Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Thybanes stationer og spor fjernelse (Generelt)

af JB, 18/3 2015, 08:47 (3326 dage siden)

Hej.

Hvornår blev cirke alle sidesporene og læssespr fjernet på de små stationer på Thybanen, her tænkes specielt på følgende stationer
Humlum, Oddesund N, Lyngs, Ydby, Hørdum og Sjørring..

Thybanes stationer og spor fjernelse

af JB, 18/3 2015, 18:30 (3326 dage siden) @ JB

Findes der slet ikke nogen billeder eller info om dette emne????

Thybanes stationer og spor fjernelse

af JB, 19/3 2015, 07:40 (3325 dage siden) @ 8x

Hej 8X.

Tak for forslaget men kender godt denne side. Er nu mere interesseret i nogle billeder fra hvordan stationerne så ud dengang inden man pillede alle sporene op.

Avatar

Thybanes stationer og spor fjernelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/3 2015, 08:08 (3325 dage siden) @ JB

Er nu mere interesseret i nogle billeder fra hvordan stationerne så ud dengang inden man pillede alle sporene op

Har du prøvet at søge på hver enkelt stationsnavn i dette forum og i det jernbanehistoriske forum?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Thybanes stationer og spor fjernelse

af Casper, 22/3 2015, 06:44 (3322 dage siden) @ JB

Hvornår blev cirke alle sidesporene og læssespr fjernet på de små stationer på Thybanen, her tænkes specielt på følgende stationer
Humlum, Oddesund N, Lyngs, Ydby, Hørdum og Sjørring..

For de stationer du nævner velsagtens allerede i ca. 1966-71, da de blev gjort til trinbrætter.

Tilbage var der fire mellemstationer med krydsnings- og læssespor: Snedsted, Bedsted, Hurup og Hvidbjerg. Jeg kender bedst Snedsted, som havde to læssespor, det ene et blindspor med enderampe. Hurup havde vist desuden sidespor til slagteriet, men jeg tør ikke sige det med sikkerhed. Læssesporene blev først pillet op for ca. 15 år siden, mener jeg, og muligvis bevaret lidt længere i Thisted. I Hurup findes det bevaret/renoveret, men som et sidespor til Banedanmarks driftsmateriel.

De fleste steder er arealet fra krydsningssporet ikke bebygget, men bare beplantet med buske eller træer, så man kan som regel tydeligt forestille sig hvordan sporet har ligget. En undtagelse er Sjørring, hvor der ser helt anderledes ud, med rækkehusbyggeri hvor krydsningssporet lå, og til dels anderledes vejforløb.

http://www.sjoerring.net/sogn-historie/sjoerring1950.htm

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak