Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hengemt lokomotiv på Masnedø (Generelt)

af Anders Madsen, 20/3 2015, 15:34 (3317 dage siden)

I forbindelse med Femern-projektet og på baggrund af høringen forud for den nye Storstrømsbro, er der indsendt bemærkninger, der omhandler en tildækket tunnel med et hengemt lokomotiv på Masnedø.

[image]
Folketidende d. 19. marts 2015.

Er dette en skrøne eller hvad er historien om dette lokomotiv?

Hengemt lokomotiv på Masnedø

af Niels Munch, 20/3 2015, 16:06 (3317 dage siden) @ Anders Madsen

Hej Anders,

Viadukten blev diskuteret og dokumenteret i denne tråd, og ved samme lejlighed nævntes, at "der er en overført fortælling om gammelt jernbanemateriale, der blev "begravet" ved opfyldningen af viadukten".

Fortællingen blev dog ikke nærmere efterprøvet i tråden. Men måske nu?

Bedste hilsener
Niels

Hengemt lokomotiv på Masnedø

af Anders Madsen, 20/3 2015, 16:34 (3317 dage siden) @ Niels Munch

Hej Anders,

Viadukten blev diskuteret og dokumenteret i denne tråd, og ved samme lejlighed nævntes, at "der er en overført fortælling om gammelt jernbanemateriale, der blev "begravet" ved opfyldningen af viadukten".

Fortællingen blev dog ikke nærmere efterprøvet i tråden. Men måske nu?

Bedste hilsener
Niels

Tak for linket, Niels. Jeg tænkte nok, at emnet var diskuteret i Jernbanehistorisk forum, og der er sandelig en god og grundig dokumentation i tråden.

Som en opfølgning på bemærkningerne om et hengemt lokomotiv på Masnedø i forbindelse med den nye Storstrømsbro oplyse Vejdirektoratet, at der kom 35 høringssvar om den nye Storstrømsbro.
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/storstroemsbro/nyheder/Sider/35-h%C3%B8ri...

Hengemt lokomotiv på Masnedø?

af Peter Andersen, 20/3 2015, 16:26 (3317 dage siden) @ Anders Madsen

Det er nok meget lidt sandsynligt, at der står noget i den tunnel. Den var jo i brug til broen åbnede, og formentlig også nogen tid efter, indtil man havde fået fjernet spor mm. fra færgehavnen. Hvis der skulle være noget i tunnelen, skulle det være normalsporet, og DSB "mangler" vel ingen lokomotiver?
Den engelske broentreprenør har sikkert taget sit/sine med hjem, da arbejdet var færdigt.
Desuden var skrotpriserne på tidspunkt vist stigende på grund af oprustningen, så man efterlader jo ikke bare en bunke penge, medmindre tunnelen er faldet sammen over lokomotivet, og det var der jo ikke tale om.
Det er nok noget i stil med de hundreder af tipvogne, som siges at ligge i vandhuller over hele landet. De fleste blev ret hurtigt fisket op igen.

Hengemt lokomotiv på Masnedø?

af Poul Andersen, 20/3 2015, 16:32 (3317 dage siden) @ Peter Andersen

[image]

... det har jo før fundet sted, at der gemmer sig noget under jorden, så måske :-P

God weekend
Mvh.
Poul.

Hengemt lokomotiv på Masnedø?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/3 2015, 17:00 (3317 dage siden) @ Poul Andersen

[image]

... det har jo før fundet sted, at der gemmer sig noget under jorden, så måske :-P

God weekend
Mvh.
Poul.

--------------------

Det hævdes jo også -i det mindste af nogle- at denne gamle overføring stadig skulle være at finde i dæmningen (næppe i samme fine stand som Gammelstrup-dæmningen) for S-toget lige ved Roskildevej.

[image][image] .

Øverst: Kort fra 1923 viser skæringen mellem den gamle Vestbane (skråt ned mod venstre) og Frederikssundsbanen (fra Valby og skråt op mod venstre -- Desværre slutter kortet netop her).

Nederst: Den "overflødige overføring", da Vestbanen blev forlagt til sit nuværende forløb.

Det ved nutidens Banedanmark-ansatte eller andre måske noget om ???


Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---ballerup

[image]

.

Hengemt lokomotiv på Masnedø?

af K 564, 20/3 2015, 18:11 (3317 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Som barn boede jeg lige ved Langgade station. Min farfar talte tit om, at der skulle ligge en bro på omtalte sted. Jeg tror, at der er nået om det, for min farfar og andre familiemedlemmer havde boet på stedet sidden 1920-erne.

Hilsner Keld

Hengemt lokomotiv på Masnedø?

af Bent Hansen @, 21/3 2015, 21:51 (3316 dage siden) @ K 564

Hej.

Som Peter Andersen skriver, kendes denne vandrehistorie i hundrede versioner fra hele landet, og selv fra vore nabolande har jeg hørt dem.

Som PA skriver, er der talrige grunde til at hæve det forliste materiel igen. Jeg har adskillige fotos af materiel under bjergning. Jeg har også et antal beretninger om dykkere, som er sendt ned for be- eller afkræfte et sådant rygte. Jeg kan på stående fod erindre Nivå, Flyndersø og Jaruplund syd for grænsen.

Grunden til rygtet er, at ved en udgravning, der ofte gik under grundvandspejlet kunne man når som helst ramme en vandåre, og grundavndet kunne strømme ud med en sådan kraft, at en udgravning kunne fyldes på en timestid. Der er ingen efterretninger om arbejdere, der ikke nåede at slippe op, og der var også tid til at bjerge et eventuelt tog.

Når et tog en sjælden gang druknede, var det sunket i en mose, idet det om natten pludselig kunne gennembryde moseoverfladen, hvis det altså var blevet efterladt i mosen og ikke kørt ind på fast grund. Rygter om druknet materiel forekommer, men hvorfor skulle arbejderne dog efterlade et tog i bunden af en grav og så gå hjem, når de kunne tage toget og køre hjem?

En del af rygterne går vel i virkeligheden på gravemaskiner, der kunne være placeret i bunden af graven. Jeg har en historie om en fyrbøder, der ved et uheld løsnede håndbremsen på en stor gravemaskine, der derefter uden fører rullede ud i mose, men også den blev bjerget.

Når togene druknede i Storebælt, var det ikke togene i den først oversvømmede del, men de tog, der stod i det ikke beskadigede andet rør. Da vandet nåede byggegruben på Sprogø, løb det til arbejdernes store overraskelse ned i det andet rør og oversvømmede de to tog, der var i tunnelen. Også de bjergedes og sendtes tilbage til Schöma til reparation!

Når jeg ikke mere gider at undersøge sådanne rygter om druknede lokomotiver, er det på grund af mængden og fordi, der aldrig hos Kedeltilsynet er afmeldt lokomotiver på de steder, hvorfra rygterne stammer. Det argument holder dog ikke ved motorlokomotiver, men skulle der vise sig noget, hører jeg gerne. Jeg har intet imod at få min statistik gennemhullet. De hundrede rygter må vel på et eller andet tidspunkt haft et skær af sendhed? Eller.....

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Hengemt lokomotiv på Masnedø

af Bent Hansen @, 24/3 2015, 10:24 (3314 dage siden) @ Anders Madsen

Hej.

Påstanden om at forliste lokomotiver som regel altid blev bjerget igen, står jeg ved, men der er dog et par undtagelser i mit arkiv.

I blyminden i Mestersvig lukkede man ned, men lokomotiverne blev stående i minegangene. Formentlig var grunden planerne om brydning af molybdæn samme sted. Det blev imidlertid ikke til noget. I mellemtiden fyldtes tunnelerne om sommeren op med smeltevand, som så frøs om vinteren, og den sidste oprydning, hvor tunnelens indhold var indpakket i is, var så besværlig, at skrotværdien ikke opvejede omkostningerne. Miljøet spillede dengang heller ingen rolle. Da talte man ikke engang om det. Lokomotiverne var britiske Ruston, og de var formentlig også opslidte.

I zink- og blyminen Den sorte Engel blev nogle store 900 mm canadiske minelokomotiver også stående. Der var mere malm i området, men priserne var faldet, så det var for dyrt at bryde. Verdensmarkedspriserne kunne stige, så maskinerne blev stående. Vognene står dog formentlig i det gamle marmorbrud neden for svævebanes dalstation og venter på en ny indsats. De blev altså taget ned. Det sidste jeg hørte, var at svævebanen er blevet reetableret med henblik på ny brydning, men verdensmarkedspriserne er vist igen faldet. Også disse lokomotiverne skulle i dag stå i indefrosset stand.

Men bortset fra Grønland med specielle forhold står jeg ved min påstand.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Oversvømmede lokomotiver (1 foto)

af Niels Munch, 24/3 2015, 12:00 (3313 dage siden) @ Bent Hansen

Hej,

Når talen er om gemte og glemte, begravede, indemurede og indefrosne samt druknede og oversvæmmede lokomotiver, kan jeg ikke modstå fristelsen til at vise dette foto fra din samling, Bent:

[image]

Vi er ved inddæmningen af Vestamager under 2. Verdenskrig, et beskæftigelsesarbejde, som havde hjemmel i den i 1939 vedtagne Lov om inddæmning i Kalvebodstrand m.v. Arbejdet blev forestået af ingeniørfirmaet Rasmussen & Schiøtz.

Men der må være gået hul i dæmningen.

Lokomotivet nærmest er JUNG 2029/1913 "TULLE", derefter én af anlæggets Krauss'er, og længst tilbage yderligere ét lok samt gravemaskiner.

Mig bekendt blev materiellet bjerget igen .....


Bedste hilsener
Niels

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak