Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langsomme DSB busser til Bornholm (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen, 9/1 2015, 19:48 (3388 dage siden)

DSB har ikke meget held med deres Bornholmerforbindelse. Når hurtigfærgerne ikke sejler (f.eks. på grund af vejret) indsætter DSB bus i stedet for tog. Begrundelse: At færgelejet for den konventionelle færge (Povl Anker) ligger for langt fra stationen i Ystad. Altså bus hele vejen fra København - ikke bare fra Ystad station til færgelejet.

Altså: DSB kører bus, ligesom Bornholmerbussen. I dag 9/1-2015 sker det efter følgende nødkøreplan, som er kopieret direkte fra Færgens hjemmeside. Det fremgår tydeligt, at når DSB kører bus, er rejsetiden betydeligt længere end med Bornholmerbussen! Indrømmet, DSB gør et holdt i Lufthavnen - men alligevel - det er da ikke så mærkeligt, at Bornholmerbussen er populær.

Bornholmerbussen:

Rønne kl. 14:30 ank i København kl. 19:05
København kl. 16:45 ank. i Rønne kl. 21:30

DSB:
Der indsættes busser:
Rønne kl. 14.30 med ankomst Ystad kl. 17.30. Busserne vil køre fra Ystad kl. 18.00. Busserne forventes i Københavns Lufthavn kl. 19.15 og København H kl. 19.45.

Bus fra København H kl. 16.00 (Københavns Lufthavn 16.30) med ankomst Ystad 17.45 - Færgen Povl Anker sejler fra Ystad kl. 18.30 med ankomst i Rønne kl. 21.30.

Bussen kører fra Vesterbrogade ved Hovedbanegården. I kastrup holder den ved terminal 3.

Langsomme DSB busser til Bornholm

af Mads Olesen @, 10/1 2015, 15:18 (3387 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Tja, ovenstående er rigtig nok i de tilfælde hvor hurtigfærgerne ikke kan sejle pga vejret.

Men bare rolig... Det bliver snart værre...

Der arbejdes for øjeblikket med et såkaldt "trafikforlig" til Bornholmerne, som mildt sagt ikke rummer de store forbedringer for de rejsende.

Mod en reduceret billetpris (-10%) og nedsatte godstariffer på ruten Rønne-Køge, sker følgende:

IC Bornholm Kbh-Ystad-Kbh med forbindelse til Rønne ophører helt og aldeles.

Den 4. færge (Povl Anker, der eks. under de nuværende vejrforhold er livsnerven, afhændes).

Bortfaldet af den 4. færge betyder endvidere at der i sommerhalvåret ikke kan opretholdes sejladser til Sassnitz, hvilket betyder at tyske turister, der årligt ligger en del penge på øen, skal over Sverige...

Som udenforstående er det trods alt ikke svært at forstå at øboerne er svært utilfredse med "forliget"

Tog via Triangeln (Malmö) når IC Bornholm nedlægges

af PD Hansen, 10/1 2015, 19:50 (3387 dage siden) @ Mads Olesen

IC Bornholm Kbh-Ystad-Kbh med forbindelse til Rønne ophører helt og aldeles.

I stedet kommer/findes tilsyneladende dette noget bøvlede alternativ:

"Transportministeriet vil dog forhandle med Skånetrafikken om en aftale, der med hjælp fra Pågatåget og Øresundstoget fortsat skal sikre en mulighed for at komme med tog fra Ystad til København. Det vil dog blive med togskifte på den svenske station Trianglen ved Malmø."

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Bornholm/2014/12/11/201929.htm

Tog via Triangeln (Malmö) når IC Bornholm nedlægges

af TorstenPedersen, 11/1 2015, 09:34 (3387 dage siden) @ PD Hansen

IC Bornholm Kbh-Ystad-Kbh med forbindelse til Rønne ophører helt og aldeles.


I stedet kommer/findes tilsyneladende dette noget bøvlede alternativ:

"Transportministeriet vil dog forhandle med Skånetrafikken om en aftale, der med hjælp fra Pågatåget og Øresundstoget fortsat skal sikre en mulighed for at komme med tog fra Ystad til København. Det vil dog blive med togskifte på den svenske station Trianglen ved Malmø."

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Bornholm/2014/12/11/201929.htm

De må da mene Hyllie?

Tog via Triangeln (Malmö) når IC Bornholm nedlægges

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 11/1 2015, 10:30 (3387 dage siden) @ TorstenPedersen

IC Bornholm Kbh-Ystad-Kbh med forbindelse til Rønne ophører helt og aldeles.


I stedet kommer/findes tilsyneladende dette noget bøvlede alternativ:

"Transportministeriet vil dog forhandle med Skånetrafikken om en aftale, der med hjælp fra Pågatåget og Øresundstoget fortsat skal sikre en mulighed for at komme med tog fra Ystad til København. Det vil dog blive med togskifte på den svenske station Trianglen ved Malmø."

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Bornholm/2014/12/11/201929.htm


De må da mene Hyllie?


Hej,

det er ikke sikkert,

I Hyllie skal man skifte perron, mens man på Trianglen kan skifte tværs over perron, det er jo både lettere og smidigere.

OT. I Holland annoncerede man i køreplanen med den slags: "Overstappen op hetzelfde perron".

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Perronskift i Nederlandene

af Lars Kongshøj, 11/1 2015, 11:55 (3386 dage siden) @ Lars Møller Jensen

OT. I Holland annoncerede man i køreplanen med den slags: "Overstappen op hetzelfde perron".

Hvor i Nederlandene gjorde man det? Og hvornår?

Perronskift i Nederlandene - spoorboekje 1979

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 11/1 2015, 13:07 (3386 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars, nu er du selv ude om det ;-)

Jeg ved at man gjorde det allerede i 1964 men jeg har kun bevaret en af min NS-køreplaner:

[image]

Den havde en fine vignetter og her kommer næsten alle nemme togskift, der mangler et par stykker fra IC oversigtsafsnittet.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

og her lidt udsmykning af denne meget publikumsvenlige køreplan.

[image]

[image]

med venlig hilsen:-) :-)
Lars Møller Jensen

Perronskift i Nederlandene - spoorboekje 1979

af Lars Kongshøj, 11/1 2015, 13:48 (3386 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars, nu er du selv ude om det ;-)

Ha, ha, selv ud om det ;-) Nej det er da interessant. I senhalvfemserne mener jeg at man splittede/samlede tog i Amersfoort, Weesp og Utrecht. Kom sjædendt længere ude.

Tak til min navnebror.

Perronskift i Nederlandene - spoorboekje 1979

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 11/1 2015, 14:44 (3386 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars,

fint du syntes om det, jeg har en del fra Holland som skal scannes i nærmeste fremtid.

Zwolle var jo også et klassisk delingspunkt, men det vender vi tilbage til.

med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Perronskift i Nederlandene - spoorboekje 1979

af Lars Kongshøj, 11/1 2015, 16:26 (3386 dage siden) @ Lars Møller Jensen

fint du syntes om det, jeg har en del fra Holland som skal scannes i nærmeste fremtid.

Jeg har en af de sidste Spoorboekjes + en Spoorboekje Buitenland, hvis du er interesseret. Og en bog om Amsterdams sporveje (på nederlandsk)

Plus DB's Kursbuch og SJ's Riktidstabellen. Og Thomas Cook. Alle 10-15 år gamle. Plus diverse herunder et par antikke jernbanebøger (1800-tallet, som du kan skanne på stedet).

Du er velkommen til at langtidslåne hvad du vil, hvis du kommer forbi Nørrebro en dag.

Perronskift i Nederlandene - spoorboekje 1979

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 11/1 2015, 23:17 (3386 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars

tak for tilbuddet, men jeg har p.t. ikke planer om at komme forbi.
Afstand og plads er også en slags hindringer.

Pudsig detalje, NS grafer læstes nedefra og op. DBs oppefra og ned. SJ, NSB og DSB's fra venstre mod højre, er der mon nogle lande der havde den sidste mulighed.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Perronskift i Nederlandene - spoorboekje 1979

af Lars Kongshøj, 25/1 2015, 17:21 (3372 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Pudsig detalje, NS grafer læstes nedefra og op. DBs oppefra og ned. SJ, NSB og DSB's fra venstre mod højre, er der mon nogle lande der havde den sidste mulighed.

Hvad mener du med grafer? Men de fleste jernbaneselskaber i Nordeuropa bruger software Hafas, Hanover.

Grafer i Nederlandene - 1 foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 25/1 2015, 19:15 (3372 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej kære unge navnebroder.

Der var engang da en graf så således ud:

[image]

Treindienstleider Rotterdam CS 23.juli 1987,
den forreste holder rede på togene og den bageste på personalet,
Med små håndsving rulles grafen manuelt nedad i takt med at toggangen toggangen afvikles.

Her skulle der have været en aktuel graf fra NS men filformatet kunne ikke gengives.
Men den er ganske rigtigt blevet vendt til lodret.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Tog via Triangeln (Malmö) når IC Bornholm nedlægges

af PD Hansen, 11/1 2015, 16:17 (3386 dage siden) @ Lars Møller Jensen

IC Bornholm Kbh-Ystad-Kbh med forbindelse til Rønne ophører helt og aldeles.


I stedet kommer/findes tilsyneladende dette noget bøvlede alternativ:

"Transportministeriet vil dog forhandle med Skånetrafikken om en aftale, der med hjælp fra Pågatåget og Øresundstoget fortsat skal sikre en mulighed for at komme med tog fra Ystad til København. Det vil dog blive med togskifte på den svenske station Trianglen ved Malmø."

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Bornholm/2014/12/11/201929.htm


De må da mene Hyllie?


det er ikke sikkert,
I Hyllie skal man skifte perron, mens man på Trianglen kan skifte tværs over perron, det er jo både lettere og smidigere.

God pointe. Det lader også til at være baggrunden iflg. http://www.tv2bornholm.dk/?newsID=86750

Rejsetiden Kbh-Ystad forlænges i øvrigt med ca. 30 minutter, med nuværende køreplan for Øresundstog+Pågåtåget vs. IC Bornholm.

Tog via Triangeln (Malmö) når IC Bornholm nedlægges

af LasseG, 11/1 2015, 21:23 (3386 dage siden) @ PD Hansen

Rejsetiden Kbh-Ystad forlænges i øvrigt med ca. 30 minutter, med nuværende køreplan for Øresundstog+Pågåtåget vs. IC Bornholm.

Der er ingen tvivl om at skiftet er en forringelse - men det behøver ikke at betyde at rejsen tager længere tid

Rønne 6:30
Ystad 7:50

Ystad 8:02 8:09
Hyllie 8:44 |
Hyllie 8:50 |
København H 9:16 9:20

Langsomme DSB busser til Bornholm

af LasseG, 11/1 2015, 00:27 (3387 dage siden) @ Mads Olesen

IC Bornholm Kbh-Ystad-Kbh med forbindelse til Rønne ophører helt og aldeles.

Det er vel kun tilskuddet der bortfalder - hvis DSB (eller andre) stadigt vil kører for egen regning er der vel intet problem i det.

I øvrigt kører der op til 6 tog i timen mellem København og Malmö samt 2 i timen mellem Malmö og Ystad.


Den 4. færge (Povl Anker, der eks. under de nuværende vejrforhold er livsnerven, afhændes).

Hammerodde kan nå en gang retur til/fra Ystad om dagen hvor den ellers blot ligger i Rønne - undtagen de dage hvor den har sejlas til/fra Sassnitz.


Bortfaldet af den 4. færge betyder endvidere at der i sommerhalvåret ikke kan opretholdes sejladser til Sassnitz, hvilket betyder at tyske turister, der årligt ligger en del penge på øen, skal over Sverige...

Hammerodde sejler allerede i dag afgange til/fra Sassnitz - så det er forkert, dog er der naturligvis forskel på at Povl Anker kan tage 1500 passagerer og Hammerodde kun 400 samt at de på nogle sommerdage begge når en tur til Sassnitz i dag.

Langsomme DSB busser til Bornholm

af Mads Olesen @, 16/1 2015, 09:30 (3382 dage siden) @ LasseG

IC Bornholm Kbh-Ystad-Kbh med forbindelse til Rønne ophører helt og aldeles.


Det er vel kun tilskuddet der bortfalder - hvis DSB (eller andre) stadigt vil kører for egen regning er der vel intet problem i det.

I øvrigt kører der op til 6 tog i timen mellem København og Malmö samt 2 i timen mellem Malmö og Ystad.


Den 4. færge (Povl Anker, der eks. under de nuværende vejrforhold er livsnerven, afhændes).


Hammerodde kan nå en gang retur til/fra Ystad om dagen hvor den ellers blot ligger i Rønne - undtagen de dage hvor den har sejlas til/fra Sassnitz.


Bortfaldet af den 4. færge betyder endvidere at der i sommerhalvåret ikke kan opretholdes sejladser til Sassnitz, hvilket betyder at tyske turister, der årligt ligger en del penge på øen, skal over Sverige...


Hammerodde sejler allerede i dag afgange til/fra Sassnitz - så det er forkert, dog er der naturligvis forskel på at Povl Anker kan tage 1500 passagerer og Hammerodde kun 400 samt at de på nogle sommerdage begge når en tur til Sassnitz i dag.


Jamen, så er alt jo godt....

Bortfald af Povl Anker betyder ingen besejling af Sassnitz ruten (der kun betjenes i sommerhalvåret).

Hammerodde kan så sejle en dobbelttur til Ystad dagligt indimellem betjeningen af Køge.
Den flytter så også kun 400 passagerer, unægtelig en lille kapacitet den dag hurtigfærgerne ikke sejler af den ene eller anden årsag.

Jamen, så er alt jo godt....

Mads Olesen

Langsomme DSB busser til Bornholm

af LasseG, 16/1 2015, 12:18 (3381 dage siden) @ Mads Olesen

Jamen, så er alt jo godt....

Det har jeg ikke sagt - prøver bare rette de faktuelle fejl der er i dine påstande.


Bortfald af Povl Anker betyder ingen besejling af Sassnitz ruten (der kun betjenes i sommerhalvåret).

Hvorfor betyder bortfaldet af Povl Anker at Hammerodde - ligesom i dag! - ikke kan fortsætte med at betjene Sassnitz ?


Hammerodde kan så sejle en dobbelttur til Ystad dagligt indimellem betjeningen af Køge.
Den flytter så også kun 400 passagerer, unægtelig en lille kapacitet den dag hurtigfærgerne ikke sejler af den ene eller anden årsag.

Det benægter jeg ikke, men spørgsmålet er om det er nok?
I forbindelse med de seneste aflysninger har man jo formået at slå flere afgange sammen og stadigt kunne rykke alle reservationer. Hurtigfærgerne har vel trods alt også størst problemer i lavsæsonen og selv Hammerodde og Povl Anker må give op nogle gange. Man må sande at når man bosætter sig på Bornholm så kan vejret nogle gange være herren over ens rejsemuligheder.

Det er klart at Hammerodde kun har en passagerkapacitet på under en 1/3 af Povl Anker som er væsentligt ældre og dermed sikkert også dyr i drift. Man har i forliget lavet en omfordeling af midlerne som betyder at tilskuddet til den 4. færge (Povl Anker) og IC Bornholm bliver skrået væk.

Allerede i dag sker sejlasen Rønne - Sassnitz uden tilskud, så selv hvis man vælger at droppe både de sejlaser som Hammerodde og Povl Aanker foretager - så det er vel ikke utænkeligt at et andet selvskab kan drive den videre på markedsvilkår ?

Langsomme DSB busser til Bornholm

af Mads Olesen @, 16/1 2015, 13:43 (3381 dage siden) @ LasseG

Jamen, så er alt jo godt....


Det har jeg ikke sagt - prøver bare rette de faktuelle fejl der er i dine påstande.


Bortfald af Povl Anker betyder ingen besejling af Sassnitz ruten (der kun betjenes i sommerhalvåret).


Hvorfor betyder bortfaldet af Povl Anker at Hammerodde - ligesom i dag! - ikke kan fortsætte med at betjene Sassnitz ?


Hammerodde kan så sejle en dobbelttur til Ystad dagligt indimellem betjeningen af Køge.
Den flytter så også kun 400 passagerer, unægtelig en lille kapacitet den dag hurtigfærgerne ikke sejler af den ene eller anden årsag.


Det benægter jeg ikke, men spørgsmålet er om det er nok?
I forbindelse med de seneste aflysninger har man jo formået at slå flere afgange sammen og stadigt kunne rykke alle reservationer. Hurtigfærgerne har vel trods alt også størst problemer i lavsæsonen og selv Hammerodde og Povl Anker må give op nogle gange. Man må sande at når man bosætter sig på Bornholm så kan vejret nogle gange være herren over ens rejsemuligheder.

Det er klart at Hammerodde kun har en passagerkapacitet på under en 1/3 af Povl Anker som er væsentligt ældre og dermed sikkert også dyr i drift. Man har i forliget lavet en omfordeling af midlerne som betyder at tilskuddet til den 4. færge (Povl Anker) og IC Bornholm bliver skrået væk.

Allerede i dag sker sejlasen Rønne - Sassnitz uden tilskud, så selv hvis man vælger at droppe både de sejlaser som Hammerodde og Povl Aanker foretager - så det er vel ikke utænkeligt at et andet selvskab kan drive den videre på markedsvilkår ?

Jeg beklager alle mine faktuelle fejl...

Hammerodde betjener ikke Sassnitz idag.. Det er en sæsonoverfart.. Den betjenes 28 marts - 31 oktober.

Som du er inde på kan Hammerodde godt betjene Rønne - Sassnitz i en dobbelttur dagligt, inden forpligtelserne på Køge ruten. Så flytter vi altså 400 rejsende frem og tilbage.

I Højsæsonen er der 2 til 3 dobbeltture. De kan ikke realiseres fremover ved bortfald af Povl Anker... Resultat : færre turister og svigtende indtjening.

Det ville være dejligt (liberalt) med et selskab, der ville drive ruten på markedsvilkår.
Men Bornholm er hånden på hjertet et udkantsområde, med få muligheder for udvikling af bæredygtige arbejdspladser.
Derfor er turismen vejen og dermed gode trafikforbindelser, disse kunne potentielt også tilgodese folk der pendler.
Derfor er der i disse måneder en del utilfredshed på Bornholm, når dette såkaldte trafikforlig udråbes til at være en god aftale der gavner Bornholm.

I øvrigt er bortfaldet af IC Bornholm problematisk (så kom jernbaneindholdet tilbage), idet togforbindelsen er resultatet af den ordning der skulle erstatte sejladsen til København.

Men alt dette kan politikerne jo blive spurgt om til folkemødet 2016. Men chancen for uvidenhed om emnet er overhængende, idet den typiske politiker, fra rød til sort, sikkert vælger at flyve til Bornholm på skatteydernes regning.

Mads

Langsomme DSB busser til Bornholm

af LasseG, 17/1 2015, 15:05 (3380 dage siden) @ Mads Olesen

Jeg beklager alle mine faktuelle fejl...

Godt, det er jo den bedste start på en saglig debat om det rette betjening af Bornholm.

Hammerodde betjener ikke Sassnitz idag.. Det er en sæsonoverfart.. Den betjenes 28 marts - 31 oktober.

Haha - I know, godt at du er begyndt at kigge på realiteterne


Som du er inde på kan Hammerodde godt betjene Rønne - Sassnitz i en dobbelttur dagligt, inden forpligtelserne på Køge ruten. Så flytter vi altså 400 rejsende frem og tilbage.

I Højsæsonen er der 2 til 3 dobbeltture. De kan ikke realiseres fremover ved bortfald af Povl Anker... Resultat : færre turister og svigtende indtjening.

Forkert, det er 1 til 2 dobbeltture - der er aldrig mere end 2 dobbeltture på en dag, maks 10 dobbelture på en uge.

http://www.faergen.dk/media/2905384/bornholmerfaergen-sejlplan-2015.pdf

Spørgsmålet er så hvor mange turister der ved denne mindre kapacitet fravælger Bornholm og hvor mange som benytter en alternativ rute til/fra Bornholm.

Det ville være dejligt (liberalt) med et selskab, der ville drive ruten på markedsvilkår.
Men Bornholm er hånden på hjertet et udkantsområde, med få muligheder for udvikling af bæredygtige arbejdspladser.

Nej - vel også derfor man gerne har ville nedsætte billetpriserne på overfarten og særligt fragtpriserne bliver jo sat ned nu?

Derfor er turismen vejen og dermed gode trafikforbindelser, disse kunne potentielt også tilgodese folk der pendler.

Pendlere til/fra Sassnitz ?

Derfor er der i disse måneder en del utilfredshed på Bornholm, når dette såkaldte trafikforlig udråbes til at være en god aftale der gavner Bornholm.

Der bruges flere penge nogle steder og spares andre steder.

I øvrigt er bortfaldet af IC Bornholm problematisk (så kom jernbaneindholdet tilbage), idet togforbindelsen er resultatet af den ordning der skulle erstatte sejladsen til København.

Husk at IC Bornholm blev opstartet af DSB uden tilskud fra staten!
I øvrigt vil der selv efter et eventuelt bortfald af IC Bornholm stadigt være togforbindelse med skift i Malmö. (Som kan gøres uden den store rejsetidsforlængelse)

Et konstruktivt forslag kunne jo være at nogle Øresundstog fortsætter til Ystad fra Malmö i stedet for de andre nordlige destinationer. Malmö er alligevel i gang med indfører ringtog, tog til/fra Trelleborg - så man kunne måske kigge lidt på det i stedet.


Men alt dette kan politikerne jo blive spurgt om til folkemødet 2016. Men chancen for uvidenhed om emnet er overhængende, idet den typiske politiker, fra rød til sort, sikkert vælger at flyve til Bornholm på skatteydernes regning.

Hvorfor vente til 2016?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak