Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/3 2015, 22:07 (3309 dage siden)

Nordjyske Jernbaner har nu udarbejdet en udbudsbekendtgørelse vedrørende anskaffelse af 13 nye 2-vogns dieseltogsæt med option på 4 mere.

Togene skal kunne leveres inden 1. april 2017 til idriftsættelse 1. juli 2017.

Link til bekendtgørelsen: http://njba.dk/nyheder/udbudsbekendtgoerelse.aspx

Hvilke togsæt kan opfylde de krav som Nordjyske Jernbaner stiller? Der er vel ikke så mange hyldevarer tog når det kommer til stykket.
-Alstom Lint 41 "facelift"
Er i forvejen typegodkendt i Danmark og er nok den mest oplagte kandidat.
-Stadler GTW
Skal bestilles i 3-vogns variant for at opfylde NJBAs kapacitetskrav.
-PESA LINK
Nyt polsk togsæt der bliver sat i drift i år af Deutsche Bahn.

Siemens producere ikke længere diesel togsæt, så det er ikke muligt at købe nye Desiro togsæt.
Bombardier producere heller ikke længere deres Talent tog i en diesel variant.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af OLL, Ballerup, 29/3 2015, 01:19 (3309 dage siden) @ andersj

Nordjyske Jernbaner har nu udarbejdet en udbudsbekendtgørelse vedrørende anskaffelse af 13 nye 2-vogns dieseltogsæt med option på 4 mere.

Togene skal kunne leveres inden 1. april 2017 til idriftsættelse 1. juli 2017.

Link til bekendtgørelsen: http://njba.dk/nyheder/udbudsbekendtgoerelse.aspx

Hvilke togsæt kan opfylde de krav som Nordjyske Jernbaner stiller? Der er vel ikke så mange hyldevarer tog når det kommer til stykket.
-Alstom Lint 41 "facelift"
Er i forvejen typegodkendt i Danmark og er nok den mest oplagte kandidat.
-Stadler GTW
Skal bestilles i 3-vogns variant for at opfylde NJBAs kapacitetskrav.
-PESA LINK
Nyt polsk togsæt der bliver sat i drift i år af Deutsche Bahn.

Siemens producere ikke længere diesel togsæt, så det er ikke muligt at købe nye Desiro togsæt.
Bombardier producere heller ikke længere deres Talent tog i en diesel variant.

På en eller anden måde, håber jeg lidt det bliver PESA Link. Den ser vild ud, når man ser den fra fronten af, og generelt bare rigtig lækkert!

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Svend, 29/3 2015, 08:07 (3309 dage siden) @ andersj

Desiro-projektet (overtagelse af DSBs litra MQ) gik åbenbart ikke. Måske man også skulle have haft taget en snak med DSB forinden og ikke bare taget for givet, at man kunne overtage togsættene.

Nu vil NJ så stå med to slags togsæt, hvor i hvert fald de nyeste vil kunne gøre gavn af en kommende hastighedsopgradering på Banedanmarks infrastruktur. Der er, så vidt jeg kunne se af den hurtige gennemlæsning af materialet, ikke krav om at det nye materiel skal kunne køre sammenkoblet med det eksisterende.

Det bliver spændende at følge udviklingen, herunder om der i det hele taget er nogen, der kan opfylde tidskravet (levering i april 2017).

--
Svend

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af andersj, Aalborg, 29/3 2015, 09:41 (3309 dage siden) @ Svend


Det bliver spændende at følge udviklingen, herunder om der i det hele taget er nogen, der kan opfylde tidskravet (levering i april 2017).

Oberpfalzbahn i Tyskland havde oprindeligt bestilt Pesa Link togsæt, men da der var problemer med at få dem godkendt i Tyskland har de i december 2014 ophævet kontrakten og i februar 2015 bestilt Alsom Lint togsæt til levering i 2. kvartal 2016. Så det ser ud som om at Alstom kan levere forholdsvis hurtigt.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af glade-koege ⌂, køge, 30/9 2015, 17:09 (3123 dage siden) @ Svend

4mq til nordjyske fra Aarhus i sept 2016 og 8mq til lillesyd sept 2016 men pt blir 1 MQ allerede nu på lillesyd til træning..

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af andersj, Aalborg, 30/9 2015, 17:55 (3123 dage siden) @ glade-koege

4mq til nordjyske fra Aarhus i sept 2016 og 8mq til lillesyd sept 2016 men pt blir 1 MQ allerede nu på lillesyd til træning..

Med "nordjyske" så mener du vel DSB depot Aalborg?

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af glade-koege ⌂, køge, 30/9 2015, 18:24 (3123 dage siden) @ andersj

Er ikke så meget inde i depot.. De køre idag på Odder - Grenå så de blir overflyttet til nordjyske efter aftale med regering

MQ til Nordjylland

af andersj, Aalborg, 30/9 2015, 18:34 (3123 dage siden) @ glade-koege

Er ikke så meget inde i depot.. De køre idag på Odder - Grenå så de blir overflyttet til nordjyske efter aftale med regering

Så forsvinder de sidste par MR nok endegyldigt fra Nordjylland. Hvor mon de så skal hen når Nordjyske Jernbaner overtager driften et år senere?

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Gaest 20, 30/9 2015, 20:56 (3123 dage siden) @ glade-koege

MQerne fra Århus Grenå/Odder skal bruges til driften på Lille syd

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af glade-koege ⌂, køge, 30/9 2015, 21:04 (3123 dage siden) @ Gaest 20

ja 8 stk, men 4 stk skal til Nordjylland... ved ikke hvor mange der bruges i driften i dag, men det er tal jeg har fået i dag... og tror ikke de er hemmeligt, men er 1 år til så med forbehold..

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Bent Olsen, 1/10 2015, 15:27 (3122 dage siden) @ Gaest 20

Hvad sker der så med MQ erne på Svendborgbanen? Har hørt lidt rygter om at IC4 skal køre et fast løb mellem Ringe-Odense-Langeskov når stationen åbner. Er det ikke her i Oktober i år? Nogen der ved lidt mere?
Mvh Bent ;-)

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af andersj, Aalborg, 1/10 2015, 15:46 (3122 dage siden) @ Bent Olsen

Hvad sker der så med MQ erne på Svendborgbanen? Har hørt lidt rygter om at IC4 skal køre et fast løb mellem Ringe-Odense-Langeskov når stationen åbner. Er det ikke her i Oktober i år? Nogen der ved lidt mere?
Mvh Bent ;-)

De bliver, det er kun Aarhus Nærbane MQerne der flyttes når banen overgår til letbanedrift. Der starter et løb op Odense-Langeskov-Nyborg med timedrift fra næste uge og fra køreplanskiftet skal IC4 køre Ringe-Nyborg en gang i timen.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Gæst22, 30/3 2015, 07:50 (3308 dage siden) @ andersj

Hvad er gået galt siden de igen udbyder denne opgave?

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Gæst3, 30/3 2015, 08:39 (3308 dage siden) @ Gæst22

Den 5. Marts blev der indgået aftale om at Nordjyske Jerbaner skal drive regionstrffik fra Skørping fra sommer 2017. Om det er en fejl ved jeg ikke.

Link til artikel med historien.
artikel i nordjyske

Mvh

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af andersj, Aalborg, 30/3 2015, 08:41 (3308 dage siden) @ Gæst22

Hvad er gået galt siden de igen udbyder denne opgave?

Første udbud var køb af brugte Desiro togsæt til 130 mio. kr. fra det selskab DSB lejer sine Desiroer af. Dog valgte DSB at forlænge lejekontrakten på sine Desiro togsæt og udlejningsselskabet kunne dermed ikke byde ind på opgaven. Nu bliver man så nød til at købe nye togsæt til en værdi af 320 mio kr.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af andersj, Aalborg, 30/3 2015, 19:41 (3307 dage siden) @ Gæst 3

Bombardiers Itino kunne måske være et bud. Så vil man også kunne udnytte den kommende hastighedsopgradering på strækningen til Skørpig lidt mere, idet Itino kan køre 160 km/h.

Her er mere info om hastighedsopgraderingen.
http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=21559&soegningID=569403&soegeor...

Mvh

Itino kunne også være et meget godt bud. Nordjyske Jernbaner har sat et krav om en minimumshastighed på 140 km/t

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Lars Jensen @, 30/3 2015, 19:51 (3307 dage siden) @ andersj

Hej,

Itino kunne også være et meget godt bud. Nordjyske Jernbaner har sat et krav om en minimumshastighed på 140 km/t

det lyder jo fint med et tog der faktisk kører i vores 'klima'. Men jf. Vikipedia - desværre, så kan toget ikke bremse i sne ???

Hilsen Lars

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Gæst3, 30/3 2015, 20:25 (3307 dage siden) @ andersj

Minimumshastighed må vel betyde at toget helst skal kunne køre mere end 140 km/h!

Det er formuleret således i udbuddet:
Hastighed - min. 140 km/t

Mvh

Spring på i farten??

af re20000, 30/9 2015, 21:43 (3123 dage siden) @ andersj


Itino kunne også være et meget godt bud. Nordjyske Jernbaner har sat et krav om en minimumshastighed på 140 km/t

Undskyld. Kunne ikke lade være. Men hvad skal man kalde det? minimumsmaksimumshastghed? Lyder lidt tosset ikke..

Nold

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Lars Jensen @, 14/6 2015, 10:14 (3231 dage siden) @ andersj

Hej

Nordjyske Jernbaner har nu udarbejdet en udbudsbekendtgørelse vedrørende anskaffelse af 13 nye 2-vogns dieseltogsæt med option på 4 mere.

Togene skal kunne leveres inden 1. april 2017 til idriftsættelse 1. juli 2017.

Link til bekendtgørelsen: http://njba.dk/nyheder/udbudsbekendtgoerelse.aspx

Er der mon nogen der ved om der kom noget ud af dette udbud? Fristen var så vidt jeg husker den 20. april.

Hilsen Lars

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Gæst1, 14/6 2015, 14:19 (3231 dage siden) @ Lars Jensen

Rygter vil vide, at valget nu står mellem Spanske CAF og polske PESA, idet ALSTOM skulle være ude.
PESA byder med Link tog
CAFs produkt kender jeg ikke

Begge leverandører vinder mange udbud i disse år, typisk dem, hvor lav pris og ingen juridiske forbehold vægter højt. Det bliver spændende at se, om de så også kan levere noget godt materiel udenfor deres lokale markeder.

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 14/6 2015, 14:55 (3231 dage siden) @ Gæst1

Rygter vil vide, at valget nu står mellem Spanske CAF og polske PESA, idet ALSTOM skulle være ude.
PESA byder med Link tog
CAFs produkt kender jeg ikke

Begge leverandører vinder mange udbud i disse år, typisk dem, hvor lav pris og ingen juridiske forbehold vægter højt. Det bliver spændende at se, om de så også kan levere noget godt materiel udenfor deres lokale markeder.

Til at starte med virkede Desiro som et godt valg, men da de så blev udelukket, så udsigten til en kombineret flåde med Lint/Desiro dum ud. To tog, der minder så meget om hinanden, og som normalbefolkningen ikke kan kende forskel på, egner sig i mine øjne ikke vildt godt til samdrift. Til gengæld virker en variation af PESA og Desiro slet ikke så dum igen; selvom det lyder mærkeligt, så glæder jeg mig ved, at der kommer mere variation i flåden på den måde.

Er der forresten nogen, som ved mere om CAFs bud?

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Gæst1, 14/6 2015, 15:25 (3231 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Ved nærmere googling, er det nok Civity som CAF byder med. Referencen som dieseltog er dog kun på 7 togsæt til Baltikum...

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 14/6 2015, 19:17 (3231 dage siden) @ Gæst1

Ved nærmere googling, er det nok Civity som CAF byder med.

Jeg har også været inde at udforske CAF, og på deres verdenskort bider jeg mærke i, at de har leveret metromateriel til såvel Bryssel og Barcelona. Under min sommerferie i Barcelona var jeg en del af større gruppe, hvorfor en tur med metro var en sjældenhed, så jeg husker ikke så meget fra deres metro. Til gengæld har jeg været i Bryssel både i år og det forgangende år, hvor jeg finder metromaterialet som en vellykket kombi af mange ståpladser og samtidigt komfortable siddepladser.

Jeg ser også, at Civity bruger "Desiro-princippet" med to døre med lavgulv igennem og højgulv i de to ender. Nordjyske Jernbaner tilbyder kunder med rejsekort og periodekort gratis cykelmedtagning, og det ser jeg meget frem til at kunne benytte mig af i dagligdagen. En anden sjov ting ved Nordjyske Jernbaner (lokal) versus DSB (central) er, at samtlige af NJ's stationer er udstyret med afgangstavler - selv Kvægtorvet, der ligger blot 5-6 minutters gang fra Hjørrings hovedstation, og som kun har i underkanten af 400 passagerer om ugen - mens en så stor DSB-/BaneDK-station som Brønderslev

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nordjyske Jernbaner udbudsbekendtgørelse

af Fysikeren, 14/6 2015, 16:54 (3231 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Til at starte med virkede Desiro som et godt valg, men da de så blev udelukket, så udsigten til en kombineret flåde med Lint/Desiro dum ud. To tog, der minder så meget om hinanden, og som normalbefolkningen ikke kan kende forskel på, egner sig i mine øjne ikke vildt godt til samdrift.

Hvorfor er det uegnet med to næsten ens tog? Der kører da mange næsten ens busser rundt i Danmark, uden at det skaber problemer. Jeg tror langt hovedparten af passagerne vil være bedøvende ligeglad med, at man får tæt på det samme produkt med to næsten ens togtyper. Giver vel egentlig en mere konsistent oplevelse.

Til gengæld virker en variation af PESA og Desiro slet ikke så dum igen; selvom det lyder mærkeligt, så glæder jeg mig ved, at der kommer mere variation i flåden på den måde.

Ja, det er da mere spændende, ingen uenighed herom.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak