Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ME 1501 (Generelt)

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/2 2015, 15:06 (3349 dage siden)

Hej :-)

Er ME 1501 overgået til museumstog...?

mvh.

Jan

ME 1501

af H N Nielsen, 23/2 2015, 16:15 (3349 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ikke så hvidt jeg ved. Men jeg har hørt noget lignende sidste år... Der var i hvert fald snak om det på et tidspunkt.

ME 1501

af ulca, 23/2 2015, 16:54 (3349 dage siden) @ H N Nielsen

Ikke så hvidt jeg ved. Men jeg har hørt noget lignende sidste år... Der var i hvert fald snak om det på et tidspunkt.

Det selv samme har jeg også hørt om, og det samme skulle der være planer om for EA 3001.

ME 1501

af Jørgen Pagh Jensen, 23/2 2015, 19:38 (3349 dage siden) @ ulca

Er ikke alle ME'ere en slags museumstog?

ME 1501

af Henrik B, 23/2 2015, 21:25 (3349 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

DSB er vel ikke de eneste i verden der kører med diesel lok i daglig drift.:-)

Mvh. Henrik

Avatar

ME 1501

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 23/2 2015, 22:24 (3349 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej :-)

Er ME 1501 overgået til museumstog...?

mvh.

Jan


Hej Jan og I andre

Det er ganske rigtig, at DSB ME 1501 i sommer overgik til Danmarks Jernbanemuseum, som fra 1. januar 2015 blev samlebetegnelsen for alle museets aktiviteter lige fra selve museet i Odense til vores kørsler, vedligehold og restaurering rundt i landet.

ME 1501 står endnu kun i nærheden af Danmarks Jernbanemuseums værksted i København, idet den stadig står på GB og afventer overførsel til et af vores depoter. Det er desuden det eneste nyere lokomotiv, vi har overtaget, og vi kan derfor mane rygter til jorden om, at EA 3001 skulle være overgået til os.

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk

ME 1501

af re20000, 23/2 2015, 22:53 (3349 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Jeg ville ellers mene at den bedste måde at bevare sådan noget forholdsvis "moderne" teknik ville være at holde det i drift så længe som muligt så fugt og andet ikke gjorde de finere elektronske og mekaniske detaljer ukampdygtige. bare tænk på MZerne. Min 60er bil skal da ikke stå stille mange uger før korrosion driller.

Nold

ME 1501

af Jens Møller, København S, 23/2 2015, 23:48 (3349 dage siden) @ re20000

Det afhænger vel i meget høj grad af, under hvilke forhold materiellet opbevares under. Min egen veteranbil fra tredserne, henstår i hele vinterperioden urørt i en tør parkeringskælder og der er ingen problemer med hverken korrosion eller andet ved hver sæsonstart omkring midten af april.

Det samme må vel også gøre sig gældende med et diesellokomotiv.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

ME 1501

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 24/2 2015, 00:13 (3349 dage siden) @ re20000

Jeg ville ellers mene at den bedste måde at bevare sådan noget forholdsvis "moderne" teknik ville være at holde det i drift så længe som muligt så fugt og andet ikke gjorde de finere elektronske og mekaniske detaljer ukampdygtige. bare tænk på MZerne. Min 60er bil skal da ikke stå stille mange uger før korrosion driller.

Nold

Hej Nold.

Som med alt vores bevarede materiel, sørger vi for at det bliver sat indendøre, så vi ikke skal spekulere over korossion. Er der tale om hensættelse over en længere periode, tager vi yderligere forholdsregler ved at tappe alle væsker af og beskytte bedst mod at materiellet skal forgå.

Iøvrigt var det nu, vi kunne overtage 1501, så da DSB henvendte sig, foretog vi en nøje vurdering af, at vi gerne ville sikre en ME i samlingen.

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk

Avatar

ME 1501

af jhcn, Århus, 24/2 2015, 09:16 (3348 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Iøvrigt var det nu, vi kunne overtage 1501, så da DSB henvendte sig, foretog vi en nøje vurdering af, at vi gerne ville sikre en ME i samlingen.

Tak for informationerne!
Personligt håber jeg er der på sigt er både plads og økonomi til at bevare en EA

--
Henrik
[image]

ME 1501

af mss-logoff, 24/2 2015, 23:01 (3348 dage siden) @ jhcn

Iøvrigt var det nu, vi kunne overtage 1501, så da DSB henvendte sig, foretog vi en nøje vurdering af, at vi gerne ville sikre en ME i samlingen.


Tak for informationerne!
Personligt håber jeg er der på sigt er både plads og økonomi til at bevare en EA

Først og fremmest dejligt lige at få verificeret det med ME 1501.
Glæder mig til en skønne dag at se den i rød-sort igen! :-)

Derudover er jeg helt enig i at en EA bør bevares. Det er jo Danmarks første ellokomotiv!
Men p.t. er der brug for hver en EA til den kommende drift med dobbeltdækkere. Det er kun glædeligt at der igen bliver arbejde til de tilbageværende EA.
Så kan 3001 komme på museum når typen udfases.

Mvh MSS

ME 1501

af H N Nielsen, 25/2 2015, 17:02 (3347 dage siden) @ mss-logoff

Bare vendt til IC4 bliver et Veterantog, hvis den ikke allerede er det :-D

Nu hvor jeg tænker over det, hvad så med en MZ 4. Den er jo mere speciel end de 3 andre MZ serier??:-)

ME 1501

af KimC, 25/2 2015, 19:56 (3347 dage siden) @ H N Nielsen

Bare vendt til IC4 bliver et Veterantog, hvis den ikke allerede er det :-D

Nu hvor jeg tænker over det, hvad så med en MZ 4. Den er jo mere speciel end de 3 andre MZ serier??:-)

Ja, så kunne de da også lige lave MZ1425 til museumsmaskine, og 1430 som repræsentant for MZ III, så har de alle serier...
Er du klar over hvor meget arbejde der ligger i at have sådan en? Hvad med at glæde sig over at der er bevaret en MZ køreklar til museumsbrug - men hvor meget kører den egentlig? - og at der nu vil blive bevaret en ME også.

ME 1501

af gs, 25/2 2015, 20:02 (3347 dage siden) @ KimC

Nu har DJM jo ikke haft "licens" siden ultimo oktober, så der køres slet ikke.

ME 1501

af KimC, 25/2 2015, 21:26 (3347 dage siden) @ gs

Nu har DJM jo ikke haft "licens" siden ultimo oktober, så der køres slet ikke.

Og før den tid var det GM træffet sidste år, og Orientekspressen året før for så vidt angår kørsler med passagerer. Selv hvis DJM havde haft licens var 1401 næppe kommet ud at køre med passagerer, højst et materieltog. Så den MZ IV, foruden helst også et par mere, bliver det svært at finde en anvendele for. Jeg kan da ikke forestille mig at GM freaksene bare vil have dem til at henstå lydløse..

ME 1501

af Karoline McPheerson @, Solrød Strand, 28/2 2015, 10:25 (3344 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Hej Janus

Hvad er planen for jeres 2. generations s-tog, som der vist nu kun er en styrevogn og motorvogn tilbage af?

Kommer det ud og køre igen?

ME 1501

af glade-koege ⌂, køge, 28/2 2015, 15:20 (3344 dage siden) @ Karoline McPheerson

der forfindes stadig 4 vogne et sted i sønderjylland, (adressen bekendt)(djk vogne)

Håber bare vi en dag alle sammen kan støtte dette projekt igang igen

DSB har kun 1 vogn stående på central værkstedet og dens stand skulle være l....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak