Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer (Jernbanen i dag)

af Lars Jensen @, 27/2 2015, 10:05 (3339 dage siden)

Hej hej,

hvis man har adgang til at læse Nordjyske (nordjyske.dk, eller den trykte udgave), så er der en historie om at DSB ikke vil opgive de 12 Desiro som de i øjeblikket lejer af nogle tyskere. Det forhindrer så NJ i at købe dem.

Der er åbenbart ikke andre som har 12/13 togsæt i overskud. Direktøren, Peter Hvilshøj, udtaler så at der så må købes nye tog i stedet for. Det skulle angiveligt ikke betyde noget for økonomien, hvilket jeg har svært ved at se.

Oveni kommer så spørgsmålet om det er fornuftigt at købe dieseltog, når strækningen alligevel bliver elektrificeret om nogle få år. Det har direktøren også set og jeg mener han har ret. Men hvad så?

Skal man begynde, når man alligevel skifter signalsystem, med at hænge køreledninger op og så få regionale eltog fra starten af? Eller bare lade DSB beholde togdriften?

Hilsen Lars

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 27/2 2015, 10:14 (3339 dage siden) @ Lars Jensen

så er der en historie om at DSB ikke vil opgive de 12 Desiro som de i øjeblikket lejer af nogle tyskere. Det forhindrer så NJ i at købe dem.

Ja det er jo både underligt og ret kedeligt for det var vel oplagt.


Oveni kommer så spørgsmålet om det er fornuftigt at købe dieseltog, når strækningen alligevel bliver elektrificeret om nogle få år.

Lad os først se pengene til elektrificeringen og dernæst stolper med køretråd, til den tid er dieseltogene nok udslidt og nedskrevet til 0.


Skal man begynde, når man alligevel skifter signalsystem, med at hænge køreledninger op og så få regionale eltog fra starten af?

Det samme gælder signalsystemet, når det engang virker så... times go by:-(

Eller bare lade DSB beholde togdriften?

Er det det de skal bruge Desiro'erne til ??


Hilsen Lars

Og venlig hilsen Lars (Møller Jensen)

Avatar

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af BoergeOf61, Randers C, 27/2 2015, 11:16 (3339 dage siden) @ Lars Jensen

Oveni kommer så spørgsmålet om det er fornuftigt at købe dieseltog, når strækningen alligevel bliver elektrificeret om nogle få år.

8-10 år iflg. de aktuelle planer.

Skal man begynde, når man alligevel skifter signalsystem, med at hænge køreledninger op og så få regionale eltog fra starten af? Eller bare lade DSB beholde togdriften?

Det er der foreløbig ikke lagt op til. I tidsplanen for nyt signalsystem på fjernbanen står udrulning i 2016-2021 med Frederikshavn-Langå som en af de første strækninger. De to tidsplaner medfører, at ERTMS-2 skal være indført 7-9 år før elektrificeringen.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Nordexpress, 27/2 2015, 11:20 (3339 dage siden) @ Lars Jensen

Jeg kender intet til det konkrete spørgsmål om betjening af Vendsyssel.

Men det kunne da være, at en selvtænkende person i DSB nu har lært af fortidens synder, hvor man har stået i konstant materielmangel, fordi x-antal personvogne og EA lokomotiver alt for tidligt er blevet afskibet til det fjerne udland i planlagt forventning om rådighed over ny IC4-tog.

Alternativet er naturligvis at kigge i Uffe Palludans bog, der hævder, at DSB alene planlægger ud fra hensynet til at optimere virksomheden DSBs egeninteresse og ikke planlægger efter at optimere den kollektive trafik i Danmark eller at optimere brugerfordele.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Kristoffer, 27/2 2015, 14:44 (3339 dage siden) @ Nordexpress

Alternativet er naturligvis at kigge i Uffe Palludans bog, der hævder, at DSB alene planlægger ud fra hensynet til at optimere virksomheden DSBs egeninteresse og ikke planlægger efter at optimere den kollektive trafik i Danmark eller at optimere brugerfordele.

Nu før vi tillægger DSB alt for mange dystre motiver kunne vi jo starte med at huske på, at Desiro-togene er i regulær drift hos DSB, og i hovedsagen ikke i Vendsyssel. Desuden er det vel et af de få rigtigt pålidelige togtyper, som DSB råder over, så så nemt er det vel heller ikke at fortænke dem i ikke at ville gå af med dem sådan uden videre.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Kristoffer, 2/3 2015, 18:06 (3335 dage siden) @ Svend

Nu er jeg ikke helt med, Svend. Ingen tvivl om, at NT's planer for betjeningen af Vendsyssel ligger på et væsentligt højere niveau end det, som DSB har strikket sammen af enderne på landsdelstrafikken. Men jeg kan kun svært forestille mig, at DSB ligefrem er kommet med løfter om at frigøre materiel til at realisere den plan, deres egen materielsituation taget i betragtning.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Fysikeren, 2/3 2015, 19:04 (3335 dage siden) @ Kristoffer

Nu er jeg ikke helt med, Svend. Ingen tvivl om, at NT's planer for betjeningen af Vendsyssel ligger på et væsentligt højere niveau end det, som DSB har strikket sammen af enderne på landsdelstrafikken. Men jeg kan kun svært forestille mig, at DSB ligefrem er kommet med løfter om at frigøre materiel til at realisere den plan, deres egen materielsituation taget i betragtning.

Fidusen er vel, at disse tog bliver arbejdsløse når Aarhus Letbane er klar. DSB kan så vælge, om man vil afhænde togene, som nordjyderne håber, om man vil udvide den resterende drift med dem eller udrangere f.eks. MR-tog.

Man kunne forestille sig, at 12 Desiro-tog kunne bruges på Lille Syd indtil ultimo 2018.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Svend, 2/3 2015, 20:54 (3335 dage siden) @ Fysikeren

Nu er jeg ikke helt med, Svend. Ingen tvivl om, at NT's planer for betjeningen af Vendsyssel ligger på et væsentligt højere niveau end det, som DSB har strikket sammen af enderne på landsdelstrafikken. Men jeg kan kun svært forestille mig, at DSB ligefrem er kommet med løfter om at frigøre materiel til at realisere den plan, deres egen materielsituation taget i betragtning.


Fidusen er vel, at disse tog bliver arbejdsløse når Aarhus Letbane er klar. DSB kan så vælge, om man vil afhænde togene, som nordjyderne håber, om man vil udvide den resterende drift med dem eller udrangere f.eks. MR-tog.

Man kunne forestille sig, at 12 Desiro-tog kunne bruges på Lille Syd indtil ultimo 2018.

Aarhus Letbane tages - hvis alt går som det skal - i brug i 2017. Det vil frigøre et antal Desiro/MQ-togsæt, som DSB kan vælge enten at skille sig af med eller indsætte andre steder, f eks Odense-Svendborg (og måske Odense-Langeskov-Nyborg?) og Fredericia-Struer?! Som det ser ud lige nu, vil de ikke kunne undværes pr december 2015, hvor NJ står og mangler materiel, for at kunne overtage driften i Nordjylland. Med mindre DSB får liv i deres IC2/MP-togsæt og at de umiddelbart kan indsættes i Desiro/MQ-løb. Under alle omstændigheder er DSB helt klart interesseret i at sige farvel til deres MR-togsæt.

--
Svend

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Gæst1, 2/3 2015, 21:04 (3335 dage siden) @ Svend

De 12 af DSBs Desiro tog er leaset gennem alpha trains. DSB meddelte sidste år til leasingselskabet og transportministeriet, at lejeperioden ikke ville blive forlænget. Transportministeriet og NJ har derfor forhandlet med alpha trains om at overtage de 12 desirotog når DSBs lejekontrakt udløb i 2016. DSB har så nu valgt at forlænge lejekontrakten alligevel...

Avatar

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/3 2015, 21:14 (3335 dage siden) @ Gæst1

De 12 af DSBs Desiro tog er leaset gennem alpha trains. DSB meddelte sidste år til leasingselskabet og transportministeriet, at lejeperioden ikke ville blive forlænget. Transportministeriet og NJ har derfor forhandlet med alpha trains om at overtage de 12 desirotog når DSBs lejekontrakt udløb i 2016. DSB har så nu valgt at forlænge lejekontrakten alligevel...

Mon DSB så kunne finde på at tilbyde muligheden for at leje nogle næsten-færdige og næsten-køreklare italienske togsæt, som de så alligevel ikke selv får brug for ?. ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Generaldirektørens sekretariat, 2/3 2015, 21:25 (3335 dage siden) @ Svend

Nu er jeg ikke helt med, Svend. Ingen tvivl om, at NT's planer for betjeningen af Vendsyssel ligger på et væsentligt højere niveau end det, som DSB har strikket sammen af enderne på landsdelstrafikken. Men jeg kan kun svært forestille mig, at DSB ligefrem er kommet med løfter om at frigøre materiel til at realisere den plan, deres egen materielsituation taget i betragtning.


Fidusen er vel, at disse tog bliver arbejdsløse når Aarhus Letbane er klar. DSB kan så vælge, om man vil afhænde togene, som nordjyderne håber, om man vil udvide den resterende drift med dem eller udrangere f.eks. MR-tog.

Man kunne forestille sig, at 12 Desiro-tog kunne bruges på Lille Syd indtil ultimo 2018.


Aarhus Letbane tages - hvis alt går som det skal - i brug i 2017. Det vil frigøre et antal Desiro/MQ-togsæt, som DSB kan vælge enten at skille sig af med eller indsætte andre steder, f eks Odense-Svendborg (og måske Odense-Langeskov-Nyborg?) og Fredericia-Struer?! Som det ser ud lige nu, vil de ikke kunne undværes pr december 2015, hvor NJ står og mangler materiel, for at kunne overtage driften i Nordjylland. Med mindre DSB får liv i deres IC2/MP-togsæt og at de umiddelbart kan indsættes i Desiro/MQ-løb. Under alle omstændigheder er DSB helt klart interesseret i at sige farvel til deres MR-togsæt.

NJ skal først overtage driften i december 2016 og ikke december 2015. Når NJ ikke kan leje/købe Desiroerne, forventer NJ, at man ikke kan overtage driften før end "efteråret 2017".

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Svend, 2/3 2015, 23:39 (3335 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

NJ skal først overtage driften i december 2016 og ikke december 2015. Når NJ ikke kan leje/købe Desiroerne, forventer NJ, at man ikke kan overtage driften før end "efteråret 2017".

Korrekt: december 2016 - en tyrkfjel herfra ....

--
Svend

Avatar

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/2 2015, 11:40 (3339 dage siden) @ Lars Jensen

Som vi har været inde på før, bliver der ikke elektrificeret mellem Frederikshavn og Skagen. Det betyder, at man bliver nødt til at køre med dieseltog under tråd Skørping-Frederikshavn. Med mindre man vil have kunderne til at skifte tog i Frederikshavn. Togskifte er en showstopper og dermed forsvinder det oprindelige koncept med direkte tog Skørping-Hirtshals/Skagen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af LasseG, 27/2 2015, 14:15 (3339 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som vi har været inde på før, bliver der ikke elektrificeret mellem Frederikshavn og Skagen. Det betyder, at man bliver nødt til at køre med dieseltog under tråd Skørping-Frederikshavn. Med mindre man vil have kunderne til at skifte tog i Frederikshavn.

Eller alternativt køber hybridtog..

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Kristoffer, 27/2 2015, 14:33 (3339 dage siden) @ LasseG

Jeg kan lide din idé i princippet, men de tog ville så komme til at køre med el-fremdriftssystemet som dødvægt i de første 6-10 år, alt afhængigt af leveringstid. Jeg tror også, at NJ's mirakuløse evne til at købe nye tog til brugttogspris nok ikke strækker sig til at købe nye hybridtog til brugttogspris.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Svend, 27/2 2015, 13:01 (3339 dage siden) @ Lars Jensen

hvis man har adgang til at læse Nordjyske (nordjyske.dk, eller den trykte udgave), så er der en historie om at DSB ikke vil opgive de 12 Desiro som de i øjeblikket lejer af nogle tyskere. Det forhindrer så NJ i at købe dem.

Klynk, klynk :-D :-D
.... mon ikke DSB har nogle fine MR-tog, som de kan leje i stedet ;-)

--
Svend

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Gæstan, 27/2 2015, 13:24 (3339 dage siden) @ Svend

Klynk, klynk :-D :-D
.... mon ikke DSB har nogle fine MR-tog, som de kan leje i stedet ;-)

Nej. DSB har fået forbud mod at sælge MR-tog.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Svend, 27/2 2015, 13:52 (3339 dage siden) @ Gæstan

Nej. DSB har fået forbud mod at sælge MR-tog.

....og de må heller leje dem ud?

Ellers er der måske et antal IC2/MP-sæt, som også kan anvendes, hvis ikke DSB får brug for dem selv?! De skulle vel i forvejen have været indsat på disse strækninger?

--
Svend

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Lue., 27/2 2015, 19:11 (3338 dage siden) @ Gæstan

Hvem siger det?????????

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Lars Kongshøj, 27/2 2015, 13:53 (3339 dage siden) @ Svend

Hvad med at sælge NJ IC4'erne i stedet ;-) God weekend, Lars --~~~~

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Gæst1, 27/2 2015, 15:30 (3339 dage siden) @ Lars Kongshøj

...eller også har NJ fået et slagtilbud fra PESA, der pt brænder inde med de 12 nye LINK dieseltog til tyske Netinera.
Togsættene står og fylder på fabrikken, da de ikke synes at kunne godkendes i Tyskland, hvor de er konstateret for tunge ift specifikationerne (og dokumentationen?) og iøvrigt støder på perronkanterne.

Danmark har jo en fin track record med at købe ikke-færdige "lidt for tunge" dieseltogsæt...

Avatar

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/2 2015, 16:13 (3339 dage siden) @ Gæst1

Danmark har jo en fin track record med at købe ikke-færdige "lidt for tunge" dieseltogsæt...

Historisk set har SB / NJ så til gengæld holdt sig til at købe "hyldevarer" og velafprøvet materiel (når der måske lige ses bort fra SB M 6).
Det er god vendsysselsk snusfornuft - hos en af Danmarks mest veldrevne baner ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af KimC, 27/2 2015, 21:53 (3338 dage siden) @ Gæst1

Danmark har jo en fin track record med at købe ikke-færdige "lidt for tunge" dieseltogsæt...

Nej, DSB har den track record. Der findes veldrevne baner i Danmark, og NJ er en af dem.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af lue, 27/2 2015, 22:26 (3338 dage siden) @ KimC

Nu er det jo ikke kun DSBs skyld det hele, vi har også nogle politikere der bære lidt af skylden.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af UTJ, 28/2 2015, 09:39 (3338 dage siden) @ lue

Nu er det jo ikke kun DSBs skyld det hele, vi har også nogle politikere der bære lidt af skylden.

Det er DSB som udarbejder grundlaget for politikernes beslutninger. DSB er dog hjulpet på vej (iden gale retning?) af et departement og en trafikstyrelse, hvoraf især sidstnævnte formentlig indeholder godt mange ex-DSB-folk.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Gæst1, 28/2 2015, 09:58 (3338 dage siden) @ UTJ

Nu er det jo ikke kun DSBs skyld det hele, vi har også nogle politikere der bære lidt af skylden.


Det er DSB som udarbejder grundlaget for politikernes beslutninger. DSB er dog hjulpet på vej (iden gale retning?) af et departement og en trafikstyrelse, hvoraf især sidstnævnte formentlig indeholder godt mange ex-DSB-folk.

Det er en almindelig fejlantagelse, at der sidder mange tidl DSB folk i Trafikstyrelse, ministerium og BAneDK som agerer ud fra DSBs ønsker.
Konflikten mellem Ministeriet og DSB har været kendt længe, og forlyder at blive værre. Konflikten siges at handle om, at DSB ganske simpelt ikke gennemfører de ting, som et flertal af politikerne indgår aftaler om:eksempelvis modstanden mod Timemodellen, den manglende løsning af partikel udledningen, den manglende idriftsættelse af den 113. Dobbeltdækkervogne og forhalingen af køb af nye el lokomotiver....

Omvendt vil ministeriet. Ikke rigtig gå til andre end DSB, når ideer skal vurderes, for hvem ved mere om tog end DSB. Svarene Ministeriet får på spørgsmål om udlicitering og mulige alternativer til IC4 er dog så åbenlyst farvede af DSBs interesser, at Ministeriet flere gange beder TS om at svare på samme spørgsmål, og her får de et andet svar.

I det hele taget har DSB ikke ret mange venner rundt omkring....

Det er heller ikke så længe siden, at DSB meldte, at de godt kunne undvære desirotogene...sådan cirka omkring det tidspunkt, hvor ideen om att lade NJ købe dem, blev behandlet. Tror ikke helt, at denne nye melding fra DSB vil forbedre forholdet mellem ministeriet og DSB

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af UTJ, 28/2 2015, 13:08 (3338 dage siden) @ Gæst1

Desværre nok meget god analyse af forholdet. Tak.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Lars Jensen @, 27/2 2015, 16:54 (3339 dage siden) @ Lars Jensen

tak for mange indlæg, meeeeen...

... når man nu ikke kan skaffe de oprindelige tænkte tog og i stedet for må satse på nye.

... og når (i.flg. de udkast jeg har set) at NJ kun skal køre indtil 2021 (ca.)

... og når størstedelen af strækningen elektrificeres ca. 2021.

... når indkøb at nye togsæt til NJ forsinker tidsplanen.

... og (igen i.flg. tidligere udkast) at DSB overtager togsættene efter kontraktudløb.

Så giver det vel mening at gen-tænke om det planlagte setup? Jeg synes ikke om at NJ køber 12/13 nye togsæt, som DSB overtager om mindre end 10 år. Hvor skal de så køre? Til den tid vil der jo være dieseltogsæt nok (IC3, IC4 + NJ's 12/13 stk. + evt. MR + diverse) og køreledninger nok. Indkøbet bliver jo nok 120/130 km/t togsæt, men til den tid er de fleste baner vel opgraderet til 160 (?) Jeg er selvfølgelig klar over (nok mere end de fleste politikere) at manglende indtægter fra Nordsøen på et eller andet tidspunkt vil kræve ændringer i enten Togfondens planer eller alternativ finansiering.

Giver det ikke mere mening at gentænke setuppet (nej, nok ikke når der er politik i sagen) og lave om på rækkefølgen, så at strækningen der alligevel snart skal have nyt sikkerhedssystem samtidigt hermed elektrificeres, hvorefter at NJ overtager driften med nye El-tog. At DSB kører med diesel (1-2 gange pr. time) gør jo ikke noget, det gør de alligevel i stor stil på Sjælland og de kan jo få eltog, når man har fundet ud af at få en retlinjet- og elektrificeret-bane syd for Århus.

Får man ikke mere for pengene på den måde?

Som jeg ser det, så vil DSB kun køre IC tog i Nordjylland og NJ vil gerne køre regionaltog. Så er det vel mest logisk at dem som vil køre mest får mest at sige på hvordan skinnerne mv. lægges.

Hilsen Lars

p.s. Jeg kan desværre ikke lige finde det udkast til aftale som jeg har set mellem NJ og Transportministeren, men jeg leder stadig.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Lars Jensen @, 10/3 2015, 18:26 (3327 dage siden) @ Lars Jensen

Hej igen,

p.s. Jeg kan desværre ikke lige finde det udkast til aftale som jeg har set mellem NJ og Transportministeren, men jeg leder stadig.

Nu har jeg så, vha Region Nordjylland, fundet det jeg ledte efter, endda med underskrifter. Her er de så til "arkivet":

underskrevet aftalebekræftigelse

Aftale om Regionaltog underskrevet

Regional togbetjening i Nordjylland - skitsebeskrivelse febuar 2015

Ovenstående linker til min Dropbox, hent dem mens I kan; det kan være jeg skal bruge pladsen på noget andet (-:

Hilsen Lars

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Lars Jensen @, 6/3 2015, 08:13 (3332 dage siden) @ Lars Jensen

Og nu er aftalen så underskrevet: nordjyske.dk

Hvis det som tidligere har været meldt ud, at der skal købes nye tog som sættes i drift i 2017, så må det vel blive nogle af de første tog efter de nye TSI-regler? Så er det vel NJ og ikke DSB er der den store prøveklud?

Hilsen Lars

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Niels Munch, 6/3 2015, 12:18 (3332 dage siden) @ Michael Deichmann

Da Magnus Togmus fik sin førerrumstilladelse, er han givetvis blevet indtrueret i at repetere signalvisningen samt især holde øje med den tværgående skibstrafik på Limfjorden!

[image]
Niels

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Svend, 6/3 2015, 11:07 (3332 dage siden) @ Lars Jensen

Og nu er aftalen så underskrevet: nordjyske.dk

Hvis det som tidligere har været meldt ud, at der skal købes nye tog som sættes i drift i 2017, så må det vel blive nogle af de første tog efter de nye TSI-regler? Så er det vel NJ og ikke DSB er der den store prøveklud?

Vi får nok snart at vide, hvilke nye togsæt det er NJ har tænkt sig at anvende (købe/lease) til kørslen, når/hvis de ikke kan få love til at anvende de Desiro-togsæt (MQ) som DSB i dag anvender på Fyn og Odder-Aarhus-Grenå.

--
Svend

Avatar

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/3 2015, 14:52 (3332 dage siden) @ Svend

Og nu er aftalen så underskrevet: nordjyske.dk

Hvis det som tidligere har været meldt ud, at der skal købes nye tog som sættes i drift i 2017, så må det vel blive nogle af de første tog efter de nye TSI-regler? Så er det vel NJ og ikke DSB er der den store prøveklud?


Vi får nok snart at vide, hvilke nye togsæt det er NJ har tænkt sig at anvende (købe/lease) til kørslen, når/hvis de ikke kan få love til at anvende de Desiro-togsæt (MQ) som DSB i dag anvender på Fyn og Odder-Aarhus-Grenå.

Hej Svend

Som skrevet står i artiklen (og som nævnt af "generaldirektøren" længere oppe i tråden), så er premieren udskudt til 2017, fordi, citat:
"...i sidste uge viste det sig, at der først i 2017 kan skaffes tog til strækningen".

Så DSB har frist indtil da med at få lave nogle køreklare tog ud af det dyrekøbte italienske isenkram, der hober sig op rundt omkring - eller eventuelt at give MR-togene lidt tiltrængt "kærlighed", sådan at de eventuelt vil kunne holde DSB kørende indtil 2023.
Måske ville dette kunne frigøre MQ'erne - og omvendt frigøre DSB fra lejemålet heraf.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Svend, 6/3 2015, 15:01 (3332 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Og nu er aftalen så underskrevet: nordjyske.dk

Hvis det som tidligere har været meldt ud, at der skal købes nye tog som sættes i drift i 2017, så må det vel blive nogle af de første tog efter de nye TSI-regler? Så er det vel NJ og ikke DSB er der den store prøveklud?


Vi får nok snart at vide, hvilke nye togsæt det er NJ har tænkt sig at anvende (købe/lease) til kørslen, når/hvis de ikke kan få love til at anvende de Desiro-togsæt (MQ) som DSB i dag anvender på Fyn og Odder-Aarhus-Grenå.


Hej Svend

Som skrevet står i artiklen (og som nævnt af "generaldirektøren" længere oppe i tråden), så er premieren udskudt til 2017, fordi, citat:
"...i sidste uge viste det sig, at der først i 2017 kan skaffes tog til strækningen".

Så DSB har frist indtil da med at få lave nogle køreklare tog ud af det dyrekøbte italienske isenkram, der hober sig op rundt omkring - eller eventuelt at give MR-togene lidt tiltrængt "kærlighed", sådan at de eventuelt vil kunne holde DSB kørende indtil 2023.
Måske ville dette kunne frigøre MQ'erne - og omvendt frigøre DSB fra lejemålet heraf.

Hej Carsten

Der står ingen steder, at det er DSBs Desiro-togsæt, der skal "omflages" til NJ. At det så kan ende sådan, kan ikke udelukkes, men så har DSB verdens bedste forklaring på serviceforringelser og dårligere miljø (ved kørsel med MR) eller tekniske problemer (kørsel med IC2-togsæt). Beslutningen er truffet i og af Transportministeriet og DSB kan fralægge sig ethvert ansvar.
:-D :-D :-D

--
Svend

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af andersj, Aalborg, 6/3 2015, 19:04 (3331 dage siden) @ Svend

Ifølge dagens udgave af Nordjyske Stiftstidende står der at man forhandler med Alstom og PESA men at andre togproducenter selvfølgelig også kan byde ind i udbuddet. De mest sandsynligt togtyper vil dermed være Alstom Lint eller PESA LINK.

--
Mvh Anders

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Gæst, 6/3 2015, 19:09 (3331 dage siden) @ Svend

Hvis det er de Desiro der i dag kører på Grenåbanen som omflages, er det da Århus Letbane som står for service forringelsen når de genåbner banen med letbanetog i 2017.

Mvh

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Gæst1, 6/3 2015, 13:36 (3332 dage siden) @ Lars Jensen

> Hvis det som tidligere har været meldt ud, at der skal købes nye tog som sættes i drift i 2017, så må det vel blive nogle af de første tog efter de nye TSI-regler? Så er det vel NJ og ikke DSB er der den store prøveklud?>

Godkendelse efter de nye TSI regler er ikke helt så svært, som man skulle tro. Det er konstruktionen af tog efter TSI reglerne, der har været svær. Herunder i særlig grad, de tog, der er blevet udviklet mens TSI reglerne har været udsat for enorme ændringer.

Det forlyder at den seneste TSI LOC&PAS (der dækker konstruktion af tog og er gældende fra 1. januar 2015 - offentliggjort i december 2014!) ikke indeholder store overraskelser, og at der dermed ikke skal gennemføres store konstruktionsændringer, men primært nogle dokumentationsændringer for producenterne.

Alle tog bestilt efter 1. januar 2015, bør således blive "nemme" at få godkendt, da regelstofet således er på plads, og er kendt inden produktionen går igang.

Eneste "dark horse" i Danmark er, hvordan Signalprogrammet vil påvirke godkendelser af standardtog - herunder om Signalprogrammet afføder en række nationale særregler. Det vil nemlig ikke længere være tilladt at bygge tog med nationalt sikkerhedssystem (alle tog i EU skal "fødes" med ETCS). Men pt er det vel uklart, hvilken ETCS variant Signalprogrammet vil have i togene, og hvordan dette skal godkendes.

Men det har ikke noget med TSIerne at gøre som sådan.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Fysikeren, 8/3 2015, 09:05 (3330 dage siden) @ Svend

Sagen ser helt anderledes ud nu, efter meddelelsen om at Aarhus Nærbane (Odder-Aarhus-Grenå) lukker pr september 2016.

Vi må gå ud fra at DSB har kendt til dette, før nyheden blev bragt i Århus Stiftstidende lørdag den 7. marts 2015.

Det ændrer da ikke ved, at DSB ikke vil af med togene?

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Generaldirektørens sekretariat, 8/3 2015, 10:38 (3330 dage siden) @ Fysikeren

Sagen ser helt anderledes ud nu, efter meddelelsen om at Aarhus Nærbane (Odder-Aarhus-Grenå) lukker pr september 2016.

Vi må gå ud fra at DSB har kendt til dette, før nyheden blev bragt i Århus Stiftstidende lørdag den 7. marts 2015.


Det ændrer da ikke ved, at DSB ikke vil af med togene?

Man kan ikke fortænke DSB i at beholde det materiel, som DSB i dag disponerer over. DSB kommer i en periode i den grad til at mangle sæder - jf. Plan B - så der er kun tale om rettidig omhu fra DSBs side, når de holder på materiellet.

At der hos Nordjyske Jernbaner har siddet nogle amatører og har troet noget andet, siger blot mere om NJs forretningsmæssige habitus end DSBs.

Det helt tåbelige består dog i, at NJ nu tvinges til at købe noget materiel, som ikke kan kobles sammen med NJs nuværende materiel. Det gør det ikke let at lave omløbsplanlægning og kan måske i sidste ende betyde, at kunderne kommer til at skulle skifte tog et eller andet sted undervejs. Og det var jo ikke lige meningen.

Diktatorer ville jo nok have tvunget DSB til at "aflevere" materiellet til NJ, så NJ kunne trille rundt med en homogen togmasse. Samme diktator kunne så samtidig tvinge DSB til at købe nogle andre togsæt - togsæt, der dog på et tidspunkt bliver overflødige, når alt skal køres med andet materiel.

Men nu ledes dette land heldigvis ikke af diktatorer.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Gæst1, 8/3 2015, 11:05 (3330 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Rolig nu. Den oprindelige plan var faktisk at købe Lint tog til DSB så desiroerne kunne komme til NJ og linterne senere til Lille Syd og regionstog. Men de hollandske Lint var ikke til at anskaffe i praksis.

Det er DSB selv der har fortalt, at de ikke ville forlænge lejen på de 12 desirotog, og derfor har ministeriet og NJ arbejdet for at overtage dem.

Efter udbuddet blev offentliggjort har DSB så ombestemt sig og forlænget lejen på desiroerne. Ganske fornuftigt træk ift materielsituationen, men ikke særlig pænt gjort overfor sin ejer i ministeriet.

De 8 desirotog som DSB bruger i aarhus er finansieret af staten med en klausul om, at staten kan overflyttelse dem til andre operatører, hvis det skønnes nødvendigt.. Nogle af dem skulle således være overdraget til midtjyske jernbaner at balancen i Aarhus nærbane samarbejdet.

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af Winther, Karlskov, 8/3 2015, 09:22 (3330 dage siden) @ Svend

¨G'Morgen
Det er egentlig en bemærkelses værdig tankegang, at hver gang der er en der mener, at de kan køre tog langt bedre end DSB, så skal DSB afgive materiel til dem, uden hensyntagen til DSB's egen materiel situation.
Mvh.
Bent

NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer

af LasseG, 8/3 2015, 10:37 (3330 dage siden) @ Svend

Sagen ser helt anderledes ud nu, efter meddelelsen om at Aarhus Nærbane (Odder-Aarhus-Grenå) lukker pr september 2016.

Vi må gå ud fra at DSB har kendt til dette, før nyheden blev bragt i Århus Stiftstidende lørdag den 7. marts 2015.

Ja og? - MQ kunne jo fint erstatte MR på eksempelvis Lille Syd eller andre steder der i K17 stadigt vil være MR at finde..

Nordjyderne mener at de er så gode til at kører tog i forhold til DSB, det må de nu bevise !

I øvrigt så findes der andre muligheder eksempelvis:
http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199&S=&NID=143

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak