Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, 18/3 2015, 22:30 (3325 dage siden)

Der arbejdes i øjeblikket på at en SBB Ce 6/8 III "Krokodille" skal passere Danmark på vej til og fra 100 års jubilæet for el-tog i Sverige. Der vil også være kørsel med og uden passagerer i Sverige.

Som det ser ud lige nu:
Fredag d. 4/9: Transport fra Padborg til Malmö.
Torsdag d. 17/9: Transport fra Malmö til Padborg.

Fundet via en opdatering på SJK Postvagnen.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 19/3 2015, 10:17 (3325 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

spændende - vi må håber at man denne gang oplyser om passagen gennem danmark så mange får glæde af og mulighed for at forevige dette tog på danske skinner.

Historien med Orientexpressen bør aldrig gentages - her holdt man dert hemmeligt med en urigtig begrundelse omkring sikkerheden og sabotage fare!

ser frem til at forevige dette lokomotiv på danske skinner

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Esben2009, 19/3 2015, 18:44 (3324 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det bliver et smukt syn !

Jeg har taget fri de dage, så må kollegaerne selv klare ærterne, NU skal der ses på tog

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af L.H. Jensen, 20/3 2015, 08:45 (3324 dage siden) @ Esben2009

Det bliver et smukt syn !

Næppe ...
- tingesten kan jo ikke selv køre her, så der kommer eet eller andet tilfældigt "standardlokomotiv" foran :-|

vh
LH

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Leif, 20/3 2015, 09:31 (3324 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej.

Syntes dette Schweisiske lokokomotiv er umådelig grim, men ønsker da alligevel god fotojagt til jer der vil fotografere denne tingest :-D

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Henrik B, 20/3 2015, 09:43 (3324 dage siden) @ L.H. Jensen

Ja det er rigtigt, for i Schweiz er kørestrøm en 1500 volt vekselstrøm.
Så den kan ikke køre ved egen kraft i Danmark.

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af gæst20, 20/3 2015, 09:47 (3324 dage siden) @ Henrik B

Det er ikke et spørgsmål om den kan. Nok mere om den må køre selv

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af L.H. Jensen, 20/3 2015, 11:24 (3324 dage siden) @ gæst20

Det er ikke et spørgsmål om den kan. Nok mere om den må køre selv

Øhhhhhh ..., ikke forstået!
Hvis den ikke kan køre selv, er det vel ganske uden relevans, om den ;-)

vh
LH

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Niels Munch, 20/3 2015, 10:03 (3324 dage siden) @ Henrik B

Ja det er rigtigt, for i Schweiz er kørestrøm en 1500 volt vekselstrøm.

Mangler du ikke et "0"? Fordi så kan lokomotivet køre ved egen kraft i Sverige, og det er vel også tanken?

M.v.h.
Niels

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af esni, Frederikssund, 20/3 2015, 12:21 (3323 dage siden) @ Niels Munch

Ja det er rigtigt, for i Schweiz er kørestrøm en 1500 volt vekselstrøm.


Mangler du ikke et "0"? Fordi så kan lokomotivet køre ved egen kraft i Sverige, og det er vel også tanken?

M.v.h.
Niels

SÅ vidt jeg husker, så har man et smallere zig-zag i Schweiz end i Sverige og Tyskland, så strømaftagerne passer vel ikke?

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Niels Munch, 20/3 2015, 12:35 (3323 dage siden) @ esni
redigeret af Niels Munch, 20/3 2015, 12:51

SÅ vidt jeg husker, så har man et smallere zig-zag i Schweiz end i Sverige og Tyskland, så strømaftagerne passer vel ikke?

Ikke desto mindre planlægger man kørsel med lokomotivet under egen kraft og således, som det fremgår af et af startbidragets links. Ganske vist kræves ATC-lok, undertiden foran, undertiden bagved krokodillen.

M.v.h.
Niels

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 20/3 2015, 13:45 (3323 dage siden) @ Niels Munch

Den 2. februar skrev Henrik Reuterdahl fra det svenske jernbanemuseum på Postvagnen, at lokomotivet trækkes indtil Ängelholm, hvor det får tilpasset/udskiftet strømaftageren, og derefter kører det selv til Gävle. Lokomotivet skulle have fået godkendelse.

Tom Boye Poulsen

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Henrik B, 20/3 2015, 13:35 (3323 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels Munch
Prøv at se på kørestrøm i europa på nettet så finder du svar.
Mvh. Henrik

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Niels Munch, 20/3 2015, 13:51 (3323 dage siden) @ Henrik B

Prøv at se på kørestrøm i europa på nettet så finder du svar.

Mon ikke du skulle se med, Henrik, så vil du se følgende:

Schweiz: 2919 km normalspor, 2903 km elektrificeret med 15 kV 16 2/3 Hz ~ en mindre del med 1500V= Samt private selskaber.

Lokomotivet Ce 6/8 III er bl.a. konstrueret til drift på Gotthardbanen, som er elektrificeret med 15 kV 16.7 Hz ~.

Så du mangler stadig et "0" ;-) .

M.v.h.
Niels

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af BoA @, Herlev, 20/3 2015, 13:55 (3323 dage siden) @ Henrik B

Hej Henrik B.

I flg. dette link: http://www.jernbanesider.dk/page5.html

er kørestrømmen i Schweiz 15 Kv. (15.000 V) 16 2/3 Hz Vekselstrøm,

nogle privatbaner har dog 1500 V Jævnstrøm :-)

Bjørn.

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Henrik B, 20/3 2015, 14:05 (3323 dage siden) @ BoA

Ja okey det er jorden det er mig som har læst det forkert.
Men så kan den jo heller ikke køre her i dk.da her er 25000 volt vekselstrøm.
:-) :-) :-)

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Michael Hvidberg, 20/3 2015, 14:08 (3323 dage siden) @ BoA

nogle privatbaner har dog 1500 V Jævnstrøm :-)

Bjørn.

V = Spænding
A = Strøm...

"= 1500V jævnspænding"

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Henrik B, 20/3 2015, 14:10 (3323 dage siden) @ BoA

Men måske er den lavet så den kan køre på andre spændninger.
Lige som de tyske lok.som kører har op og videre til Sverige.

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Niels Munch, 20/3 2015, 14:14 (3323 dage siden) @ Henrik B

Men måske er den lavet så den kan køre på andre spændninger.
Lige som de tyske lok.som kører har op og videre til Sverige.

Nu er det vist på tide, at du læser, hvad der tidligere er skrevet i tråden, og de links, nogen har gjort sig umage med at sætte ind.

Niels

OT: Jævnstrøm på normalspor i Schweitz

af esni, Frederikssund, 20/3 2015, 20:50 (3323 dage siden) @ BoA

Hej Henrik B.

I flg. dette link: http://www.jernbanesider.dk/page5.html

er kørestrømmen i Schweiz 15 Kv. (15.000 V) 16 2/3 Hz Vekselstrøm,

nogle privatbaner har dog 1500 V Jævnstrøm :-)

Bjørn.

Indtil sidste sommer var den schweitziske del af Lyon - Geneve banen med 1500 V jævnstrøm.

Den er nu omstillet til 25 kV 50 Hz

Måske kommer "Krokodillen" ikke gennem Danmark alligevel

af Rask Ingemann Lambertsen, 12/7 2015, 16:46 (3209 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Der er lagt en køreplan fra Ystad til Ängelholm og retur, og det hele kommer desværre til at foregå i nattens mulm og mørke. Jeg ved ikke andet, end hvad der fremgår af de køreplaner, jeg her refererer til, men køreplanerne passer med transport af "Krokodillen". :-(

Tog 25616 fra Ystad til Ängelholm 04/09-2015.
Afg. Ystad 01:00, Skurup (01:33)-01:54.
Malmö Godsbangård (02:45)-02:56. Via Arlöv - Flädie - Kävlinge.
Helsingborgs godsbangård (04:11)-04:16. Ank. Ängelholm 04:54.

Tog 25617 fra Ängelholm til Ystad 17-18/09-2015.
Afg. Ängelholm 22:56.
Landskrona Östra (00:02)-00:36.
Via Kävlinge - Flädie - Arlöv. Malmö Godsbangård (01:28)-01:38.
Lockarp (01:49)-02:10, Rynge (03:05)-05:11, ank. Ystad 05:29.

Bemærk også tog 25619 d. 18/09 med afg. Ängelholm 22:56. Køreplanerne for d. 19/09 er endnu ikke blevet opdateret, så det er ikke til at se, hvor det kører hen.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Måske kommer "Krokodillen" ikke gennem Danmark alligevel

af OD, Od ⌂, 12/7 2015, 19:42 (3209 dage siden) @ Winther

God aften
Jeg tror nu mere på SJVM´s trafik ansvarlige Henrik Reuterdal.;-)
Her kan du læse hvad han skriver.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=166210


Indlægget er skrevet for snart en måned siden... ;-)

Mvh. Ole

Måske kommer "Krokodillen" ikke gennem Danmark alligevel

af andersj, Aalborg, 12/7 2015, 20:09 (3209 dage siden) @ Winther

God aften
Jeg tror nu mere på SJVM´s trafik ansvarlige Henrik Reuterdal.;-)
Her kan du læse hvad han skriver.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=166210
Mvh.
Bent

Har Danmarks Jernbanemuseum fået køretilladelse igen? Ellers kan det være derfor at transporten er ledt udenom Danmark.

--
Mvh Anders

Måske kommer "Krokodillen" ikke gennem Danmark alligevel

af Winther, Karlskov, 12/7 2015, 21:32 (3209 dage siden) @ andersj

God aften
Nej oprindeligt var det meningen at toget skulle via Treldeborg, men pga. banen til Treldeborg skal renoveres denne sommer, blev ruten ændret til at gå via Padborg.
Det er SBB Historic der står for tåget, fra Schweitz til Ängelholm og retur.
http://www.sbbhistoric.ch/de/veranstaltungen-fahrten/kalender/sbb-historic-events/2015-...
Det er ikke kun Krokodillen der kommer, det er et helt tog der kommer.;-)
Jernbane Museet havde mistet deres operatør tilladelse længe før denne opdatering fra SJVM.
Der er andre der kan køre tog for museet.
mvh.
Bent

Måske kommer "Krokodillen" ikke gennem Danmark alligevel

af 8x, 12/7 2015, 22:05 (3209 dage siden) @ Winther

Slap nu lige af, det er først i begyndelsen af september - altså om 1½ måned dette sker. I lyder fuldstændig panikslagne allerede.

Måske kommer "Krokodillen" ikke gennem Danmark alligevel

af Rask Ingemann Lambertsen, 12/7 2015, 22:02 (3209 dage siden) @ Winther

God aften
Jeg tror nu mere på SJVM´s trafik ansvarlige Henrik Reuterdal.;-)
Her kan du læse hvad han skriver.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=166210

Sidste nyt fra ham d. 22/6 var, at man netop var i gang med at planlægge turen gennem Danmark. Kørerplanerne, jeg henviste til, er fra i går. Jeg håber dog på, at de bare er i reserve.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Så er det officielt: "Krokodillen" kører via Polen

af Rask Ingemann Lambertsen, 26/7 2015, 23:01 (3195 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jeg skrev:

Der er lagt en køreplan fra Ystad til Ängelholm og retur, og det hele kommer desværre til at foregå i nattens mulm og mørke.

[klip]

Tog 25616 fra Ystad til Ängelholm 04/09-2015.
Afg. Ystad 01:00, Skurup (01:33)-01:54.
Malmö Godsbangård (02:45)-02:56. Via Arlöv - Flädie - Kävlinge.
Helsingborgs godsbangård (04:11)-04:16. Ank. Ängelholm 04:54.

Tog 25617 fra Ängelholm til Ystad 17-18/09-2015.
Afg. Ängelholm 22:56.
Landskrona Östra (00:02)-00:36.
Via Kävlinge - Flädie - Arlöv. Malmö Godsbangård (01:28)-01:38.
Lockarp (01:49)-02:10, Rynge (03:05)-05:11, ank. Ystad 05:29.

Bemærk også tog 25619 d. 18/09 med afg. Ängelholm 22:56. Køreplanerne for d. 19/09 er endnu ikke blevet opdateret, så det er ikke til at se, hvor det kører hen.

Tog 25619 med afgang om aftenen fredagen d. 18/9 kører også til Ystad, men jeg ved ikke med hvad. Køreplanen er næsten som dagen før, dog med længere ophold i Rynge og senere ankmost til Ystad:
Afg. Ängelholm 22:56.
Landskrona Östra (00:02)-00:36.
Via Kävlinge - Flädie - Arlöv. Malmö Godsbangård (01:28)-01:38.
Lockarp (01:49)-02:10, Rynge (03:05)-05:46, ank. Ystad 06:04.

Derimod er det nu blevet bekræftet, at "Krokodillen" ikke kører via Danmark, men i stedet via Polen og færges til/fra Ystad. Jeg citerer SBB Historic:
"Gegenüber den bisherigen Informationen wird die Reiseroute bei Frankfurt/Oder über die polnische Grenze nach Swinoujscie führen. Von dort aus wird der Zug mit einer Fähre nach Ystad (Schweden) gelangen."

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Så er det officielt: "Krokodillen" kører via Polen

af Rask Ingemann Lambertsen, 26/7 2015, 23:08 (3195 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jeg skrev:

Derimod er det nu blevet bekræftet, at "Krokodillen" ikke kører via Danmark, men i stedet via Polen og færges til/fra Ystad. Jeg citerer SBB Historic:
"Gegenüber den bisherigen Informationen wird die Reiseroute bei Frankfurt/Oder über die polnische Grenze nach Swinoujscie führen. Von dort aus wird der Zug mit einer Fähre nach Ystad (Schweden) gelangen."

Der er nu også kommet en bekræftelse og forklaring fra Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Så er det officielt: "Krokodillen" kører via Polen

af Gæsten, 26/7 2015, 23:23 (3195 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jeg skrev:

Derimod er det nu blevet bekræftet, at "Krokodillen" ikke kører via Danmark, men i stedet via Polen og færges til/fra Ystad. Jeg citerer SBB Historic:
"Gegenüber den bisherigen Informationen wird die Reiseroute bei Frankfurt/Oder über die polnische Grenze nach Swinoujscie führen. Von dort aus wird der Zug mit einer Fähre nach Ystad (Schweden) gelangen."


Der er nu også kommet en bekræftelse og forklaring fra Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum.

Det ser ud som at det er noget lettere at få lokomotivet godkendt til kørsel/transport gennem Polen end gennem Danmark. Er den polske "transportstyrelse" nemmere at have med at gøre end den danske, er den mere effektiv eller bare mindre grundig ?

Så er det officielt: "Krokodillen" kører via Polen

af esni, Frederikssund, 27/7 2015, 10:44 (3195 dage siden) @ Gæsten

Jeg skrev:

Derimod er det nu blevet bekræftet, at "Krokodillen" ikke kører via Danmark, men i stedet via Polen og færges til/fra Ystad. Jeg citerer SBB Historic:
"Gegenüber den bisherigen Informationen wird die Reiseroute bei Frankfurt/Oder über die polnische Grenze nach Swinoujscie führen. Von dort aus wird der Zug mit einer Fähre nach Ystad (Schweden) gelangen."


Der er nu også kommet en bekræftelse og forklaring fra Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum.


Det ser ud som at det er noget lettere at få lokomotivet godkendt til kørsel/transport gennem Polen end gennem Danmark. Er den polske "transportstyrelse" nemmere at have med at gøre end den danske, er den mere effektiv eller bare mindre grundig ?

I linken bliver det forklaret, at det skyldes de ulyksalige forhold omkring Jernbanemuseets manglende tilladelse til at køre

Så er det officielt: "Krokodillen" kører via Polen

af GÆST, 27/7 2015, 13:25 (3194 dage siden) @ esni

Det visade sig för några veckor sedan att ansökningsprocessen för att få Krokodilen godkänd på danska spår ej heller kunde startas förrän de hade sitt tillstånd, och det var ju en rejäl osäkerhetsfaktor.


Gad vide om denne forklaring holder vand?

Avatar

Så er det officielt: "Krokodillen" kører via Polen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/7 2015, 16:13 (3194 dage siden) @ GÆST

Det visade sig för några veckor sedan att ansökningsprocessen för att få Krokodilen godkänd på danska spår ej heller kunde startas förrän de hade sitt tillstånd, och det var ju en rejäl osäkerhetsfaktor.

Gad vide om denne forklaring holder vand?

Du kan ikke søge hvis du ikke er godkendt operatør, så det giver god mening.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Så er det officielt: "Krokodillen" kører via Polen

af GÆST, 27/7 2015, 23:23 (3194 dage siden) @ Michael Deichmann

Det visade sig för några veckor sedan att ansökningsprocessen för att få Krokodilen godkänd på danska spår ej heller kunde startas förrän de hade sitt tillstånd, och det var ju en rejäl osäkerhetsfaktor.

Gad vide om denne forklaring holder vand?


Du kan ikke søge hvis du ikke er godkendt operatør, så det giver god mening.

Det giver til gengæld ingen mening at de så længe holdt fast på en ikke-godkendt operatør. Her burde jernbanemuseet have været mere hjælpsom med at finde en jernbaneklub, som havde (har) den fornødne godkendelse. De fik jo også selv hjælp for ikke så længe siden!

Avatar

Så er det officielt: "Krokodillen" kører via Polen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/7 2015, 13:40 (3193 dage siden) @ GÆST

Det visade sig för några veckor sedan att ansökningsprocessen för att få Krokodilen godkänd på danska spår ej heller kunde startas förrän de hade sitt tillstånd, och det var ju en rejäl osäkerhetsfaktor.

Gad vide om denne forklaring holder vand?


Du kan ikke søge hvis du ikke er godkendt operatør, så det giver god mening.


Det giver til gengæld ingen mening at de så længe holdt fast på en ikke-godkendt operatør. Her burde jernbanemuseet have været mere hjælpsom med at finde en jernbaneklub, som havde (har) den fornødne godkendelse. De fik jo også selv hjælp for ikke så længe siden!

Jernbanemuseet har nu selv været ude på Facebook og fortalt at (et af) problemerne var godkendelse af krokodillen under/over Storebælt og Øresund.
Vi får nok aldrig hele sandheden og at the end of the day er det SBB Historic og det svenske jernbanemuseum der beslutter hvad de vil og ingen af dem skylder nogen i DK noget.
Der går glimrende offentlige transportmidler til Sverige og Polen hvis man vil se krokodiller :-) Men kan ikke vinde hver gang.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Krokodillen" kører via Polen - tak

af Nordexpress, 27/7 2015, 11:22 (3195 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Tak for links og alle nye oplysninger. Der er da logik i rejseruten og der er ikke langt fra DK til Ystad - men det er da synd for jyder og fynboer.

Men indleder man samarbejde med en dansk transportør, som ikke har godkendelse til at være transportør, skal det jo ligesom være besværligt. Det har vel intet med ekspeditionshastighed at gøre.

Arrangementerne i og omkring Gävle i weekenden den 12.-13. september ser spændende og ambitiøse ud.

"Krokodillen" kører via Polen - kommentar

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 27/7 2015, 12:39 (3194 dage siden) @ Nordexpress


Men indleder man samarbejde med en dansk transportør, som ikke har godkendelse til at være transportør, skal det jo ligesom være besværligt. Det har vel intet med ekspeditionshastighed at gøre.

Hej

Det er vel meget naturligt at jernbanemuseet i Gävle henvender sig til det danske jernbanemuseum, da det viser sig, at man ikke kan brugen den oprindelige rute via Trelleborg på grund af omfattende banearbejde.
At det danske jernbanemuseum så ikke bedriver jernbanedrift er vel det der får det til at falde.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hvilket færgeafgang tager "Krokodillen" 5/9?

af Rask Ingemann Lambertsen, 26/8 2015, 21:55 (3164 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Fredag:

Tog 25616 fra Ystad til Ängelholm 04/09-2015.
Afg. Ystad 01:00, Skurup (01:33)-01:54.
Malmö Godsbangård (02:45)-02:56. Via Arlöv - Flädie - Kävlinge.
Helsingborgs godsbangård (04:11)-04:16. Ank. Ängelholm 04:54.

Tog 25616 kører også lørdag d. 5/9, og det lader til at være om lørdagen, "Krokodillen" skal med. På SBB Historics side om turen fremgår det nu, at toget tager færgen med afgang fra Świnoujście kl. 23:00 torsdag d. 3/9 og ankomst til Ystad kl. 06:30 fredag d. 4/9. Det passer dog ikke med færgeafgangene:

Ankomst til Ystad 05:00 med M/S Kopernik og 11:00 med M/S Jan Śniadecki.
Ankomst til Ystad 06:30 med M/S Skania og 20:15 med M/S Polonia.

M/S Jan Śniadecki har 615,2 meter spor.
M/S Polonia har 740 meter spor.
M/S Kopernik har 606 meter spor.
M/S Skania har ikke spor.

Så, hvornår bliver "Krokodillen" færget over?

Det er dog klart, at med mindre der bliver tale om en ekstra sejlads, så vil "Krokodillen" holde i Ystad i dagtimerne fredag d. 4/9, så man nemmere kan se og fotografere den.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Hvilket færgeafgang tager "Krokodillen" 5/9?

af Nordexpress, 27/8 2015, 10:53 (3164 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Livet lærer én, at man aldrig skal lade sig overraske over utrolige handlinger, som f.eks. at SKAT udbetaler 6,2 milliarder DKK til udenlandske konti uden nogen form for bogholderimæssig kontrol. Det er jo ikke blot overraskende, det er skandaløst, når man bruger hele retsvæsnet på at opkræve den skat, der kaldes DR-licens fra folk med ringe indtægt, herunder unge, der ikke ser dansk TV eller ejer et normalt TV.

Men, det er alligevel overraskende, at jernbaneinteresserede nørder, der bevæger sig på dette forum, ikke er i stand til at finde en hjemmeside for et færgeselskab og læse fartplanen.

Eller for så vidt spilder tid på at diskutere om en offentliggjort fartplan på en officiøs schweizisk hjemmeside nu også kan være rigtig.

Hvilket færgeafgang tager "Krokodillen" 5/9?

af esni, Frederikssund, 27/8 2015, 11:09 (3164 dage siden) @ Nordexpress

Jeg kan mellem linierne læse at du også kun har fundet skuffelse i dine søgninger efter lige netop DEN oplysning

Hvilket færgeafgang tager "Krokodillen" 5/9?

af Nordexpress, 27/8 2015, 12:15 (3164 dage siden) @ esni

Så læser du meget dårligt mellem linjerne.

Det tager sådan cirka 32 sekunder at nå frem til oplysningen, at m/f Skania afsejler fra Swinoujscie til Ystad torsdag aften den den 3. september kl. 23.00 for at ankomme til Ystad kl. 06.15 den 4. september.

Unity Line

Mange af dette forums deltagere er tilsyneladende ikke kommet sig over afskaffelsen af bogtrykte fartplaner. Men bevares, det var da også hyggeligt at bruge 14 dage på at finde frem til den rette bogtrykte køreplan og dufte til tryksværten.

Personligt foretrækker jeg at anvende internettet til fartplansøgning, jeg synes, det er utroligt nyttigt. Især når det, man finder frem til, stemmer med arrangørens, SBB Historics, oplysninger.:-)

Hvilket færgeafgang tager "Krokodillen" 5/9?

af Michael, 27/8 2015, 13:00 (3163 dage siden) @ Nordexpress

@Nordexpress, nu hvor du er så god til internettet, kan du så ikke finde et link som fortæller om hvornår Skania er blevet ombygget til togfærge. For da jeg så hende for en måned siden, var hun en bilfærge, uden jernbanespor.

Hvilket færgeafgang tager "Krokodillen" 3/9?

af Nordexpress, 27/8 2015, 14:13 (3163 dage siden) @ Michael
redigeret af Nordexpress, 27/8 2015, 14:24

He he, nu skrev jeg om fartplaner og sammenholdt rederiets fartplan med SBB Historics rejseplan. Og konstaterede, at det er muligt at reservere plads til en afgang torsdag den 3. september kl. 23.00.

Når rederiet ud af syv færger har fem med jernbanespor, så finder de nok ud af disponere dem på dagen. Jeg har svært ved at forestille mig, at krokodillen skulle ankomme i et spor for køretøjer uden booking.

Unity Line

Men jeg går da bestemt ud fra at en delegation på seks mand fra forumet vil tage til Ystad for at bære den syvende person i land fra færgen, der ved selvsyn har kunnet konstatere, om det var den samme færge, der afgik fra Swinoujscie og som ankom til Ystad med krokodillen!

Ærgerligt, at de ikke fik chartret Stena Scanrail til lejligheden:-)

Men tag dog at ringe og spørge, telefon + 48 91 35 95 600.

PS. Et nærmere studie af fartplanen fra Swinoujscie og SBB Historic viser, at toget ankommer til Swinoujscie torsdag kl. 11.06 og at - iflg. den offentliggjorte sejlplan - jernbanefærgen Polonia afgår kl. 13.00. Måske ligger der noget dér, og at natfærgen 'kun' anvendes til de medrejsende passagerer som hotel. Hvis dette er tilfældet bliver du nødt til at holde vagt i Ystad allerede fra torsdag kl. 20.00.

Køreplan SBB Historic Olten (31/8) - Gävle (7/9)

af Nordexpress, 27/8 2015, 18:54 (3163 dage siden) @ Nordexpress
redigeret af Nordexpress, 27/8 2015, 19:36

Så er køreplanen blevet tilgængelig, der tages forbehold for sidste øjebliks ændringer.

Fahrplan Schweiz - Schweden

Den afslører dog ingen ny detaljer for færgeoverfarten mellem Swinoujscie og Ystad.

Men med afgang fra Ystad nat 4/5 september kl. 01.00 lader overførslen med jernbanefærgen Polonia sig altså gøre såvel torsdag den 3. som fredag den 4. september kl. 13.00. Lad os afvente begivenheden.

Køreplan SBB Historic Olten (31/8) - Gävle (7/9)

af Emil Pscheid @, 27/8 2015, 21:18 (3163 dage siden) @ Nordexpress

Hvordan du fandt den køreplan er pragtfuld. Jeg har søgt, men ingen resultat. Tak for hjælpen, jeg er meget glad

Hvilket færgeafgang tager "Krokodillen" 3/9?

af Rask Ingemann Lambertsen, 27/8 2015, 22:07 (3163 dage siden) @ Nordexpress

Nordexpress, det var dog en lang smøre for bare at sige, at du ikke ved noget, der ikke allerede har været bragt i tråden.

Men det korte af det lange er:
Afgangen med Polonia kl. 13:00 (Ystad 20:00) kan medtage både jernbanekøretøjer og mange passagerer, men færgeafgang kun 2 timer efter forventet ankomst til Świnoujście er for knebent efter 18 timers kørsel, vil jeg mene.
Afgangen med M/F Kopernik kl. 19:30 (Ystad 05:00) kan medtage jernbanekøretøjer, men kun få passagerer.
Afgangen med M/F Skania kl. 23:00 (Ystad 06:30) kan ikke medtage jernbanekøretøjer, men har plads til mange passagerer.

Det er meget sparsomt med oplysninger om udflugten, men der er knapt 3 dusin passagerer ifølge et af SBB Historics blogindlæg. De kunne måske nok rummes selv på M/F Kopernik, men M/F Skania ser ud til at have flere passagervendte faciliteter. Så mit bud er, at toget bliver færget over med M/F Kopernik mens passagererne følger efter om bord på M/F Skania i stedet.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Krokodillesejlplan svar fra SBB Historic 3-4/9

af Nordexpress, 28/8 2015, 09:59 (3163 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

På grund af den altid høflige tone i forummet og for ikke at stresse de meget skibskyndige yderligere op til weekenden har jeg taget egen medicin og spurgt direkte hos SBB Historic. Og schweizere er jo høflige.

Svaret fra SBB Historic er, citat: "Die Cargo-Fähre mit dem Zug fährt am 04.09. um 04.00 Uhr in Swinoujscie ab und erreicht Ystad um 11.00 Uhr. Die Passagiere fahren in Swinoujscie bereits am 03.09. um 23.00 Uhr ab. Gruss, SBB Historic".

Det betyder oversat til dansk:

Særtoget ankommer Swinoujscie torsdag den 3.9. kl. 11.06
Passagererne afsejler Swinoujscie torsdag den 3.9. kl. 23.00, ankomst Ystad fredag ca. kl. 06.30.
Krokodillen afsejler Swinoujscie fredag den 4.9. kl. 04.00, ankomst Ystad fredag ca. kl. 11.00
Særtoget afgår Ystad nat fredag / lørdag kl. 01.00

En fortolkning af disse oplysninger giver, at krokodillen og særtoget opholder sig i Ystad fra fredag kl. ca. 11 formiddag til samme aften kl. 01.00.

God fornøjelse med kameraerne.

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Emil Pscheid @, 21/7 2015, 12:32 (3200 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jeg er interesseret i at være med, med video og foto, har fri til det og håber at kunne følge turen hele vejen over. Kunne man lave en telefonkæde? Jeg kan forstå at måske noget bliver holdt, ligesom med Orient Ekspressen, eller hvad. Jeg er med på næsten alt.

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af OD, Od ⌂, 21/7 2015, 12:42 (3200 dage siden) @ Emil Pscheid

Jeg er interesseret i at være med, med video og foto, har fri til det og håber at kunne følge turen hele vejen over. Kunne man lave en telefonkæde? Jeg kan forstå at måske noget bliver holdt, ligesom med Orient Ekspressen, eller hvad. Jeg er med på næsten alt.


Vedvarende rygter siger den går gennem Polen og med færgen til Ystad.

Mvh. Ole

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af esni, Frederikssund, 21/7 2015, 13:10 (3200 dage siden) @ OD, Od

Jeg er interesseret i at være med, med video og foto, har fri til det og håber at kunne følge turen hele vejen over. Kunne man lave en telefonkæde? Jeg kan forstå at måske noget bliver holdt, ligesom med Orient Ekspressen, eller hvad. Jeg er med på næsten alt.

Vedvarende rygter siger den går gennem Polen og med færgen til Ystad.

Mvh. Ole

Polen?

Er det ikke via Sassnitz/Mukran?

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af OD, Od ⌂, 21/7 2015, 13:19 (3200 dage siden) @ esni

Jeg er interesseret i at være med, med video og foto, har fri til det og håber at kunne følge turen hele vejen over. Kunne man lave en telefonkæde? Jeg kan forstå at måske noget bliver holdt, ligesom med Orient Ekspressen, eller hvad. Jeg er med på næsten alt.

Vedvarende rygter siger den går gennem Polen og med færgen til Ystad.

Mvh. Ole


Polen?

Er det ikke via Sassnitz/Mukran?


... har du prøvet at Google evt. kigget på Google Maps inden du skrev dit indlæg, eller var det for bøvlet? Og undskyld mit grimme sprog, men nogle gange altså...

Mvh. Ole

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af esni, Frederikssund, 21/7 2015, 13:37 (3200 dage siden) @ OD, Od

Bekalger

Jeg havde glemt at der også var jernbanefærge imellem Ystad og Polen

Og undres så over den valgte rute...

Måske SBB Ce 6/8 III "Krokodille" i Danmark til september

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 21/7 2015, 19:19 (3200 dage siden) @ esni

Bekalger

Jeg havde glemt at der også var jernbanefærge imellem Ystad og Polen

Og undres så over den valgte rute...

Hej esni

trylleordet "billigere" har været nævnt i et forum.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Ce 6/8 III "Krokodillen" skal jo altså til Sverige

af Nordexpress, 21/7 2015, 20:47 (3200 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Selvom der fortsat er ganske mange mennesker, der mener, at Danmark er verdens centrum, og at et ufatteligt stort antal af verdens væsentligste opfindelser er gjort i Danmark eller af danskere, så er den schweiziske krokodilles første rejsemål Ängelholm i Skåne, der nu tilhører Sverige, og som man først regnede med kunne nås via Trelleborg.

Da passagerkørslerne med krokodillen ved jubilæet vil blive fremført med 50 km/t så vidt jeg forstår, så må man antage, at krokodillens kørsel til og fra Sverige foregår i et særdeles adstadigt tempo - som kræver rigtigt god plads på skinnerne og sikkert flere slots, hhv. overhalingsmuligheder. Så en rejse over Świnoujście til Ystad ser da på et landkort ganske fornuftig ud.

Og da der nu ikke er nogen egentlig grund til at krokodillen kommer til Danmark i september kan man da blot henvise til de ualmindeligt hyppige jernbane-, bus- og færgeforbindelser fra Danmark til både Malmö, Ystad og Helsingborg-Ängelholm for de mest ivrige.

Derfor: Nyd sommeren, nyd nogle kolde pilsnere og tag nogle ture med de aktive veteranbaner her til lands!

PS. Der er jo så pt. ingen opdateringer på SBB Historic med ændring af den forventede rute gennem Tyskland og Danmark.

Ce 6/8 III "Krokodillen" skal jo altså til Sverige

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 27/7 2015, 20:07 (3194 dage siden) @ Nordexpress

Selvom der fortsat er ganske mange mennesker, der mener, at Danmark er verdens centrum, og at et ufatteligt stort antal af verdens væsentligste opfindelser er gjort i Danmark eller af danskere, så er den schweiziske krokodilles første rejsemål Ängelholm i Skåne, der nu tilhører Sverige, og som man først regnede med kunne nås via Trelleborg.

Da passagerkørslerne med krokodillen ved jubilæet vil blive fremført med 50 km/t så vidt jeg forstår, så må man antage, at krokodillens kørsel til og fra Sverige foregår i et særdeles adstadigt tempo - som kræver rigtigt god plads på skinnerne og sikkert flere slots, hhv. overhalingsmuligheder. Så en rejse over Świnoujście til Ystad ser da på et landkort ganske fornuftig ud.

Hej

Ganske enig.
Man kan jo også se, at man er nødt til at bruge de små timer for bare at komme fra Ystad til Malmö.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

"Krokodillen" brudt ned, ta en tur alligevel til Ängelholm

af Steff, 3/9 2015, 10:31 (3157 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

SBB Ce 6/8 III "Krokodille"

Jeg syntes det er BRANDÆRGERLIGT for de interesserede, der har planlagt på, at kunne fotografere en sjælden gæst i Sverige, nemlig SBB klasse Ce 6/8 III.
Jeg ved det er en ringe trøst, men HAR man sat dagen af til at tage et smut til Ängelholm, kan man nok alligevel få en hyggelig dag ud af det, i stedet for at blive hjemme og være ked af det.

I Ängelholm er der jo STADIG et lille jernbanemuseum, nu ikke ejet af det ”store” i Gävle, men af byen og Lenet. Og det er da et besøg værn alligevel. Ikke de store lokomotiver, men alt andet og så en ”scary” tur med tog, set fra førerhuset, både et gammel tog på spinkle skinner og en X2000 i fuld knald. Man sidder på bænke på en plade, men de bevæger sig næsten i 3 dimensioner så illusionen er perfekt, skal prøves. Ellers SJ hygge.
Udenfor en litra Da udlånt fra Gävle.
[image]
Bag museet ligger så Gävle museums lille filial, hvor der bl.a. restaureres vogne og andet. Men her er der ikke adgang, det er et arbejdssted.
Hele museet, værksted mv. ligger på den svenske jernbaneskoles område og er egentligt ganske interessant. På hovedlinjen ved siden af de utallige ”Öresundstog” mv.
[image]
Tager man så sin bil og køre ud af byen (følg skilte) havner man på på flyvepladsen, hvor i gamle dage Jager/Jagerbomber enheden F10 var stationeret. Her findes faktisk et rigtigt GODT flymuseum med alle de svenske fly fra SAAB m.fl.
[image]
Så alt i alt kan man få en god familiedag ud af det trods alt.
Og HVIS man ikke har set en SBB Ce 6/8 III i ”levende live”, er så hér et billede af nr. 14282, fotograferet på det ”sindssyge” museum SINSHEIM ved Frankfurt i Tyskland. Her er alt blandet sammen, Concorde fly, panser, damptog, biler, gadeorgler, Elvis, absolut et besøg værd.
[image]
Men som skrevet, er dagen sat af alligevel, ta´ en tur til Ängelholm.

Og så håber jeg da, at ”MEININGEN” folkene få udbedret lejet på Ce 6/8 III, så turen kan fortsætte nordpå.

En eventuelt god tur.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

"Krokodillen" er på værksted. Fremrykket afgang fra Ystad

af Rask Ingemann Lambertsen, 3/9 2015, 21:55 (3156 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Se seneste melding. Udflugtstoget vil afgå fra Ystad allerede fredag kl. 16:38. Det må betyde krydsning i Lockarp 17:20.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

SBB Historics udflugtstog Ystad-Ängelholm (9 billeder)

af Rask Ingemann Lambertsen, 4/9 2015, 23:58 (3155 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Se seneste melding. Udflugtstoget vil afgå fra Ystad allerede fredag kl. 16:38. Det må betyde krydsning i Lockarp 17:20.

Og sådan kom det også til at gå, dog nåede udflugtstoget først Lockarp 17:25, fem minutter forsinket. RST 25494 var oprangeret således: Da 820, to "lokalvogne" (café- og personalevogn), tre BahnTouristikExpress ligge- eller sovevogne, SBB CFF restaurantvogn WRm 6185 88-70 004-6, en SBB CFF salonvogn og CH-SBB Hbils-vy 21 85 237 0 458-1.
Billederne herunder er optaget fra skrænten mellem Larsbovägen og Lockarps gokartbane og husene i baggrunden på de første billeder er den vestlige del af Oxie. På de sidste billeder er der to spor, fordi toget er kørt ind på Lockarp station, hvor man kan køre vestpå gennem Svågertorp eller nordpå gennem Fosieby.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Jeg forsøgte også at få "nærbilleder" af køretøjerne, men det blev kun til disse:
[image]
[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

SBB Historics udflugtstog Ystad-Ängelholm (9 billeder)

af Nordexpress, 5/9 2015, 10:06 (3155 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Tak for beretningen!

SBB Ce 6/8 III "Krokodillen" skal alligevel gennem Danmark

af Rask Ingemann Lambertsen, 6/9 2015, 12:36 (3153 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Planen (eller forhåbningen) lyder på ankomst til Malmö natten mellem onsdag og torsdag.

For dem, der forstår tysk, er der et blogindlæg fra værkstedet i Seddin. "Krokodillen" blev kørt hen over en grav og den varmløbne aksel pillet ud. Drivasklen har ikke taget skade, men glidelejets hvidmetal var flydt ind i smørekanalerne, som derved var blevet helt tilstoppet. Hos SBB Historic i Olten fandt man en drivaksel fra en Be 6/8 III inkl. de to glidelejer, der lørdag morgen nåede frem til værkstedet i Seddin. Nu må vi bare krydse fingre for, at prøvekørslen går godt.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

"Krokodillen": Die Achse ist montiert!

af Nordexpress, 7/9 2015, 09:56 (3153 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
redigeret af Nordexpress, 7/9 2015, 10:09

På 3 timer har de fået akslen monteret i ny aksellejer og er ved at samle krokodillen!

Volldampf facebook

Korrektion: Sverige Järnvägsmuseum meddeler, at det allerede var udført kl. 07.36.

Da lokomotivet i Sverige har fået problemer i går, så at TMY 106, Great Northern, i dag indsættes i det historiske tog gennem Sverige. Så her endnu et link

Sverige Järnvägsmuseum facebook

SBB Ce 6/8 III "Krokodillen" skal alligevel gennem Danmark

af Tonny Andersen, 7/9 2015, 12:34 (3152 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det bekræftes fra Sverige, at Krokodillen trækkes gennem Danmark fra Padborg til Malmö, men tidsplanen ligger endnu ikke fast.
Ifølge Facebook forventer man den kan køre videre fra værksted i aften.
Hjemturen fra Sverige går stadig via Polen (udenom Danmark).

SBB Ce 6/8 III "Krokodillen" skal alligevel gennem Danmark

af Emil Pscheid @, Denmark/Schweizer, 7/9 2015, 13:00 (3152 dage siden) @ Tonny Andersen

Hvornår forventer i at høre noget om køreplanen for kørsel i Denmark, nu hvor maskinen næsten er klar til at blive trukket til Padborg. Bliver det Padborg eller er det Flensburg?

SBB Ce 6/8 III "Krokodillen" skal alligevel gennem Danmark

af Krokodillen, 7/9 2015, 16:04 (3152 dage siden) @ Emil Pscheid

Hej

Jeg kommer alligevel igennem Danmark, men det bliver natten mellem tirsdag og onsdag!

Padborg 21.27

Rødekro 22.48-23.00

Kolding 00.23

Odense 01.28

Ringsted 03.00

Høje Taastrup 03.33-04.31

Peberholm 05.01

hilsen Krokodillen!

SBB Ce 6/8 III "Krokodillen" skal alligevel gennem Danmark

af Emil Pscheid @, 7/9 2015, 16:38 (3152 dage siden) @ Krokodillen

HURRAAAAAAAAA ...

Hvornår ankommer "Krokodillen" til Padborg?

af Rask Ingemann Lambertsen, 7/9 2015, 18:28 (3152 dage siden) @ Krokodillen

Jeg kommer alligevel igennem Danmark, men det bliver natten mellem tirsdag og onsdag!

Padborg 21.27

Tak. Hvornår ankommer "Krokodillen" til Padborg? Kommer den til at holde der, mens det stadig er lyst?

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Hvornår ankommer "Krokodillen" til Padborg?

af Tonny Andersen, 7/9 2015, 18:58 (3152 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hvis den kommer planmæssigt fra Berlin i aften kl. 22.13 og der er cirka 500 km til Padborg, så er der nok en chance for, at kunne se den i Padborg tirsdag mens det er lyst.
Der kommer nok en opdatering på Facebook når de triller fra Berlin.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak