Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye S-Tog? (Jernbanen i dag)

af Hedegaard, 18/12 2014, 14:56 (3411 dage siden)

Nu bliver der talt så meget om IC4, nye elektriske hurtigtog og andre forbedringer på fjernbanen.
Men jeg synes ikke på noget tidspunkt at have hørt om fremtidige planer for S-Togene?
Om et år vil nogle af de første 4. generations S-Tog være 20 år gamle. Det er selvfølgelig ingen alder for disse togsæt, som efter min mening hører til et af de bedste anskaffelser DSB har fået i nyere tid.

Men har man overhovedet gjort sig tanker om hvad der skal erstatte dem?
På trods af deres udvidede bredde, så er kapacitetsproblemerne blevet større de seneste par år, og det kræver efterhånden at der er 16 vogne på de fleste afgange i myldretiden, hvilket selvfølgelig ikke kan lade sig gøre.

Avatar

Nye S-Tog?

af Erik H, Frederikssund, 18/12 2014, 15:11 (3411 dage siden) @ Hedegaard

Jeg har selv spekuleret på dette.
Ja 4. generations S-togene er for de ældstes vedkommende snart 20 år, så efterhånden må man tænke på næste generation (den femte)
Det vil vel egentlig nok være det bedste at de ville kunne kobles sammen. Det lod sig jo ikke gøre med de forrige generationer. Dog med en lille undtagelse: der var testkørsler med 1. og 2 generations S-tog, men det forblev også kun testkørsler.

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Nye S-Tog?

af Frank Poulsen, 18/12 2014, 15:29 (3411 dage siden) @ Erik H

I første omgang var det jo oplagt at købe første portion til Ringbanen. Det er et forholdsvis lukket løb, og dermed kan det frigive alle de togsæt til de øvrige strækninger og øge kapaciteten. Og så med option på yderligere sæt. Men de kører måske så godt at de kan holde 20 år endnu? Man fornemmer jo ikke de er nedslidte. Men det er jo mere op til dem der laver daglig vedligehold at vurdere.

Avatar

Nye S-Tog?

af Erik H, Frederikssund, 18/12 2014, 16:20 (3411 dage siden) @ Frank Poulsen

De i alt 31 SE+SF+SG+SH 4 vogns tog, er jo også de nyeste, men det er jo for sent når først problemerne begynder at vise sig. Der kan resultatet blive aflyste tog, mindre kapacitet på grund af der f.eks. kun kan køre med 8 eller 12 vogns tog. Dette vil ikke ligefrem falde i de rejsendes smag.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Nye S-Tog?

af Fysikeren, 18/12 2014, 16:36 (3411 dage siden) @ Hedegaard

Nu bliver der talt så meget om IC4, nye elektriske hurtigtog og andre forbedringer på fjernbanen.
Men jeg synes ikke på noget tidspunkt at have hørt om fremtidige planer for S-Togene?
Om et år vil nogle af de første 4. generations S-Tog være 20 år gamle. Det er selvfølgelig ingen alder for disse togsæt, som efter min mening hører til et af de bedste anskaffelser DSB har fået i nyere tid.

Men har man overhovedet gjort sig tanker om hvad der skal erstatte dem?
På trods af deres udvidede bredde, så er kapacitetsproblemerne blevet større de seneste par år, og det kræver efterhånden at der er 16 vogne på de fleste afgange i myldretiden, hvilket selvfølgelig ikke kan lade sig gøre.

Har selv spekuleret på, hvornår man begynder at overveje næste generation af de samme årsager. Men før man kan gå videre med den proces, så bør man nok have afklaret, om man vil satse på førerløse S-tog i fremtiden, samt hvordan man håndterer overgangen.

Nye S-Tog?

af re20000, 18/12 2014, 19:12 (3411 dage siden) @ Fysikeren

Har selv spekuleret på, hvornår man begynder at overveje næste generation af de samme årsager. Men før man kan gå videre med den proces, så bør man nok have afklaret, om man vil satse på førerløse S-tog i fremtiden, samt hvordan man håndterer overgangen.

SA og SE skulle være forberedt til førerløs drift. Ved dog ikke lige hvordan, Måske andre kan oplyse?

Nold

Avatar

Nye S-Tog?

af Jean Henrik ⌂, 18/12 2014, 19:04 (3411 dage siden) @ Hedegaard

.
Førerløse S-tog ?

Ja jeg kan ikke forstille mig det på de travle steder, Nørreport ect.

som i Metroen folk kommer i klemme med håndbage ect og skal det så også ske på
S-tog, et det kører med en ½ barnevogn i toget og andet .. ak ja

Jean Mire Maison

Nye S-Tog?

af Krabsen @, 19/12 2014, 08:13 (3410 dage siden) @ Jean Henrik

Ja jeg kan ikke forstille mig det på de travle steder, Nørreport ect.

som i Metroen folk kommer i klemme med håndbage ect og skal det så også ske på
S-tog, et det kører med en ½ barnevogn i toget og andet .. ak ja

Tag en tur til Paris.. Metro linie 1 - der kører langs Champs Elysees til La Defence - er førerløs.

Og den parisiske metro kan vel med rette kategoriseres under 'travle steder':-)

Nye S-Tog?

af steenth, 19/12 2014, 09:46 (3410 dage siden) @ Krabsen

Ja jeg kan ikke forstille mig det på de travle steder, Nørreport ect.

som i Metroen folk kommer i klemme med håndbage ect og skal det så også ske på
S-tog, et det kører med en ½ barnevogn i toget og andet .. ak ja


Tag en tur til Paris.. Metro linie 1 - der kører langs Champs Elysees til La Defence - er førerløs.

Og den parisiske metro kan vel med rette kategoriseres under 'travle steder':-)

Og linie 1 er den tavleste af metro-linierne i Paris. Og der var også en af grunde til at den linie blev førerløs.

Nye S-Tog?

af Hedegaard, 18/12 2014, 22:12 (3411 dage siden) @ Hedegaard

Når man kigger lidt på markedet for bybanetog, så ser det ud som at man efterhånden er gået over til laventretog, hvilket jo ikke ville du herhjemme.
Bombardier's BR 490 kunne dog være en kandidat, i hvert fald til Ringbanen. Man ville dog miste den ekstra bredde som man har i de nuværende S-Tog.

Nye S-Tog?

af JensenJ, 19/12 2014, 15:00 (3410 dage siden) @ Woodi

Kunne være rart med noget Tysk kvalitet!

Nye S-Tog?

af mss-logoff, 22/12 2014, 10:13 (3407 dage siden) @ JensenJ

SA/SE ER tysk kvalitet -100% Siemens!

Ligemeget hvilke udenlandske tog man sammenligner med, er SA/SE klart overlegne. De er udviklet med en kvalitets- (og pris-) ramme der er langt over S/RER mv. tog i udlandet. Det vil deres afløsere sandsynligvis også være.

De må kunne forventes at holde i ca. 40 år, dvs. at udskiftningen først vil begynde om 20 år, så det er ihvertfald 10 år for tidligt at tale om afløserne.

Mvh MSS

Nye S-Tog?

af steenth, 22/12 2014, 11:52 (3407 dage siden) @ mss-logoff

SA/SE ER tysk kvalitet -100% Siemens!

Hmm - de er bygget på Alstom fabrik i Tyskland i et konsortiet med Siemens.

Ligemeget hvilke udenlandske tog man sammenligner med, er SA/SE klart overlegne. De er udviklet med en kvalitets- (og pris-) ramme der er langt over S/RER mv. tog i udlandet. Det vil deres afløsere sandsynligvis også være.

Enig er godt tog.

Mvh
Steen

Nye S-Tog?

af Frank Poulsen, 22/12 2014, 12:25 (3407 dage siden) @ mss-logoff

Enig i at de nok holder mange år endnu, og afløsere derfor ikke er aktuelt. Men mener det er på tide at overveje hvordan man kan supplere dem, så der kommer flere S-tog.

DSB MY1157ContecRail

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak