Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 16/12 2014, 08:32 (3412 dage siden)

I dag viser jeg billeder, fra dengang da man havde tid til at rejse med skib mellem Århus og Kalundborg, en meget afslappende sejltur, hvor man kunne nå at få sjælen med. Og toget til København holdt parat i Kalundborg og ventede! Dengang kunne man, ud over de mange flotte i drift værende maskiner både i maskindepoterne og på strækningerne, opleve mange andre spændende ting rundt om i jernbanemiljøet, og jeg vil slutte året af med at vise nogle af disse ting.


[image]
R 959 henstillet på havnebanens spor syd for hovedsporene på Århus rangerbanegård i maj 1984. I en periode var R 959 reserveret til Jernbanemuseet, men i 1985 blev den ophugget af Henriksen i Århus.


[image]
Denne Q-vogn har tilhørt HHJ, men fungerer på billedet som ekstra lagerkapacitet for Thorstensen Korn & Foderstoffer. Juni 1982 stod den ved Malling station på en sporstump, som ikke længere havde forbindelse til Odderbanen. Vognen må enten være Q 163 eller Q 195.


[image]
RHJ M4 ses her 1975 i Langå. Motorvognen har haft en omtumlet tilværelse. Den blev leveret 1926 til SFJ som MB 2, 1949 til DSB som MBF 482, 1952 til OMB som MH 6, 1966 til RHJ som M 4 og 1969 til MHVJ som RHJ M 4. Ifølge DJKs hjemmeside har motorvognen i længere tid været under en længerevarende restaurering, og man kan da kun ønske, at den en dag kommer ud at køre for egen kraft.


[image]
Bgh, ca. maj 1982. De fleste af denne type vogne blev udrangeret i begyndelsen af 80’erne. Tre af vognene blev overdraget til DSB Museumstog og enkelte andre blev ombygget til tjenestevogne. Jeg er usikker på hvor billedet er taget, men mit bud er Randers. Og hvem ved? kan det måske være en af de tre vogne til DSB Museumstog?


[image]
F 668, Århus havn, 1987. Har siden den blev leveret i 1923 været stationeret forskellige steder i 2. distrikt. Efter at den blev udrangeret i 1971 blev den først solgt til Århus kommune, som lod den opstille på en legeplads. I 1987 blev den overdraget til KLK. Siden 2010 tilhører maskinen Jernbanemuseet.


[image]
MX(I) 132, Århus rgb, havnesporet ca. 1982. Maskinen blev udrangeret i 1958 og overgivet til Jernbanemuseet. Fra 1999 kunne man på museet se maskinen nylakeret, men dog ikke køreklar. Ifølge Forums database er MX 132 fra 27. august 2014 flyttet til Randers.


[image]
N 208 venter på at blive ophugget i Bjerringbro, 1974.


[image]
Henstillet materiel på havnebanens spor nord for hovedsporene på Århus rangerbanegård i 1983. Sporene havde denne betegnelse, fordi de blev benyttet til at bringe godsvogne til Århus havn uden at skulle krydse hovedsporene.

Jeg vil slutte med at sige en stor tak til alle, der i det forløbne år har bidraget med spændende og lærerige indlæg og en særlig tak til de der har bidraget med rettelser og kommentarer til mine indlæg. Jeg ønsker alle her i forummet en rigtig glædelig jul. Efter Nytår vender jeg tilbage med flere billeder fra en svunden tid.


[image]
Julen 2014, vinterlandskab

Kilder: Jernbanen.dk forum database

Rettelser og kommentarer er meget velkomne!

M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder fra en svunden tid

af Egon Schmidt, 16/12 2014, 08:46 (3412 dage siden) @ keld

Tak for kig i en svunden tid.
Du ønskes også en glædelig samt et godt nytår.
Hilsen Egon

Billeder fra en svunden tid

af Michael Pedersen, 16/12 2014, 12:27 (3412 dage siden) @ keld

Tak for fine fotos - bare utroligt at der endnu ikke er nogen, der er gået i total selvsving over at nissen på sidste foto ikke har sikkerhedsvest på !

Billeder fra en svunden tid

af Ole M. Nielsen ⌂, 16/12 2014, 17:27 (3412 dage siden) @ keld
redigeret af Ole M. Nielsen, 16/12 2014, 17:54


[image]
Denne Q-vogn har tilhørt HHJ, men fungerer på billedet som ekstra lagerkapacitet for Thorstensen Korn & Foderstoffer. Juni 1982 stod den ved Malling station på en sporstump, som ikke længere havde forbindelse til Odderbanen. Vognen må enten være Q 163 eller Q 195.

Der er IKKE Q 195. Den havde bremseplatform.
Edit : Det er Q 163. På Q 167 kunne nummeret aflæses og de to andre vogne i Malling havde bremseplatform (Q 195 og Q 166).


[image]
Bgh, ca. maj 1982. De fleste af denne type vogne blev udrangeret i begyndelsen af 80’erne. Tre af vognene blev overdraget til DSB Museumstog og enkelte andre blev ombygget til tjenestevogne. Jeg er usikker på hvor billedet er taget, men mit bud er Randers. Og hvem ved? kan det måske være en af de tre vogne til DSB Museumstog?

Det er IKKE en Bgh, men derimod en Bjh (glat tag). Tror ikke det er Randers. Mit gæt er Herning.


[image]
F 668, Århus havn, 1987. Har siden den blev leveret i 1923 været stationeret forskellige steder i 2. distrikt. Efter at den blev udrangeret i 1971 blev den først solgt til Århus kommune, som lod den opstille på en legeplads. I 1987 blev den overdraget til KLK. Siden 2010 tilhører maskinen Jernbanemuseet.

Er du sikker på årstallet ?
Jeg har som barn leget en del på denne maskine, da den stod på legepladsen ved Johs.Baunes Plads og den gang havde den ikke skorstensbånd og batterikasse. I det hele taget så den noget mere hærget ud dengang. Mon ikke billedet er fra før opstillingen på legepladsen ?

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Billeder fra en svunden tid

af caprani ⌂, København, 16/12 2014, 18:23 (3412 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jeg har som barn leget en del på denne maskine, da den stod på legepladsen ved Johs.Baunes Plads

Så er vi to. Jeg husker den tydeligt, fra besøg i Århus hos min farmor og farfar, (han var elektriker på remisen i Århus).
Jeg har også kravlet en del rundt på dén maskine. Fantastisk hvis den eksisterer endnu.

Billeder fra en svunden tid

af Holger Cordtz, Kolding, 16/12 2014, 20:05 (3412 dage siden) @ caprani

. Fantastisk hvis den eksisterer endnu.

Den eksisterer endnu, den står i Taulov, men den er ikke i god stand....

[image]
F 668 og KS Q3 i Taulov den 16/5 2014 Foto: Holger Cordtz

F 668

af shipmik, 18/12 2014, 09:40 (3410 dage siden) @ Holger Cordtz

Sørgeligt at se den i Tinglev. Den så noget bedre ud - omend i noget alternativ bemaling, da den blev gjort klar til legepladsen på Baunes Plads i Århus. Her ses på sporene ved Aarhus Skibsværft (Angelo Hansen) i Sydhavnen, hvor den blev malet. Lokomotivet blev normalt sort, mens gangtøj, hjul, puffer og håndtag fik hvid maling. Billedet blev taget 25. juli 1971.

Bent Mikkelsen

[image]

F 668

af KimC, 19/12 2014, 17:55 (3409 dage siden) @ shipmik

Sørgeligt at se den i Tinglev. Den så noget bedre ud - omend i noget alternativ bemaling, da den blev gjort klar til legepladsen på Baunes Plads i Århus. Her ses på sporene ved Aarhus Skibsværft (Angelo Hansen) i Sydhavnen, hvor den blev malet. Lokomotivet blev normalt sort, mens gangtøj, hjul, puffer og håndtag fik hvid maling. Billedet blev taget 25. juli 1971.

Bent Mikkelsen

Det daværende KLK's begrundelse for at anskaffe den, var indvinding af reservedele, så hvis dele af den maskine skulle gøre sig håb om at blive pudset og malet, måtte det blive på F694. Der var dog så vidt jeg ved ikke ret meget brugbart at komme efter på den maskine.

Billeder fra en svunden tid

af keld ⌂, Malling, 17/12 2014, 11:43 (3411 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole.

[image]
g eller j? Det er svært, men jeg synes mest et g???

M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder fra en svunden tid

af UTJ, 17/12 2014, 11:50 (3411 dage siden) @ keld

Hej Ole.

[image]
g eller j? Det er svært, men jeg synes mest et g???

Tagrundingen viser klart at det er en Bgh-vogn. Bjh-vognene havde en hvælving med lidt større radier og også en lillebitte afsmalning af taget over endeperronerne mod gavlene.

Billeder fra en svunden tid

af Ole M. Nielsen ⌂, 17/12 2014, 20:30 (3411 dage siden) @ UTJ

Hej Ole.

[image]
g eller j? Det er svært, men jeg synes mest et g???

Tagrundingen viser klart at det er en Bgh-vogn. Bjh-vognene havde en hvælving med lidt større radier og også en lillebitte afsmalning af taget over endeperronerne mod gavlene.

Jeg bøjer mig i støvet..........
Det ser ud til at være 50 86 29-63 133-6.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Billeder fra en svunden tid

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 18/12 2014, 18:16 (3410 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej
her er et billede af en Bjh (ex.Cb) taget i Århus juli 1979. Bjh har glat tag i modsætning til Bgh (ex Cc)som har sikker.

[image]

Ind imellem har jeg en fornemmelse af af at Keld og jeg har trasket i hinandens fodspor i en svunden tid, som nabo til Bjh'en stod gl.MX mm.

[image]

Her er lige en forstørret litrering som bevis.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Billeder fra en svunden tid

af keld ⌂, Malling, 17/12 2014, 22:25 (3411 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole.

F 668! Nej jeg er absolut ikke sikker på årstallet, og efter at have set billeder i databasen er jeg overbevist om, at mit billede må være taget inden maskinen blev opstillet på legepladsen i Århus, altså i begyndelsen af 70’erne.

M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak