Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 27/1 2015, 09:30 (3374 dage siden)

I dag viser jeg MZ-billeder fra den tid hvor ”Rødby-slæberne” blev trukket med GM-diesel. Først fra Helsingør og siden fra Københavns Frihavn til Rødby.

[image]
MZ 1405 og MZ 1439, Århus mdt, ca. 1983. MZ 1405 med flade puffer og skørt, MZ 1439 med sneplov og bøjler på front.

[image]
MZ 1434, Århus H, midt i 80’erne. Maskinen har endnu ikke fået monteret hverken bøjle på fronten eller sneplov. Jeg mener engang at have læst, at afløbssporet, som ses på billedet, var typisk for stationer bygget af engelske entreprenører, bl.a. Århus, og indgik som en del af sikringsanlægget. I baggrunden ses broen, der fører Frederiks Alle over banegraven.

[image]
MZ 1429+MX afgår fra Århus i begyndelsen af 80’erne. Maskinen har bøjler på fronten og sneplov. Røgen stammer (efter hvad jeg har fået fortalt) fra overophedet overskudsolie efter et besøg på værksted.

[image]
MZ 1456, Helsingør, 1986. Maskinen venter sandsynligvis på at bringe en ”Rødby-slæber” fra Helsingør til Rødby. I november 1986 åbnede Danlinkruten, hvorefter godsvognene blev sejlet fra Helsingborg til Københavns Frihavn og herfra videre til Rødby.

[image]
MZ 1402 med runde puffer og skørt afgår fra Århus H mod Langå, 1980.

[image]
MZ 1424 med flade puffer, underhængt sneplov, slutlygter og bøjler på front, Østerport i begyndelsen af 80’erne.

[image]
MZ 1408 holder her på Århus mdt, sommeren 1982. Halvtaget man ser på billedet dækker over et belastningsprøveanlæg. Man kunne somme tider, når man gik og fotograferede rundt omkring Århus banegård, høre en maskine med motoren kørende for fulde omdrejninger i stilling 8. Jeg gætter på at det jeg dengang hørte var en maskine, der i dette anlæg
[image]
fik testet sin elektriske ydeevne. Men måske kan nogen her i forum af- eller bekræfte min lommefilosofi?

[image]
En sommerdag i 1979 kører MZ 1420 med skørt og runde puffer gennem Hørning med godstog mod Århus. Året efter fik den monteret sneplove, elvarme og slutlygter. Hørning var allerede dengang udstyret med peronner, men der skulle gå mange år før man atter lod persontog standse her.


Kilder: Jernbanen.dk forum database
Banebøger: Motormateriel 5
samt lidt lommefilosofi og egen ikke altid for gode hukommelse!

Som tidligere nævnt skal tidsangivelser tages med forbehold. Rettelser og kommentarer modtages med tak!

M.v.h.
Keld Zumbach

Avatar

Billeder fra en svunden tid

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 27/1 2015, 11:14 (3374 dage siden) @ keld

Tak for lækre billeder..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Billeder fra en svunden tid

af Flemming, knivkær Strand, 27/1 2015, 15:57 (3374 dage siden) @ metrohenrik

Hej Keld!

Det har meget sandsynligt nøjagtigt været det du hørte, der var et tilsvarende anlæg på Mdt. Gb. og der stod der ofte en GM maskine og larmede som en i H...... Det kunne være ret træls at lytte til hvis man holdt lige i nærheden og skulle klargøre / afslutte en maskine, ak ja det var den gang - nu er det snart ti år siden jeg sidst kom på Gb!

Gode hilsner

Flemming

Billeder fra en svunden tid

af Hans, 27/1 2015, 17:06 (3374 dage siden) @ keld

Tak for dejlige billeder - jeg glæder mig altid, når jeg åbner forummet og der er en af dine poster!

Mvh
Hans

Billeder fra en svunden tid

af Peter Christensen, 28/1 2015, 20:06 (3373 dage siden) @ keld

En belastningsmodstand er et "must" for enhver seriøs operatør af diesellokomotiver med elektrisk kraftoverføring.
Meget forenklet går det ud på at montere nogle ret kraftige kabler på hoveddynamoen/generatoren. Ved at regulere antallet af modstande i kredsløbet, så belastes dieselmotoren. Der er en grund til at sådanne anlæg altid har enelleranden form for ventilation (i Århus bare naturlig ventilation) for det er sq store energimængder som afsættes.....
Fordelen er jo helt klar - efter stort eftersyn kan dieselmotoren indstilles til ønsket effekt. Ved klager over osende udstødning, behøves ikke en prøvetur hvor alle hænger med hovedet ud af en tilkoblet personvogn. Mærkelige mislyde kan også undersøger - der er jo ikke nogle grund til at splitte hele motoren ad hvis forholdet kan indkredses til nogle få cylindre.

Den blå røg er smøreolie, som af flere grunde har fundet vej til stempeltoppen.
En klassiker er at maskinen har banket i tomgang i temmelig lang tid (gerne over 8-10 timer). Særligt hvis skraberingene ikke har det alt for godt, så er det ikke udsædvanligt at smøreolien "pumpes" op på stempeltoppen. Når belastningen går op - fordi nu skal der accelereres ud af stationen - så brændes olien af og den blå røgfane er en realitet.
Hvorfor en maskine efterlades i tomgang i flere temmelig mange timer - det kan også have flere forklaringer.
Dovenskab er en, kølevandsforbrug (altså at kølevandet får adgang til forbrændingsrummet - ofte pga en utæt pakning eller revnet topstykke/foring) en anden.
Slået ud af løb kunne være en 3.de årsag.

Brgds
PC

Billeder fra en svunden tid

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 29/1 2015, 10:21 (3372 dage siden) @ Peter Christensen

Hvorfor en maskine efterlades i tomgang i flere temmelig mange timer - det kan også have flere forklaringer.

Brgds
PC

Hej tak for dit forklarende indlæg. Med hensyn til tomgang må man jo ikke glemme at det faktisk er fabrikantens anvisning (GMs) at motoren skal gå hele tiden, fordi en koldstart slider mere på motoren end at bare køre i tomgang.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder fra en svunden tid

af Peter Christensen, 29/1 2015, 20:20 (3372 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Og du kan naturligvis dokumentere EMDs anbefaling via en MI eller lign.?
jeg vil meget gerne se den anbefaling, for jeg er aldrig selv faldet over den i de bunker af ting jeg har set om EMD.
Bevares, koldstarter er da irriterende, men sådan må det jo være når man ikke gider montere forvamningsmuligheder (kom dog senere med fremmednet).

Dog har der været en vis ændring gennem tiderne hos DSB (og nok også EMD).
Med de første My - som havde 567B motorer - gik motoren hele tiden undtaget ved eftersyn. Mest fordi brændolien var billig og for at undgå utætte pakninger pga. varmeudvidelser/sammentrækninger. Personlig tror jeg at DSB har haft kik på O-ringen mellem kølevand til foringerne og krumtaphus.....hvis en af dem lækker, så er der temmelig stor risiko for vand i smøreolien med alle de ulykker det normalt medfører.
I heldiger tilfælde var der "bare" vand i skylleluftkanalen - skideirriterende.
Desuden har jeg aldrig fattet hvorfor DSB ikke fik ombygget de fem 567B henad "C" typen midt i 60'erne....DSB havde et tilbud fra Nohab på ombygningen, men gjorde intet.
I USA var det ikke usædvanligt at "B" motorer blev ombygget til hedad "C" typen.
567C motorerne og de senere generationer havde ikke den samme problematik med risiko for vand i smøreolien - derfor kunne de godt stå stille "en tid".
Mx'erne var udstyret med et oliefyr til forvamning af kølevand - for med deres sidebaneprofil,så kunne overnatning uden remiser forventes.
EMD havde lidt anbefalinger til forsmøring af motorer "The prelubrication of newly installed overhauled engines or engines having been in storage a considerable lenght of time, before their initial running is a necessary and important practice".
Det rummer jo elastik i metermål for hvad er "lang tid"? Mulighederne for fortolkning er store!
EMD nævner senere 30 dage som en mulig grænse, men igen med løse formuleringer.
Nogle vil måske tolke det som en indirekte anbefaling af at lade motoren gå.
Det er jeg ikke helt enig i.
Rent økonomisk betød det reelt ikke en disse at lade motoren gå i tomgang i lang tid (olien var billig og DSB anså forbruget som beskedendt) - støjgener og luftforurening var blot noget hippie-pjat.
Det ændrede sig noget efterhånden som olieprisen steg.....så gav det mening at stoppe motoren.
Hvis jeg ikke husker helt galt fra min tid som "oliehøne" ved DSB (det er altså mere end 20 år siden) så skulle EMD-maskinerne smøres igennem inden start hvis de havde stået stille i mere 48 timer. Der var nogle tranportable pumper, hvor sugerøreret blev placeret i oliesumpen og afgangen på en bette studs på forkanten af motoren (vidst en 3/4" prop der lige skulle ud). Efter en tid væltede olien ud over vippetøj mm. og så kunne udstyret fjernes og motoren startes.

Billeder fra en svunden tid

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/1 2015, 10:28 (3371 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter

nej ikke lige fra en MI, men jeg skal prøve at grave det frem.

Det kom i hvertfald på banen da nogle ikke hippienaboer til stationen i Frederikshavn
klagede og det var da DSB's argument for at lade et antal MZ stå og fløjte hele natten.
De gik modvilligt med til at slukke dem hvad der jo også må have været meget besværligt.;-) Men som sagt jeg vil prøve at finde kilden.
Du må da forresten ikke anklage DSB-medarbejdere for dovenskab.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

ContecRail

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak