Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Jernbanen.dk på Wikipedia? (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/3 2015, 09:55 (3294 dage siden)

Jeg faldt over denne side:

http://da.wikipedia.org/wiki/DSB's_rullende_materiel

Der er tilsyneladende en eller anden anonym kegle, der har kopieret alle lokomotivlister fra Jernbanen.dk over på Wikipedia - det er godtnok usselt...
(Og så vil han i øvrigt gerne have hjælp til at kopiere vognlisterne)

--
[image]

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Gæstebruger, 22/3 2015, 10:18 (3294 dage siden) @ Tommy Nilsson

Strengt set kan du vel ikke være sikker på at oplysningerne stammer herfra? Det virker bestemt overvejende sandsynligt, men der kan ikke kræves ophavsret på fakta.

Avatar

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/3 2015, 10:29 (3294 dage siden) @ Gæstebruger

Strengt set kan du vel ikke være sikker på at oplysningerne stammer herfra?

Nej, og det er netop en svaghed ved den artikel og som "Wikipedia-politiet" bør opfanbge og påtale med "Citation needed". Wikipedia må ikke indeholde unik info, men alene samle sammen hvad andre har dokumenteret med behørig kildeangivelse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/3 2015, 10:36 (3294 dage siden) @ Gæstebruger

Strengt set kan du vel ikke være sikker på at oplysningerne stammer herfra? Det virker bestemt overvejende sandsynligt, men der kan ikke kræves ophavsret på fakta.

Et gammelt trick er at lægge en eller flere mindre fejl ind i materialet for at se, om det bliver kopieret med - og det er det blevet.
Jeg kræver ikke ophavsret på fakta. Jeg konstaterer blot, at jeg har brugt 16 år på at indsamle, validere, strukturere og præsentere data så det nu kan kopieres på få timer.

--
[image]

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Hans T. Møller, Risskov, 22/3 2015, 15:14 (3294 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tja Tommy, jeg synes, at du har udført et imponerende stykke arbejde, men her i vores postmoderne 21. århundrede er det sjældent de lange seje træk, der bliver bemærket. Nej, det er de smarte hurtige ”løsninger” - herunder intellektuelle smårapserier - som er på mode. Jeg har svært ved at se kopiering af dine data som ”lån”, når du ikke er blevet spurgt på forhånd.

Nu vil Wikipedia formentlig som en anden gøgeunge fortrænge jernbanen.dk ved søgninger på nettet og dermed nedbringe antallet af hits samt dine, sikkert beskedne, reklameindtægter.

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Svend, 22/3 2015, 15:33 (3294 dage siden) @ Hans T. Møller

Nu vil Wikipedia formentlig som en anden gøgeunge fortrænge jernbanen.dk ved søgninger på nettet

Mon dog ;-)

--
Svend

Boumerangen er vendt tilbage

af Per Topp Nielsen ⌂, 22/3 2015, 18:40 (3294 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg forstår ikke din ophidselse. 'Keglen' gør jo bare det samme, som du selv har praktiseret i mange år. Og fælden med indbyggede fejl har jeg selv praktiseret i ligeså mange år. Flere af de fejl, jeg indbyggede i mine lister og bøger for 40 år siden (!) genfinder jeg nu igen på wikipedia . . .

Beklager, men du bragte selv emnet på bane!

mvh Per Topp Nielsen

www.dansk-jernbanearkiv.dk

Boumerangen er vendt tilbage

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/3 2015, 19:02 (3294 dage siden) @ Per Topp Nielsen

Jeg forstår ikke din ophidselse. 'Keglen' gør jo bare det samme, som du selv har praktiseret i mange år. Og fælden med indbyggede fejl har jeg selv praktiseret i ligeså mange år. Flere af de fejl, jeg indbyggede i mine lister og bøger for 40 år siden (!) genfinder jeg nu igen på wikipedia . . .

Beklager, men du bragte selv emnet på bane!

mvh Per Topp Nielsen

www.dansk-jernbanearkiv.dk

----------------------

Så, så Per. Små "slav", --vi kan jo alle komme til at træde i det, --ikk ???

Beklager, men du bragte selv emnet på bane!

Erik V.
www.evp.dk

[image]

Boumerangen er vendt tilbage

af LasseG, 22/3 2015, 22:10 (3294 dage siden) @ Per Topp Nielsen

Og fælden med indbyggede fejl har jeg selv praktiseret i ligeså mange år. Flere af de fejl, jeg indbyggede i mine lister og bøger for 40 år siden (!) genfinder jeg nu igen på wikipedia . . .

Er det ikke en form for historieforfalskning at indbygge fejl ?

Boumerangen er vendt tilbage

af Søren fra KM, 23/3 2015, 17:43 (3293 dage siden) @ LasseG

Nu kunne det jo være en slåfejl som en kender af materialet, fx en der selv har set vognkortene, ville se let på. Når man selv opdager slåfejlen i sit eget værk kan man jo vælge at lade den stå som en kuriositet, eller bruge den som en slags vandmærke.
Bare en tanke.
-S

Avatar

Boumerangen er vendt tilbage

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/3 2015, 20:11 (3293 dage siden) @ Per Topp Nielsen

Jeg forstår ikke din ophidselse. 'Keglen' gør jo bare det samme, som du selv har praktiseret i mange år. Og fælden med indbyggede fejl har jeg selv praktiseret i ligeså mange år. Flere af de fejl, jeg indbyggede i mine lister og bøger for 40 år siden (!) genfinder jeg nu igen på wikipedia . . .

Beklager, men du bragte selv emnet på bane!

mvh Per Topp Nielsen

www.dansk-jernbanearkiv.dk

Kære Per Topp Nielsen
Jeg synes ikke dette forum skal bruges til vores diskussioner. Jeg afventer fortsat - med sindsro - en stævning fra dig efter din "trussel" om at få Jernbanen.dk tvangslukket.
Hvis du alligevel ønsker at hænge dit snavsede vasketøj til skue så opret en ny tråd på forummet så deltager jeg gerne.

--
[image]

Boumerangen er vendt tilbage

af Mikael P, 23/3 2015, 22:00 (3293 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy og andre interessefæller!
Nu vil jeg, uden i øvrigt blande mig hvem der har lavet hvilke lister eller ikke,
ydmygt foreslå at vi vender tilbage til vor fælles interesse! Jeg finder at det er synd at man bruger den kostbare tid til alt sådan noget her! Tænk på at vi efterhånden bliver "lidt op i årene" og det vil være synd hvis al den viden som ligger rundtom bare forsvinder.

Er og forbliver

en trofast læser af Jernbanen.dk

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af ronold, 22/3 2015, 13:46 (3294 dage siden) @ Gæstebruger

Det er korrekt, at der ikke kan påberåbes ophavsret til individuelle fakta, men der kan påberåbes ophavsret til sammenstillingen eller samlingen af mange fakta. Det er Tommys åndsværk, at han har samlet og sammenstillet den samling fakta, der udgør jernbanen.dk, og denne samling har han ophavsretten til. Hvis store dele af denne samling skrives af og lægges ud på wikipedia eller andre steder, går det ud over det som betragtes som "fair use", især hvis der ikke er angivet kilde, og så kan der være tale om brud på ophavsretten, i dette tilfælde Tommys.

Venlig hilsen Knut

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af re20000, 22/3 2015, 14:26 (3294 dage siden) @ ronold

Det er de godt, at der findes en backup, hvis der en gang (gud forbyde det) skulle tilstøde Jernbanen.dk noget.

Nold

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af T.Wessel-Lauridsen, 22/3 2015, 17:55 (3294 dage siden) @ ronold

Tommy kan - måske - påberåbe sig ophavsretten til lay-outet på jernbanen.dk, men aldrig på de fremførte oplysninger, fordi de er skrevet af fra et andet samlet værk. Fordi man skriver fx en telefonbog af, får man jo heller ophavsret til disse oplysninger uanset på hvilken form man viderebringer dem.

Så er det heller ikke en krænkelse av ophavsretten - så er der tale om datatyveri, som behandles efter helt andre paragraffer i lovgivningen.

Hilsen fra Norge
T.Wessel-Lauridsen

Avatar

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/3 2015, 10:27 (3294 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tommy, man må da beundre arbejdsindsatsen :-)

Det er sådan set sådan Wikipedia fungerer. jernbanen.dk er nævnt som reference, men ikke som kilde. Det har jeg påpeget i "Diskusions" fanen.

Wikipedia må faktisk ikke selv indeholde unikt materiale, men alene sammendrage fra andre (primær)kilder. Jeg er selv stoppet med at skrive i Wikipedia (om biler) for jeg løb sur i at noget af den viden jeg mener at have om især Ford vogne har jeg ikke present hvor jeg har fra og noget af det er nok teorier og spekulationer og ikke underbyggede facts :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/3 2015, 13:27 (3294 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er undertegnede og i mindre omfang Morten Haagensen og Madseckert, der har lavet oversigterne på Wikipedia-siden til erstatning for og supplering af nogle mere simple lister.

Det er rigtigt, at de for mit vedkommende er baseret på de tilsvarende oversigter på Jernbanen.dk, da det jo er her, man får det komplette overblik. Af samme årsag og for at gøre det nemt at sammenholde oplysningerne er inddelingen af litra og undertyper derfor stort set den samme. Men derudover er der samlet oplysninger om lokomotivernes eventuelle videre skæbne fra en mængde af Jernbanen.dk's undersider. For togsæt bemærkes i øvrigt at der er benyttet en lidt andet opsætning for at få alle nummerserierne med.

Der er således ikke tale om direkte kopi men sammenstykning baseret på Jernbanen.dk's oplysninger og naturligvis med mine egne ord. Resultatet ligner selvfølgelig, men emnet er jo i sagens natur det samme. Men jeg beklager naturligvis, at der ikke er angivet kilder, men jeg har nu tilføjet en sådan afsnit med henvisninger til oversigterne her på Jernbanen.dk.

Angående det anonyme så fremgår det af historikken for enhver artikel, hvem der har lavet hvad hvornår. Nogle brugere som undertegnede benytter ganske vist ligesom her på forum andre navne end deres rigtige, men for mit vedkommende fremgår mit rigtige navn af min brugerside. Af historikken fremgår det i øvrigt også at opfordringen til at tilføje oplysninger om vogne er indsat af Madseckert. Samme historik fortæller i øvrigt også at oversigterne er indsat over fem-seks omgange fordelt over en måneds tid. For alle de detaljerede oplysninger får man altså ikke samlet og sat op på nogle få timer.

Igen, jeg skal beklage at Jernbanen.dk ikke er blevet ordenligt krediteret. Det er naturligvis ikke tilsigtet men burde tværtimod have fremgået tydeligt. For jeg er naturligvis fuldt ud klar over det enorme stykke arbejde, der er lagt i Jernbanen.dk til glæde for rigtig mange.

Med venlige Wikipedia-hilsner
Leif Jørgensen

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af T.Wessel-Lauridsen, 22/3 2015, 17:39 (3294 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der er vist noget i har misforstået. Det er ikke på jernbanen.dk, man får det fulde overblik - i og med at alle oplysninger på jb.dk også bare er skrevet af fra andre med deraf følgende fejl og mangler.

Jeg er gammel nok til at have abonneret på Per Topp Nielsens "Driftsmateriel" som startede i 1974, og hvoraf de nyeste 200 sider nu tilbydes i elektronisk form (se www.dansk-jernbanearkiv.dk). Det er påfaldende, at så mange oplysninger på jernbanen.dk stemmer overens - incl diverse slåfejl - med dette storværks oplysninger.

'Det store arbejde' må nok tilskrives Per Topp Nielsen. Men bevares, det har da også været et stort arbejde at kopiere og indtaste alle oplysningerne til jernbanen.dk. Men ligesom på wikipedia, så savnes der her enhver henvisning (og kreditering) til oplysningerne oprindelige kilde. Det synes jeg faktisk vi skylder Per Topp Nielsen for hans mangeårige forskning i DSB's arkiver.

Mange hilsner fra Norge
T.Wessel-Lauridsen

Avatar

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/3 2015, 18:09 (3293 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det er undertegnede og i mindre omfang Morten Haagensen og Madseckert, der har lavet oversigterne på Wikipedia-siden til erstatning for og supplering af nogle mere simple lister.

Det er rigtigt, at de for mit vedkommende er baseret på de tilsvarende oversigter på Jernbanen.dk, da det jo er her, man får det komplette overblik. Af samme årsag og for at gøre det nemt at sammenholde oplysningerne er inddelingen af litra og undertyper derfor stort set den samme. Men derudover er der samlet oplysninger om lokomotivernes eventuelle videre skæbne fra en mængde af Jernbanen.dk's undersider. For togsæt bemærkes i øvrigt at der er benyttet en lidt andet opsætning for at få alle nummerserierne med.

Der er således ikke tale om direkte kopi men sammenstykning baseret på Jernbanen.dk's oplysninger og naturligvis med mine egne ord. Resultatet ligner selvfølgelig, men emnet er jo i sagens natur det samme. Men jeg beklager naturligvis, at der ikke er angivet kilder, men jeg har nu tilføjet en sådan afsnit med henvisninger til oversigterne her på Jernbanen.dk.

Angående det anonyme så fremgår det af historikken for enhver artikel, hvem der har lavet hvad hvornår. Nogle brugere som undertegnede benytter ganske vist ligesom her på forum andre navne end deres rigtige, men for mit vedkommende fremgår mit rigtige navn af min brugerside. Af historikken fremgår det i øvrigt også at opfordringen til at tilføje oplysninger om vogne er indsat af Madseckert. Samme historik fortæller i øvrigt også at oversigterne er indsat over fem-seks omgange fordelt over en måneds tid. For alle de detaljerede oplysninger får man altså ikke samlet og sat op på nogle få timer.

Igen, jeg skal beklage at Jernbanen.dk ikke er blevet ordenligt krediteret. Det er naturligvis ikke tilsigtet men burde tværtimod have fremgået tydeligt. For jeg er naturligvis fuldt ud klar over det enorme stykke arbejde, der er lagt i Jernbanen.dk til glæde for rigtig mange.

Med venlige Wikipedia-hilsner
Leif Jørgensen

Hej Leif
Jeg er noget overrasket over, at det er dig der er "keglen" og jeg synes stadig det er rigtig dårlig stil at kopiere så meget data fra Jernbanen.dk - også selvom Jernbanen.dk nævnes som kilde.
Som nævnt andetsteds i tråden handler det ikke kun om at kopiere indhold men i høj grad også om placeringer på Google. Jeg kæmper i forvejen en hård kamp med Wikipedia om at være nummer 1 på Google på attraktive søgeord (SEO) og selvom Google elsker Wikipedia så har jeg snuppet en del førstepladser på søgeord med mange søgninger f.eks "my lokomotiv", "danske lokomotiver", "scandia randers" og "ahtj". Til gengæld er listen med keywords, hvor Wikipedia er nummer 1 ca. 100 gange så lang.
Når du kopierer tekst fra Jernbanen.dk til Wikipedia er der risiko for, at Google vurderer det som Duplicate content og hvis Google vurderer, at originalteksten er den på Wikipedia, så bliver Jernbanen.dk straffet i form af lavere placeringer. I værste fald kan Jernbanen.dk ryge helt ud af Googles index.
For at gøre en lang historie kort så vil jeg foreslå, at du fjerner kolonnerne Videresalg og Bemærkninger, som er dem der indeholder mest duplicate content.

--
[image]

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Bruger4711, 23/3 2015, 18:22 (3293 dage siden) @ Tommy Nilsson

Når du kopierer tekst fra Jernbanen.dk til Wikipedia er der risiko for, at Google vurderer det som Duplicate content og hvis Google vurderer, at originalteksten er den på Wikipedia, så bliver Jernbanen.dk straffet i form af lavere placeringer. I værste fald kan Jernbanen.dk ryge helt ud af Googles index.

Under alle omstændigheder, så skal du forberede dig på at ryge længere ned i Googles index fra den 21. april. Til den tid vil Wikipedia slå dig af pinden, da Jernbanen ikke er mobiloptimereret.

Jeg synes dog ikke du skal tage det så tungt. Jeg ved ikke hvordan du selv søger på Google, men jeg klikker oftest selv på andres links end Wikipedia, da de som oftest går mere i dybden end Wikipedia.

Så længe det KUN er Wikipedia du finder "din data" på, så går det nok. Hvis det billeder eller decideret design ville jeg blive mere oprørt.

Avatar

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/3 2015, 18:42 (3293 dage siden) @ Bruger4711

Under alle omstændigheder, så skal du forberede dig på at ryge længere ned i Googles index fra den 21. april. Til den tid vil Wikipedia slå dig af pinden, da Jernbanen ikke er mobiloptimereret.

Det arbejdes der stenhårdt på i kulissen :-)

--
[image]

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Bruger4711, 26/3 2015, 00:48 (3290 dage siden) @ Tommy Nilsson

vil Wikipedia slå dig af pinden, da Jernbanen ikke er mobiloptimereret.

Det arbejdes der stenhårdt på i kulissen :-)

Spændende. Glæder mig, som altid, til at følge med i hvad du har gang i her.

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af steenth, 23/3 2015, 19:55 (3293 dage siden) @ Tommy Nilsson

Som nævnt andetsteds i tråden handler det ikke kun om at kopiere indhold men i høj grad også om placeringer på Google. Jeg kæmper i forvejen en hård kamp med Wikipedia om at være nummer 1 på Google på attraktive søgeord (SEO) og selvom Google elsker Wikipedia så har jeg snuppet en del førstepladser på søgeord med mange søgninger f.eks "my lokomotiv", "danske lokomotiver", "scandia randers" og "ahtj". Til gengæld er listen med keywords, hvor Wikipedia er nummer 1 ca. 100 gange så lang.

Wikipedia ligger meget højt.. tit sker det at nyoprettet artikler ligger øverste ved en søgning efter få minutter.

Når du kopierer tekst fra Jernbanen.dk til Wikipedia er der risiko for, at Google vurderer det som Duplicate content og hvis Google vurderer, at originalteksten er den på Wikipedia, så bliver Jernbanen.dk straffet i form af lavere placeringer. I værste fald kan Jernbanen.dk ryge helt ud af Googles index.
For at gøre en lang historie kort så vil jeg foreslå, at du fjerner kolonnerne Videresalg og Bemærkninger, som er dem der indeholder mest duplicate content.

Der skal længere ens afsnit, for det kan blive 'duplicate content'. De søgninger, som jeg har lavet for indholdet, ligger jernbanen.dk øverste. Den store udvidelse er sket fra julen 2013 til januar 2014. Dvs. indholdet, som det er nu, har været tilgængelig mere i et år. Men at fjerne informationer vil ikke falde i god jord i miljøet. Det er et fælles projekt, hvor mange bidrager og holde øje med ændringer.

Det som vil være bedre, er at få et samspil op at stå, fordi hjemmesider som jernbanen.dk kan samle information i en dybe, som Wikipedia ikke kan. Og vi har også regler om at informationer skal være publiseres anden sted og hvor bl.a. jernbanen.dk kan være kilder. Og i den modsatte links tilbage - der er fx nu og her 160 links til jernbanen.dk. Det betyder også noget SEO mæssig.

Mvh
Steen

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af Leif Jørgensen, København Ø., 23/3 2015, 23:33 (3292 dage siden) @ Tommy Nilsson

Som sagt skal jeg endnu en gang beklage.

At Google prioriterer Wikipedia højt er jo ikke nogen nyhed, men det er ikke noget jeg går op i. Mit ønske er formidle information i håb om at andre kan få glæde af det. Her altså i form af lister med de vigtigste data, så man kan få et hurtigt overblik.

Der kan dog godt blive tale om forenklinger, f.eks. blot nævne hvilke numre af et givet litra der er blevet videresolgt uden at opremse samtlige købere og årstal. Nogle af bemærkningerne kan der nok også reduceres i. Men det vil stadig være relevant at nævne ting som omlitreringer, som en tilfældig læser ikke kan formodes at kende til.

I øvrigt står det dig frit for selv at benytte stof fra Wikipedia (det har Lokomotivet faktisk netop gjort i artiklen om IC3 i nr. 119!). Og den tilhørende billeddatabase Wikimedia Commons rummer talrige billeder, der frit kan benyttes til at supplere og udfylde huller med her på Jernbanen.dk. Billeder af dansk materiel findes således i Category:Rolling stock of Denmark, bla.a. nogle taget af undertegnede, der ligesom de andre frit kan benyttes mod kreditering.

Med venlige hilsner til Jernbanen.dk
Leif Jørgensen

Jernbanen.dk på Wikipedia?

af h087 ⌂, køge, 22/3 2015, 19:06 (3294 dage siden) @ Tommy Nilsson

:-)

her en af de oprindelige "bibler" om godsvognsdata, tegninger og meget meget mere

DRIFTMATERIELLET
Per Topp Nielsen
DANSK JERNBANE ARKIV
Sakskøbing
ISBN 87 87499 08 8

[image]

og oplysninger og data om jernbanemateriel fandtes og findes i
Jernbanen.DJK
Signalposten
Bays bøger om damplokomotiver
Lokomotivet
Lokomotivets udgivelser om diverse lokomotiver mm

og mange mange andre udgivelser igennem tiden

og ikke mindst DSBs egne udgivelser.

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak