Dan-link rangering (Generelt)
Hej
Jeg har vist lovet at bringe disse billeder - så på én utallig opfordring er de her:
De er taget den 5.april 1994 i Københavns Frihavn.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af Lars Møller Jensen , Röbäck, Sverige, 22/1 2015, 12:55 (3374 dage siden)
Hej
Jeg har vist lovet at bringe disse billeder - så på én utallig opfordring er de her:
De er taget den 5.april 1994 i Københavns Frihavn.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af Jean Henrik , 22/1 2015, 16:19 (3374 dage siden) @ Lars Møller Jensen
.
jeg ved ikke om der er andre i forum som har kørt MZ, men mit minde om det
og den "komfort" kan sammenlignes med - som at sidde på en stol på en trillebør
med et træhjul på som havde en jernring for at holde hjulet sammen.
Det er faktisk utroligt at man bare kørte med den "komfort" men sådan er der så meget.
hilsen Jean Miré Maison
af Lkf MZ, 22/1 2015, 16:42 (3374 dage siden) @ Jean Henrik
.
jeg ved ikke om der er andre i forum som har kørt MZ, men mit minde om det
og den "komfort" kan sammenlignes med - som at sidde på en stol på en trillebør
med et træhjul på som havde en jernring for at holde hjulet sammen.
Det er faktisk utroligt at man bare kørte med den "komfort" men sådan er der så meget.hilsen Jean Miré Maison
Er det en bedømmelse du har lavet igennem 20 år som lokomotivfører, eller blot som passager på et par få ture i en MZ med en IC-stamme med 140 km/t?!?
af Jean Henrik , 22/1 2015, 17:24 (3374 dage siden) @ Lkf MZ
nej det var nogle få ture med godstog til Kbh. - jeg sad jo i stolen og
mærkede som det var.
hilsen jean
af Steff, 22/1 2015, 18:26 (3374 dage siden) @ Jean Henrik
Kære Jean Henrik
Uden at have den absolut store erfaring i kontoret på en MZ III eller IV, synes jeg nu det er noget rigtigt pjat, at du sammenligne komfort betingelser i ovennævnte lokomotivtyper med at sidde på en stol i en trillebør.
Det var et dejligt polstret sæde, og stolen flyt- og stilbar, armlæn og alle håndtag og andet indenfor rækkevidde og især i IV, kun en ”brummen” bag ens ryg. Og så gliiiiiiiiiiiiiiiiiiider lokomotivet hen over skinnerne med en behagelig lang akselafstand.
En eventuel slingren havde intet at gøre med lokomotivet overhovedet, men f.eks. overbygningen af sporet, der ikke var rettet til og kunne få det hele til at slingre, som på Lille Syd i midten af 90´erne før modernisering. Herefter som en tysk Auto-bahn!! FEDT !!!
Jeg kan nu ikke se at stolen på billedet herunder står på en trillebør!
I øvrigt førerrum I på MZ III nr. 1434 den 14-04-1995.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af Lars, 22/1 2015, 19:08 (3374 dage siden) @ Steff
må jeg henvise til denne side
http://www.hauerslev.com/danlink/index.htm
og dette udmærkede indlæg af en vis Steff.."Hvad der egentligt sker på lokomotivet"
http://www.hauerslev.com/danlink/bibliotek/40726/index.htm
Trillebør eller ej, det er vel altid bedre end at køre en kampvogn?
--
mvh
Lars
Esbjerg
af A. Nissen, 22/1 2015, 20:47 (3374 dage siden) @ Steff
Der står flg. i den gode historie:
”Vær klar til at køre umiddelbart når du får grønt, du skal ud mellem to S-tog” lyder det over radioen. Grønt lys og stammen bliver kort trykket sammen, hvorefter regulatoren ryger frem helt op i næsthøjeste stilling......"
Trykkede man konkret tilbage med lok. for at få en "harmonikavirkning" før denne tidskritiske igangsætning? Eller skyldtes det blot slækning af bremsen?
af Steff, 22/1 2015, 21:09 (3374 dage siden) @ A. Nissen
Go´aften!
I dette tilfælde, ja! Der skulle hurtigt fart på et rimeligt langt godstog og "ud mellem" et par linje F´er og op ad rampen mod Nørrebro. Men normalt skete det ikke.
Håber det giver et fornuftigt svar.
Mvh
Steffen Dresler
NB: Til Lars!
Hver ting til sin tid, men en KVGESK udfoldet og på vej ned af en forskråning ved den tidligere indre tyske grænse i 1980´erne var absolut ej at fornægte. Hu, hej hvor det gik i 5. gear og knaldende potter, næsten lige så godt som s..
--
Steffen Dresler
af Anders , Copenhagen, 23/1 2015, 12:07 (3373 dage siden) @ Steff
Hej Steff
Den igangsætning har jeg aldrig hørt om. Meget smart men hvordan foregik det detaljeret? Havde man skruebremse på bagerste vogn så man kunne trykke puffere sammen? Eller benyttede man den tid det tager et langt godstog at løse bremsen igen efter den har været trukket? Hvordan lød meldingen når du trykkede tilbage???
Fortæl fortæl, i øvrigt en dejlig skildring af arbejdsgangen på maskinen. Herlig beskrivelse.
Har du også historier fra GB hvor jeg har siddet i tårnet engang. Det er spændende at høre om alle de menneskelige led som man kunne og kan stole på i dag også. Ingen klage fra Tårnet.
Skøn arbejdsplads. Alle skal udføre deres del af arbejdet før toget kan køre. ALLE. Jeg skal huske at sætte signalet til tiden, lokofører skal være opmærksom og køre med det samme, lokomotivet skal reagere på håndtagene... jamen er det ikke vidunderligt. En smuk harmoni.
--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk
af Steff, 23/1 2015, 13:43 (3373 dage siden) @ Anders
God eftermiddag Anders!
Lige denne form for igangsætning var ganske almindelig i dampperioden med store godstog, altså lige trykke stammen sammen og så hurtigt rulle styringen frem og tage en vogn ad gangen så at sige.
Jeg har nu heller ikke oplevet - og fået det fortalt at skulle gøre - andre steder end lige her. Men ideen og virkningen var jo ganske lige til når der skulle "knald på liggehønen" med det samme. Men nu om dages "elektrikere" har jo både en teknik, vægt og effekt, der er rigelig under normale omstændigheder, TROR JEG (ingen viden og erfaring ).
Jeg har IKKE historier/oplevelser fra GB, da de tog jeg kørte udgik fra Frihavnen/Helgoland/Lersøen og i modsatte retning Næstved.
Jeg kender ikke til tiden i dag, men det var dengang en stor hjælpsom arbejdsplads uanset stilling og uddannelse. Og også i arbejdet senere med at forbedre rejsen for pendlerne, har jeg kun oplevet det positive (tak til bl.a. Ove), også selv når noget ikke kunne lade sig gøre i andre situationer.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af re20000, 24/1 2015, 01:03 (3373 dage siden) @ Anders
Skøn arbejdsplads. Alle skal udføre deres del af arbejdet før toget kan køre. ALLE. Jeg skal huske at sætte signalet til tiden, lokofører skal være opmærksom og køre med det samme, lokomotivet skal reagere på håndtagene... jamen er det ikke vidunderligt. En smuk harmoni.
ak ja Hr Brodersen, og nu er smørkagen ved at være lun..
(her er ingen ironi)
Nold
af Lars, 23/1 2015, 20:12 (3373 dage siden) @ Steff
NB: Til Lars!
Hver ting til sin tid, men en KVGESK udfoldet og på vej ned af en forskråning ved den tidligere indre tyske grænse i 1980´erne var absolut ej at fornægte. Hu, hej hvor det gik i 5. gear og knaldende potter, næsten lige så godt som s..
Ja, men så var der vel heller ikke 1200 t på krogen...
Sådan en KVGæske var åbenbart vellidt
--
mvh
Lars
Esbjerg
af Lkf MZ, 23/1 2015, 14:34 (3373 dage siden) @ Jean Henrik
nej det var nogle få ture med godstog til Kbh. - jeg sad jo i stolen og
mærkede som det var.hilsen jean
Okay. Det lød nemlig heller ikke som om du havde det helt vildt store erfaringsgrundlag...
af Thomas Hauerslev , 22/1 2015, 20:08 (3374 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Hej Lars,
Meget fine stemningsbilleder. Tak for det. Her er link til DanLink køreplanen for 1992/92: http://www.hauerslev.com/danlink/_pdf/togplan_1992_93.pdf
af Lars Møller Jensen , Röbäck, Sverige, 22/1 2015, 22:25 (3374 dage siden) @ Thomas Hauerslev
Hej Thomas
Tak skal du have, du kender måske til min svaghed for køreplaner.
Et eller andet andet sted har jeg en grafisk Maschen-Helsingborg men jeg kan ikke huske fra hvornår. Jeg vil grave.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
af Ottoemil, Rødovre, 23/1 2015, 00:51 (3374 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Her er et par af mine billeder fra Danlink Østerport/Frihavnen.
1.6.2000
3.4.1996
27.6.1996
juni 2000
v.h.
Ottoemil
af mss-logoff, 25/1 2015, 16:55 (3371 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Altid dejligt at se billeder derfra.
Jeg har for nyligt smidt en bunke billder på det tyske DSO, måske kunne det have interesse:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7260862
Nogle af jer kender nok billederne fra min hjemmeside i forvejen.
Mvh MSS
af Lars Møller Jensen , Röbäck, Sverige, 25/1 2015, 19:32 (3371 dage siden) @ mss-logoff
Hej
Fantomet trækker skrot og skævøje holder rygepause:
Dette er et scannet sort-hvidt negativ desværre med slet resultat.
Til trøst et par Danlink tog på Godsforbindelsesbanen eller hed det egentlig ydre bybane?
Godthåbsvej september 1991
Grøndal september 1991
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
af h087 , køge, 25/1 2015, 19:57 (3371 dage siden) @ Lars Møller Jensen
legede lidt med i det i photoshop - kan nok gøres bedre med noget mere mongelering
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Lars Møller Jensen , Röbäck, Sverige, 25/1 2015, 21:32 (3371 dage siden) @ h087
Hej Henning
jeg takker for din kyndige bistand , du risikerer dog yderligere arbejde!
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde