Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 27/3 2015, 14:03 (3289 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Selskaberne skal ikke være tvunget til at bruge kortet, hvis der er andre billetsystemer, fx mobilbilletter, der er bedre på konkrete områder. Rejsekortet må ikke kvæle innovation."

Så forstår jeg slet ikke hvorfor klippekortene i Hovedstadsområdet skulle slagtes.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Fysikeren, 27/3 2015, 14:43 (3289 dage siden) @ Erik Olsen

"Selskaberne skal ikke være tvunget til at bruge kortet, hvis der er andre billetsystemer, fx mobilbilletter, der er bedre på konkrete områder. Rejsekortet må ikke kvæle innovation."

Så forstår jeg slet ikke hvorfor klippekortene i Hovedstadsområdet skulle slagtes.

Hvis man skulle have alle de billettyper, der på ét konkret område er det bedste, så skulle man da have et virvar af billetter. Der må nødvendigvis være tale om, at billettypen skal kunne nå ud til en kundegruppe af en hvis størrelse, som de andre ikke kan nå.

Derudover er Rejsekortet vel klippekortet overlegent som billet, al den stund at det er billigere for nemmere for passagerne (baseret på egne erfaringer, og at jeg ikke i min omgangskreds kender nogen, der vil tilbage til klippekort).

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 27/3 2015, 19:13 (3289 dage siden) @ Fysikeren

Der må nødvendigvis være tale om, at billettypen skal kunne nå ud til en kundegruppe af en hvis størrelse, som de andre ikke kan nå.

Ja, det gjorde klippekortene i hovedstadsområdet netop.

Derudover er Rejsekortet vel klippekortet overlegent som billet, al den stund at det er billigere for nemmere for passagerne

Det passer ikke.

Jeg har købt nogle ekstra klippekort til brug indtil de ikke længere er gyldige. Derefter ved jeg ikke rigtigt hvad jeg gør. Kører i bil, måske.

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af UTJ, 27/3 2015, 19:32 (3289 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg har købt nogle ekstra klippekort til brug indtil de ikke længere er gyldige. Derefter ved jeg ikke rigtigt hvad jeg gør. Kører i bil, måske.

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.

Enig

Det er faktisk lettere at købe en bil end at anskaffe sig et rejsekort. Rejsekortet er blevet bilens bedste ven. Jeg holdt fast i abonnementsservice, men nu hvor der hverken er denne service eller klippekort, er det enten blevet mere besværligt eller for dyrt med akut lyst til kollektiv transport.

Og jo jeg lægger vægt på at vide hvad ydelsen koster og at få en kvittering inden man køber ydelsen. Ikke noget med opslag og automatiske træk på kontoen af et system hvis datasikkerhed er langt under gennemsnittet.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Jørgen Pagh Jensen, 27/3 2015, 19:46 (3289 dage siden) @ UTJ

At det skulle være lettere at købe en bil end anskaffe Rejsekort er dog en absurd sammenligning. En bil skal finansieres, have forsikring, en fører med kørekort, vedligeholdelse, påfyldning af brændstof osv.
At bruge et Rejsekort er relativt enkelt - og en 11 årig vil typisk begå færre fejl end en voksen. Og det med at vide hvad ydelsen koster, og forvente kvittering hver gang - helt ærligt: Rejsen bliver jo hverken dyrere eller billigere af det, men hvis man virkelig vil vide det, kan prisen jo undersøges i forvejen f.eks. på Rejseplanen.
Når jeg sætter mig ind i min bil får jeg altså heller ikke en pris på, hvad dagens kørsel præcis vil koste mig. Heldigvis, for det vil da bare kunne ødelægge mit humør!

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af UTJ, 27/3 2015, 19:49 (3289 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

At det skulle være lettere at købe en bil end anskaffe Rejsekort er dog en absurd sammenligning. En bil skal finansieres, have forsikring, en fører med kørekort, vedligeholdelse, påfyldning af brændstof osv.
At bruge et Rejsekort er relativt enkelt - og en 11 årig vil typisk begå færre fejl end en voksen. Og det med at vide hvad ydelsen koster, og forvente kvittering hver gang - helt ærligt: Rejsen bliver jo hverken dyrere eller billigere af det, men hvis man virkelig vil vide det, kan prisen jo undersøges i forvejen f.eks. på Rejseplanen.
Når jeg sætter mig ind i min bil får jeg altså heller ikke en pris på, hvad dagens kørsel præcis vil koste mig. Heldigvis, for det vil da bare kunne ødelægge mit humør!

Biler kan da også købes kontant.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af LasseG, 27/3 2015, 20:42 (3289 dage siden) @ UTJ

Jeg har købt nogle ekstra klippekort til brug indtil de ikke længere er gyldige. Derefter ved jeg ikke rigtigt hvad jeg gør. Kører i bil, måske.

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.


Enig

Det er faktisk lettere at købe en bil end at anskaffe sig et rejsekort. Rejsekortet er blevet bilens bedste ven. Jeg holdt fast i abonnementsservice, men nu hvor der hverken er denne service eller klippekort, er det enten blevet mere besværligt eller for dyrt med akut lyst til kollektiv transport.

Enig i at afskaffelsen af abonnementsservice er en forringelse for pendlerne, men det handler i første omgang ikke om rejsekoret da de gamle periodekort stadigt eksistere. Det skal nok mere ses som endnu en del af DSB's serviceforringelser.


Og jo jeg lægger vægt på at vide hvad ydelsen koster og at få en kvittering inden man køber ydelsen.

Ligesom du gør før du ringer op på din telefon ?

Ikke noget med opslag og automatiske træk på kontoen af et system hvis datasikkerhed er langt under gennemsnittet.

Du kan jo vælge ikke at have en tank op aftale. Som udgangspunkt er jeg enig med at en tank op aftale er noget irriterende noget. Problemet er blot at en rejse på rejsekortet kan gå et bustop eller København-Frederikshavn. Så hvis det eksempelvis skulle opkræves over en betalingsservice-aftale kunne regningen nå at blive ret stor og rejsekortet kunne så stå med store udestående.

Det samme gør sig netop gældende med teleselskaberne - nogle kører med tank-op aftaler og andre ikke. Måske Rejsekort A/S kunne lærer noget herfra ?

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Lars Kongshøj, 27/3 2015, 19:34 (3289 dage siden) @ Erik Olsen

Der må nødvendigvis være tale om, at billettypen skal kunne nå ud til en kundegruppe af en hvis størrelse, som de andre ikke kan nå.


Ja, det gjorde klippekortene i hovedstadsområdet netop.

Derudover er Rejsekortet vel klippekortet overlegent som billet, al den stund at det er billigere for nemmere for passagerne


Det passer ikke.

To gange enkelt på rejsekort koster det dobbelte af et klip.

Jeg har købt nogle ekstra klippekort til brug indtil de ikke længere er gyldige. Derefter ved jeg ikke rigtigt hvad jeg gør. Kører i bil, måske.

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.

Klippekortene kan indløses igen fra 1. juli. svjv. Der er mange der har hamstret.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 27/3 2015, 19:38 (3289 dage siden) @ Lars Kongshøj

Derudover er Rejsekortet vel klippekortet overlegent som billet, al den stund at det er billigere for nemmere for passagerne


Det passer ikke.


To gange enkelt på rejsekort koster det dobbelte af et klip.

Du må hoste op med en mere konkret sammenligning.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Lars Kongshøj, 28/3 2015, 13:19 (3288 dage siden) @ Erik Olsen

Derudover er Rejsekortet vel klippekortet overlegent som billet, al den stund at det er billigere for nemmere for passagerne


Det passer ikke.


To gange enkelt på rejsekort koster det dobbelte af et klip.


Du må hoste op med en mere konkret sammenligning.

Jeg har ladet mig fortælle at en tur fra Nørrebro til Frederiksberg retur koster to gange en enkelt-billet - dette er muligvis ukorrekt. Men det koster et klip i klippekortet. Vil gerne have forklaringen, hvis jeg tager fejl.

Rejsekort/Klippekort: Pris ved enkeltrejse

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 28/3 2015, 18:29 (3288 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg har ladet mig fortælle at en tur fra Nørrebro til Frederiksberg retur koster to gange en enkelt-billet - dette er muligvis ukorrekt. Men det koster et klip i klippekortet. Vil gerne have forklaringen, hvis jeg tager fejl.

Klipper du dit 2 zonersklippekort på Nørrebro, gælder det 1 time. Rejsen tager 13 minutter (S-tog i 6 minutter + transfertid 2 minutter + 5 minutter på metroen). Da man skal tage højde for reglen om sidste påstigning, så kan man være ved Frederiksberg i 39 minutter og får en samlet rejsetid på 39+13+13 = 1 time og 5 minutter.

Priser på klippekort
Op til 1 time og 5 minutter: 15 kroner

Hvis man rejser med rejsekort, er det hele rejsens gyldighed, det kommer an på. Tricket er ikke at checke ud på Frederiksberg.

Priser med rejsekort
Op til 1 time: 15 kroner (peak) - 12 kroner (off-peak)
Mellem 1 time og 1 minut og 1 time og 15 minutter: 20 kroner (peak) - 16 kroner (off-peak)

Det kan være dyrere, men det vil sjældent ske.

Rejsekort/Klippekort: Pris ved enkeltrejse

af Lars Kongshøj, 28/3 2015, 19:06 (3288 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Jeg har ladet mig fortælle at en tur fra Nørrebro til Frederiksberg retur koster to gange en enkelt-billet - dette er muligvis ukorrekt. Men det koster et klip i klippekortet. Vil gerne have forklaringen, hvis jeg tager fejl.


Klipper du dit 2 zonersklippekort på Nørrebro, gælder det 1 time. Rejsen tager 13 minutter (S-tog i 6 minutter + transfertid 2 minutter + 5 minutter på metroen). Da man skal tage højde for reglen om sidste påstigning, så kan man være ved Frederiksberg i 39 minutter og får en samlet rejsetid på 39+13+13 = 1 time og 5 minutter.

Priser på klippekort
Op til 1 time og 5 minutter: 15 kroner

Hvis man rejser med rejsekort, er det hele rejsens gyldighed, det kommer an på. Tricket er ikke at checke ud på Frederiksberg.

Priser med rejsekort
Op til 1 time: 15 kroner (peak) - 12 kroner (off-peak)
Mellem 1 time og 1 minut og 1 time og 15 minutter: 20 kroner (peak) - 16 kroner (off-peak)

Det kan være dyrere, men det vil sjældent ske.

Nå, så tog jeg en smule fejl, men har jeg misforstået: Hvis man tager linje F, 3A eller 18 (fra i morgen 8A), så bliver kortet tidsstemplet op mod 15 minutter efter påstigning. Påstigning retur inden 60 minutter fra stemplets tid, dvs. 60-70 minutter på Frederiksberg. Rejsekortet kører så vidt jeg har forstået med eksakt tid og afstigningstidspunktet er gældende for returrejsen, hvilket gør det ikke-attraktivt i et storbyområde, hvor man kan have behov for korte ærinder.

Rejsekort/Klippekort: Pris ved enkeltrejse

af LasseG, 29/3 2015, 16:45 (3287 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg har ladet mig fortælle at en tur fra Nørrebro til Frederiksberg retur koster to gange en enkelt-billet - dette er muligvis ukorrekt. Men det koster et klip i klippekortet. Vil gerne have forklaringen, hvis jeg tager fejl.


Klipper du dit 2 zonersklippekort på Nørrebro, gælder det 1 time. Rejsen tager 13 minutter (S-tog i 6 minutter + transfertid 2 minutter + 5 minutter på metroen). Da man skal tage højde for reglen om sidste påstigning, så kan man være ved Frederiksberg i 39 minutter og får en samlet rejsetid på 39+13+13 = 1 time og 5 minutter.

Priser på klippekort
Op til 1 time og 5 minutter: 15 kroner

Hvis man rejser med rejsekort, er det hele rejsens gyldighed, det kommer an på. Tricket er ikke at checke ud på Frederiksberg.

Priser med rejsekort
Op til 1 time: 15 kroner (peak) - 12 kroner (off-peak)
Mellem 1 time og 1 minut og 1 time og 15 minutter: 20 kroner (peak) - 16 kroner (off-peak)

Det kan være dyrere, men det vil sjældent ske.


Nå, så tog jeg en smule fejl, men har jeg misforstået: Hvis man tager linje F, 3A eller 18 (fra i morgen 8A), så bliver kortet tidsstemplet op mod 15 minutter efter påstigning. Påstigning retur inden 60 minutter fra stemplets tid, dvs. 60-70 minutter på Frederiksberg. Rejsekortet kører så vidt jeg har forstået med eksakt tid og afstigningstidspunktet er gældende for returrejsen, hvilket gør det ikke-attraktivt i et storbyområde, hvor man kan have behov for korte ærinder.

Det kommer an på hvilke zoner du rejser til/fra, hvis du på dit klippekort skulle 3 zoner eller mere for at nå dit ærinde vil rejsekortet typisk være billigere da du her kun betaler for en rejse fra A til A plus tid hvor du på klippekortet altid skal betale for rejsen fra A til B hvor B er den zone der længst væk fra A.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af steenth, 28/3 2015, 11:30 (3288 dage siden) @ Lars Kongshøj

Derudover er Rejsekortet vel klippekortet overlegent som billet, al den stund at det er billigere for nemmere for passagerne


Det passer ikke.


To gange enkelt på rejsekort koster det dobbelte af et klip.

Hvis du vil rejse tilbage inden for tidsgrænsen, så lad være med at tjekke ud på udrejsen. Så får du samme pris (muligvis mindre)

Rejsekort/Klippekort: Sidste påstigning

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 28/3 2015, 18:31 (3288 dage siden) @ steenth

Hvis du vil rejse tilbage inden for tidsgrænsen, så lad være med at tjekke ud på udrejsen. Så får du samme pris (muligvis mindre)

Det er ikke korrekt, for mens den sidste påstigning bare skal være klaret på 1 time, mens man på rejsekortet skal have afsluttet en rejse inderfor 1 time.

Rejsekort/Klippekort: Sidste påstigning

af steenth, 28/3 2015, 19:32 (3288 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Hvis du vil rejse tilbage inden for tidsgrænsen, så lad være med at tjekke ud på udrejsen. Så får du samme pris (muligvis mindre)

Det er ikke korrekt, for mens den sidste påstigning bare skal være klaret på 1 time, mens man på rejsekortet skal have afsluttet en rejse inderfor 1 time.

Nu skrev jeg netop inden for tidsgrænsen.. som er meget afhængig af afstand og kortere rejser der mindre tid at give af. Men med 6 zoner har man 2 timer. Men her er starten af tabellen fra bilag 4 i prisbladet for hovedstadsområdet, som går op til 4 timer:

1 01:00
2 01:00
3 01:15
4 01:30
5 01:45
6 02:00
7 02:15
8 02:30
9 02:45 <---- højeste takst i hovedstadsområdet
10 03:00

Mvh
Steen

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Fysikeren, 27/3 2015, 19:40 (3289 dage siden) @ Erik Olsen

Der må nødvendigvis være tale om, at billettypen skal kunne nå ud til en kundegruppe af en hvis størrelse, som de andre ikke kan nå.


Ja, det gjorde klippekortene i hovedstadsområdet netop.

Derudover er Rejsekortet vel klippekortet overlegent som billet, al den stund at det er billigere for nemmere for passagerne


Det passer ikke.

Jeg har i de sidste to år jeg har brugt Rejsekort haft én rejse, der var dyrere end den ville have været med klippekort. Merprisen var få beskeden, fordi jeg skulle betale for tre og ikke kun to zoner pga. tidsgrænsen.

Har omvendt haft mange rejser hvor jeg har sparet at skulle betale ekstra for at køre via zone 1 i København, ligesom rabatten udenfor myldretiden har givet en del. Så på prisen vinder Rejsekortet klart, ligeså med brugervenligheden; jeg slipper for at have en bunke klippekort, holde styr på hvilket et jeg skal bruge den eller den rejse, skal ikke forbi stationen for at forny dem i tide osv. Og ændrer jeg rejseplan, så skal jeg ikke klippe igen med risiko for spildte klip.

Jeg har købt nogle ekstra klippekort til brug indtil de ikke længere er gyldige. Derefter ved jeg ikke rigtigt hvad jeg gør. Kører i bil, måske.

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.

Mon ikke hun kan lære det.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af LasseG, 27/3 2015, 20:42 (3289 dage siden) @ Erik Olsen

Der må nødvendigvis være tale om, at billettypen skal kunne nå ud til en kundegruppe af en hvis størrelse, som de andre ikke kan nå.


Ja, det gjorde klippekortene i hovedstadsområdet netop.

Derudover er Rejsekortet vel klippekortet overlegent som billet, al den stund at det er billigere for nemmere for passagerne


Det passer ikke.

Jeg har købt nogle ekstra klippekort til brug indtil de ikke længere er gyldige. Derefter ved jeg ikke rigtigt hvad jeg gør. Kører i bil, måske.

Netop i hovedstadsområdet er prisen for rejsekortet sat til at være den samme som klippekortet. Dog naturligvis med den forskel at man får 20 % off peak rabat på sit rejsekort og at man altid kun betaler for korteste rejserute.

Man kan således lave nogle gode trick hvis man er glad for tog. Jeg har eksempelvis taget turen København - Hillerød - Gilleleje - Helsingør - København, pris 39,20 kr., med klippekort havde turen krævet to klip på et alle zoners kort, pris 98 kr.!

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.

Der er ikke noget "dummebødesystem" - der bliver blot reserveret 25 kr. på kortet.

Hvis rejsen værdi er under 25 eksempelvis 16 bliver forskellen returneret. Hvis prisen er mere end 25 bliver der trukket yderligere. Problemet er at hvis man glemmer at tjekke ud vil en del rejser faktisk være billigere ved ikke at tjekke ud. Så at kalde det en "dummebøde" er i mange tilfælde direkte forkert, faktisk vil det være en "dummebelønning".

Hvis dit 11 årige barnebarn kan sætte sig ind i zonesystemet og ved hvilket zone hun skal have samt hvornår klippekortet udløber så vil jeg påstå, at hun også kan finde ud af fører et kort hen foran en stander på stationen ved starten og afslutningen af rejsen.
Min 5 årige datter syntes af en eller anden grund at det er ret sjovt - så selvom hun ikke er stor nok til at rejse alene, så er hun stor nok til at bruge rejsekortet.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af steenth, 28/3 2015, 11:31 (3288 dage siden) @ LasseG

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.


Der er ikke noget "dummebødesystem" - der bliver blot reserveret 25 kr. på kortet.

For børn er forudbetalingen kun 12,50 kr.

Mvh
Steen

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af UTJ, 28/3 2015, 11:46 (3288 dage siden) @ steenth

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.


Der er ikke noget "dummebødesystem" - der bliver blot reserveret 25 kr. på kortet.


For børn er forudbetalingen kun 12,50 kr.

Kan man da få et 'anonymt' børnekort? Sikkert ikke og derfor skal man dels vente på at det bliver lavet, dels have et til hvert af børnene med tilsvarende bundet kapital.

Kort sagt. Rejsekortet stiller en mur af forhindringer op for den som pludselig vil køre kollektivt og hvis man alligevel vover sig ud i dummebødejunglen skal man betale en absurd "normalpris" for en tur. Det er ikke brugervenligt, uanset hvad "eksperterne" der nørder i rejsekortets hjemmesider påstår. Rejsekortet er dog nemt hvis prisen for den glade rejsende er ligegyldig, for så får man det til såkaldt normalpris på det såkaldt anonyme kort, hvis man overhovedet er i nærheden af en anonym-outlet, når man skal bruge et.

Anonym og første kort - Ny finansieringsmodel..

af steenth, 28/3 2015, 12:01 (3288 dage siden) @ UTJ

Kan man da få et 'anonymt' børnekort? Sikkert ikke og derfor skal man dels vente på at det bliver lavet, dels have et til hvert af børnene med tilsvarende bundet kapital.

Ja. Det er bare et spørgsmål om at ændre standard indstillingen på kortet og det kan gøres i på salgssteder og automaterne på stationerne. Du kan gøre det, når du alligevel skal forbi at tanke op. Men forudbetalingen på anonyme kort er højere end på personlige og fleks kort. 60 kroner for voksen og 30 kroner for børn..

Kort sagt. Rejsekortet stiller en mur af forhindringer op for den som pludselig vil køre kollektivt og hvis man alligevel vover sig ud i dummebødejunglen skal man betale en absurd "normalpris" for en tur. Det er ikke brugervenligt, uanset hvad "eksperterne" der nørder i rejsekortets hjemmesider påstår. Rejsekortet er dog nemt hvis prisen for den glade rejsende er ligegyldig, for så får man det til såkaldt normalpris på det såkaldt anonyme kort, hvis man overhovedet er i nærheden af en anonym-outlet, når man skal bruge et.

Jeg har det omvendt. Jeg skal ikke binde en masse penge i klippekort, hvor nogle typer er langt imellem jeg bruger. Og jeg spare penge på både off-peak rabat og på de rejser som går igennem zone 1 i København. Og jeg har taget et par ekstra rejser, fordi det som regel er nemmere end at købe billet.

Men det ligner du skal komme over den "mur" at få kortet og komme igang. "Dummebøde" fylder mindre efterhånden, som det bliver rutine.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Kristoffer, 30/3 2015, 13:02 (3286 dage siden) @ UTJ

Kan man da få et 'anonymt' børnekort? Sikkert ikke (...)

Kan man kende forskel på fakta og fordomme?

Jeg gruer næsten for reaktionen, hvis jeg bringer et link til netop rejsekortets hjemmeside efter den svada UTJ, men her kommer det alligevel: Rejsekort anonymt (Barn 0-15 år).

I øvrigt er rejsekort-anonym outlets de samme 7-eleven butikker som du indtil for nyligt var nødt til at bruge til at anskaffe klippekort. Altså ud over automaterne, som du sikkert har set skyde op rundt omkring.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af UTJ, 30/3 2015, 14:06 (3286 dage siden) @ Kristoffer

Kan man da få et 'anonymt' børnekort? Sikkert ikke (...)


Kan man kende forskel på fakta og fordomme?

Jeg gruer næsten for reaktionen, hvis jeg bringer et link til netop rejsekortets hjemmeside efter den svada UTJ, men her kommer det alligevel: Rejsekort anonymt (Barn 0-15 år).

I øvrigt er rejsekort-anonym outlets de samme 7-eleven butikker som du indtil for nyligt var nødt til at bruge til at anskaffe klippekort. Altså ud over automaterne, som du sikkert har set skyde op rundt omkring.

Tak. Det er da glædeligt at man forholdsvis let kan skaffe sig en generelt anvendelig børnebillet. Det blandt meget andet blev jeg dog ikke gelejdet til, på min i øvrigt ganske grundige rundtur på bemeldte hjemmeside hin morgen bilen satte ud af kraft. Det er nemlig disse personlige kort som man først og fremmest bliver præsenteret for.

Jovist. Jeg har mange forbehold overfor rejsekortet. Men der er selvfølgelig rum for forbedringer og tilpasninger som gør det til et fornuftigt billetinstrument. Som det også bør fremgå ag mine øvrige kommentarer så er jeg flittig bruger af tilsvarende billetsystemer andre steder i verden, så selve teknologien ligger mig ikke fjernt. Uhensigtsmæssighederne burde man have gennemtænkt inden man satte rejsekortet i drift, men mon ikke den seneste udmelding om at trafikselskaberne kan benytte konkurrende billetsystemer, betyder at også rejsekostet bliver nødt til at tilpasse sig. Jeg er således optimist efter den lange nedtur i de seneste 15 år hvad angår DSB-promoverede "innovationer" i den kollektive trafik ;-)

Rejsekort: Tab ved manglende check ud

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 28/3 2015, 18:05 (3288 dage siden) @ Erik Olsen

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.

Hvis vi antager, at dit barnebarn bor i Hovedstadsområdet som du, tror jeg ikke du skal være for bekymret. Medmindre hun har et anonymt kort, kan hun højst tabe 6 kroner på det.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 20:23 (3288 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, 28/3 2015, 20:35

I denne tråd kan det - for "117. gang" - konstateres, at de største kritikere af rejsekortet er de, som ikke selv har erhvervet et sådant.

Hvor seriøst er det egentlig?

Rejsekortet fungerer fint inden for de enkelte trafikselskabers takstområder, og er f.eks. i det "gamle HT-område" på mange måder bedre end det forgudede klippekort og en habil afløser for dette.

Transportministeren har på en nylig konference i Kollektiv Trafik Forum medgivet, at indførelse af Rejsekort havde gjort en del takstproblemer synlige. Og at mange kunder ser de uigennemsigtige takster som et problem. ”Der er nogle vanskelige problemer især på Sjælland, men det er trafikselskaberne, der fastsætter taksterne, og de må også finde de nye løsninger, der skal til.” Magnus Heunicke kunne afkræfte rygtet om et snarligt indgreb eller løsning fra statslig side.

Det er især "sammenstødet" mellem DSBs landsdækkende takstsystem og de regionale trafikselskabers takstsystemer, der skaber skismaet. Og det er faktisk ikke rejsekortets skyld.

M.v.h.
Niels

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af UTJ, 28/3 2015, 20:37 (3288 dage siden) @ Niels Munch

Hvor seriøst er det egentlig?

Det er ganske seriøst. Det er konceptet med manglende kvitteringer, datausikkerhed mv. som er problemet. Og så lige at rejsekortets standere og læsere er fint designede, men absolut ikke brugervenlige.

Der er nu også en hel del tekniske løsninger (fx opdatering af busser) som bare ikke er gode nok.

Det er især "sammenstødet" mellem DSBs landsdækkende takstsystem og de regionale trafikselskabers takstsystemer, der skaber skismaet. Og det er faktisk ikke rejsekortets skyld.

Måske, men det er DSB der i sin tid har "opfundet" rejsekortet og burde derfor også have forudset problemerne, når nu det er DSB's takst der kolliderer med takstområderne. Her burde forudseenhed omkring afregning og potentiel omflytning af provenu (den kollektive trafiks kamp om smulerne på bordet) ville skabe konflikt.

Og som vi har været inde på før er miseren opstået fordi registrering af rejsemønstre og afregningsprincipper mellem de enkelte trafikmidler har vægtet højere end brugervenligheden. Det sidste fordi der er en hek dogmer indbygget i dansk kollektiv trafik, som fx at alt skal kunne klares på en billet, uanset kompleksitet.

Der er skrevet meget og det er korrekt at diskussionen er ganske opdelt i dem der er "for" og dem der er "imod".

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 20:40 (3288 dage siden) @ UTJ

Ergo, du har ikke selv et rejsekort.

M.v.h.
Niels

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 28/3 2015, 20:57 (3288 dage siden) @ Niels Munch

Ergo, du har ikke selv et rejsekort.

Hvad har det med sagen at gøre?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 20:59 (3288 dage siden) @ Erik Olsen

Ergo, du har ikke selv et rejsekort.


Hvad har det med sagen at gøre?

Det spørgsmål tror jeg, vi skal lade stå .......

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af LasseG, 29/3 2015, 16:30 (3287 dage siden) @ UTJ

Hvor seriøst er det egentlig?


Det er ganske seriøst. Det er konceptet med manglende kvitteringer, datausikkerhed mv. som er problemet.

Hvor mange kvitteringer får du fra dit teleselskab før du bruger din telefon?

Og så lige at rejsekortets standere og læsere er fint designede, men absolut ikke brugervenlige.

Min 5 årige datter er uenig ift brugervenligheden..


Der er nu også en hel del tekniske løsninger (fx opdatering af busser) som bare ikke er gode nok.

Opdateringen kunne da godt ske hurtigere men det er nu ikke noget der betyder noget når man bruger rejsekortet!

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 28/3 2015, 20:47 (3288 dage siden) @ Niels Munch

I denne tråd kan det - for "117. gang" - konstateres, at de største kritikere af rejsekortet er de, som ikke selv har erhvervet et sådant.

Hvor seriøst er det egentlig?

Særdeles seriøst. Min skepsis gør at jeg undgår rejsekortet længst muligt.

Det har ikke så meget med prisen at gøre. Uigennemsigtigheden og muligheden for fejl og dummebøder er en væsentlig årsag.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 20:58 (3288 dage siden) @ Erik Olsen

I denne tråd kan det - for "117. gang" - konstateres, at de største kritikere af rejsekortet er de, som ikke selv har erhvervet et sådant.

Hvor seriøst er det egentlig?


Særdeles seriøst. Min skepsis gør at jeg undgår rejsekortet længst muligt.

Det har ikke så meget med prisen at gøre. Uigennemsigtigheden og muligheden for fejl og dummebøder er en væsentlig årsag.

Du vil vel helst køre med hestesporvogn? Men, spøg til side: Hvad ved du egentlig om det, når du ikke har et rejsekort?

Den største anke, jeg har registreret, er, at man glemmer at checke ud. Men det er vel blot en vanesag? Lige som du husker at låse din bil, når du har parkeret, eller at tørre r.., når du har været på wc?

I andre lande kan man godt huske at checke ud.

M.v.h.
Niels

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af UTJ, 28/3 2015, 21:22 (3288 dage siden) @ Niels Munch

I andre lande kan man godt huske at checke ud.

Jeg sammenligner med andre systemer. Fx Hongkong, mange kinesiske byer, plus Skåne og London.

Der bliver man gjort opmærksom på udtjekning fysisk og i busserne er der kun intjekning. Der fungerer de fint. Der er heller ikke et system med gentagen indcheckning ved skift, hvorved man ikke kan tjekke ud hvis fx ens næste bus udebliver og standeren dermed er kørt bort.

I Skåne betaler man forud (det er i hvert fald hvad jeg har gjort på Jojo-kortet).

Men jeg kan læse at du er irriteret over brokkeriet og fordi du mener at man kun kan udtale sig hvis man har forsøgt sig med det. Jeg gjorde faktisk et forsøg på anskaffelse en morgen da, bilen ikke kunne mere. Rejsekorts hjemmeside gav mig muligheden for Fredensborg station, hvis jeg ville have et kort med indbygget rabat og det var ikke en option når jeg stod og skulle på arbejde (bor ved en S-togsstation på Nordbanen). Så jo jeg er flittig bruger at mange rejsekort, men den danske udgave er kluntet og utroværdig.

Og hvordan gjorde jeg så? Jo, jeg fornyede mit gamle papmånedskort som er brugt til i ro og mag at finde frem til en afløser for den gamle øse.

Det jeg således anker over blandt mange enkeltsmåting er således tilgængelighed og overskuelighed. Rejsekortet er hverken eller og især ikke for lejlighedsrejsende. Om det er lidt dyrere eller biligere for en specifik rejse end konkurrerende systemer er i den forbindelse ligegyldigt. Desværre, for tanken med rejsekortet er i og for sig både god og sympatisk.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 21:27 (3288 dage siden) @ UTJ

Og ..... ?

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af UTJ, 28/3 2015, 21:29 (3288 dage siden) @ Niels Munch

Og ..... ?

Når du spørger, så er svaret blot at jeg har mange andre rejsekort, men mener ikke at det danske rejsekort er godt nok.

Så........!

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 21:31 (3288 dage siden) @ UTJ

Og ..... ?


Når du spørger, så er svaret blot at jeg har mange andre rejsekort, men mener ikke at det danske rejsekort er godt nok.

Så........!

Og du har ikke svaret på, om du har substantielle erfaringer med Rejsekortet, kære Ulrik.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af UTJ, 28/3 2015, 21:39 (3288 dage siden) @ Niels Munch

Og du har ikke svaret på, om du har substantielle erfaringer med Rejsekortet, kære Ulrik.

Det har jeg. Men jeg kan da godt skære det mere ud i pap. Jeg har den erfaring at da jeg stod og skulle bruge et nu og her, kunne det ikke lade sig gøre. Så rejsekortet blev fravalgt, trods en vilje til at give det en chance. Men da købemulighederne ikke var ved hånden, da det skulle bruges blev det ikke. Og jeg har redegjort for at jeg er ganske nöjd med mit jojo-kort, som jeg anvender til betaling for rejser mellem København og Malmø, hvor der fungerer fint fra de få automater Skånetrafiken har opstillet på visse københavnske stationer.

Til gengæld kan jeg i denne måned observere upålidelige udtjekningsblop-standere i busserne hos de ganske mange som bruger det nu.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 21:45 (3288 dage siden) @ UTJ

Det var da en gevaldig beretning, Ulrik!

Men kontinuerligt brug af Rejsekort har du altså ingen personlige erfaringer med.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af UTJ, 28/3 2015, 22:04 (3288 dage siden) @ Niels Munch

Det var da en gevaldig beretning, Ulrik!

Men kontinuerligt brug af Rejsekort har du altså ingen personlige erfaringer med.

Det hedder jo et månedskort og det findes ikke på rejsekort.....;-)

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 22:13 (3288 dage siden) @ UTJ

Det var da en gevaldig beretning, Ulrik!

Men kontinuerligt brug af Rejsekort har du altså ingen personlige erfaringer med.


Det hedder jo et månedskort og det findes ikke på rejsekort.....;-)

Jamen, så køb du dig et periodekort! Der slipper du alle slanterne på forhånd uanset, hvor meget - eller lidt - du rejser.

..... og luk øjnene for Rejsekortet.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af steenth, 28/3 2015, 22:54 (3288 dage siden) @ UTJ

Og du har ikke svaret på, om du har substantielle erfaringer med Rejsekortet, kære Ulrik.


Det har jeg. Men jeg kan da godt skære det mere ud i pap. Jeg har den erfaring at da jeg stod og skulle bruge et nu og her, kunne det ikke lade sig gøre. Så rejsekortet blev fravalgt, trods en vilje til at give det en chance. Men da købemulighederne ikke var ved hånden, da det skulle bruges blev det ikke. Og jeg har redegjort for at jeg er ganske nöjd med mit jojo-kort, som jeg anvender til betaling for rejser mellem København og Malmø, hvor der fungerer fint fra de få automater Skånetrafiken har opstillet på visse københavnske stationer.

Jeg har også Jojo-kort. Men min oplevelse er det taget en del tid at tjekke ind. Og jeg har prøvet at tjekke ind i Göteborg på min JoJo-kort, hvor der kun var en automat, med en lang kø - det var på et hænge hår at vi nået toget hjem. Der er en del trin - vælg destination, billettype, antal, rute over Øresund og der kommer et papir ud af det, som man skal have med. Men rejsekort skal man tjek-ind og tjek-ud - opsætning typer mv. er indbygget. Kun ved ændringer af antal/kundetype skal man bruge automat og få buschauffør til det. Simpel i det daglige...

Til gengæld kan jeg i denne måned observere upålidelige udtjekningsblop-standere i busserne hos de ganske mange som bruger det nu.

Jeg har også hørt men ikke selv oplevet, at busserne tit har problemer. (jeg tager ikke bussen særlig tit)

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 23:02 (3288 dage siden) @ steenth

Jeg har også hørt men ikke selv oplevet, at busserne tit har problemer. (jeg tager ikke bussen særlig tit)

Busserne skal lige en tur omkring garagen med "datatanken", før din rejse kan ses på din rejsekortkonto. Det kan meget vel tage et døgn, hvorimod dataene fra stationernes rejsekortstandere ryger i systemet med det samme.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af steenth, 28/3 2015, 23:24 (3288 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har også hørt men ikke selv oplevet, at busserne tit har problemer. (jeg tager ikke bussen særlig tit)


Busserne skal lige en tur omkring garagen med "datatanken", før din rejse kan ses på din rejsekortkonto. Det kan meget vel tage et døgn, hvorimod dataene fra stationernes rejsekortstandere ryger i systemet med det samme.

Nu tænker jeg mest på teknisk problemer, hvor udstyr i bussen ikke virker. En bekendt tjekket nu ud på stationen for at undgå ikke kunne tjekud i bussen, hvis den har problemer. Omkring aflevering af data fra stationerne, har jeg oplevet et par af mine tjek-ind ikke blev synlig på rejsekort.dk. Men prisen var som dog som forventet udregnet korrekt.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af LasseG, 29/3 2015, 16:37 (3287 dage siden) @ steenth

Jeg har også hørt men ikke selv oplevet, at busserne tit har problemer. (jeg tager ikke bussen særlig tit)


Busserne skal lige en tur omkring garagen med "datatanken", før din rejse kan ses på din rejsekortkonto. Det kan meget vel tage et døgn, hvorimod dataene fra stationernes rejsekortstandere ryger i systemet med det samme.


Nu tænker jeg mest på teknisk problemer, hvor udstyr i bussen ikke virker. En bekendt tjekket nu ud på stationen for at undgå ikke kunne tjekud i bussen, hvis den har problemer. Omkring aflevering af data fra stationerne, har jeg oplevet et par af mine tjek-ind ikke blev synlig på rejsekort.dk. Men prisen var som dog som forventet udregnet korrekt.

Men de problemer findes jo også ved det forgudede klippekort. Om det er en rejsekort stander eller en klippekort automat der skal indstilles undervejs så er der en fejlmulighed begge steder.

Avatar

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/4 2015, 12:44 (3281 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har også hørt men ikke selv oplevet, at busserne tit har problemer. (jeg tager ikke bussen særlig tit)


Busserne skal lige en tur omkring garagen med "datatanken", før din rejse kan ses på din rejsekortkonto. Det kan meget vel tage et døgn, hvorimod dataene fra stationernes rejsekortstandere ryger i systemet med det samme

Det undrer mig, at vi aldrig har hørt om overvejelser om at koble busserne direkte op på systemet via et simkort. Det burde med nutidens teknologi ikke koste alverden - hverken i anlæg eller drift?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af LasseG, 29/3 2015, 16:35 (3287 dage siden) @ UTJ

I andre lande kan man godt huske at checke ud.


Jeg sammenligner med andre systemer. Fx Hongkong, mange kinesiske byer, plus Skåne og London.

Der bliver man gjort opmærksom på udtjekning fysisk og i busserne er der kun intjekning. Der fungerer de fint. Der er heller ikke et system med gentagen indcheckning ved skift, hvorved man ikke kan tjekke ud hvis fx ens næste bus udebliver og standeren dermed er kørt bort.

I Holland kan de godt finde ud af at tjekke ud... Så kan vi danskere vel også ?

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 28/3 2015, 22:26 (3288 dage siden) @ Niels Munch

Du vil vel helst køre med hestesporvogn? Men, spøg til side: Hvad ved du egentlig om det, når du ikke har et rejsekort?

Den største anke, jeg har registreret, er, at man glemmer at checke ud. Men det er vel blot en vanesag? Lige som du husker at låse din bil, når du har parkeret, eller at tørre r.., når du har været på wc?

Jeg synes din argumentationsform er problematisk og anstødelig.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 22:34 (3288 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg synes din argumentationsform er problematisk og anstødelig.

Jamen, tillykke med det Erik.

Og jeg synes, at de argumenter, der her i forum fremføres mod rejsekortet, er alvorligt fordomsfulde og i betænkelig grad afslører uvidenhed om materien.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 28/3 2015, 22:37 (3288 dage siden) @ Niels Munch

Og jeg synes, at de argumenter, der her i forum fremføres mod rejsekortet, er alvorligt fordomsfulde og i betænkelig grad afslører uvidenhed om materien.

Det siger du nok om alle som taler dig imod (for nu at blive i din argumentationsform).

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af Niels Munch, 28/3 2015, 22:39 (3288 dage siden) @ Erik Olsen

Og jeg synes, at de argumenter, der her i forum fremføres mod rejsekortet, er alvorligt fordomsfulde og i betænkelig grad afslører uvidenhed om materien.


Det siger du nok om alle som taler dig imod (for nu at blive i din argumentationsform).

Nej Erik, det siger jeg kun, når jeg faktisk mener det.

Ny lav standard for indlæg er undervejs

af re20000, 28/3 2015, 22:52 (3288 dage siden) @ Erik Olsen

Hold da k... for et latterligt, uværdigt diskussionsniveau mellem voksne mennesker.
Men jeg mener at huske at hvis du står af har du ikke 39 men 29 minutter til at stige om. Du kan enten bare tjekke ind igen mindre end 29 minutter efter første tjek ind eller tjekke ud ved ankomst og derpå tjekke ind igen senest 29 min efter tjek ud og få fortsat rejse. Tager jeg fejl eller blev jeg fejlinformeret da jeg arbejdede i minimetroen?
En anden sag er at hvis du rejser ud over din hjemregion på et anonymt kort, skal du betale et depositum på 750 kr (som du så skal have haft sat ind på kortet). Dette modregnes der selvfølgelig så i når du tjekker ud og rejsens pris beregnes. Børn halv pris (375 kr)

Nold

Ny lav standard for indlæg er undervejs

af LasseG, 29/3 2015, 16:41 (3287 dage siden) @ re20000

Hold da k... for et latterligt, uværdigt diskussionsniveau mellem voksne mennesker.
Men jeg mener at huske at hvis du står af har du ikke 39 men 29 minutter til at stige om. Du kan enten bare tjekke ind igen mindre end 29 minutter efter første tjek ind eller tjekke ud ved ankomst og derpå tjekke ind igen senest 29 min efter tjek ud og få fortsat rejse. Tager jeg fejl eller blev jeg fejlinformeret da jeg arbejdede i minimetroen?

Man skal ikke tjekke ud ved omstigninger!

Men hvis man tjekker ind mindre end 30 min efter sidste udtjekning er det rigtigt at rejserne bliver sat sammen til en rejse.

En anden sag er at hvis du rejser ud over din hjemregion på et anonymt kort, skal du betale et depositum på 750 kr (som du så skal have haft sat ind på kortet). Dette modregnes der selvfølgelig så i når du tjekker ud og rejsens pris beregnes. Børn halv pris (375 kr)

Ja da man ikke ved hvem der ejer kortet kan man ikke sende en regning ud bagefter hvis der bruges flere penge end der er på kortet og derfor må man jo altid være sikker på at der aldrig bruges flere penge end der er på kortet.

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs

af LasseG, 29/3 2015, 16:33 (3287 dage siden) @ Erik Olsen

I denne tråd kan det - for "117. gang" - konstateres, at de største kritikere af rejsekortet er de, som ikke selv har erhvervet et sådant.

Hvor seriøst er det egentlig?


Særdeles seriøst. Min skepsis gør at jeg undgår rejsekortet længst muligt.


Jeg fik rejsekort lige så snart det var muligt i hovedstadsområdet - den gang var der også meget snak omkring hvor formodentligt rejsekortet var. Men derfor tænkte at jeg selv ville se hvad det var for noget og prøve det af.
Efter jeg fik mit rejsekort har ikke set mit tilbage til krøllede klippekort, zonekort og køer foran automater for at købe nye klippekort ;-)

Avatar

Til afbødning af virtuelle udfordringer med Rejsekortet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/3 2015, 20:46 (3287 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Til fordeling blandt de der har virtuelle udfordringer med Rejsekortet:
[image]

(Duk og væk)

Bonusinfo: De kan vist fås i Rema1000.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak