Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bevaring af MZ 4-serie? (Generelt)

af Fynboen, 3/3 2015, 20:52 (3313 dage siden)

Jeg kan læse at ME 1501 er overgået til Danmarks Jernbanemuseum, supergodt at vi får bevaret af eksemplar af dette karakteristiske lokomotiv for eftertiden.

Er det overvejet at bevare et af MZ'erne fra 4-serien? Det adskiller sig jo mere end de øvrige serie og jeg har altid godt kunne lide disse store kraftkarle.

Bevaring af MZ 4-serie?

af Johnni, 3/3 2015, 21:10 (3313 dage siden) @ Fynboen

Det blev vist besvaret i tråden angående ME 1501 for en uges tid siden.

Edit: Nej, det er der vist ingen der har planer om.

Johnni

Avatar

Bevaring af MZ 4-serie?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/3 2015, 21:51 (3313 dage siden) @ Fynboen

Er det overvejet at bevare et af MZ'erne fra 4-serien? Det adskiller sig jo mere end de øvrige serie og jeg har altid godt kunne lide disse store kraftkarle.

Nogle af dem kan opleves i Norge - endda i meget fin stand - mens andre som bekendt kan opleves her i landet som trækkraft for bl.a. Fiskemelsekspressen - så jow, der er bevaret en hel del af dem i køreklar stand.
Husk, at den bedste måde at bevare den slags materiel på er jo ved at de bliver brugt i aktiv tjeneste ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Bevaring af MZ 4-serie?

af Fynboen, 4/3 2015, 09:35 (3313 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Så sandt.... og der er vel heller ingen planer om at udrangere dem vi har i Danmark og Norge lige foreløbigt?

Jeg tænkte jeg bare jeg gerne ville kunne vise mine børnebørn engang om mange år hvordan rigtige diesel lokomotiver så ud og her synes jeg det kunne være sjovt at have to MZ'ere i arkivet.

Bevaring af MZ 4-serie?

af Tonny Andersen, 4/3 2015, 13:49 (3312 dage siden) @ Fynboen

Der er stadig flere MZ IV i brug her i Fredericia området. Jeg ser dem næsten hver gang jeg er i Kolding/Fredericia. De er da også meget rare at have, når der er brug for lidt dieselkraft.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

13. juli til 10. august 2015 skal de formodentlig igen i brug som sidste sommer. Så der bliver der forhåbentlig igen rig mulighed for at se MZ IV mellem Esbjerg og Kolding.

[image]

Bevaring af MZ 4-serie?

af Fynboen, 4/3 2015, 13:58 (3312 dage siden) @ Tonny Andersen

Superflotte billeder. Ser dem også ofte i Fredericia, er det der de holder til?

Bevaring af MZ 4-serie?

af Tonny Andersen ⌂, 4/3 2015, 16:42 (3312 dage siden) @ Fynboen

Jeg har set dem holde i spor i forlængelse af en af perronerne. Tror det er perronen med spor 6-7. Der har jeg taget disse billeder i 2012 og 2013.

[image]

[image]

Jeg ved ikke om de er blevet flyttet, men det sidste halve års tid, husker jeg kun at have set de røde EG og 185 på det sted.

[image]

Bevaring af MZ 4-serie?

af Egif, 4/3 2015, 19:15 (3312 dage siden) @ Tonny Andersen

De er såmænd nok bare ude at arbejde , MZ'erne bliver brugt til at dække bla Vamdrup , Herning , Vejle , Århus og Skagen i det Vest og til Glostrup / Køge toget i Øst , desuden holder der af og til en eller to ude ved værkstedet da disse maskiner skal til tilsyn jævnligt grundet deres alder ...

Bevaring af MZ 4-serie?

af Fynboen, 4/3 2015, 19:45 (3312 dage siden) @ Egif

Henstår de sig også i Vejle? Jeg synes jeg har set en holde i nærheden af banegården

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak