tak for mange indlæg, meeeeen...
... når man nu ikke kan skaffe de oprindelige tænkte tog og i stedet for må satse på nye.
... og når (i.flg. de udkast jeg har set) at NJ kun skal køre indtil 2021 (ca.)
... og når størstedelen af strækningen elektrificeres ca. 2021.
... når indkøb at nye togsæt til NJ forsinker tidsplanen.
... og (igen i.flg. tidligere udkast) at DSB overtager togsættene efter kontraktudløb.
Så giver det vel mening at gen-tænke om det planlagte setup? Jeg synes ikke om at NJ køber 12/13 nye togsæt, som DSB overtager om mindre end 10 år. Hvor skal de så køre? Til den tid vil der jo være dieseltogsæt nok (IC3, IC4 + NJ's 12/13 stk. + evt. MR + diverse) og køreledninger nok. Indkøbet bliver jo nok 120/130 km/t togsæt, men til den tid er de fleste baner vel opgraderet til 160 (?) Jeg er selvfølgelig klar over (nok mere end de fleste politikere) at manglende indtægter fra Nordsøen på et eller andet tidspunkt vil kræve ændringer i enten Togfondens planer eller alternativ finansiering.
Giver det ikke mere mening at gentænke setuppet (nej, nok ikke når der er politik i sagen) og lave om på rækkefølgen, så at strækningen der alligevel snart skal have nyt sikkerhedssystem samtidigt hermed elektrificeres, hvorefter at NJ overtager driften med nye El-tog. At DSB kører med diesel (1-2 gange pr. time) gør jo ikke noget, det gør de alligevel i stor stil på Sjælland og de kan jo få eltog, når man har fundet ud af at få en retlinjet- og elektrificeret-bane syd for Århus.
Får man ikke mere for pengene på den måde?
Som jeg ser det, så vil DSB kun køre IC tog i Nordjylland og NJ vil gerne køre regionaltog. Så er det vel mest logisk at dem som vil køre mest får mest at sige på hvordan skinnerne mv. lægges.
Hilsen Lars
p.s. Jeg kan desværre ikke lige finde det udkast til aftale som jeg har set mellem NJ og Transportministeren, men jeg leder stadig.