Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Angivelse af bremsevægt (Generelt)

af esni, Frederikssund, 18/2 2015, 21:29 (3348 dage siden)

Jeg har lagt mærke til at jernbanekøretøjer med R -bremse kan have flere forskellige R-bremsevægte, hvoraf nogle er med rød skrift og andre med gul

Tilsvarende ser man så symbolerne ved GPR omstillerens håndtag.

Så har det betydning om det er med gult eller rødt?

Og hvad betyder det at der er tegnet en rhombe uden R i visse tilfælde?

R.-Mg gætter jeg på betyder at der er en magnetskinnebremse, som på en eller anden måde er i afhængighed af R-trykluftbremsen. er det korrekt?

Og endelig - i de ældste skrifter om trykluftbremse, som jeg har set, der synes jeg at der blev talt om en S-bremse. Er det en ældre betegnelse for R-bremsen?

Angivelse af bremsevægt

af LBC, 19/2 2015, 21:18 (3347 dage siden) @ esni

Hej esni.

Her er svar fra hukommelsen:-D : Det sidste først: S-bremse er den gamle betegnelse for R-bremse. Du finder S på visse veteranvogne.

Du har ret i at R+Mg er R-bremsevægten inklusiv bremsevægten fra magnetskinnebremsen. På f.eks. en dobbeltdækkervogn er magnetskinnebremsens funktion ikke overvåget af en computer (som den er på MF, ER, MG osv). Bremsevægten fra magnetskinnebremsen må derfor ikke regnes med i togets samlede bremsevægt. Derfor er der flere angivelser af R-bremsevægt. I dobbeltdækkervognens driftsinstruks står så hvilken af de angivne R-bremsevægte der skal anvendes.
På dobbeltdækkerne står GPR-omstilleren dog altid i R+Mg for at udnytte virksomme magnetbremser ved en farebremsning. Magneterne går selv ned når visse betingelser er opfyldt, bl.a. når bremseledningstrykket kommer under en vis værdi (f.eks. ved farebremsning). Togets reelle samlede bremseevne er derfor langt større end de "tilladte" værdier angiver. Det er de "tilladte" værdier der står på bremsesedlen og som indtastes i ATC anlægget. Bremseprocenten på ME + 4 DD er 130% i følge bremsesedlen. Til sammenligning er bremseprocenten på MF inklusiv den overvågede magnetbremse ca 180%. Magneterne på MF mv kan sænkes separat ved tryk på en knap i førerbordet så lokomotivføreren efter ønske kan supplerer trykluftsbremsen. Dette er særdeles anvendeligt ved glatføre hvor hjulene nemt blokerer ved bremsning med trykluftsbremsen.

Mvh
Lars

--
[image]

Angivelse af bremsevægt

af esni, Frederikssund, 19/2 2015, 23:03 (3346 dage siden) @ LBC

Hej esni.

Her er svar fra hukommelsen:-D : Det sidste først: S-bremse er den gamle betegnelse for R-bremse. Du finder S på visse veteranvogne.

Du har ret i at R+Mg er R-bremsevægten inklusiv bremsevægten fra magnetskinnebremsen. På f.eks. en dobbeltdækkervogn er magnetskinnebremsens funktion ikke overvåget af en computer (som den er på MF, ER, MG osv). Bremsevægten fra magnetskinnebremsen må derfor ikke regnes med i togets samlede bremsevægt. Derfor er der flere angivelser af R-bremsevægt. I dobbeltdækkervognens driftsinstruks står så hvilken af de angivne R-bremsevægte der skal anvendes.
På dobbeltdækkerne står GPR-omstilleren dog altid i R+Mg for at udnytte virksomme magnetbremser ved en farebremsning. Magneterne går selv ned når visse betingelser er opfyldt, bl.a. når bremseledningstrykket kommer under en vis værdi (f.eks. ved farebremsning). Togets reelle samlede bremseevne er derfor langt større end de "tilladte" værdier angiver. Det er de "tilladte" værdier der står på bremsesedlen og som indtastes i ATC anlægget. Bremseprocenten på ME + 4 DD er 130% i følge bremsesedlen. Til sammenligning er bremseprocenten på MF inklusiv den overvågede magnetbremse ca 180%. Magneterne på MF mv kan sænkes separat ved tryk på en knap i førerbordet så lokomotivføreren efter ønske kan supplerer trykluftsbremsen. Dette er særdeles anvendeligt ved glatføre hvor hjulene nemt blokerer ved bremsning med trykluftsbremsen.

Mvh
Lars

Hej Lars

Tak for svar

Tibage er så spørgsmålet om R og R med en firkant (en Rhombe) omkring?
- Og betydningen af at påskriften er med gult eller rødt?

Angivelse af bremsevægt

af LBC, 20/2 2015, 13:44 (3346 dage siden) @ esni

Hej esni

Jeg har kigget nogle DSB-driftsinstrukser igennem:

R hvid: bremsevægt uden farebremseaccelerator
R rød: bremsevægt med farebremseaccalereator

På DSB køretøjer anvendes "R hvid". Forskellen mellem hvid og rød bremsevægt er ca 5 tons.

Jeg har ikke fundet forklaringen på den gule R-bremsevægt ej heller den i rhombeen.

Mht magnetskinnebremse på dobbeltdækkerne er det ikke et krav at 1500 volt er indkoblet da strømmen til magnetisering af magnetskinnebremsen tages direkte fra 24v batteriet jf betjeningsvejledningen for DD.

--
[image]

Angivelse af bremsevægt

af Steff, 20/2 2015, 14:19 (3346 dage siden) @ LBC

Go´eftermiddag!

I forbindelse med at finde de korrekte tekster på - her - sovevogns vanger og undervogne - er jeg stødt på "romben" med R i ved bremser af forskellige typer/fabrikater, Knorr, Hildebrand, Oerlikon, Kunze, Westinghouse mv.

Angivelsen skulle være, at hvis bremsetypen (K=Knorr, H=Hildebran, Kk=Kunze, O=Orelikon og WS/WA=Westinghouse) er markeret enten efterfølgende eller før med en rombe med et R indeni, betyder det, at den pågældende bremse opfylder UIC betingelserne for denne bremsetype.

Disse angivelser (bremsetype og rombe med R) var dengang (op til ca. slutningen af 1960´erne) altid angivet med hvid farve. Hvad senere faveangivelser betyder ved jeg ikke.

Men altså, at bremse opfylder gældende UIC bestemmelser.

Ref.:
. BREMSEN, band 176 Stufe II 1955,
. Heft 174 Wagenbetriebdienst Stufe III 1952 og endelig
. "Taschenbuch Deutsche Reisezugwagen", side 223.


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Jeg skal jo IKKE kunne sige, om symbolet nu har fået en anderledes betydning.
NB, NB: Romben med et R indeni erstatter også i midten af 1950´erne visse steder en maksimal hastigheds angivelse for den pågældende vogn. Altså at vognen er udstyret med internationalt godkendte bremser og må derfor fremføres med xxx km/t.

--
Steffen Dresler

Angivelse af bremsevægt

af Gæst, 2/3 2015, 12:50 (3336 dage siden) @ esni

Hej Lars

Tak for svar

Tibage er så spørgsmålet om R og R med en firkant (en Rhombe) omkring?
- Og betydningen af at påskriften er med gult eller rødt?

Rød R er R-bremsevægten med farebremseaccelerator
Rhombe R er R-bremsevægten uden farebremseaccelerator.

Rød R og R+mg er farlige i Danmark og må ikke medregnes i bremsevægten, men så snart vognene kører over grænsen i Padborg, er det ikke farligt mere. Så er det hhv. rød R og R+mg der anvendes.

Angivelse af bremsevægt

af Stephan Aller, 20/2 2015, 00:06 (3346 dage siden) @ LBC

Hej esni.

Her er svar fra hukommelsen:-D : Det sidste først: S-bremse er den gamle betegnelse for R-bremse. Du finder S på visse veteranvogne.

Du har ret i at R+Mg er R-bremsevægten inklusiv bremsevægten fra magnetskinnebremsen. På f.eks. en dobbeltdækkervogn er magnetskinnebremsens funktion ikke overvåget af en computer (som den er på MF, ER, MG osv). Bremsevægten fra magnetskinnebremsen må derfor ikke regnes med i togets samlede bremsevægt. Derfor er der flere angivelser af R-bremsevægt. I dobbeltdækkervognens driftsinstruks står så hvilken af de angivne R-bremsevægte der skal anvendes.
På dobbeltdækkerne står GPR-omstilleren dog altid i R+Mg for at udnytte virksomme magnetbremser ved en farebremsning. Magneterne går selv ned når visse betingelser er opfyldt, bl.a. når bremseledningstrykket kommer under en vis værdi (f.eks. ved farebremsning).

Endvidere skal der være 1500V energiforsyning til stede for at aktivere magnetskinnebremserne på dobbeltdækkervognene.

På litra MF og ER er magnetskinnebremsernes bremseevne medregnet i den totale bremseprocent. Det er den ikke på litra ET/X31. Dette togsæt har dog i forvejen en bremseprocent omkring de 180% (husker ikke den præcise bremseprocent - jeg har ikke fremført litra ET/X31 i mere end 7 år). Hvis man medregner magnetskinnebremserne på ET/X31 kommer man op over 210%.

På litra MY og MX, står der "G, P, S" på bremseartomstillerne. På MZ: "G, P, R".

//Stephan.


Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak