Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Overkørsel hovedvej 15 ved Resenbro (Generelt)

af Henning Dalsgård Knudsen ⌂ @, 29/3 2015, 16:12 (3314 dage siden)

Er der nogle der ved om de vogterhus på O W Laursens billede er der samme som jeg har taget i Lørdags. Jeg har været ved at kigge på forskellige kort de nyde viser at hovedvejen går hvor de er ved at anlægge motorvejsbroen nu.

Mvh Henning

http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen

[image]
Overkørslen ved hovedvej 15 i 1955 Foto O w Lauersen

[image]
Er det, det samme vogter hus?

[image]
Hvor Hovedvejen/motorvejen går nu

Overkørsel hovedvej 15 ved Resenbro

af Hans Stückler, 29/3 2015, 17:59 (3314 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsen

Hej Henning.

Det billede du har taget er af et hus, kunne godt lige et ledvogterhus eller lignende banehus, beliggende i nærheden af den lille blinde vej Forårsvej i Resenbro.

På det gamle billede forløber sporet i en kurve og hvis det er overkørslen med landevejen mellem Silkeborg og Århus er toget på vej mod Laurbjerg Huset ville i dag ligge inde i skoven lidt syd for den nye udfletning mellem Herningmotorvejen og Århusvej/Skærbækvej.

Håber du kan bruge det.

Hilsen

Hans S.

Overkørsel hovedvej 15 ved Resenbro

af Mads Olesen @, 29/3 2015, 18:10 (3314 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsen

Er der nogle der ved om de vogterhus på O W Laursens billede er der samme som jeg har taget i Lørdags. Jeg har været ved at kigge på forskellige kort de nyde viser at hovedvejen går hvor de er ved at anlægge motorvejsbroen nu.

Hej Henning,

Nej, det er det ikke. Vogterhuset på O.W. Lauersens billede er forlængst nedrevet.
Det lå i kurven vest for hvor nuværende A15 og den kommende motorvej krydser Langåbanen (som banen kaldes på de kanter). Det nedrevne vogterhus dækkede også hovedvej 15, da den i sin tid blev ført direkte ind på Århusvej/Århusbakken i Silkeborg. I dag er der en skovvej på den tidligere vejstrækning, der kan ses på kort eller google earth som en lige streg fra Århusvej og ud til bakken mod Hårup.
Vogterhuset blev formentlig nedrevet da A15 blev ført over banen på en bro - ved konstruktionen af Ringvejen i Silkeborg.

Det vogterhus du har fotograferet er næste vogterhus i retning mod Resenbro. Det ligger tæt på Forårsvej i Skærbæk.

Mads Olesen

Overkørsel hovedvej 15 ved Resenbro

af Henning Dalsgåed Knudsen ⌂ @, 29/3 2015, 21:00 (3314 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsen

Så fik jeg det afklaret, tak for jeres svar.

Mvh Henning

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak