Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link) (Generelt)

af mss-logoff ⌂, 19/1 2015, 23:03 (3378 dage siden)

Hejsa,

Efter at have gennemgået mine billeder af Bn-vogne har jeg besluttet at uploade de fotos jeg endnu ikke havde på min side. Der er jo nu gået en rum tid siden de var i drift, og man ser dem ligesom med andre øjne nu de er fortid.
Det er blevet til en pæn stak, herunder en del detail- og interiørfotos.

Her et link til upload-mappen:
http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/recent_pics

Og et par links til de permanente gallerier med Bn-vogne i Rød bemaling og Blå bemaling.

Et par appetitvækkere:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Håber det fornøjer :-)

Mvh MSS

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af Stefan @, Hørsholm, 20/1 2015, 21:46 (3377 dage siden) @ mss-logoff

Det er en fornøjelse - og lidt nostalgisk - at se disse billeder.
Hvor er det dog herligt at se tog uden graffiti :-)
Stefan K

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af mss-logoff, 22/1 2015, 00:48 (3376 dage siden) @ Stefan

Det er en fornøjelse - og lidt nostalgisk - at se disse billeder.

Ja sådan havde jeg det også da jeg sad og "bladrede" igennem billederne igen :-)

Hvor er det dog herligt at se tog uden graffiti :-)

Jeg har altid forsøgt at undgå tog med smørerier på, så dem er der ikke så mange af i min samling. De var dog også rimeligt hyppige "dengang".

Lige p.t. synes jeg dog at det er ekstra slemt. Det ser ud som om DSB sparer på det ydre for tiden, men det kan jo også være "kunstnerne" der er ekstra aktive.
Ringbanens SE-tog minder mig om RER-togene i Paris, eller "Silberlinger" i Hamborg og Köln i 1990'erne. Der skulle man være heldig at finde tog uden graffiti eller "tags" inde og ude.

Mvh MSS

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af Bruger4711, 22/1 2015, 03:08 (3375 dage siden) @ mss-logoff

ser ud som om DSB sparer på det ydre for tiden

Nærmere at alt materiel er presset til det yderste. Tages materiel ud for afvaskning, så bliver der klaget over manglende siddepladser og korte tog.

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af Carlo Jensen, 22/1 2015, 07:22 (3375 dage siden) @ Bruger4711

Hvad med at lade nogle arbejdsløse afvaske togene mens de holder på endestationerne, for man må jo ikke sætte hærværks-personerne til det. Hvilket kun ville være rimeligt så vi alle kunne se hvem de er, men det må man jo desvære ikke her i lille Danmark.

Ellers nogenlunde billeder af Bn-vogne, saver lidt førerrumsbilleder fra styrevognene, har du nogen af dem. Kunne især godt tænke mig at se hvordan disse førerrum så ud dengang der var mulighed fo overgang i fronten, og hvordan det så ud. Findes der billeder af det nogen steder.

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af mss-logoff, 22/1 2015, 09:21 (3375 dage siden) @ Carlo Jensen

Nej desværre, er ikke "insider" ;-)

Mvh MSS

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af Jørgen Pagh Jensen, 22/1 2015, 22:10 (3375 dage siden) @ Carlo Jensen

Hvad med at lade nogle arbejdsløse afvaske togene mens de holder på endestationerne, for man må jo ikke sætte hærværks-personerne til det. Hvilket kun ville være rimeligt så vi alle kunne se hvem de er, men det må man jo desvære ikke her i lille Danmark.

Pæne billeder af Bn-vogne, men mystisk, at det kunne udløse betragtninger om arbejdsløse og hærværks-personer. Her er vi vist lidt udenfor denne tråd. Skulle disse arbejdsløse have løn eller hvad - i så fald er de jo ikke arbejdesløse længere, der skal altså bare ansættes flere på skatteydernes regning. Det er et helt legalt synspunkt. I øvrigt så bliver de hærværks-personer, som bliver pågrebet, straffet ved en offentlig retssag, så alle kan se, hvem de er, hvis man gider bruge tid på det - sådan gør vi her i lille Danmark.

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af Carlo Jensen, 23/1 2015, 07:34 (3374 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Så øffes der igen..

De arbejdsløse for da løn i forvejen for at gå ledige, så hvorfor ikke lave lidt fornuftig for pengene alligevel.

Men det allerbedste var nu alligevel at dem der begår hærværk blev sat til at udbedre skader selv, og så et stort billede i avisen så alle kan se hvem det er, og et tidspunkt for hvornår de skal udbedre skaderne. Helt sikkert det virker bedre end en bøde eller fængselsdom.

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af re20000, 24/1 2015, 00:59 (3373 dage siden) @ Carlo Jensen

Så øffes der igen..

De arbejdsløse for da løn i forvejen for at gå ledige, så hvorfor ikke lave lidt fornuftig for pengene alligevel.

I kan da bare ringe, så tager jeg kedeldragten på med det samme. De første 50 ansøgninger virkede ikke. Hvis man hedder det forkerte eller har den forkerte hårfarve (grå) er man automatisk ude.

Nold

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af Hedegaard, 23/1 2015, 18:12 (3374 dage siden) @ mss-logoff

Jeg spekulerer tit på om man kunne have lavet en total-renovation af Bn-vognene i samme stil som tyskerne gjorde med deres egne varianter. Der blev der jo både udskiftet klodsbremser, interiør mm.

Det havde været en god investering når man tænker på de materielproblemer man har i dag, og selv dengang vidste man at indsættelsen af alle IC4-tog havde lange udsigter.

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af Lue, 24/1 2015, 10:04 (3373 dage siden) @ Hedegaard

Selvfølgelig kunne man da det, men nu er det jo sådan at DSB helst ikke vil kører lokomotiv-trukne tog. Ved godt man kører med dobbeltdækkere og lokomotiv. Men det er ikke med DSBs bedste vilje. Da man heller vil kører med togsæt.

Bn-vogne, en bunke ekstra fotos fra 00'erne (m.b.+ link)

af mss-logoff, 25/1 2015, 16:40 (3372 dage siden) @ Hedegaard

Jeg spekulerer tit på om man kunne have lavet en total-renovation af Bn-vognene i samme stil som tyskerne gjorde med deres egne varianter. Der blev der jo både udskiftet klodsbremser, interiør mm.

Pånær diverse småserier blev de tyske vogne ikke moderniseret mere end de danske.
DSB's ABns, ADns(-e), Bn-v (senere Bn (II)) og Bn-o var alle komplet moderniserede med nye tekstiler, vægfarver og toiletter. De blev ved moderniseringen fuldstændigt udkernet og gennemrenoveret.

De tyske vogne kan synes mere moderne pga. de til dels indsatte faste vinduer. Derudover fik få vogne skydedøre, og ligeså få fik helt nye sæder.

Skivebremser var ikke noget DB's vogne fik ved moderniseringen, de var "født" enten med eller uden.
En ombygning af vogne fra klods. til skivebremser er meget omkostningstung, derfor fravalgte man det både hos DB og DSB.
De eneste DB-vogne jeg kender, der har været igennem sådan en ombygning er de første serier TEE-vogne der var leveret med klodsbremser. De fik nye bogier og bremseudrustning i slutningen af 1970'erne. Altså da de stadig var relativt nye.

Det havde været en god investering når man tænker på de materielproblemer man har i dag, og selv dengang vidste man at indsættelsen af alle IC4-tog havde lange udsigter.

I dag ville de nu have været forældede alligevel, i Tyskland er der heller ikke så mange tilbage længere. De er erstattet af dobbreltdækkere og togsæt.

Mvh MSS

DSB ME1514Indsend billeder

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak