Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Maritim side med spændende Jernbanenyt

af Svend, 7/1 2015, 11:58 (3394 dage siden) @ mhv_vsvt

Nu er man ved at være så langt med at anlægge Kombi-terminal på Hirtshals Havn at der snart skal findes Jernbane og Terminal-operatør til Terminalen.

Maritime Danmark har mere om sagen

"I forbindelse med etableringen af godsbaneterminalen skal der etableres et samarbejde med en operatør, der skal drive jernbanetrafikken på Hirtshals samt forestå driften af selve godsbaneterminalen."

Kilde: Hirtshals Havn

Gad vide hvem der ser en fordel og en forretning i det. DB Schenker?

--
Svend

Maritim side med spændende Jernbanenyt

af Gæst1, 7/1 2015, 13:07 (3394 dage siden) @ Svend

"I forbindelse med etableringen af godsbaneterminalen skal der etableres et samarbejde med en operatør, der skal drive jernbanetrafikken på Hirtshals samt forestå driften af selve godsbaneterminalen."

Lærer de det da aldrig? Hvis man vælger en (tog)operatør til at være Terminal-operatør også, så kommer der i praksis kun den pågældende operatørs kunder til terminalen.

I praksis fungerer det i udlandet ofte sådan, at terminal operatøren er netop en terminal operatør, og skiftende operatører, kan vælge at bruge terminalen.

Hirtshals Havn synes at gå direkte i DSB/BDK fejlen, hvor terminalerne gives til en (tog)operatør, hvormed det fulde potentiale ikke indfries.

Hvorfor kigger de ikke på udlandet - eksempelvis Göteborg?

Er sikker på, at Schenker (eller andre) nok skal få noget trafik op og stå til Hirtshals, men tror til gengæld ikke, at man opnår den fulde effekt af denne løsning

Avatar

Godstransport Hirtshals

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/1 2015, 10:10 (3391 dage siden) @ mhv_vsvt

Nordjyske Stiftstidende citerer i dag teknisk direktør Andreas Duus, Hjørring Kommune, for følgende:

- transport af sættevogne mellem havnen og godsterminalen skal rederierne tage sig af

- operatøren (ikke jernbanegodsoperatøren, men den operatør, der skal drive godsterminalen) skal betale for hvert tog, der benytter godsterminalen. Det forventes at give Hjørring Kommune, der ejer terminalen, en årlig indtægt på 0,5 mio. kr.

Direktør Jens Kirketerp Jensen, Hirtshals Havn, citeres for følgende:

- man gætter på 3 godstog á 40 sættevogne hver vej pr. uge

- man regner med at flytte 9% af de årlige 141.000 sættevogne fra vej til jernbane

- herudover forventer man "at der også vil komme en del gods, der skal sydpå fra nordjyske virksomheder, som med fordel kan sende det med bane i stedet for bil"

- 5 selskaber har vist interesse for at drive terminalen: 3 danske og 2 tyske - herunder DB Schenker

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Godstransport Hirtshals

af Svend, 12/1 2015, 20:48 (3388 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Svend, 12/1 2015, 21:04

Der er en artikel i Dansk Transport-Tidende i dag (som vist er beskyttet ophavsretsligt og derfor ikke vises her - den ligger dog tilgængelig på nettet, hvis man kan finde den rigtige adresse).

Der er ikke helt enighed om, hvor mange tog der kan køre på de enkeltsporede strækninger nord for Aalborg. Bl a anføres det, at både Nordjyske Jernbaners og DB Schenkers direktører har udtalt sig kritisk omkring den nordjyske jernbaneinfrastruktur, som de mener har kapacitetsproblemer. Transportministeren er ikke helt enig i dette. Det bliver spændende at følge den videre udvikling ;-)

--
Svend

Godstransport Hirtshals - OT om ophavsret

af Niels Bak, 13/1 2015, 14:16 (3388 dage siden) @ Svend

Der er en artikel i Dansk Transport-Tidende i dag (som vist er beskyttet ophavsretsligt og derfor ikke vises her - den ligger dog tilgængelig på nettet, hvis man kan finde den rigtige adresse).

Du kan roligt bringe linket - her er det til de nysgerrige: https://www.transporttidende.com/artikler/bane-c4/godsbaneterminalen-i-hirtshals-udbyde...
Du kan også roligt citere fra artiklen.

Og ja, artiklen er beskyttet af ophavsret - ligesom stort set alle andre artikler. Reglerne for ophavsret er fuldstændig de samme for alle publikationer, om der er en betalingsmur eller ej, og om de skriver det i artiklen eller ej.

I alle tilfælde må man gerne linke og man må gerne citere i begrænset omfang og med kildeangivelse. (hvad der er begrænset omfang er en konkret vurdering. I det her tilfælde kunne det for eksempel være følgende citat af Teknisk direktør i Hjørring Kommune, Andreas Buus: - Hos Hjørring Kommune og vores samarbejdspartnere er vi naturligvis interesseret i at finde den rette operatør på jernbanetrafikken for på den måde at sikre den rette fremadrettede løsning til gavn for erhvervsudviklingen og godstransporten i Skandinavien. )

Du må derimod ikke:

Gengive hele artiklen eller lange passager af den. Det gælder ligegyldigt om artiklen ligger gratis tilgængeligt på nettet! Den eneste undtagelse fra den regel er information fra offentlige myndigheder, pressemeddelelser eller andet materiale, som udtrykkeligt er stillet til rådighed for offentligheden. Det må gengives i sin helhed med kildeangivelse.

Der er også enkelte undtagelser mht. links. Man må for eksempel ikke linke til sider, der bevidst omgår en betalingsmur eller som har indhold der er lagt på i strid med ophavsretten - altså sider der på den ene eller den anden måde hugger deres stof fra andre medier.

Og dermed god linke- og citatlyst.

Godstransport Hirtshals - OT om ophavsret

af Svend, 13/1 2015, 16:02 (3388 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af Svend, 13/1 2015, 16:30

Der er en artikel i Dansk Transport-Tidende i dag (som vist er beskyttet ophavsretsligt og derfor ikke vises her - den ligger dog tilgængelig på nettet, hvis man kan finde den rigtige adresse).


Der findes en artikel mere, som er mere interessant end denne......

I bunden af artiklen, som jeg set "et eller andet sted", er anført (uddrag):

Alt materiale er ophavsretligt beskyttet.
Kunden må ikke sælge, videregive, distribuere, gengive eller mangfoldiggøre materiale uden særlig og skriftlig aftale. Overført (downloadet) materiale skal slettes efter anvendelsen og må ikke indlægges i informationsgenfindingssystemer, som for eksempel elektroniske postsystemer, databaser, fælles netværk eller lignende.

Videreformidling.
Kunden må foretage videreformidling (ved videreformidling forstås kopiering, distribution via elektronisk post, tilrådighedsstillelse i databaser, på netværk eller lignende) af modtagne overskrift- og indledningsformater inden for kundens egen virksomhed. Al anden videreformidling af materiale skal aftales skriftligt.

Det var her jeg tænkte, at det nok er en skidt ide at offentliggøre indholdet her på Jernbanen og har undladt at gemme artiklen til eget brug, men jeg ved hvor jeg kan finde/læse den igen ;-)

--
Svend

Godstransport Hirtshals - OT om ophavsret

af Niels Bak, 14/1 2015, 09:29 (3387 dage siden) @ Svend

Nu er det jo samme lov, der gælder ligegyldigt hvad de skriver på hjemmesiden. Om den tekst er der eller ej ændrer intet. Og her tror jeg også du skal lægge mere mærke til, hvad det er, de ikke skriver.

For det første står der ingen ting om links - for links er ikke en gengivelse af artiklen.

Og for det andet er et citat netop ikke en gengivelse. En gengivelse er et genoptryk/kopi eller hvad mediet nu er af hele eller væsentlige dele af det originale "værk". Citatretten gælder for alle tekster (der gælder andre regler for lyd og billede), men er netop kun det: Retten til at citere et kort uddrag.

Så det eneste man kan bruge deres "skrub af" tekst til er at vide, at de nok vil være ret emsige, så det vil være ret dumt at forsøge at strække citatretten og f.eks. gengive halvdelen af artiklen. Selve teksten er ikke mere værd end en lodsejer der sætter et skilt op med "ingen adgang" på en vej med offentlig vejret. Der bliver man altså heller ikke dømt for at bruge vejen alligevel.

P.S. Skriver som gæst da min indlogning af en eller anden grund forsvinder pist, når jeg vil gå ind og kommentere...

Godstransport Hirtshals

af Svend, 12/1 2015, 21:26 (3388 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Svend, 12/1 2015, 21:37

Det kan endnu lade sig gøre at byde ind som terminaloperatør i Hirtshals. De nærmere betingelse kan læses her

http://www.hjoerring.dk/Erhverv/Indkoeb-Udbud-amp-Licitationer/Aktuelle-udbud-og-licita...

Et af bilagene indeholder denne - for os - interessante oplysning om forventede godstogskanaler

http://www.hjoerring.dk/lib/file.aspx?fileID=21868&target=blank

samt om togekspedition

http://www.hjoerring.dk/lib/file.aspx?fileID=21869&target=blank

--
Svend

Godstransport Hirtshals

af Gæst1, 13/1 2015, 09:11 (3388 dage siden) @ Svend

Hmmm.

Det rejser umiddelbart flere spørgsmål end det besvarer:

Hvem har egentlig sagt god for, at man nøjes med 660 meter læssespor?
Er der egentlig parkeringsareal til 2x36 trailere? Eller forudsættes det, at der holder chauffører og lastbiler klar til at køre trailerne direkte til og fra færgen?

Er det overhovedet muligt at få kanaler, der matcher færgernes ankomst og afgangstider? (ankomst ca to timer før færgeafgang og afgang max to timer efter færgeankomst)

Er kapaciteten reelt "eet tog ad gangen nord for Aalborg" - dvs hvis læsningen af et tog i Hirtshals trækker ud, skal næste tog holdes tilbage i Aalborg?

Er der lavet en sammenhægnende køreplan (Padborg/Taulov)-Fredericia - Hirtshals - Fredericia - jeg vil tro at omløb i Aarhus bliver bøvlet indtil Letbanen er færdig, og mon ikke også længden begrænses af spor 1 i Hobro (men så er det smart at NJ kun skal køre til Skørping)

Hvorfor er det mere attraktivt at køre fra Fredericia til Hirthals med 660 meter og to omløb hver vej, samt deling af toget i Hirtshals i forhold til at køre med 700 meter til Esbjerg og dele toget i to til havnekørslen?

Niras har iøvrigt også været konsulenter på Esbjerg Kombiterminal...


Da godset til og fra Hirtshals forventeligt skal deles til flere destinationer, skal et tog fra Hirtshals altså enten til Taulov, Padborg eller Hamburg (alt efter operatør), for at blive omrangeret/omlæsset til andre destinationer.

I den forbindelse skal en jernbaneløsning eks fra Padborg til Hirtshals kunne køre fra Padborg kl 06 om morgenen, og være tilbage ved 20 tiden, gerne med samme fører - og matche færgerne. Færgerne ankommer fra Norge kl 08.00, 11.15, 11.45, 19.30, 21.15 og 21.45 og sejler igen en times tid derefter.

Til sammenligning må en lastbilchauffør køre fra Padborg til Hirtshals og retur på en arbejdsdag...

Det er muligt, at en operatør vil forsøge at få gang i trafikken på Hirtshals, men det ligner ikke en langsigtet rentabel løsning, det som man får lavet. Dertil er toglængden for kort, first mile/last mile omkostningerne for store og kapaciteten for usikker.

Måske hvis det "sydligste sporskifte" var flyttet meget mod syd, og gik direkte ind på terminalen således, at toget kunne ankomme direkte til terminalen fra syd på signal - løbe om via spor 1 og strækningssporet, og så køre igen. Omløb kan jo principielt klares af lokoføreren alene. Nu skal man have en rangist involveret også.

Avatar

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af MYMXnord, Frederikshavn, 26/2 2015, 13:21 (3344 dage siden) @ MYMXnord

Man kører en runde mere- 2.omgang gav ikke operatør:

Ny runde frem til 9.marts 2015.

"Hjørring Kommune har ikke modtaget tilbud på baggrund af den gennemførte annoncering efter driftsoperatør af Hirtshals Godsbaneterminal (TED-publikation 342017-2014"

http://www.hjoerring.dk/Erhverv/Indkoeb-Udbud-amp-Licitationer/Aktuelle-udbud-og-licita...

--
[image][image]

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Svend, 26/2 2015, 13:53 (3344 dage siden) @ MYMXnord

Mon ikke de skal se lidt nærmere på betingelserne for at drive terminalen ;-)

--
Svend

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Jørn Johansen, 26/2 2015, 15:13 (3344 dage siden) @ Svend

Mon ikke de skal se lidt nærmere på betingelserne for at drive terminalen ;-)

Eller også har eventuelt interesserede set terminalen og arealet i virkeligheden. Når man starter med at anlægge en godsterminal så underdimensioneret, så er der nok ikke mange interesserede.

En anden udfordring er et omløb i Hjørring. Der er ikke plads til ret mange meter vogne. Løsningen er at køre op til Sindal og løbe rundt der, men så er det sgu nok hurtigere at køre godset på lastbiler.

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Gæst1, 26/2 2015, 16:22 (3344 dage siden) @ Jørn Johansen

Hvad havde de ventet? Der kommer færger fra Norge 19.30, 21.15 og 21.30.

Terminalen skal være lukket pga støjhensyn mellem 21 og 06, og der er umiddelbart først kapacitet til at køre tog fra Hirtshals efter kl 19.30.

Hvor langt kan en lastbil med polsk chauffør nå ned i Europa med et døgns forspring...

En terminal med op til 720 meter læssespor passer selvfølgelig med de 720 meter, man med lidt snilde kan omløbe i Hjørring. Men når man ikke kan omløbe med mere end ca 400 meter ad gangen i Hirtshals og vel ca 500 meter i Aarhus indtil videre, så nytter det jo ikke meget ,at maksimal toglængde Hjørring - Hamburg er 835 meter.

Er der slet ingen, der undersøger sådan noget, inden man går i gang? En simpel google søgning vil jo afsløre, at de fleste terminaler koster mere, og ser anderledes ud, end man bygger herhjemme. Tommelfingerreglen fra "en større logistikvirksomhed i udlandet" siger 25 mio Euro for en lille terminal. Hvad burger vi i Esbjerg 100 mio DKK? Hirtshals? 50 mio?

Måske skulle man simpelthen droppe modellen med lokal medfinansiering. Det er jo tydeligt, at man bygger for småt i Esbjerg og Hirtshals, fordi lokale (økonomiske) hensyn til veje, og støj tæller højere...

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Jørn Johansen, 26/2 2015, 18:30 (3344 dage siden) @ Gæst1

En terminal med op til 720 meter læssespor passer selvfølgelig med de 720 meter, man med lidt snilde kan omløbe i Hjørring. Men når man ikke kan omløbe med mere end ca 400 meter ad gangen i Hirtshals og vel ca 500 meter i Aarhus indtil videre,

Det var pokkers. Så er spor 406/407 blevet kortere siden sidste uge.

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af JensenJ @, Fredericia, 26/2 2015, 21:44 (3343 dage siden) @ Jørn Johansen

Det var pokkers. Så er spor 406/407 blevet kortere siden sidste uge.

Er spor 406 blevet ryddet for opstillede IC4 tog? De har effektivt spærret for mulighed for omløb der i månedsvis.

Med venlig hilsen Jens

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Muncken, 27/2 2015, 08:29 (3343 dage siden) @ Jørn Johansen

Man kan løbe om i spor 20 via østligeplads og tidligere kongsvang hvis det kniber med plads ;)

Muncken

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Svend, 27/2 2015, 11:35 (3343 dage siden) @ Muncken

Man kan løbe om i spor 20 via østligeplads og tidligere kongsvang hvis det kniber med plads ;)

Anvende Spor 20 (og 30), altså det indad- (og udad-)gående hovedspor fra/til Langå som omløbsspor??!!

--
Svend

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af JensenJ @, Fredericia, 27/2 2015, 14:01 (3343 dage siden) @ Svend

Man kan løbe om i spor 20 via østligeplads og tidligere kongsvang hvis det kniber med plads ;)


Anvende Spor 20 (og 30), altså det indad- (og udad-)gående hovedspor fra/til Langå som omløbsspor??!!

Det er forsøgt, men blev blankt afvist.

Andre løsninger har været at lave omløb i spor 600/700 ved p-risten, men ingen af de nuværende løsninger tillader omløb med lange tog.

Det virker ikke særligt imødekommende overfor lokomotivtrukne tog, at Banedanmark ikke kan tilbyde plads til omløb i Århus igennem flere år. Det er trods alt svært at køre en anden vej hvis man skal nordpå.

Med venlig hilsen Jens

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af gst, 27/2 2015, 14:44 (3343 dage siden) @ JensenJ

Så må I bakke indtil i kommer til et sted, hvor I kan løbe om.

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af LasseG, 27/2 2015, 14:08 (3343 dage siden) @ Svend

Man kan løbe om i spor 20 via østligeplads og tidligere kongsvang hvis det kniber med plads ;)


Anvende Spor 20 (og 30), altså det indad- (og udad-)gående hovedspor fra/til Langå som omløbsspor??!!

Iagttag smileyen...

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Svend, 27/2 2015, 14:11 (3343 dage siden) @ LasseG

Iagttag smileyen...

Pu, ha - jeg troede lige at der var nogen der mente det alvorligt ;-)

--
Svend

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af esni, Frederikssund, 26/2 2015, 18:43 (3344 dage siden) @ Gæst1

En terminal med op til 720 meter læssespor passer selvfølgelig med de 720 meter, man med lidt snilde kan omløbe i Hjørring. Men når man ikke kan omløbe med mere end ca 400 meter ad gangen i Hirtshals og vel ca 500 meter i Aarhus indtil videre, så nytter det jo ikke meget ,at maksimal toglængde Hjørring - Hamburg er 835 meter.

Hvordan kan maksimal toglængde Hjørring - Hamburg være 835 meter, når man ikke kan løbe om mere end 500 meter i Århus.

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Georg Schmidt, 26/2 2015, 18:55 (3344 dage siden) @ esni

Jeg tror roligt vi kan trække mindst 220 meter fra de 835. Jeg tror tyskerne vil være meget trætte af at få et tog ned syd for Padborg på 835m.:-D
De 720 meter er således mere end rigeligt, ca. 500 meter vil nok være det man ender med som gennemsnit.
Med hensyn til hastighed er det vil ikke den der er afgørende, men blot at kunden ved hvornår godset er fremme, for det er vel ikke avisomdeling vi snakker om.

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Gæst1, 26/2 2015, 19:59 (3343 dage siden) @ Georg Schmidt

Fair nok hvis andre mener sporene i Aarhus er længere end ca 500 meter. Den præcise længde for omløb modtager jeg gerne her - jeg har den ikke.

Den maksimalt tilladte toglængde herhjemme har været 835 meter siden engang i 1960'erne. For et par år siden kom tyskerne med på 835 meter mellem Padborg og Hamburg. Meningen med kombiterminalen i Hirtshals er at køre med løstrailere og evt også containere. Dette segment kræver ret lange togstørrelser, for at være økonomisk rentable. 500 meter tog, er der ingen penge i. Vi skal op på noget mere. Da omkostninger ved kørsel nord for Fredericia bliver høje da der skal omløbes i Aarhus, Hjørring og Hirtshals, samt måske endda betales for overnattende personale, skal godset enten køres meget langt, eller også skal der meget gods med.

Der har ikke været tænkt i sammenhænge i forhold til investeringer i infrastruktur og mulighed for maksimal effektivitet i godstog i mange år, og det er det jeg angriber her.

Løstrailere er jo netop tidsfølsomme, da de er bundet til færger eller lastbiler i hver ende af transporten. Det har tidligere været angivet, at omtrent 60% af jernbanegodset herhjemme er just in time gods.

Avatar

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/2 2015, 22:40 (3343 dage siden) @ Gæst1

Løstrailere er jo netop tidsfølsomme, da de er bundet til færger eller lastbiler i hver ende af transporten. Det har tidligere været angivet, at omtrent 60% af jernbanegodset herhjemme er just in time gods.

Just in time er vel ikke i sig selv et spørgsmål om transporten er hurtig eller ej, men at man så at sige "kan stille uret" efter ankomsten.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Gæst1, 27/2 2015, 06:04 (3343 dage siden) @ Michael Deichmann

Løstrailere er jo netop tidsfølsomme, da de er bundet til færger eller lastbiler i hver ende af transporten. Det har tidligere været angivet, at omtrent 60% af jernbanegodset herhjemme er just in time gods.

Just in time er vel ikke i sig selv et spørgsmål om transporten er hurtig eller ej, men at man så at sige "kan stille uret" efter ankomsten.

Naturligvis. Det er en balance mellem hastighed og pålidelighed. Her er det første døgn dog bare stilstand i Hirtshals, og så er konkurrenten over alle bjerge. ...der er ikke mange kombitog, der markedsføres med længere rejsetid end lastbiler. Heller ikke dem, der gerne har nogle timers pause bygget ind for at sikre rettidigheden.

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane

af Svend, 27/2 2015, 11:40 (3343 dage siden) @ Michael Deichmann

Løstrailere er jo netop tidsfølsomme, da de er bundet til færger eller lastbiler i hver ende af transporten. Det har tidligere været angivet, at omtrent 60% af jernbanegodset herhjemme er just in time gods.

Just in time er vel ikke i sig selv et spørgsmål om transporten er hurtig eller ej, men at man så at sige "kan stille uret" efter ankomsten.

Er der i det hele taget nogen som har et overblik/en viden om, hvilke transporter der kunne være interessante at overføre til jernbanen? Og om de pågældende vognmænd i det hele taget ejer (eller har i sinde at anskaffe) specielle løstrailere, som kan løftes på og af en jernbanevogn?

Taler vi om tid, er det nok ikke den smarteste ide at lade kølevogne (løstrailere) læsset med fisk holde over i Hirtshals en hel dag.

--
Svend

Avatar

Hirtshals: Potentielle godsoperatører "stiller krav"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/3 2015, 22:45 (3335 dage siden) @ Jørn Johansen

Nordjyske Stiftstidende skriver 3. marts 2015 bl.a. at

  • tre danske og to tyske selskaber har vist interesse for at drive den nye godsbaneterminal ved Hirtshals Havn, men ingen af dem budt ind på opgaven
  • interesserede nu inviteres til at stille betingelserne op, som de synes, at de skal være og der vil efterfølgende blive valgt operatør efter forhandling
  • de interesserede blandt andet finder en personale- og velfærdsbygning, som driftsfirmaet skal opføre i forbindelse med godsbaneterminalen, for stor og flot
  • udbudsmaterialet stiller for stramme afregningsregler op
  • det bl. a. handler om, at Hjørring Kommune har sat afregningen for den drift, som firmaet skal stå for, til et minimumsbeløb de første to år
  • de interesserede i stedet ønsker i starten kun at afregne efter den faktiske togkørsel og at når man så har et billede af behovet og opgavens størrelse, kan man begynde at snakke minimumssatser
  • et tredje område, som de interesserede ikke er meget for at acceptere, er at togkørslen skal begrænses til bestemte tidspunkter af miljøhensyn
  • fristen for nye bud er sat til næste uge

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak