Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kalenderlåge nr. 18 (Generelt)

af Niels Munch, 18/12 2014, 07:50 (3409 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 18/12 2014, 08:02

God torsdag morgen,

Her kommer en nem én:

[image]

Og det er næppe en overraskelse, at gætteriet går ud på

- lokomotivtype og ejer
- banestrækning og evt. sted
- årstal og anledning.


God fornøjelse
Niels

Kalenderlåge nr. 18

af Gjæsttt, 18/12 2014, 08:06 (3409 dage siden) @ Niels Munch

Banverket, T43.
En dansk privatbane, tæt på havet, måske VNJ, måske VLTJ, måske Rødvig.
Langskud: 2006?

Kalenderlåge nr. 18

af UTJ, 18/12 2014, 08:06 (3409 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af UTJ, 18/12 2014, 08:28

God torsdag morgen,

Her kommer en nem én:

[image]


Og det er næppe en overraskelse, at gætteriet går ud på

- lokomotivtype og ejer
- banestrækning og evt. sted
- årstal og anledning.

SJ T 43
Ejer er nok Banverket infrastruktur, evt solgt senere til anden
2004 tror jeg of det var nok Thybanens sporombygning (usikker, men mon ikke med vandet?/Limfjorden? i baggrunden.

Kalenderlåge nr. 18 - løsningen (med billeder)

af Niels Munch, 18/12 2014, 09:47 (3409 dage siden) @ UTJ
redigeret af Niels Munch, 18/12 2014, 10:44

SJ T 43
Ejer er nok Banverket infrastruktur, evt solgt senere til anden
2004 tror jeg of det var nok Thybanens sporombygning (usikker, men mon ikke med vandet?/Limfjorden? i baggrunden.

Tillykke Ulrik, du har vundet stafetten! Det anede mig, at vi ikke kunne bruge hele torsdagen på denne opgave; men lad os alligevel dvæle lidt ved begivenheden:

[image]
T43 DLL 214 fra Banverkets Industridivision i Nässjö med materieltog ved Oddesund S. 21.10.2004 (NKV/nm).

[image]
Toget var dette ballastrensetog, på vej mod nord.

Billederne er taget på vej hjem fra en besigtigelse af sporombygningsarbejdet på Thybanen, som Banverkets Industridivision (nu Infranord), der stod for arbejdet, havde arrangeret for potentielle kunder m.fl.:

[image]
Bedsted Thy under ombygning, 21.10.2004 (NKV/nm).

[image]
Sporombygningstoget nord for Bedsted Thy, 21.10.2004 (NKV/nm).

[image]
Arbejdspladsen på Bedsted Thy st., 21.10.2004 (nm).

Arne Lind har på sin glimrende hjemmeside fulgt sporombygningen nærmere: http://www.griffen.dk/thy/index.htm vælg "Oktober 2004".

Jeg tror, det var erindringen om stemningen deroppefra, der fik mig til at gætte Lue's kalenderlåge nr. 17.


Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 18 - løsningen (med billeder)

af UTJ, 18/12 2014, 12:01 (3409 dage siden) @ Niels Munch

Sporombygningen var på mange måder en af de banebrydende. Midt i den dårlige økonomi som Banestyrelsen havde på daværende tidspunkt, tænkte man alligevel langsigtet og ombyggede nærmest hele Thybanen (nogle tænkte i det stille at det var grundlaget for banens overlevelse). Samtidig var det også i opstarten af udliciteringen af sporombygninger, som jo faktisk er blevet en kæmpe succes, både i form af Banedanmarks evne til at håndtere disse og i form af den kvalitet som bliver leveret fra mange entreprenører.

ContecRail

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak