Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

trafikelev/assistent mm, status/fremtid (Generelt)

af gamle ole, 24/1 2015, 13:34 (3377 dage siden)

Jeg tog i sin sid engang i midt/slut 69erne en realeksamen for at påbegynde en karriere som trafikelev mm, og i samme år var det nedlagt. Hvis man nu havde nået det om komme med på sidste årgang af trafikelev mm uddannelsen, tænker jeg tit på hvor pokker man var landet i systemet med alle de forandringer af enhver art der har fundet sted?
Nogen der har et bud på det?

Hilsen Ole

trafikelev/trafikassistent mm, status/fremtid

af Svend, 24/1 2015, 13:41 (3377 dage siden) @ gamle ole

Jeg tog i sin sid engang i midt/slut 69erne en realeksamen for at påbegynde en karriere som trafikelev mm, og i samme år var det nedlagt. Hvis man nu havde nået det om komme med på sidste årgang af trafikelev mm uddannelsen, tænker jeg tit på hvor pokker man var landet i systemet med alle de forandringer af enhver art der har fundet sted?

Det sidste hold trafikelever ved statsbanerne blev ansat i 1967, men du kunne da have prøvet ved en af privatbanerne, som holdt ved uddannelsen et par år mere.

En meget stor del af skaren fandt efterhånden vej til andre erhverv og andre blev afskediget som et led i sparerunder (som tjenestemænd med tre års løn mens de stod til rådighed for et nyt job, som aldrig nogensinde dukkede op). Endelig overgik en del til Banestyrelsen/Banedanmark, i hvert fald de der var beskæftiget med sikkerhedstjeneste. Vælg selv hvilken gruppe du selv drømmer om at have været en del af.

--
Svend

trafikelev/trafikassistent mm, status/fremtid

af gamle ole, 24/1 2015, 17:56 (3377 dage siden) @ Svend

Ja det faldt mig slet ikke ind det med privatbanerne, men det havde da nok endnu mindre gang på jorden mht privatbanernes nedslagtning?

Ole

trafikelev/assistent mm, status/fremtid

af Timolsen93, 24/1 2015, 14:18 (3377 dage siden) @ gamle ole

Hvad er forskellen på trafikelev/assistent og nutiden trafikledere?

trafikelev/assistent mm, status/fremtid

af gamle ole, 24/1 2015, 14:31 (3377 dage siden) @ Timolsen93

Den gamle udgave var jo en assistentudd., en etatsudd. som også set i andre dele af staten.

Ole

trafikelev/assistent mm, status/fremtid

af Svend, 24/1 2015, 15:24 (3377 dage siden) @ Timolsen93

Hvad er forskellen på trafikelev/assistent og nutiden trafikledere?

Puha, det ville blive et langt svar .....

Det korte svar er:

Uddannelse til trafikassistent (hvor man først var trafikelev i tre år og derefter trafikmedhjælper i to år) omfattede stort set alt inden for statsbanedriften: Sikkerhed, passager, gods, administration .....
Denne uddannelse var baseret på, at man - på de større/store stationer - ville have en personalestyrke, som havde et bredt og grundigt kendskab til virksomhedens drift.

Denne uddannelse blev omkring 1970 erstattet af "specialuddannelser" hvor man startede som kontorassistent og derefter kunne tage et speciale i gods, passager, rejsebureau, sikkerhed, administration og søge en stilling som assistent......

Nutidens trafikledere starter også som "trafikelever" (som ikke må forveksles med tidligere tiders uddannelse), hvorefter man efter endt uddannelse (som ikke varer tre år) bliver trafikleder (trafikstyring i kommandoposter/fjernstyringscentraler).

Endelig var der uddannelsen til trafikekspedient, hvor der også blev uddannet i alle discipliner (sikkerhed, gods, passager, post ....) med henblik på tjeneste på små stationer (landstationer). Her skulle man have en baggrund (uddannelse) som portør.

--
Svend

trafikelev/assistent mm, status/fremtid

af Timolsen93, 24/1 2015, 15:35 (3377 dage siden) @ Svend

Tak for svaret!

jeg er nemlig ved at uddanne mig trafikleder, og dermed trafikelev ved banedanmark.
det du siger lyder også meget som det mine ældre kollegaer i faget siger :-)

trafikelev/assistent mm, status/fremtid

af Per @, 25/1 2015, 09:31 (3376 dage siden) @ Timolsen93

Du kunne da have endt som kompetent Generaldirektør

trafikelev/assistent mm, status/fremtid

af Svend, 25/1 2015, 11:14 (3376 dage siden) @ Per

Du kunne da have endt som kompetent Generaldirektør

ja, mindst .....:-D

--
Svend

trafikelev/assistent mm, status/fremtid

af Niels Munch, 25/1 2015, 15:49 (3376 dage siden) @ Svend

Du kunne da have endt som kompetent Generaldirektør


ja, mindst .....:-D

Nemlig; der findes en del gode eksempler på, at folk med trafikuddannelse er blevet privatbanedirektører. De var ikke alle officerer eller civilingeniører .....

M.v.h.
Niels

trafikelev/assistent mm, status/fremtid

af gamle ole, 25/1 2015, 18:20 (3376 dage siden) @ Niels Munch

jovt du nævner det. Civilingeniør (E) var just alternatve til det "tabte tog" (kominiret med nat. og med på KU)
I dag kan man jo ligefrem blive jernbaneingeniør. Ak ja. Igen for sent/gammel:-D

hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak