Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Engelsk sporskifte "englænder" (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 19/1 2015, 17:26 (3384 dage siden)

Jeg ved at et krydsningssporskifte kalde "et engelsk sporskifte" eller "en englænder".

Nu er det jeg tænker på hvorfor disse betegnelser egentlig bruges.

Jeg har indsat et link omkring netop "englænder"

http://da.wikipedia.org/wiki/Sporskifte

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Engelsk sporskifte "englænder"

af KimC, 19/1 2015, 17:55 (3384 dage siden) @ Erik H

Jeg ved at et krydsningssporskifte kalde "et engelsk sporskifte" eller "en englænder".

Nu er det jeg tænker på hvorfor disse betegnelser egentlig bruges.

Jeg har indsat et link omkring netop "englænder"

http://da.wikipedia.org/wiki/Sporskifte

Med venlig hilsen

Erik H

Jernbanesprog nørderne vil nok stejle over sætningen:

To transversaler bygget sammen med en krydsning imellem kaldes en diamantkrydsning.

En krydsning er et møde mellem to tog på enkeltsporet bane. Det andet kaldes et kryds. Eller hva'?

Engelsk sporskifte "englænder"

af Morten Flindt Larsen, 19/1 2015, 18:15 (3384 dage siden) @ KimC

"En krydsning er et møde mellem to tog på enkeltsporet bane. Det andet kaldes et kryds. Eller hva'?"

Helt enig; det hedder "et sporkryds" og "et diamantkryds". At kalde det for "en krydsning" tangerer at kalde et sporskifte for et skiftespor.

Betegnelsen "et engelsk sporskifte" er historisk set det officielle fagudtryk, mens "en englænder" er slang - og i slang er jo næsten tilladt alt, sprogligt set.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Engelsk sporskifte "englænder"

af Erik H, Frederikssund, 19/1 2015, 18:56 (3384 dage siden) @ esni

Jeg takker for svarene

Det er godt at der er nogen på dette forum, der kan fortælle om de mange spændende ting omkring jernbanerne

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Engelsk sporskifte "englænder"

af Gjæst, 20/1 2015, 16:05 (3383 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Helt enig; det hedder "et sporkryds" og "et diamantkryds". At kalde det for "en krydsning" tangerer at kalde et sporskifte for et skiftespor.

Formelt benyttes "sporkrydsning" (i modsætning til "skinnekrydsning") og "diamantkrydsning".

Engelsk sporskifte "englænder"

af esni, Frederikssund, 20/1 2015, 16:20 (3383 dage siden) @ Gjæst

Helt enig; det hedder "et sporkryds" og "et diamantkryds". At kalde det for "en krydsning" tangerer at kalde et sporskifte for et skiftespor.


Formelt benyttes "sporkrydsning" (i modsætning til "skinnekrydsning") og "diamantkrydsning".

Og så skal man passe på, hvis man vil oversætte imellem dansk og engelsk:

"sporkrydsning" på dansk hedder 'diamond crossing' på engelsk.

Jeg ved IKKE hvad oversættelsen af "diamantkrydsning" er

Engelsk sporskifte "englænder"

af Denis Petersen, 20/1 2015, 13:04 (3383 dage siden) @ KimC

Og en krydsning med 4 englændere kaldes vist en krondiamant mener jeg

Nogen der kan bekræfte det ?

Denis Petersen

Engelsk sporskifte "englænder"

af Gjæst, 20/1 2015, 16:05 (3383 dage siden) @ Denis Petersen

Og en krydsning med 4 englændere kaldes vist en krondiamant mener jeg

Nogen der kan bekræfte det ?

Det har jeg aldrig hørt eller set.

Engelsk sporskifte "englænder"

af Denis Petersen, 29/1 2015, 18:47 (3374 dage siden) @ Gjæst

Nu kan jeg desværre ikke lige finde ud af det med at uploade et billed her men når man kigger i ACME. katalog så ville jeg da mene at der er spor af krydsning med englændere i hver ende

http://eyro.ch/downloads/news15/acme_2015.pdf

Denis Petersen

Engelsk sporskifte "englænder"

af Gjæst, 29/1 2015, 21:16 (3374 dage siden) @ Denis Petersen

Nu kan jeg desværre ikke lige finde ud af det med at uploade et billed her men når man kigger i ACME. katalog så ville jeg da mene at der er spor af krydsning med englændere i hver ende

http://eyro.ch/downloads/news15/acme_2015.pdf

Det var begrebet "krondiamant" jeg kommenterede.

Engelsk sporskifte "englænder"

af Denis Petersen, 29/1 2015, 21:39 (3374 dage siden) @ Gjæst

No shit sherlock......... Som man siger !!!

Avatar

Engelsk sporskifte "englænder"

af Erik H, Frederikssund, 20/1 2015, 16:07 (3383 dage siden) @ KimC

Jeg ved da så meget at der er noget der hedder en krydsningsstation - en station hvor to tog kan krydse hinanden, på en ellers enkeltsporet strækning.

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Engelsk sporskifte "englænder"

af Niels Munch, 20/1 2015, 16:09 (3383 dage siden) @ Erik H

Jeg ved da så meget at der er noget der hedder en krydsningsstation - en station hvor to tog kan krydse hinanden, på en ellers enkeltsporet strækning.

Du har vundet en brødrister, Erik, ønsker du at fortsætte?

V.h.
Niels

Avatar

Engelsk sporskifte "englænder"

af Erik H, Frederikssund, 20/1 2015, 16:56 (3383 dage siden) @ Niels Munch

En brødrister har jeg, men måske en ny kaffemaskine kun bruges:-D :-D :-D


Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Engelsk sporskifte "englænder"

af Flemming, knivkær Strand, 21/1 2015, 23:52 (3382 dage siden) @ KimC

En krydsning er et møde mellem to tog på enkeltsporet bane. Det andet kaldes et kryds. Eller hva'?

Hej Kim!

Jeg kan simpelthen ikke lade være, på forhånd UNDSKYLD! Men det du beskriver er ikke en krydsning - men et sammenstød!!!

I øvrigt kalder "Banernes bygning og udstyrelse" fra 1965 "Englænderen" for et krydsningssporskifte, mon ikke det er den officielle betegnelse?

Gode hilsner

Flemming

Engelsk sporskifte "englænder"

af Peter Kuld @, 21/1 2015, 21:45 (3382 dage siden) @ Erik H

Uden at have en sporteknisk uddannelse, vil jeg vove den påstand, at der henvises til ligheden med det britiske flag.
[image]

Engelsk sporskifte "englænder"

af Bjarke Hvass, Valby, 21/1 2015, 22:20 (3382 dage siden) @ Peter Kuld

Uden at have en sporteknisk uddannelse, vil jeg vove den påstand, at der henvises til ligheden med det britiske flag.

Så burde det vel hedde en skotte?
Skotlands flag er et hvidt kryds diagonalt på en blå baggrund. Englands flag minder om det danske, bare med omvendte farver. Et rødt kors på hvid baggrund.

Navnet skyldes nok i højere grad, som en anden også har nævnt, at de var meget udbredte i England.

Engelsk sporskifte "englænder"

af re20000, 21/1 2015, 23:36 (3382 dage siden) @ Bjarke Hvass

Navnet skyldes nok i højere grad, som en anden også har nævnt, at de var meget udbredte i England.

Englænderne ville gøre de særeste krumspring for at spare areal, det koster mange penge. På billeder fra "gamle dage" ses hvordan sporskifter ligger ganske tæt i udfletninger og deres konstruktionsprofil er også smallere end andre steder.

Nold

Avatar

Englænder med tolvfingertarm

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/1 2015, 20:38 (3381 dage siden) @ Erik H

Jeg stødte på dette billede i Jernbane-Bladet, juli 1948, side 10. Fredericias stationsforstander udtaler:

"Vi har et [sporskifte], der har tolv Tunger. "Tolvfingertarmen" hedder det populært. Det er lagt der for at give Lyntogene en blødere kørsel".

Jeg har ikke en pind forstand på "englændere"; men måske sporskiftekyndige vil forklare os uvidende forskellen på en "tolvfindertarm" og en "almindelig englænder". (Mere nørdet kan en sætning vel næppe være:-D).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

Englænder med tolvfingertarm

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 22/1 2015, 22:19 (3381 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

I stedet for 2 "hjertestykker" er der bevægelige skinnestykker centralt, nærmest som på sporskifter med bevægeligt hjertestykke, de ydre tunger er som en normal englænder.

Se på de midterste kryds - der er ingen "hak" = roligere gang gennem skiftet.

Håber I forstår hvad jeg mener.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Englænder med tolvfingertarm

af Gjæst, 22/1 2015, 22:27 (3381 dage siden) @ Lars Møller Jensen

I stedet for 2 "hjertestykker" er der bevægelige skinnestykker centralt, nærmest som på sporskifter med bevægeligt hjertestykke, de ydre tunger er som en normal englænder.

Se på de midterste kryds - der er ingen "hak" = roligere gang gennem skiftet.

De fleste krydsningssporskifter havde sporskiftehældning 1:9 R190 m og normale dobbeltkrydsninger. Det viste krydsningssporskifte havde sporskiftehældning 1:11 R330 m hvor man pga. hældningen ikke kan bruge normale dobbeltkrydsninger, derfor måtte de udføres med bevægelige tunger.

Avatar

Englænder med tolvfingertarm

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/1 2015, 06:32 (3381 dage siden) @ Gjæst

I stedet for 2 "hjertestykker" er der bevægelige skinnestykker centralt, nærmest som på sporskifter med bevægeligt hjertestykke, de ydre tunger er som en normal englænder.

Se på de midterste kryds - der er ingen "hak" = roligere gang gennem skiftet.


De fleste krydsningssporskifter havde sporskiftehældning 1:9 R190 m og normale dobbeltkrydsninger. Det viste krydsningssporskifte havde sporskiftehældning 1:11 R330 m hvor man pga. hældningen ikke kan bruge normale dobbeltkrydsninger, derfor måtte de udføres med bevægelige tunger.

Er der nogen, der ved, om tolvfingertarme stadig er i brug i Danmark og i givet fald hvor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Englænder med tolvfingertarm

af Jens V, 23/1 2015, 09:31 (3381 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I stedet for 2 "hjertestykker" er der bevægelige skinnestykker centralt, nærmest som på sporskifter med bevægeligt hjertestykke, de ydre tunger er som en normal englænder.

Se på de midterste kryds - der er ingen "hak" = roligere gang gennem skiftet.


Er der nogen, der ved, om tolvfingertarme stadig er i brug i Danmark og i givet fald hvor?

I Snoghøj er sporskifte 03a udført som et kryds med bevægelige skinnestykker/"tunger" i midten. Der kan kun køres lige igennem i begge retninger, så der er ikke tale om en englænder... de "ydre tunger" mangler.

[image]
Snoghøj, 15.04.2002

Englænder med tolvfingertarm

af Gjæst, 23/1 2015, 15:58 (3380 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der nogen, der ved, om tolvfingertarme stadig er i brug i Danmark og i givet fald hvor?

Der lå nogle i Frederiksberg og i Vanløse på den lave bane, men de er forlængst væk.

Englænder og Hollænder - en tolver.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 23/1 2015, 17:18 (3380 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg stødte på dette billede i Jernbane-Bladet, juli 1948, side 10. Fredericias stationsforstander udtaler:

"Vi har et [sporskifte], der har tolv Tunger. "Tolvfingertarmen" hedder det populært. Det er lagt der for at give Lyntogene en blødere kørsel".

Hej
apropos den blødere kørsel for lyntog gennem Fredericia så fandt jeg lige dette:

[image]

Peter Knutzen: 40 aar i statens tjeneste, p 50.

og fra DSB's Årsberetning 1936:

[image]

Jeg tror billedet er fra den nordlige af mine markeringer af "englændere" i gennemkørseltogvejen Nyborg-Vejle, men alligevel ikke???

lidt OT og dog:

I Holland byggede man en firesporet tunnel i Rotterdam under Koningshaven og Niuwe Maas i årene 1987-1994, ved den vestlige tunnelrampe anså man at englændere med hældning 1:9 ville være en afsporingsrisiko og man udviklede en ny type med hældning 1:12, dyr som bare den iøvrigt ("zeer kostbaar"). Den beskrives som "een engels wissel gecombineerd met een bewegbaar kruis". Egentlig er det jo ikke sporskiftetunger i midten.
Den blev prøvelagt i Rotterdam CS westelÿke splitsing i 1988 for at høste erfaringer med typen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Engelsk sporskifte "englænder"

af Thomas Hauerslev ⌂, 22/1 2015, 20:48 (3381 dage siden) @ Erik H

Dobbelt krydsningssporskifte

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak