Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fem godkendt til at bygge spor (Generelt)

af Anders Madsen, 26/1 2015, 10:52 (3349 dage siden)

Banedanmark har prækvalificeret fem entreprenører til at give tilbud på at bygge nyt spor og opgradere eksisterende spor på strækningen fra Ringsted til den kommende Femern Bælt-tunnel

De prækvalificerede er:
Aarsleff Rail A/S og Spitzke SE Danmark (JV). Danmark/Tyskland.
GCF S.p.A. (Generale Costruzioni Ferroviarie). Italien.
H. F. Wiebe GmbH & Co. KG, Wilke Danmark ApS og Barslund A/S (Konsortium). Tyskland/Danmark.
Swietelsky Baugesellschaft mbH. Østrig.
TSO. Frankrig.

Der er tale om Banedanmarks hidtil største sporentreprise til flere milliarder kroner, hvor der blandt andet skal etableres og udskiftes 80 sporskifter og udlægges 180.000 kubikmeter skærver.

Afgørelsen om hvilken entreprenør, der vinder denne store sporopgave, afgøres i løbet af efteråret 2015.

Fem godkendt til at bygge spor

af Nordexpress, 26/1 2015, 14:29 (3349 dage siden) @ Anders Madsen

Meget betryggende, at der er et italiensk firma imellem.:-)

NB. Ironi kan forekomme.

Men er kriterierne for valg af leverandør offentliggjort?

Fem godkendt til at bygge spor

af Bjarke Hvass, Valby, 26/1 2015, 16:14 (3349 dage siden) @ Nordexpress


Men er kriterierne for valg af leverandør offentliggjort?

Det står sikkert i Udbudsbekendtgørelsen

Fem godkendt til at bygge spor

af Dampfmeisteren ⌂, 26/1 2015, 20:26 (3349 dage siden) @ Bjarke Hvass


Men er kriterierne for valg af leverandør offentliggjort?


Det står sikkert i Udbudsbekendtgørelsen

I Udbudsbekendtgørelsen står at tildelingskriteriet er 50% pris og 50% beskrivelse af den tekniske løsning.
Hvis denne entreprise er magen til de øvrige, er problemet så at der gives karakten 0-10 for teknisk løsning og 0-10 for pris, hvor karakteren 10 tildeles den billigste pris og 0, hvis man er 30% dyrere end den billigste.
Dermed kan man stort ikke redde en dårlig pris med en god teknisk karakter.

Så er vejen banet for nok en IC4-skandale, hvor Siemens tilbød et bedre produkt men (frit efter hukommelsen) var 40% dyrere end Ansaldo på prisen.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Fem godkendt til at bygge spor

af jaer, 26/1 2015, 21:28 (3348 dage siden) @ Dampfmeisteren


Men er kriterierne for valg af leverandør offentliggjort?


Det står sikkert i Udbudsbekendtgørelsen


I Udbudsbekendtgørelsen står at tildelingskriteriet er 50% pris og 50% beskrivelse af den tekniske løsning.
Hvis denne entreprise er magen til de øvrige, er problemet så at der gives karakten 0-10 for teknisk løsning og 0-10 for pris, hvor karakteren 10 tildeles den billigste pris og 0, hvis man er 30% dyrere end den billigste.
Dermed kan man stort ikke redde en dårlig pris med en god teknisk karakter.

Så er vejen banet for nok en IC4-skandale, hvor Siemens tilbød et bedre produkt men (frit efter hukommelsen) var 40% dyrere end Ansaldo på prisen.

Ja, men det er jo økonomerne, der bestemmer, og de har en grundlæggende tro på, at bare det er billigt, så er det godt.

/Jan

Fem godkendt til at bygge spor

af re20000, 26/1 2015, 22:40 (3348 dage siden) @ jaer

Sådan er der nu at leve i Nettodanmark. Se bare hvordan det går i Struer...
Nold

Fem godkendt til at bygge spor

af Lue, 27/1 2015, 08:19 (3348 dage siden) @ re20000

Hvad mener du med hvordan det går i Struer??????

Fem godkendt til at bygge spor

af Lars Jensen @, 27/1 2015, 09:21 (3348 dage siden) @ Lue

Der hentydes nok til radio og tv-fabrikken der har kontorsted i Struer.

Hilsen Lars

Fem godkendt til at bygge spor

af esni, Frederikssund, 26/1 2015, 22:39 (3348 dage siden) @ Dampfmeisteren

Var der ikke også noget med at en af de vragede bydere blev vraget fordi man ikke mente at de kunne nå at færdigudvikle det tilbudte inden leveringsfristen?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak