Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kriteriet for valg af lokomotiver (Generelt)

af Per Andersen, 18/1 2015, 21:59 (3384 dage siden)

Hvordan bliver der bestemt hvilke lokomotiver skal køre hvilke tog. Havde en samtale med en jernbaneentusiast. Groft sagt gik samtalen ud på at MZ kørte til Rødby fra København og MY/MX til Gedser fra København. Hvordan var proceduren for valg af lokomotiver til de internationale tog?

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Holger Sørensen, Hedehusene, 18/1 2015, 22:17 (3384 dage siden) @ Per Andersen

Det var vel i aller højeste grad et valg ud fra togvægt.
Og så er der nok ikke meget mere at koge suppe på.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Brian Væver, København, 18/1 2015, 22:42 (3384 dage siden) @ Holger Sørensen

Nogle steder var det osse akseltryk der gjorde sig gæældende.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Svend, 19/1 2015, 11:19 (3383 dage siden) @ Brian Væver

Nogle steder var det osse akseltryk der gjorde sig gæældende.

Men så vi jo i Jylland, på Thy-banen f eks. Indlægget gik på kørsel med internationale tog til/fra Rødby Færge og Gedser og her er det primært trækkraft, togvægt/belastning og køretider, der skal gå op i en højere enhed.

--
Svend

Kriteriet for valg af lokomotiver

af ulca, 19/1 2015, 10:03 (3383 dage siden) @ Per Andersen

Hvordan bliver der bestemt hvilke lokomotiver skal køre hvilke tog. Havde en samtale med en jernbaneentusiast. Groft sagt gik samtalen ud på at MZ kørte til Rødby fra København og MY/MX til Gedser fra København. Hvordan var proceduren for valg af lokomotiver til de internationale tog?

For transit-godstog direkte fra Frihavnen til Rødby F., var der navnlig et hensyn at tage hensyn til: Støj fra motor/udstødning, hvilket mange beboere fra kvartererne nær Ringbanen havde udtrykt bekymring for, i aviser såvel som direkte til DSB. Derfor valgte DSB at anvende sine to mest støjsvage lokomotivtyper, MZ IV og MX.

I den forbindelse forsøgte man at se om en MZ IV kunne trække et 2.500 tons godstog fra Frihavnen til Rødby F. på ca. normeret tid for MZ IV. Det kunne det godt, hvis et par standsninger i forbindelse med krydsninger blev udeladt. Normalt er typen normeret til 1.800 tons togvægt, så enten var/er normeringen noget konservativ, eller også skyldes det at Sjælland og Lolland-Falster er ret flade øer.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Lkf MZ, 19/1 2015, 10:55 (3383 dage siden) @ ulca

Normalt er typen normeret til 1.800 tons togvægt, så enten var/er normeringen noget konservativ, eller også skyldes det at Sjælland og Lolland-Falster er ret flade øer.


Hvor får du de 1800 ton fra? Som lokomotivfører på MZ har jeg aldrig hørt om dette. Der lærte vi 2000 ton og på nogle strækninger op til 2500 ton. De 2500 ton er efterfølgende blevet normen.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af ulca, 19/1 2015, 11:09 (3383 dage siden) @ Lkf MZ
redigeret af ulca, 19/1 2015, 11:20

Normalt er typen normeret til 1.800 tons togvægt, så enten var/er normeringen noget konservativ, eller også skyldes det at Sjælland og Lolland-Falster er ret flade øer.


Hvor får du de 1800 ton fra? Som lokomotivfører på MZ har jeg aldrig hørt om dette. Der lærte vi 2000 ton og på nogle strækninger op til 2500 ton. De 2500 ton er efterfølgende blevet normen.

Her fra siden, helt præcist her. Men enten er de oplysninger så forældet, ellers må der være sket en fejl da siden blev skrevet; i så fald kan admin forhåbentlig rette fejlen.

Har du tilfældigvis været lokomotivfører på EG? I givet fald, hvad kan/må de så trække? Kravet var et 2.000 tons godstog på 15,6 promille stigning, men kan/må de trække mere end det?

Rettelse: De 15,6 promille må da være en fejl, da det svarer til en stigning på 1,56 meter pr. 100 meter; en forholdsvis svag stigning. Det er nok snarere 15,6 procent, svarende til 15,6 meter stigning pr. 100 meter; en forholdsvis stejl stigning når der ikke er hjælp, som ved en tandhjulbane.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Andreas M., 19/1 2015, 11:37 (3383 dage siden) @ ulca

Rettelse: De 15,6 promille må da være en fejl, da det svarer til en stigning på 1,56 meter pr. 100 meter; en forholdsvis svag stigning. Det er nok snarere 15,6 procent, svarende til 15,6 meter stigning pr. 100 meter; en forholdsvis stejl stigning når der ikke er hjælp, som ved en tandhjulbane.

Jeg kan garantere dig for at de ikke trækker noget i retning af 2000 ton op af en 15,6 procent stigning :-P 15,6 promille er helt korrekt, det er stigningen på Storebælt og Øresund, og det er ikke nogen svag stigning når vi snakker normalssporede adhæsionsjernbaner. :-)

Kriteriet for valg af lokomotiver

af ulca, 19/1 2015, 12:02 (3383 dage siden) @ Andreas M.

Rettelse: De 15,6 promille må da være en fejl, da det svarer til en stigning på 1,56 meter pr. 100 meter; en forholdsvis svag stigning. Det er nok snarere 15,6 procent, svarende til 15,6 meter stigning pr. 100 meter; en forholdsvis stejl stigning når der ikke er hjælp, som ved en tandhjulbane.


Jeg kan garantere dig for at de ikke trækker noget i retning af 2000 ton op af en 15,6 procent stigning :-P 15,6 promille er helt korrekt, det er stigningen på Storebælt og Øresund, og det er ikke nogen svag stigning når vi snakker normalssporede adhæsionsjernbaner. :-)

Okay, men nogen steder står der skrevet om EG at de skulle kunne trække 2.000 tons på en 15,6 promille stigning (som du skriver), mens andre steder (f.eks. DSBs hjemmeside) skriver 15,6 procent stigning.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Andreas M., 19/1 2015, 14:56 (3383 dage siden) @ ulca

Okay, men nogen steder står der skrevet om EG at de skulle kunne trække 2.000 tons på en 15,6 promille stigning (som du skriver), mens andre steder (f.eks. DSBs hjemmeside) skriver 15,6 procent stigning.

Jeg kan ikke se at dsb.dk skriver noget om EG, men hvis de rent faktisk skriver 15,6 procent, så er det 100 procent sikkert en fejl. Selv Gothardbahn har ikke større stigninger end 28 promille / 2,8 procent.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Muncken, 19/1 2015, 22:08 (3383 dage siden) @ Andreas M.

Det vigtige i en stigning er ikke stigningsgrad, det vigtige er længden af stigningen. Og der trækker Storebælt godt fra!
Derudover er kravet om at et tog skulle ved egen hjælp selv ved standsning i bunden kunne komme op igen frafaldet ved opsplitningen af dsb og banedk. Nu er det opretørens retningslinier der gælder, og det sker af og til at et tog strander på stigningerne...

Nå tilbage til rødby/Gedser...

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Andreas M., 19/1 2015, 22:34 (3383 dage siden) @ Muncken

Det vigtige i en stigning er ikke stigningsgrad, det vigtige er længden af stigningen. Og der trækker Storebælt godt fra!
Derudover er kravet om at et tog skulle ved egen hjælp selv ved standsning i bunden kunne komme op igen frafaldet ved opsplitningen af dsb og banedk. Nu er det opretørens retningslinier der gælder, og det sker af og til at et tog strander på stigningerne...

Gotthardbahn holder stort set stabilt en promille på ~ 23 over en delstrækning på næsten 24 km, det er markant mere end Storebælt, så har svært ved at se din pointe i relation til mit indlæg? :-)

Kriteriet for valg af lokomotiver OT

af Muncken, 19/1 2015, 23:02 (3383 dage siden) @ Andreas M.

Ja, det har du vel...

Hvad er så største togvægt på gotthard?
Og hvad er største belastning på hårdest belastede kobling?
Og størst tilladte hastighed?

Så nå du finder ud af det kan vi godt fortsætte samtalen...

Mvh Muncken

Kriteriet for valg af lokomotiver OT

af esni, Frederikssund, 20/1 2015, 00:27 (3383 dage siden) @ Muncken

SBB Re 6/6 må sammen med en Re4/4 II eller Re4/4 III trække 1400 ton over Gotthard - maksimalvægten er 1700 t, hvis der også benyttes en skydemaskine, jf den linkede side.

Solo må den vist tage 800 t

Kriteriet for valg af lokomotiver

af TorstenPedersen, 21/1 2015, 09:37 (3381 dage siden) @ Andreas M.

Okay, men nogen steder står der skrevet om EG at de skulle kunne trække 2.000 tons på en 15,6 promille stigning (som du skriver), mens andre steder (f.eks. DSBs hjemmeside) skriver 15,6 procent stigning.


Jeg kan ikke se at dsb.dk skriver noget om EG, men hvis de rent faktisk skriver 15,6 procent, så er det 100 procent sikkert en fejl. Selv Gothardbahn har ikke større stigninger end 28 promille / 2,8 procent.

Så skulle det have været et tandstangslokomotiv, og den variant kender jeg ikke.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af esni, Frederikssund, 21/1 2015, 15:08 (3381 dage siden) @ TorstenPedersen

Banen til Chamonix er den stejleste adhæsionsbane i verden. Den har en stigning på 9 procent over 2 km.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Lkf MZ, 19/1 2015, 12:04 (3383 dage siden) @ ulca

Her fra siden, helt præcist her. Men enten er de oplysninger så forældet, ellers må der være sket en fejl da siden blev skrevet; i så fald kan admin forhåbentlig rette fejlen.

Der er flere fejl desangående, men det er ihvertfald ikke fakta med de 1800 ton i den periode jeg har kørt med litra MZ.

Har du tilfældigvis været lokomotivfører på EG? I givet fald, hvad kan/må de så trække? Kravet var et 2.000 tons godstog på 15,6 promille stigning, men kan/må de trække mere end det?

Det kan de skam også godt trække - sikkert også mere end det, men så kommer der et krav om rømningstiden i Storebæltstunellen oveni.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af ulca, 19/1 2015, 12:21 (3383 dage siden) @ Lkf MZ

Her fra siden, helt præcist her. Men enten er de oplysninger så forældet, ellers må der være sket en fejl da siden blev skrevet; i så fald kan admin forhåbentlig rette fejlen.


Der er flere fejl desangående, men det er ihvertfald ikke fakta med de 1800 ton i den periode jeg har kørt med litra MZ.

Har du tilfældigvis været lokomotivfører på EG? I givet fald, hvad kan/må de så trække? Kravet var et 2.000 tons godstog på 15,6 promille stigning, men kan/må de trække mere end det?


Det kan de skam også godt trække - sikkert også mere end det, men så kommer der et krav om rømningstiden i Storebæltstunellen oveni.

Det regnede jeg godt med, men hvor meget mere kan de trække? Hvis de 15,6 promille er en forholdsvis eller meget stor stigning, hvad kan de så præstere på f.eks. en flad strækning? De vejer jo som bekendt 132 tons, hvilket med 6 aksler giver et akseltryk på 22 tons, og en ydelse på 6.500 kW, eller lige knap 8.800 HK. Efter sigende det stærkeste lokomotiv i "normal" trafik, altså ikke f.eks. i fast rutedrift med faste togstammer (som f.eks. de lokomotiver som trækker de såkaldte "shuttletog" gennem Eurotunnelen, som findes med to ydelser; 5.600 kW (ca. 7.500 HK) og 7.000 kW (lige knap 9.400 HK) her i Europa. Og muligvis i verden.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af LKF EG, 19/1 2015, 12:40 (3383 dage siden) @ ulca

Eg må gå med 2300 tons, og det klare de fint. Ved stop i bunden af Storebælt, kommer man ud af tunnelen med en hastighed mellem 50 og 60 km/t. Det største problemer, kan man få ved Korsørs vestlige I-signal, hvis det står på stop. Det er i sådanne situationer, det ville være godt med fire arme.....

Kriteriet for valg af lokomotiver

af ulca, 19/1 2015, 13:07 (3383 dage siden) @ LKF EG

Eg må gå med 2300 tons, og det klare de fint. Ved stop i bunden af Storebælt, kommer man ud af tunnelen med en hastighed mellem 50 og 60 km/t. Det største problemer, kan man få ved Korsørs vestlige I-signal, hvis det står på stop. Det er i sådanne situationer, det ville være godt med fire arme.....

Er det pga. stigningen ved dette signal? Eller findes der en anden faktor?

Kriteriet for valg af lokomotiver

af KimC, 19/1 2015, 15:44 (3383 dage siden) @ ulca

Eg må gå med 2300 tons, og det klare de fint. Ved stop i bunden af Storebælt, kommer man ud af tunnelen med en hastighed mellem 50 og 60 km/t. Det største problemer, kan man få ved Korsørs vestlige I-signal, hvis det står på stop. Det er i sådanne situationer, det ville være godt med fire arme.....


Er det pga. stigningen ved dette signal? Eller findes der en anden faktor?

Der har andetsteds på forummet været omtalt en upraktisk placeret neutralsektion ved opkørsel fra Storebæltstunnelen. Jeg kan bare ikke lige finde det igen.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af Flemming, knivkær Strand, 19/1 2015, 16:57 (3383 dage siden) @ KimC

Der har andetsteds på forummet været omtalt en upraktisk placeret neutralsektion ved opkørsel fra Storebæltstunnelen. Jeg kan bare ikke lige finde det igen.

Hej Kim

Der er en neutralsektion på Sprogø og det er for godstog, ikke den smarteste i verden! Slet ikke hvis det er glat og toget er tungt, ved neutralsektionen går det stadig op (i hvert fald den ene vej!) dog ikke så meget som ned i røret. Jeg har dog aldrig oplevet at gå i stå i selve neutralsektionen, nogen gange har farten dog været særdeles behersket.

Gode hilsner

Flemming

Kriteriet for valg af lokomotiver

af LKF EG, 19/1 2015, 16:49 (3383 dage siden) @ ulca

Eg må gå med 2300 tons, og det klare de fint. Ved stop i bunden af Storebælt, kommer man ud af tunnelen med en hastighed mellem 50 og 60 km/t. Det største problemer, kan man få ved Korsørs vestlige I-signal, hvis det står på stop. Det er i sådanne situationer, det ville være godt med fire arme.....


Er det pga. stigningen ved dette signal? Eller findes der en anden faktor?

Ja pga stigningen selvfølgelig, og kombineret med vejrliget på bemeldte sted, som tit og ofte gør skinnerne fedtede. Derfor kan det være en rimelige god udfordring at sætte et tog i gang der. Men hvis det er på en varm sommer dag, kan man selvfølgelig sætte en dresseret abe til at gøre det....

Kriteriet for valg af lokomotiver

af esni, Frederikssund, 20/1 2015, 00:38 (3383 dage siden) @ ulca

Her fra siden, helt præcist her. Men enten er de oplysninger så forældet, ellers må der være sket en fejl da siden blev skrevet; i så fald kan admin forhåbentlig rette fejlen.


Der er flere fejl desangående, men det er ihvertfald ikke fakta med de 1800 ton i den periode jeg har kørt med litra MZ.

Har du tilfældigvis været lokomotivfører på EG? I givet fald, hvad kan/må de så trække? Kravet var et 2.000 tons godstog på 15,6 promille stigning, men kan/må de trække mere end det?


Det kan de skam også godt trække - sikkert også mere end det, men så kommer der et krav om rømningstiden i Storebæltstunellen oveni.


Det regnede jeg godt med, men hvor meget mere kan de trække? Hvis de 15,6 promille er en forholdsvis eller meget stor stigning, hvad kan de så præstere på f.eks. en flad strækning? De vejer jo som bekendt 132 tons, hvilket med 6 aksler giver et akseltryk på 22 tons, og en ydelse på 6.500 kW, eller lige knap 8.800 HK. Efter sigende det stærkeste lokomotiv i "normal" trafik, altså ikke f.eks. i fast rutedrift med faste togstammer (som f.eks. de lokomotiver som trækker de såkaldte "shuttletog" gennem Eurotunnelen, som findes med to ydelser; 5.600 kW (ca. 7.500 HK) og 7.000 kW (lige knap 9.400 HK) her i Europa. Og muligvis i verden.

DB BR 103 havde større effekt i serieudgaven, men lavere starttrækkraft
SBB Re620 har ca samme effekt som BR 103 men næsten lige så høj starttrækkraft som EG
DB BR E50 havde højere starttrækkraft end EG, men lavere effekt

De almindelige skruekoblinger klarer ikke større starttrækkraft end leveret af en E50

Malmbanens lokomotiver springer vi over, da de har andre koblinger.

Kriteriet for valg af lokomotiver

af LKF EG, 20/1 2015, 17:13 (3382 dage siden) @ esni

De almindelige skruekoblinger klarer ikke større starttrækkraft end leveret af en E50

Ahhrrrrrr nu digter du vist, med mindre en E50 har en starttrækraft på over 800 Kn. Og det tillader jeg mig at tvivle på at den har. Også uden at slå det op.....

Kriteriet for valg af lokomotiver

af esni, Frederikssund, 20/1 2015, 23:12 (3382 dage siden) @ LKF EG

De almindelige skruekoblinger klarer ikke større starttrækkraft end leveret af en E50


Ahhrrrrrr nu digter du vist, med mindre en E50 har en starttrækraft på over 800 Kn. Og det tillader jeg mig at tvivle på at den har. Også uden at slå det op.....

Beklager - så klan jeg måske lære IKKE at stole på alt fra tysk wikipedia....

ContecRail
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak