Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering til Puttgarden forsinket (Generelt)

af ulca, 20/1 2015, 11:50 (3355 dage siden)

I Mandagsudgaven (19/1-2015) beretter en artikel om, at elektrificeringen af banen til Puttgarden bliver forsinket. Årsagen er en prioriteringen af udbygningen, samt en forsinket behandling i den tyske Forbundsdag. Men samtidig siger vores trafikminister, at han ikke vil vente med at sende lovforslaget om den faste forbindelse til behandling i Folketinget.

Formuleringen omkring en "udbygning" af banen til Puttgarden virker dog lidt fejlagtig, idet vi tidligere har debatteret om, at tyskerne foretrækker en nybygget bane langs motorvejen.

I følge avisen skulle vores trafikminister have fået besked fra sin tyske kollega om, at udbygningen til to spor og elektrificeringen heraf kan være færdig i 2024. Det er på den ene side fire år før udbygningen skulle være gennemført, men samtidig også tre år senere end elektrificeringen skulle være gennemført (man regner med en åbning af den faste forbindelse i 2021).

Forsinkelsen har allerede nu medført tre ting:

1. I Danmark indretter vi os på, at der først kan køre elektriske tog gennem tunnelen tre år senere end planlagt. Det kommer navnlig til at berøre godstrafikken, som derfor fortsat må køre via Fyn og Jylland; hvis altså ikke godsoperatørerne indstiller sig på at bruge diesellokomotiver i de tre år.

2. I Tyskland er der nu fornyet debat om hele projektet, og modstandere af projektet mener at kampen mod den faste forbindelse endnu ikke er tabt.

3. Som en yderligere konsekvens af forsinkelsen har partiet De Grønne i Forbundsdagen bebudet, at man vil fremsætte forslag om en genforhandling af traktaten om den faste forbindelse.

Jeg er personligt spændt på, hvad udfaldet af en evt. genforhandling vil betyde for projektet. Men jeg er dog samtidig optimistisk indstillet på, at det måske viser sig at udbygningen eller nybygningen af de tyske landanlæg viser sig at kunne ske hurtigere end forventet. Måske kan det vise sig, at selve den faste forbindelse bliver lidt forsinket, så overgangsperioden ikke bliver tre år, men måske kun et enkelt eller to år.

I øvrigt bringer flere danske medier tilsvarende historier:

Ingeniøren

Berlingske Tidende

BT

Fortsæt dog igangværende tråd

af Nordexpress, 20/1 2015, 12:10 (3355 dage siden) @ ulca

Ingen overraskelse for dette Forums læsere, men kunne vi ikke fortsætte i den allerede igangværende tråd Diesel under elledninger igen!?

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af UTJ, 20/1 2015, 13:00 (3355 dage siden) @ ulca

I Mandagsudgaven (19/1-2015) beretter en artikel

.........?

Hvilken "mandagsudgave"? Lidt indforstået!
:-(

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af Niels Munch, 20/1 2015, 13:08 (3355 dage siden) @ UTJ

Der er mange - mere eller mindre skjulte - gætteøvelser i dette forum.

V.h.
Niels

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af ulca, 20/1 2015, 13:42 (3355 dage siden) @ UTJ

I Mandagsudgaven (19/1-2015) beretter en artikel


.........?

Hvilken "mandagsudgave"? Lidt indforstået!
:-(

Hov, det var en forglemmelse. Det var mandagsudgaven af Lolland-Falsters Folketidende, og historien var på forsiden; uden tvivl fordi projektet har så stor betydning for området.

I øvrigt, så lige siden de første planer omkring projektet i 2006 eller 2007, har avisen haft en side fast med jævne mellemrum med nyheder herom. Og efter planerne om en ny eller opgraderet forbindelse over Storstrømmen, udvidet med nyheder om denne.

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af Lars Kongshøj, 21/1 2015, 00:40 (3354 dage siden) @ ulca

Imponerende at et projekt kan blive forsinket inden det er startet, men intet kan overraske.

Men der bliver vel dansk el til Puttgarden, og så må prøjserne bare se at koble et dieseloko på i en helvedes fart. Så kan de lære det på den hårde at måde man holder sine aftaler. Og det skaber arbejdspladser i Puttgarden. Undskyld at jeg lyder sur.

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af steenth, 21/1 2015, 01:32 (3354 dage siden) @ Lars Kongshøj

Imponerende at et projekt kan blive forsinket inden det er startet, men intet kan overraske.

Men der bliver vel dansk el til Puttgarden, og så må prøjserne bare se at koble et dieseloko på i en helvedes fart. Så kan de lære det på den hårde at måde man holder sine aftaler. Og det skaber arbejdspladser i Puttgarden. Undskyld at jeg lyder sur.

Projektet på tysk side har udviklet sig i en anden retning, end da de aftale projektet med danskerne. Nu er det nybygning afsnit istedet for udbygning af den gammel bane. Det kan ende med at det bliver et bedre resultat, som er vær at vente på. For den gammel bane er en kurverig strækning, som er kun er bygget ind til lokaltrafik i modsætning på den danske side, som er bygget som hovedbaner. Kun strækning nordlige fra syd fra Femerensund i Großenbrode til færgehavnen er af hovedbanestandard.

Der er en analyse om forsinkelse og om de tyske forhold her:
http://www.b.dk/nationalt/tyske-ridser-i-forkromet-femern-projekt

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af KimC, 21/1 2015, 10:24 (3354 dage siden) @ Lars Kongshøj

Imponerende at et projekt kan blive forsinket inden det er startet, men intet kan overraske.

Men der bliver vel dansk el til Puttgarden, og så må prøjserne bare se at koble et dieseloko på i en helvedes fart. Så kan de lære det på den hårde at måde man holder sine aftaler. Og det skaber arbejdspladser i Puttgarden. Undskyld at jeg lyder sur.

Storebæltstunnelen blev som bekendt heller ikke færdig til tiden, det var ellers meningen at jernbanen skulle have haft fordel af at den faste forbindelse for tog kunne åbnes nogen år før bilforbindelsen. Det gik som bekendt anderledes, og det kan nemt ske igen når det nu er jernbaneanlæg. Biltrafikken er bygherrerne generelt mere bange for at sylte.

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af Dampfmeisteren ⌂, 23/1 2015, 13:21 (3352 dage siden) @ KimC

Storebæltstunnelen blev som bekendt heller ikke færdig til tiden, det var ellers meningen at jernbanen skulle have haft fordel af at den faste forbindelse for tog kunne åbnes nogen år før bilforbindelsen. Det gik som bekendt anderledes, og det kan nemt ske igen når det nu er jernbaneanlæg. Biltrafikken er bygherrerne generelt mere bange for at sylte.

Forsinkelsen af Storebælt skyldtes at man af miljøhensyn valgte en boret tunnel istedet for en sænketunnel.
Da jordbundsforholdene viste sig at være væsentligt dårligere end forundersøgelserne gav udtryk for, var der massive problemer med at bore tunnelen og kun ved frysning af jorden for stabilisering lykkedes det.
Havde man valgt en sænketunnel er det min klare overbevisning at jernbaneforbindelsen var åbnet i 1993, som planlagt.
Øresund åbnede f.x. til tiden.

Bygherren syltede biltrafikken på Storebælt, idet hængebroen kunne have været færdig til tiden, således at vej og jernbanen kunne have åbnet samtidigt i 1997.
Nu valgte man at "sylte" vejdelen til 1998.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Infrastruktur og politik

af Generaldirektørens sekretariat, 23/1 2015, 13:37 (3352 dage siden) @ Dampfmeisteren

Nu valgte man at "sylte" vejdelen til 1998

Hvilket nationaløkonomisk/samfundsøkonomisk på ingen måde kan have været en god ide. Det er ren og skær "politik", når den er værst.

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af Svend, 21/1 2015, 10:43 (3354 dage siden) @ Lars Kongshøj

Men der bliver vel dansk el til Puttgarden, og så må prøjserne bare se at koble et dieseloko på i en helvedes fart.

Fordi man kører godstog i Tyskland behøver man hverken at være prøjsisk eller tysk jernbanevirksomhed. Om DB Schenker Rail Scandinavia vil kaldes prøjsisk, tvivler jeg også på.

Men hvis du vil forblive i det muntre hjørne, kan du udvide sætningen til "så må prøjserne, spaghetti-æderne og alle de andre bare se at koble et dieseloko på i en helvedes fart." ;-) ;-)

--
Svend

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af ulca, 21/1 2015, 10:31 (3354 dage siden) @ ulca

På Berlingskes hjemmeside fandt jeg en artikel, hvortil der er en kommentar som er værd at huske. Jeg citerer direkte:

Skyd nu først bjørnen, før skindet sælges, nemlig Tyskland skal først igennem mange klager og >indsigelser, før Fehmeren godkendes.
Danmark skal endda have nye tog som kan klare opgaven, og hvordan den opgave skal løses, >bliver måske den største underholdning i nyere tid, og Danmark venter spændt.
El eller ? Finn Vig

Kilde: Berlingskes hjemmeside

Det har vedkommende helt ret i, så vidt jeg husker er der ikke behov for en separat anlægslov på tysk side for at måtte bygge forbindelsen. Når først VVM-redegørelsen er godkendt så er anlægget af forbindelsen også godkendt og lovligt. Det er vel at mærke som jeg husker det.

Så det kan meget vel ende med, at vi måske nok får vedtaget en dansk anlægslov til sommer, men at tyskerne så måske først får givet deres godkendelse(R) sidst på året eller i 2016. I givet fald må vi så på dansk side starte med landanlæg og byggeplads/arbejshavn, og så producere et antal tunnel-elementer som så kan "lægges på lager" til tyskerne melder klar.

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af ulca, 21/1 2015, 10:53 (3354 dage siden) @ ulca

Og endnu en "nyhed" som ikke overrakser undertegnede:

Avisen Lolland-Falsters Folketidende bringer på deres hjemmeside nyheden om, at formanden for de tyske statsrevisorer tvivler på at de tyske landanlæg kan være klar i 2024; efter hendes mening er 2030 et mere sandsynligt tidspunkt.

Elektrificering i Holstein

af Nordexpress, 21/1 2015, 20:47 (3354 dage siden) @ ulca

En tosporet elektrificeret løsning i Holsten MED ny broer over Fehmarnsund, der kan tage de tunge godstog, er på sigt den bedste løsning.

Situationen skyldes, at man politisk er lykkedes med, IKKE at ville modernisere den eksisterende strækning gennem Neustadt. Den kan selv det danske folkeparti ikke ændre på.

Det, det gælder om, er at landanlæggene og broerne i Tyskland vil blive indeholdt i den følgende Verkehrswegeplan, 2020-2024, som er de tyske femårsplaner for trafikinvesteringer. Og dermed optages i og projekteres i DBs netudbygningsplan.

Det er i det forløbne år jo gået op for de tyske politikere, at der i alt er afsat for få midler til infrastruktur, fordi mange broer og motorveje trænger til kraftig reparation, og man skal udbygge jernbanestrækninger mange steder, herunder strækningerne mod syd, der fører godstrafikken til Schweiz, der også har en statskontrakt med Tyskland. Så der er kamp om pengene.

Derfor er der ingen grund til at lægge for meget vægt på en enkelt politikers udtalelse, nogle er imod det ene, for at få penge til det andet, andre "miljøforkæmpere" er konsekvent imod enhver udbygning af noget, der forbedrer mobilitet.

På sigt skal vi sige tak til, hvis den tyske trafikminister i næste måned meddeler, at der er penge til landanlæggene, at tosporsprojektet vedtages med broer, og at de forventes helt klar cirka om 10 år. Alternativet er slet ingen udbygning.

Elektrificering til Puttgarden forsinket

af Gæst, 22/1 2015, 08:37 (3353 dage siden) @ ulca

Nu er damen kendt som en arg modstander af projektet, så må se om hun får ret.

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Thomas og de travle lokomotiver

Thomas og de travle lokomotiver. Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak