Hej.
Som Peter Andersen skriver, kendes denne vandrehistorie i hundrede versioner fra hele landet, og selv fra vore nabolande har jeg hørt dem.
Som PA skriver, er der talrige grunde til at hæve det forliste materiel igen. Jeg har adskillige fotos af materiel under bjergning. Jeg har også et antal beretninger om dykkere, som er sendt ned for be- eller afkræfte et sådant rygte. Jeg kan på stående fod erindre Nivå, Flyndersø og Jaruplund syd for grænsen.
Grunden til rygtet er, at ved en udgravning, der ofte gik under grundvandspejlet kunne man når som helst ramme en vandåre, og grundavndet kunne strømme ud med en sådan kraft, at en udgravning kunne fyldes på en timestid. Der er ingen efterretninger om arbejdere, der ikke nåede at slippe op, og der var også tid til at bjerge et eventuelt tog.
Når et tog en sjælden gang druknede, var det sunket i en mose, idet det om natten pludselig kunne gennembryde moseoverfladen, hvis det altså var blevet efterladt i mosen og ikke kørt ind på fast grund. Rygter om druknet materiel forekommer, men hvorfor skulle arbejderne dog efterlade et tog i bunden af en grav og så gå hjem, når de kunne tage toget og køre hjem?
En del af rygterne går vel i virkeligheden på gravemaskiner, der kunne være placeret i bunden af graven. Jeg har en historie om en fyrbøder, der ved et uheld løsnede håndbremsen på en stor gravemaskine, der derefter uden fører rullede ud i mose, men også den blev bjerget.
Når togene druknede i Storebælt, var det ikke togene i den først oversvømmede del, men de tog, der stod i det ikke beskadigede andet rør. Da vandet nåede byggegruben på Sprogø, løb det til arbejdernes store overraskelse ned i det andet rør og oversvømmede de to tog, der var i tunnelen. Også de bjergedes og sendtes tilbage til Schöma til reparation!
Når jeg ikke mere gider at undersøge sådanne rygter om druknede lokomotiver, er det på grund af mængden og fordi, der aldrig hos Kedeltilsynet er afmeldt lokomotiver på de steder, hvorfra rygterne stammer. Det argument holder dog ikke ved motorlokomotiver, men skulle der vise sig noget, hører jeg gerne. Jeg har intet imod at få min statistik gennemhullet. De hundrede rygter må vel på et eller andet tidspunkt haft et skær af sendhed? Eller.....
Med venlig hilsen
Bent Hansen