Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporsabotage under WWII (Generelt)

af Lars Kongshøj, 20/1 2015, 10:38 (3383 dage siden)

Jeg så et par udsendelser om jernbanesprængninger på fri bane. Var sporskifterne for godt bevogtede?

Sporsabotage under WWII

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 20/1 2015, 11:26 (3383 dage siden) @ Lars Kongshøj

Alle vigtige stationer var bevogtede. Ude på linien kunne der ikke være bevogtning alle steder, så her var det nemmere at komme til.

Men der finde også diverse eksempler på at fx vandtårne og signalposter på stationer er blevet sprængt, med hjælp af jernbaneansatte.

En af de mest kendte aktioner er sprængningen af Langåbroerne, der også skete med hjælp af jernbaneansatte.

Et alternativ kunne have været bombning af jernbaneknudepunkter fra luften, men takket være den meget aktive jernbanesabotage blev vi forskånet for det. Der er ingen tvivl om at det ville have kostet store civile tab også, da det dengang ikke var med den store præcision en bombning skete.

Mvh
Claus

--
[image]

Sporsabotage under WWII

af Lars Kongshøj, 20/1 2015, 14:25 (3383 dage siden) @ Claus E. Hansen

Alle vigtige stationer var bevogtede. Ude på linien kunne der ikke være bevogtning alle steder, så her var det nemmere at komme til.

Men der finde også diverse eksempler på at fx vandtårne og signalposter på stationer er blevet sprængt, med hjælp af jernbaneansatte.

En af de mest kendte aktioner er sprængningen af Langåbroerne, der også skete med hjælp af jernbaneansatte.

Et alternativ kunne have været bombning af jernbaneknudepunkter fra luften, men takket være den meget aktive jernbanesabotage blev vi forskånet for det. Der er ingen tvivl om at det ville have kostet store civile tab også, da det dengang ikke var med den store præcision en bombning skete.

Tak.

Nogen forslag til litteratur?

Sporsabotage under WWII

af Steff, 20/1 2015, 15:29 (3383 dage siden) @ Lars Kongshøj

Go´eftermiddag!
Jernbanesabotagen i Danmark er blevet behandlet mange steder, fra det heroiske lige efter krigen og til den nok mere nøgterne beskrivelse indenfor de sidste år.
Det nok bedste du kan efter min mening, er at læse er en afhandling, skrevet Aage Trommer til at forsvares for den filosofiske doktorgrad. Denne blev udgivet som en bog med navnet ”Jernbanesabotagen i Danmark”, udgivet på Odense University Press 1971, ISBN 87 7492 049 9.
Nok til de flestes overraskelse beviste doktorafhandlingen – især for dem der havde oplevet eller været med til frihedskampen - at jernbanesabotagen i Danmark militært strategisk ikke havde haft nogen effekt, altså ikke havde haft indvirkning på krigens gang, men nok mest havde generet den danske trafik. Især var masser af sprængninger ukoordinerede og i mange tilfælde kunne både taktisk som strategisk rubriceres som ”drengestreger”. Bl.a. sprængningen af Kommandoposten i Hillerød m.fl. andre sabotagehandlinger mod jernbanerne på Sjælland, der ikke anvendtes af besættelsesmagten efter ca. 1943.
Men det er jo nok svært for en nutidig person, der ikke har oplevet besættelsen, at forstå de mekanismer der udløste sabotagehandlinger og de tanker folk havde den gang. Godt nok var det militære i sabotagen = 0, men den moralske og psykologiske effekt blandt befolkningen og sabotørerne, var nok ikke til at tage fejl af. Den betød næsten alt.
DSB stationsområder var ikke alle bevogtede, kun de største og det var Politiet og DSB selv der stod for sikkerheden. Strækningerne blev indledningsvis kontrolleret ved de såkaldte ”linjeeftersyn”, der hurtigt under krigen medførte ”ekstraordinære linjeeftersyn, der gennemførtes med bevæbnet dansk politi og en DSB ansat. Herom kan du bl.a. læse i ”Årsskrift for Jernbanemuseets venner 1999, side38, ”Grænsemærker for områder, der ikke må betrædes af danske eftersynspatruljer”.
Efter at det danske politi var blevet opløst i efteråret 1944, var det besættelsesmagten, der selv stod for bevogtningen og det krævede jo mandskab. Men her benyttedes ofte udenlandske lavt prioriterede enheder, der ikke var kampenheder. Bl.a. har kosakker og ungarer i tysk tjeneste udgjort bevogtningsstyrkerne. Visse nøglepunkter var dog bevogtet af tysk personel, bl.a. broer og her kom der ej heller et dansk linjeeftersyn.
En grundig forberedt sabotage med ladningerne forbundet og enten tændsnor med detonatorer eller knaldsignaler klargjort, tog under et par minutter at placere og klargøre. Det man ser på film med at tænde en tændsnor med påkrympet detonator og så løbe væk, var det samme som i dag at sætte et rotorblink op og fortælle ”her er vi, fang os hvis I kan”. Eller også havde banelinjen en ikke særlig høj prioritet!
Håber det gav lidt svar.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Anvendelse af fly var ikke en option, da hverken RAF eller USAAF havde flytyper (rækkevidde og antal) til at afsætte for dette formål. Derfor tilskyndede SOE til sabotage. Først i foråret 1945 kunne de allierede afsætte fly til dette i MEGET begrænset omfang og alligevel blev de anvendt til andre og mere prioriterede mål (angrebene på Gestapo hovedkvarterene). Kun meget få såkaldte ”Ruhbarbs” blev gennemført over DK territorium og normalt var det en eskorte, der fik lov til at angribe mål på tilbagevejen fra et mål i f.eks. Nordtyskland.

NB, NB: Så lige da jeg "postede", at Niels Munch også har anbefalet Trommers bog

--
Steffen Dresler

Sporsabotage under WWII

af Lars Kongshøj, 21/1 2015, 00:03 (3383 dage siden) @ Steff

Tak for svar jer alle sammen :-)

Sporsabotage under WWII

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 21/1 2015, 11:19 (3382 dage siden) @ Steff

NB: Anvendelse af fly var ikke en option, da hverken RAF eller USAAF havde flytyper (rækkevidde og antal) til at afsætte for dette formål. Derfor tilskyndede SOE til sabotage. Først i foråret 1945 kunne de allierede afsætte fly til dette i MEGET begrænset omfang og alligevel blev de anvendt til andre og mere prioriterede mål (angrebene på Gestapo hovedkvarterene). Kun meget få såkaldte ”Ruhbarbs” blev gennemført over DK territorium og normalt var det en eskorte, der fik lov til at angribe mål på tilbagevejen fra et mål i f.eks. Nordtyskland.

Så vidt jeg har læst mig frem til, så var der i 1945 i krigens sidste tid, en "overkapacitet" af bombefly, da det simpelthen kneb med at finde flere egnede bombemål i Tyskland.

Der var i den forbindelse et togt mod bl.a. flyvepladsen i Esbjerg, men det blev indstillet pga. dårligt vejr.

Når det så er sagt, så var der i det meste af krigen naturligvis ikke fly nok til det. Og i krigens første tid rådede man kun over et begrænset antal tomotorede fly. Men fx Ålborg flyveplads der var vigtig for tyskernes trafik til Norge, blev begrænset angrebet med engelske tomotorede fly i 1940, ganske vist med store tab.

Da de firemotorede fly kom til, blev rækkevidden øget, og det primære mål var naturligvis Tyskland.

Mvh
Claus

--
[image]

Sporsabotage under WWII

af Steff, 21/1 2015, 14:04 (3382 dage siden) @ Claus E. Hansen

Kære Claus

Du har helt ret i, at i slutningen af marts og frem til Tysklands kapitulation den 7. maj 1945, fik de allierede mulighed for at anvende fly, der før havde været indsat i de strategiske bombninger af Tyskland, Polen, Tjekkoslovakiet, Jugoslavien og Rumænien, til anvendelse andre steder, f. eks. mod flyvepladser i Nordtyskland og Danmark. Men man havde MEGET dårlige erfaringer med anvendelsen af disse fly (UK Lancaster, USAAF B 17 og B 24), da præcisionen simpelthen ikke var god nok til denne slags mål, med mindre det drejede sig om ødelæggelse af store flademål (tæppebombninger) af f. eks. en flyveplads.

Af egnede mindre fly, havde RAF Beaufighter (RAF Coastal Command), Mosquito og Mustang III og IV og USAAF P 51 (Mustang) og lidt P 47.

USAAF havde til krigens slutning RIGELIGT at gøre i Midttyskland og ISÆR Sydtyskland (med Østrig) Tjekkoslovakiet og Ungarn og desuden var Nordtyskland (og hermed Danmark) engelsk ansvarsområde.

De tilrådighedværende egnede mindre fly fra USAAF fløj fra baser i Frankrig, Italien og eskorter fra England. RAF fløj fra Holland og Belgien (og lidt Tyskland) i 2. TAF til støtte for Montgomerys styrker, der rykkede frem mod Nordtyskland og havde derfor ikke mulighed for at kunne deltage i Ranger/Ruhbarbs over Danmark. Risikoen for IKKE at komme hjem var næsten et sted mellem 75 til 90 procent!! Der var simpelthen alt for stærkt FLAK og næsten alle tilrådighed værende tyske dag- som natjagere i området.

Altså var det – på nær nogle undtagelser – hvor RAF anmodede USAAF om støtte (B 24) i.f.m. antiskibsoperationer i Østersøen og i de danske stræder og bælter – udelukkede RAF og RAF Coastal Command der KUNNE. Og RAF Coastal Command havde nok at gøre ved Norges kyster med både Beaufighters og Mosquitos. Og disse OPS kunne KUN udgå fra England/Scotland.

De få Ranger/Ruhbarbs OPS der blev gennemført over Danmark, blev normalt fløjet af Mosquito, der havde et specifikt mål som skibe eller ubåde og eskorten af Mustang III eller IV fik så lejlighed til på tilbagevejen at muntre sig med alt der bevægede sig og GJORDE det.

Uden at dette skal blive for langt, var de danske myndigheder i Danmark og England aldeles klare over, at hvis IKKE de leverede nogle sabotager, så tog RAF over og DET havde kostet menneskeliv og materiel og en ødelagt infrastruktur.
Så selv om det senere viste sig, at sabotagen ikke havde nogen som helt virkning (Tyskerne indregnede forskinkelser pr. automatik (buffer) og ville egentligt hellere sejler fra/til Norge) så redede denne muligvis Danmark for at få nogle gevaldige tæv!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Sporsabotage under WWII

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/1 2015, 21:13 (3382 dage siden) @ Claus E. Hansen

Der var i den forbindelse et togt mod bl.a. flyvepladsen i Esbjerg, men det blev indstillet pga. dårligt vejr.

Så var det nok en anden god gang, englænderne havde mere held i sprøjten over Esbjerg:

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=12758

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Sporsabotage under WWII

af Morten Flindt Larsen, 20/1 2015, 17:59 (3383 dage siden) @ Lars Kongshøj

Bogen: "De sorte tog, lokomotivmænd i krig" af Carl Otto Petersen (1980) kan stærkt anbefales. Bogen beskriver jernbanesabotagen set fra lokomotivmændenes synsvinkel. De vedblev at køre, med livet som indsats.

Med venlig hilsen

M:-|rten

Sporsabotage under WWII

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 21/1 2015, 22:15 (3382 dage siden) @ Jens K

Det er nemlig en særdeles god bog, og prisen på QXL er bestemt rimelig. Gav selv mere for min i sin tid.

Mvh
Claus

--
[image]



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak