Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 20/1 2015, 09:43 (3382 dage siden)

I denne uge viser jeg billeder af MZ’ere fra den tid, hvor Dansk Jernbaneklub arrangerede mange dejlige dampudflugter på de ”lange skinner”.


[image]
Her står jeg en herlig lun sommeraften engang i 80’erne lidt nord for Munkebjerg, medens MZ 1427 for fuld kraft kommer kørende forbi fra Vejle mod Fredericia.


[image]
MZ 1407 kommer kørende gennem Hørning mod Skanderborg engang i 1981. Den har stadig runde puffer og skørt.


[image]
MZ 1410 med flade puffer og skørt afgår i sommeren 1982 fra Århus H med godstog. Sporet længst til venstre er for tiden ved at blive nedgraderet til letbanespor.

[image]
MZ 1438 venter i 1982 ved siden af MH 331 på afgang mod Skanderborg fra Århus godsbanegårds afgangsspor 303. Der var 5 afgangsspor i alt, der endte vinkelret på Skovgaardsgade, kun afgrænset af en stopbom. Det er et par gange hændt, 1972 og 1990, at en række vogne ikke kunne stoppe, og kørte gennem stopbommen tværs over Skovgaardsgade direkte ind i beboelsesejendommen på den anden side af gaden. På næste billede ses afgangssporene fra øverste etage af beboelsesejendommen. Det er spor 303 længst til højre og 307 længst til venstre.
[image]


[image]
MZ 1446 er her på vej fra Roskilde mod Høje Tåstrup. Strækningen mellem Høje Tåstrup og Roskilde er en vekselsporstrækning, og her udgør signalerne signalbilleder, d.v.s. at der altid er lys i alle signalerne. På billedet hænger lidt længere fremme 4 AM-signaler, der fra venstre viser: 1. hovedspor: rød, 2. hovedspor (skjult bag mast), 3. og 4. hovedspor: 2 grønne. Billedet er fra 1988.


[image]
MZ 1422 med slutlygter og uden hjørnevinduer i Odense 1989. Det synes som om malingen over vinduet i førersiden er ved at skalle af. I baggrunden ses Danmarks Jernbanemuseum, som i år kan fejre 40 års jubilæum.


[image]
MZ 1441 mellem Viby og Kongsvang engang i 1980’erne. Maskinen har fået monteret slutlygter og bøjler på fronten. Blev sammen med 15 andre MZ III solgt til Australien i 2006/07.


[image]
MZ 1432 med tyske skinner under hjulene. Toget passerer et kilometerskilt ”176 8”, mon det er afstanden fra Hamburg Hbf, Hamburg Altona eller noget tredje? Bemærk trådtrækket i højre side af banen. Det kan være til bomme over vejen der krydser banen længere fremme, men der var også armsignaler på denne strækning dengang.

Kilder: Jernbanen.dk forum database
Banebøger: Motormateriel 5
Som tidligere nævnt skal tidsangivelser tages med forbehold. Rettelser og kommentarer modtages med tak!

M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder fra en svunden tid

af Svend, 20/1 2015, 10:22 (3382 dage siden) @ keld

Rettelser og kommentarer modtages med tak!

Bemærk hvor velholdt alting er: materiel, infrastruktur (ingen bevoksning eller ukrudt i eller ved sporet).

--
Svend

Billeder fra en svunden tid

af Stephan Aller, 20/1 2015, 10:43 (3381 dage siden) @ Svend

Rettelser og kommentarer modtages med tak!


Bemærk hvor velholdt alting er: materiel, infrastruktur (ingen bevoksning eller ukrudt i eller ved sporet).

Dengang var det vist heller ikke miljøfarlige ting man anvendte til ukrudtsbekæmpelse og statsbanerne havde et direkte sugerør ned i statskassen ;)

//Stephan.

Billeder fra en svunden tid

af Generaldirektørens sekretariat, 20/1 2015, 12:13 (3381 dage siden) @ Stephan Aller

Dengang var det vist heller ikke miljøfarlige ting man anvendte til ukrudtsbekæmpelse

Det forholder sig snarere lige omvendt og det var derfor, der var så pænt i og omkring sporene.

Billeder fra en svunden tid

af Stephan Aller, 20/1 2015, 13:14 (3381 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

En anonym skrev:
Det forholder sig snarere lige omvendt og det var derfor, der var så pænt i og omkring sporene. - See more at: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=92330#sthash.zbsA9lvm.dpuf


Jeg beklager over for den anonyme skribent. Jeg skulle naturligvis have gjort tydeligt opmærksom på, at der kunne indsnige sig lidt sarkasme ind i mit indlæg. I øvrigt kom ingen dyr eller mennesker til skade ved udfærdigelsen af mit indlæg...

//Stephan.

Billeder fra en svunden tid

af Svend, 20/1 2015, 13:22 (3381 dage siden) @ Stephan Aller

Jeg beklager over for den anonyme skribent. Jeg skulle naturligvis have gjort tydeligt opmærksom på, at der kunne indsnige sig lidt sarkasme ind i mit indlæg. I øvrigt kom ingen dyr eller mennesker til skade ved udfærdigelsen af mit indlæg...

Ingen tvivl om at der blev anvendt skrappe sager til at fjerne den uønskede vegetation - men væk kom den og væk var den ;-)

--
Svend

Avatar

Billeder fra en svunden tid

af jhcn, Århus, 20/1 2015, 11:30 (3381 dage siden) @ keld

Hej Keld
Jeg håber du har masser af disse billeder, for det er simpelthen en fryd at kigge med. Mange tak for at dele med os andre!

--
Henrik
[image]

Billeder fra en svunden tid

af Mads Olesen @, 20/1 2015, 11:34 (3381 dage siden) @ keld

Hej Keld,

herlige billeder du viser fra den svundne tid.

[image]
MZ 1441 mellem Viby og Kongsvang engang i 1980’erne. Maskinen har fået monteret slutlygter og bøjler på fronten. Blev sammen med 15 andre MZ III solgt til Australien i 2006/07.

MZ IIIerne var alle udstyret med slutlys fra leveringen.

MZ 1441 (og 1444) blev i øvrigt hugget op efter ankomsten til Australien.
De var begge meget ødelagte af skader der opstod under sejlads i dårligt vejr.

Mads

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak