet projektet efter at have læst denne artikel fra Berlingske:

http://www.b.dk/kommentarer/har-jernbanen-en-fremtid-i-danmark

Emnet om batteritog har været debatteret på ing.dk flere gange. Og på ing.dk er der meget delte meninger om tog med batterier er praktisk muligt når der er tale om langdistancetog. BR 515 hos DB har jo bevist at det kan lade sig gøre i lokaltrafik.

OMG! oh my f**king God! så typisk ing.dk og så typisk dansk

nu er det bare et spørgsmål om tid for nogen begynder at tale om monorail, eller RUF, eller brintbusser

MVH

Tog med batterier i stedet for ledninger?

af Svend, 15/12 2014, 18:31 (3412 dage siden) @ Andersen

OMG! oh my f**king God! så typisk ing.dk og så typisk dansk nu er det bare et spørgsmål om tid for nogen begynder at tale om monorail, eller RUF, eller brintbusser

.... men særdeles underholdende :-D :-D

--
Svend

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Nordexpress, 15/12 2014, 11:36 (3412 dage siden) @ Henrik Hansen

Uden at have nogen som helst insider-viden om sagen kunne man forestille sig, at der er mangel på såvel ingeniører til planlægning og design som på faglært personale til at gennemføre projektet. En langsom opstart muliggør sandsynligvis uddannelse af de fagkræfter, der er behov for på sigt, og at kompetencerne opbygges her i landet.

Man må gå jo i al stilhed gå ud fra, at multiplikatorvirkningen - flere beskæftigede danskere, der øger forbruget i Danmark - er væsentligt mindre, når baneprojekterne udføres af udenlandske sjak og specialister, end det politikerne forestiller sig.

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Stefan, Hørsholm, 15/12 2014, 12:08 (3412 dage siden) @ Nordexpress

"Oplæringstiden" har ikke virket på Kystbanen, der kører dårligt på fjerde år :-(

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Generaldirektørens sekretariat, 15/12 2014, 22:22 (3411 dage siden) @ Henrik Hansen

Elektrificeringen af strækningen Lunderskov-Esbjerg blev jo besluttet længe før Togfonden DK og dermed længe før beslutningen om at elektrificere hele dynen.

Almindelig snusfornuft tilsiger, at det må være billigere at udbyde strækningen Lunderskov-Esbjerg sammen med alle de øvrige strækninger for at sikre så lav en pris som muligt.

Tidsmæssigt bliver Lunderskov-Esbjerg derfor nødt til at være koblet op på de tidsmæssige rammer i det samlede udbud.

I øvrigt er det vel ikke fornuftigt at elektrificere alle strækninger på én gang; det ville blive alt for dyrt. Så strækningen Lunderskov-Esbjerg må prioriteres i forhold til de øvrige strækninger. Og det er vel netop det Banedanmark har gjort.

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/12 2014, 08:35 (3411 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Elektrificeringen af strækningen Lunderskov-Esbjerg blev jo besluttet længe før Togfonden DK og dermed længe før beslutningen om at elektrificere hele dynen.

Almindelig snusfornuft tilsiger, at det må være billigere at udbyde strækningen Lunderskov-Esbjerg sammen med alle de øvrige strækninger for at sikre så lav en pris som muligt.

Selvfølgelig er der fornuft i at lave et så stort udbud som muligt, alt andet lige vil det med stor sandsynlighed medføre den laveste pris.

Det undre bare, at Banedanmark kan svare som de gør i et svar til Transportudvalget fra juni 2014:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/778/svar/1144982/1382622.pdf

”Den 57 km lange tosporede jernbanestrækning mellem Lunderskov og Esbjerg
elektrificeres som den første strækning under Banedanmarks Elektrificeringsprogram.
Strækningen vil ifølge Banedanmarks tidsplan være elektrificeret ved
udgangen af 2015, svarende til det i beslutningsoplægget forudsatte."

På daværende tidspunkt, var man nok allerede inde i overvejelser om at lave et samlet udbud, og burde nok at taget forbehold for netop en forskydning af tidsplanen som som følge heraf.

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Generaldirektørens sekretariat, 16/12 2014, 08:51 (3411 dage siden) @ Henrik Hansen

Elektrificeringen af strækningen Lunderskov-Esbjerg blev jo besluttet længe før Togfonden DK og dermed længe før beslutningen om at elektrificere hele dynen.

Almindelig snusfornuft tilsiger, at det må være billigere at udbyde strækningen Lunderskov-Esbjerg sammen med alle de øvrige strækninger for at sikre så lav en pris som muligt.


Selvfølgelig er der fornuft i at lave et så stort udbud som muligt, alt andet lige vil det med stor sandsynlighed medføre den laveste pris.

Det undre bare, at Banedanmark kan svare som de gør i et svar til Transportudvalget fra juni 2014:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/778/svar/1144982/1382622.pdf

”Den 57 km lange tosporede jernbanestrækning mellem Lunderskov og Esbjerg
elektrificeres som den første strækning under Banedanmarks Elektrificeringsprogram.
Strækningen vil ifølge Banedanmarks tidsplan være elektrificeret ved
udgangen af 2015, svarende til det i beslutningsoplægget forudsatte."

På daværende tidspunkt, var man nok allerede inde i overvejelser om at lave et samlet udbud, og burde nok at taget forbehold for netop en forskydning af tidsplanen som som følge heraf.

Ja, men på det tidspunkt vidste Banedanmark vel ikke, at ingen af byderne ville byde på at færdiggøre Lunderskov-Esbjerg i 2015.

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af OLL, Ballerup, 16/12 2014, 22:34 (3410 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Det her er et uddrag fra Ingeniøren

Banedanmark havde bedt budgiverne i udbuddet om at byde på to forskellige tidsplaner; en med afslutning i slutningen af 2015 og en med afslutning et år senere. Det er nu den sidste af de to, der bliver gældende i den endelige udbudsrunde, som begynder i slutningen af januar og løber indtil maj 2015.

Efter maj var det meningen, at udbudsvinderen ville have til udgangen af året til at færdiggøre projektet. Denne tidsplan blev lagt, inden strækningen blev en del af Banedanmarks overordnede program for elektrificering af jernbanen, som lagde yderligere pres på den oprindelige tidsplan.

»Det har været ambitiøst helt fra vedtagelsen, og når programtanken kommer med, så bliver det naturligvis kun mere ambitiøst, men det har været teknisk muligt at nå det hele tiden. Vores grundplan har været, at det skulle kunne nås i 2015, men at der skulle være mulighed for at ændre det til 2016, hvis der var stordrifts- eller økonomiske fordele ved det,« siger Søren Stahlfest Møller.

Han henviser til, at et udbud med deadline et år senere giver mulighed for en lavere pris på udbuddet, idet byderne kan gå direkte fra at arbejde på Esbjerg-Lunderskov-linjen til de øvrige strækninger, der skal elektrificeres euden at have et års pause mellem projekterne.

Som jeg kan forstå ud fra det her, var det planlagt at risikoen var der for at ingen ville byde på, at man ville kunne lave det færdigt til slut 15. Så på sin vis, syntes jeg nu DSB/BaneDK har gjort det meget fornuftigt.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/12 2014, 08:51 (3410 dage siden) @ OLL

Så på sin vis, syntes jeg nu DSB/BaneDK har gjort det meget fornuftigt.

Jeg kan ikke være mere enig! Gud ske lov noget sund økonomisk fornuft frem for en politisk projektplan der kan ende ud i nogle ledninger man ikke har El-tog til at køre på.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Elektrificering til Esbjerg udsat til 2016

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 16/12 2014, 23:13 (3410 dage siden) @ Henrik Hansen

Personligt så gør det ikke noget de elmaster kommer et år senere. Jeg glæder mig bare over der er en chance til for at se MZ og Ludmilla på TIB-strækning 29 den kommende sommer uden det hejs i billedet :O)

Det skader ikke at se lyst på tingene engang imellem i stedet for kun at fokusere på det negative ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak