Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ture med IC3

af KimC, 13/2 2011, 12:40 (4814 dage siden)

Ofte bliver IC3 rost til skyerne af nutidens jernbaneenthusiaster. Det er fordi de ikke har prøvet at køre med rigtige tog.

Dengang IC3 var ny, det var lige efter murens fald, havde vi besøg fra det der dengang stadig hed DDR en tid endnu før grænsen var åbnet. De besøgende, og især deres 12 årige søn var jernbanenørder, så de skulle da se vidunderet IC3 der på det tidspunkt kun havde erstattet Ma i 3 dage. Der var åbenbart færre siddepladser i IC3 end i Ma, for perronen i Sønderborg var spærret af DSB personale, og man måtte kun komme ind på perronen mod at vise pladsbillet - eller en billet til en station til og med Tinglev, hvor man måtte køre uden pladsbillet. Efter planen havde toget skarp krydsning med et andet tog i Tinglev, så jeg havde inviteret den 12 årige med en tur til Kliplev så vi kunne være sikre på at komme med det andet tog tilbage.

Spændte tog vi plads i vidunderet, og slap gennem de magiske døre som bestemt ikke åbnede sig når der stod nogen foran dem, men til gengæld når passageren på 3 sæderække vippede med storetåen. Klokken blev 1744, og hyleren lød, og dørene begyndte at lukke. Så skete der ingenting, men pludselig sate motirerne hårdt i gear og den strøg ud fra perronen. Nogle hundrede meter efter I signalet begyndte motorerne at gå op i omdrejninger, mens toget blev langsommere og til sidst gik helt i stå. Der blev forsøgt nye igangsætninger, hård indkobling og fuld gas på motorerne - det var sådan IC3 bar programmeret til at sætte i gang. Vognkassen rystede og gled lidt tilbage mod Sønderborg. Efer en halv times forgæves igangsætningsforsøg listede toget sig tilbage til Sønderborg, og man ville blive transporteret med bus. Toget kunne ikke komme op ad bakken fordi skinnerne var våde. Med besvær fik vi refunderet billetterne, for vi var da skideligeglade med Kliplev og toget hjem. Det var IC3 vi ville opleve, og det kom vi da også til..

I de dage var jeg meget på efteruddannelse, og det lod sig kun gøre med IC3, bestilte man plads en måned i forvejen kunne man godt komme med. Den aften var der torvejr, men vi kom ikke langt før det blev meddelt at toiletterne var ude af drift, og det havde man sådan set ikke tænkt sig at gøre noget ved.
I Middelfart var vi blevet en time forsinkede af at "holde ved stopsignal". Tænk jeg vidste ikke at man kunne holde for stop med et 800m asfstandsmærke stående lige uden for vinduet!? Folk var blevet trængende, og vrede. To rejsende satte sig i sporet foran toget mens folk kunne få lov at gå på lokum i Middelfart. Vi kom nu ikke så meget længere, for da toget begyndte at tage farten af før Odense - nu 1½ time forsinket, var det meningen at toget skulle bruge motorbremsen, men toget gav et hårdt ryk bagud og det lød som begge gearkasser i MF'en blev smadret - hvilket de åbenbart gjorde, for turen endte i Odense. Toget trillede til perron med stoppede motorer. Der blev ikke sagt noget, men man kunne selv gætte sig til at næste tog i samme retning ville være et godt valg.
Ankommet til KH kl 2 om natten var mit hotel lukket, for metalindustriens efteruddannelse ville ikke betale for hotel med natportier. Altså sove i en port med de hjemløse.

Man skulle jo også hjem igen. Atter en IC3. Mens toget holdt på hovedbanen bekendtgjorde displayet at næste station var Holstebro om to minutter. Ambitiøst, men nu skulle jeg til Sønderborg, og det indgår ikke i IC3's design at have destinationsskilte. Det gav lidt forvirring, og kostede 10 minutters forsinkelse i afgang. Med renter og renters rente blev det til 35 minutter i Korsør. I Korsør listede lokoføreren ind på færgen og stoppede en vognlængde for tidligt. Så skulle der sættes i gang igen, og det kunne IC3 kun gøre ved hård inkobling og gas på motorerne. Vi bragede ind i færgens stopbom med et eventyrligt brag. I modsætning til Ma skulle IC3 kobles til færgen.
Da vi skulle fra borde i Nyborg, kunne toget ikke koble fra færgen. Vi måtte gå i land og toget måtte med tilbage, hvilket medførte at et andet tog der skulle have været med færgen ikke kunne komme det. Resten af turen hjem foregik med B vogne og MR. Herlig og problemløst.

Men man skulle jo af sted igen. Denne gang med en IC3 der troede at der stod signaler overalt som viste "stop og ryk frem" med streg under ryk. Igen virkede toiletterne ikke, men der opstod ikke noget oprør. Men passagererne sad og lyttede efter motorerne, og det mindste tegn på at de gik ned i omdrejninger, for så skulle vi til at holde ude på en mark igenigen. I Borup blev vi halet ind på vigesporet, og fik at vide at der var problemer med et forankørende tog. Vi skulle have været på hovedbanen 22.58, nu var klokken 01.20. En MY med et godstog bragede igennem Borup, den havde åbenbart ikke problemer med det der forankørende tog. Togstevardessen var udgået for øl og noget mere, så hun var ovre i en døgnbutik og få suppleret op.
Vi trillede ind på hovedbanen 02.35. Sove med de hjemløse igen.

(fortsættes)

Ture med IC3

af KimC, 13/2 2011, 12:40 (4814 dage siden) @ KimC

Hjemturen fra København H til Sønderborg var sjov. Af en eller anden grund ankom toget rettidigt til Nyborg Færge. Det var stadig strengt forbudt at nærme sig toget uden pladsbillet. En ældre gangbesværet mand havde bestilt en handicapplads, men i IC3 forudsætter den at man har sin egen kørestol med. Så han skulle smides af toget, men det ville han ikke, for han mente at når han havde købt de biletter der skulle til, så ville han også med toget. Det kostede 20 minutters forsinkelse, indtil en journalist fra en boulevardavis kom til og spurgte om det var meningen at 100 passagerer blev forsinket fordi de nørdede over den pladsbillet - når der var ledige siddepladser andetsteds i toget. Han opfordrede alle rejsende til at ringe til hans redaktion hvis de missede deres forbindelse hvis toget ikke var rettidigt i Fredricia, og delte visitkort ud. Se så kom vi fra Nyborg, minus 20, og den fik smæk over Fyn. Hård nedbremsning, 30 sekunders ophold i Odense, mod normalt flere minutter, hård igangsætning. Dengang var IC3 forberedt på ATC men det var ikke aktivt, så det fik lov at køre det den kunne, og gjorde dt, for vi var rettidigt i Fredricia. Hvis man henter 20 minutter fra Ng til Fa, også selv om det er i en plan der er lagt efter Ma, så bliver der kørt råddent og det blev der. Man ville ikke i ekstra Bladet.
Journalisten steg ud i Kolding, og så blev toget holdende der indtil det havde genskabt sin 20 minutters forsinkelse. Mens vi holdt i Kolding kunne jeg hele tiden se et grøntblinkende PU signal ved vores spor, så det var ikke det vi ventede på. Et sted mellem Rødekro og Tinglev gik lysene ud og toget gik i stå ude på strækningen. Vi holdt der en time, så kom der en bus og holdt på en vej, på den anden side af en pløjemark. Der blev ikke sagt noget, men vi var klar over at dørene skulle nødåbnes, ned i ballasten, springe over grøften og over til den ventende bus. Chaufføren var ikke glad for at se vores sko.

Af skade bliver man klog. På næste tur til KH vejrede jeg at IC3'eren var ved at lade os i stikken igen. Den klarede turen fra Søndeborg ind på færgen, omend en time forsinket, men så kunne dørene ikke åbnes. Ud skulle vi,og det blev gennem førerrummet, så fik vi også set det. Nu anede det mig at dette tog havde opgivet ånden, så jeg gik i land i Korsør og steg ind i en Bn stamme, regionaltog til København (Østerport). Dette tog der skulle have kørt efter IC'eren fra Korsør, afgik uden at vi havde set skyggen af IC3'eren der stadig holdt inde på færgen.
Ved alle stationer frem til Kh lurede jeg på om IC'eren skulle overhale os, men det gjorde den ikke. Jeg nåede lige hotellet inden de lukkede for natten, så det blev ikke en nat med de hjemløse.

Hjemturen fra KH var kedelig, for det lykkes at fange et almindeligt IC tog før IC3'eren, og det var der ingen problemer i.

En dag skulle jeg hjem fra Herning. Køreplanen var lagt så genialt at toget fra Hr ankom til Fredericia 12 minutter efter at IC3 til Søndeborg var kørt. Toget fra HR ankom til Fa 10 minutter forsinket, men man ved jo aldrig, et IC3 er jo altid forsinket. Hurtigt ud, og over til det spor hvo rtoget til Sønderborg skulle afgå. Toget holdt der, dørene var lukket og der var udkørsel. Pokkers! Men motorerne var stoppede, og jeg prøvede om yderdøren kunne åbnes. Kunne den. Der lød hamren og banken, toget skulle skilles og det kunne det ikke. Lokoføreren var gået i gang med en mukkert. Det lykkes til sidst at fålotet delt, og så kom jeg alligevel med.

Men så en dag, nogle år senere skulle jeg fra Sønderborg til Vejen. Denne gang med en ER, der gik i stå nord for Vojens. Det var et tøsetog, med både kvindelig lokofører og togfører. Der må have været noget med strømaftageren. Tøserne var steget ud af toget og kastede skærver på strømaftageren, pludselig gav det et blink derude og så vågnede ER'en igen. I Lunderskov skulle jeg skifte mod Esbjerg. Selv om mit tog var ankommet forinket, var toget mod Esbjerg endnu mere forsinket. Der kom langt om længe en overfyldt IC3, hvor jeg fik en ståplads hårdt presset mod en yderdør. Der var noget galt med gearskiftet, den kunne ikke skifte gear. Så det blev en tur i første gear fra Lunderskov til Vejen. Det tager godt 30 minutter for en IC3 at køre fra Lunderskov til Vejen, hvis nogen skulle være interesserede i at vide det, og motorlarmen ude i vestibulen er markant når man kører på den måde.

På turen hjem tog jeg bussen fra Vejen til Vojens for at slippe for IC3, med lidt uheld kunne det vøre den defekte IC3 jeg skulle med igen.

Og så er der de mange oplevelser hvor et gennemkørende tog er stoppet og lokoføreren steget ud og åbne og lukke alle mulige klapper og kigge undrende på et eller andet, til og frakoblinger der ikke ville lykkes, toiletter i udu, og meget mere.

En ting var tydeligt, man undgik at melde toget nedbrudt. Det var altid et forankørende tog, eller signaluorden. Jeg har altid undret mit over at signalerne blev styret af noget der befinder sig bag alle de mange døre, låger og klapper der - sommetider - kan åbnes og lukkes i IC3.
Men for det meste fik de rejsende intet at vide, fordi personalet havde forskanset sig bag døre med "adgang forbudt".

Se det var erindringer om rejser med IC3.

God tur med IC4! Jeg vil ikke med...

Ture med IC3

af jimmy k, 13/2 2011, 13:50 (4814 dage siden) @ KimC

Hej.

Ja det da heldigvis godt at IC3erne er kommet over disse børnesygdomme. I det store og hele køre de i dag godt, nogle sæt bedre end andre. Men sådan var det jo nok også med GM-maskinerne.

I de 4 år jeg har kørt som lokomotivfører ved DSB, har jeg kun haft et nedbrud med et IC3-tog. Fordi begge A-motore ikke ville starte. (A-motorene er dem der laver el og luft til toget)

Ture med IC3

af Bjarne Nielsen @, Grenaa, 13/2 2011, 14:12 (4814 dage siden) @ KimC

god historie

kan også diske op med et par stykker

engang skulle jeg med toget fra Esbjerg til århus dels blev vi forsinket fra Fredericia da vi skulle vente på at ham der skulle kører toget kom fra Sjælland med et tog som var forsinket, og mens de prøvede at indhente forsinkelsen lød beskeden lige pludselig over højtalerne: vi skal lige foretage et bremsetjek , så der holdte vi i fem minutter mellem Vejle og Horsens, jeg nåede til århus tids nok til at se Grenaabanen futte af sted.

en anden skulle jeg fra Sønderborg til Grenaa, så det betød et skifte i Middelfart
det gad jeg ikke for jeg endte altid med at vente en time i Århus på Grenaabanen, så jeg skiftede i Lunderskov til MRD-regionaltoget fra Esbjerg mod Århus ,men fik at vide af konduktøren at dette ikke kunne betale sig da de skulle holde i Fredericia og køre bagefter den ic3 jeg skulle have været med fra middelfart og at jeg derved kunne nå min grenaabane, da det tog jeg befandt i nu kun kørte til Hornslet. jeg svarede at det tog nåede jeg som regel aldrig og at jeg lige så kunne blive siddene. men konduktøren mente at det burde jeg nok kunne nå. som sagt så gjort så jeg skiftede tog igen, kom ind til Århus og så kun røde lygter og puffer på Grenaatoget (havde jeg ikke lyttet til ham slap jeg for at sidde en time og fryse på Århus H.) nå men en halv time efter jeg kom til Århus trillede en meget bekendt MRD ind fra Esbjerg og ud steg konduktøren kiggede på mig hilste og gik så hurtigt igen.

Ture med IC4

af andersj, Aalborg, 13/2 2011, 13:44 (4814 dage siden) @ KimC

Har aldrig oplevet problemer med et IC3, men der er stadig problemer med dem, ligesom med alt andet teknik, dog er det langt fra DSBs værste synder i dag.

Men her er en IC4 historie fra en tur her først på året fra Aarhus til Odense. Vel ankommet til første station Skanderborg, blev der efter et ophold på ca. 5 minutter blev der annonceret at en dør ikke kunne lukkes, og en svedende lkf gik igennem toget og måtte lukke døren manuelt. Afgang fra Skanderborg -20. Døren "kunne ikke benyttes" på resten af turen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak