Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Interiør i MO vognene (Generelt)

af Bent Olsen, 6/4 2015, 10:16 (3301 dage siden)

Da jeg skal bruge nogle billeder af interiøret i MO vognene som kørte på Svendborgbanen i "tidernes morgen", (og mange andre steder), ville jeg lige høre om nogen af jer ligger inde med billeder af disse. Tænker her især på de gamle lædersæder, bagagehylder, gulve, pakrum o.l. På forhånd mange tak. Bent ;-)

Interiør i MO vognene

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/4 2015, 10:24 (3301 dage siden) @ Bent Olsen

Da jeg skal bruge nogle billeder af interiøret i MO vognene som kørte på Svendborgbanen i "tidernes morgen", (og mange andre steder), ville jeg lige høre om nogen af jer ligger inde med billeder af disse. Tænker her især på de gamle lædersæder, bagagehylder, gulve, pakrum o.l. På forhånd mange tak. Bent ;-)

-------------------

Et forslag:

http://evp.dk/index.php?page=litra-mo


Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Interiør i MO vognene

af KimC, 6/4 2015, 22:29 (3300 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Et forslag:

http://evp.dk/index.php?page=litra-mo

Vedr Mo 1986, var det ikke noget med at den efter at være blevet til overs på Lille Nord en kort tid var i Strib som stationær varmekedel - hvorved begge motorer og kedlen frostsprængtes?
Der var dengang tanker om at bevare den som repræsentant for Frichs-19xx serien, men det blev så vidt jeg husker opgivet af denne grund. Jeg mener at have læst det i Togløjten, jeg har sikkert tidsskriftet i huset, men de ligger begravet temmeligt nederst i en stor stak, måske andre har TF nærmere ved hånden?

Avatar

Interiør i MO vognene

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/4 2015, 00:37 (3299 dage siden) @ KimC

Det står der ikke noget om her.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Interiør i MO vognene

af Erik H, Frederikssund, 29/4 2015, 16:59 (3278 dage siden) @ KimC

Jeg må indrømme, at det ærgrer mig at der ikke er én eneste MO-vogn bevaret af serie IV (MO 573-599)senere omlitreret til MO 1973-1999.
Der var nu noget charmerende ved litra MO, og her taler jeg om alle serierne I til V.
Det var nogle gode arbejdsheste der tjente Statsbanerne i mange år.

Jeg har selv et par gange i 1970´erne været med i førerrummet på strækningen mellem Ballerup og Frederikssund, kan jeg godt røbe nu. Det var en stor oplevelse for en jernbaneinteresseret knægt.:-)

Med venlig MO-hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Interiør i MO vognene

af Henning Dalsgård Knudsem ⌂ @, 6/4 2015, 15:23 (3301 dage siden) @ Bent Olsen

Jeg har nogle billeder fra MO 1846

Mvh Henning

http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen

[image]
Førerrummet modstat motor siden 2-8 2009

[image]
Motor rummet 6-7 2014

[image]
Ikke ryger afdelingen 6-7 2014

[image]
Ikke ryger afdelingen 6-7 2014

[image]
Togfører rummet 6-7 2014

[image]
Pak rummet fra togfører rummet 6-7 2014

Avatar

Interiør i MO vognene - motorrum

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/4 2015, 00:41 (3299 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsem

[image]
Motor rummet 6-7 2014

Er der nogen der kan bekræfte at denne motor er restaureret/malet korrekt? Eller er trolden løbet med holdet så de har trukket Frichs op med sort på insugningsmanifolden? Det ser jo godt ud, men er det historisk korrekt :-)
Iøvrigt sjovt at sammenligne detaljer på denne motor og så den turboladede udgave af samme motor der sidder i marcipanbrødene. Der er alligevel mange små forskelle.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Interiør i MO vognene - motorrum

af cm, 8/4 2015, 11:56 (3299 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]
Motor rummet 6-7 2014

Er der nogen der kan bekræfte at denne motor er restaureret/malet korrekt? Eller er trolden løbet med holdet så de har trukket Frichs op med sort på insugningsmanifolden? Det ser jo godt ud, men er det historisk korrekt :-)
Iøvrigt sjovt at sammenligne detaljer på denne motor og så den turboladede udgave af samme motor der sidder i marcipanbrødene. Der er alligevel mange små forskelle.

[image]

mvh
Chr

--
[image]

Interiør i MO vognene - motorrum

af Steff, 8/4 2015, 12:29 (3299 dage siden) @ cm

Go´eftermiddag Christian.

Herunder to billeder af motorenheden på 1878 fotograferet på Vognværkstedet i København FØR motoren påbegyndtes renoveret. Derfor TROR jeg, at delene så ud som i DSB tiden.

[image][image]

Herunder så et fabriksbillede fra 1930´erne. For mig ser motorenheden mere "sølv" end grå ud.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Interiør i MO vognene - motorrum

af cm, 8/4 2015, 13:33 (3299 dage siden) @ Steff

Hej Steff!

Jeg burde måske have nævnt, at "min" MO-motor er fotograferet "gennem vinduet" på MO 1835 i Kappeln for et par år siden. Jeg ved ikke om FRICHS fra fabrikken af "kun" stod som støbt i topstykket[?] - eller hvorvidt FRICHS var malet i rødt eller sort. Blot smed jeg billedet op fordi dels - var det en anden farve - dels var den røde maling skallet lidt af - hvilket MÅSKE kunne tyde på, at der var tale om den originale udførsel ved leveringen. Men selvfølgelig kan en uoriginal opmaling også skalle af med årene....

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Interiør i MO vognene - motorrum

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/4 2015, 20:59 (3298 dage siden) @ Steff

Herunder så et fabriksbillede fra 1930´erne. For mig ser motorenheden mere "sølv" end grå ud.

[image]

Motorstativet (den del de 6 dæksler sidder på) er ikke støbejern, men en aluminiumslegering så måske de dele slet ikke har været malet? Dækslerne har måske også været letmetal?
På motor 2 på HFHJ M8 er der er par af de dæksler der er letmetal ligesom motorstativet men andre dæksler er skåret ud af en 8 mm stålplade....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Interiør i MO vognene - motorrum

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/4 2015, 20:52 (3298 dage siden) @ cm

[image]

Og her er sgu alle messingpropperne i cylinderhovederne ikke malet. Hvilket motorrum er dette (hvilket lokomotiv?).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Interiør i MO vognene - motorrum

af cm, 8/4 2015, 22:03 (3298 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

Og her er sgu alle messingpropperne i cylinderhovederne ikke malet. Hvilket motorrum er dette (hvilket lokomotiv?).

MO 1835 - Kappeln for et par år siden...
mvh
Chr

--
[image]

Interiør i MO vognene - motorrum

af gaest, 9/4 2015, 08:01 (3298 dage siden) @ cm

MO 1835 - Kappeln for et par år siden...
mvh
Chr

Det er dog et spørgsmål om en MO vogn der bl.a. er/har været udstyret med skorstensbånd og røde banerømmere kan bruges som reference...?

Fejl i teksten

af Henning Dalsgård Knudsen ⌂ @, 6/4 2015, 15:30 (3301 dage siden) @ Bent Olsen

Der er desværre sket en fejl i billede teksten, det øverste hvor der står ikke ryger afdelingen er fra rygerafdelingen.

Jeg beklager Mvh Henning

Fejl i teksten

af Bent Olsen, 6/4 2015, 17:58 (3300 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsen

Hej Erik og Henning. Mange tak for jeres fine billeder.Ville lige høre om MOèrne var så ildesete eller om de er "kult" i dag? Bent ;-)

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af Steff, 6/4 2015, 20:10 (3300 dage siden) @ Bent Olsen

Kære Bent Olsen!

Om litra Mo var ildeset tror jeg absolut ikke de var. Har ALDRIG hørt om dette, da de var i almindelig drift. Men man kunne have (og havde) meninger om motorvognene, som i dag med nutidens materiel. Men som med alle jernbanekøretøjer havde de deres begrænsninger og efterhånden var de blevet ældre og passede ikke ind i tidens behov, både m.h.t. komfort, antal af siddepladser, trækkeevne og teknik.

Set med nutidens øjne var de nogle store skrummelkasser med manglede fleksibilitet og dyre i drift. Da de første kom frem i 1935 (80 års fødselsdag i år!!!!!) var de det mest moderne og med en indbygget fremtid. De kørte overalt, internationale tog, lyntog, mortoreksprestog, persontog, blandettog, godstog og blev til sidst anvendt i den lokal trafik, ofte med en styrevogn og en mellemvogn.

Der er nok ikke den banestrækning i Danmark, der ikke er blevet betjent af litra Mo i større eller mindre grad. Og i mange tilfælde også den eneste DSB trækkraft til helt op i slutningen af 1970´erne og begyndelsen af 1980´erne.

I deres sidste tid blev de vel nok ”kult” bl.a. gennem ”Mo-tidende”, der blev skrevet af MO jernbane interesserede, og hvor man kunne følge hver eneste vogn, næsten dagligt ind til det var slut.

En tidligere formand for DJK omtalte dem altid som ”den evindelige MO” da de jo var alle steder og i forhold til damplokomotiverne, ”at det var synd de ikke spydede damp”, for så havde de nok været mere afholdte af nogle jernbaneinteresserede end muligt var.

Men det var jo i bund og grund totalt ligemeget, hvad de jernbaneinteresserede mente, det var det afbenyttende publikum, der sammen med DSB ønskede mere moderne køretøjer, der jo som bekendt blev til litra MR/MRD eller lokomotivfremførte tog med nærtrafikvognene litra Bn.

Herunder et billede af DSB litra MO 1954 ”lige før lukketid”, fotograferet på Helgoland i 1982. Vognen havde næsten lige fået en opfriskning, bemærk litreringen!

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af Færgemanden, 7/4 2015, 14:15 (3300 dage siden) @ Steff

Det er næsten altid MO man hører/læser om. Men hva med MP-vognene hvor meget forskel var der egentlig på disse to typer motorvogne, ud over vinduerne og MP-vognene vist ikke kunne fjernstyres. Var indretning og førerrum/motorrum ens eller meget foreskellige. Har aldrig set et billed af førerrummet i en MP-motorvogn.

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af Steff, 7/4 2015, 15:16 (3300 dage siden) @ Færgemanden

Kære Færgemand!

Indledningsvis ville jeg sige at du skulle se på materielsiderne, men det bliver du jo nok ikke meget klogere af. Nogen skal sætte sig ned og få skrevet lidt mere, Tommy kan næppe overkomme dette også.
Nå, så må jeg henvise til litteraturen og hvor det nyeste og bedste nok er Bane Bøgers "Motormateriellet fra Frichs", MM7. Under alle omstændigheder er denne bog til at blive rigtig klog på, fyldig og interessant tekst, masser af billeder og gode instruktive tegninger. Så DET er faktisk mit bedste bud.
Næsten alle andre kilder er udsolgte eller skal lånes på biblioteket, som jo ej heller er en dårlig ting at gøre.
Men mon ikke der er en "motormand" der kan skrive noget koncentreret og kort som svar her?
Kun lige fra "huskeren", at litra MP blev indsat i de såkaldte "Motoreksprestog" hvor man med en eller to vogne og få holdt, udnyttede vognenes evne til at køre hurtigt over længere strækninger, bl.a. på Sjælland og ikke mindst "NORDPILEN". Men med de "relativt" svage motorer og en tung nittet vognkasse på en kraftig vange, blev de jo "overhalet" da litra MO kom frem. De kunne jo, som du selv nævner, fjernstyres via A+B styrekabler.

Desværre hvad jeg kan bidrage med

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af KimC, 7/4 2015, 15:58 (3300 dage siden) @ Steff

Men mon ikke der er en "motormand" der kan skrive noget koncentreret og kort som svar her?
Kun lige fra "huskeren", at litra MP blev indsat i de såkaldte "Motoreksprestog" hvor man med en eller to vogne og få holdt, udnyttede vognenes evne til at køre hurtigt over længere strækninger, bl.a. på Sjælland og ikke mindst "NORDPILEN".

En gammel "motormand" (Heuck) fortalte engang at MP havde separate kørekontroller til motorer og kobling af banemotorer, åbenbart noget i retning af Frichs firkanterne. MO har en kørekontrol til det hele. Den forskel gjorde at en god motormand kunne hente en mindst ligeså god acceleration ud af en MP som en MO med et lille tog, samt presse en MP med en enkelt letløbende vogn på krogen op på 140 over et længere stræk hvilket ikke var muligt med MO. Men der var store forskelle fra vogn til vogn.
Der hvor det især kneb for MP var større stigninger, samt våde skinner på grund af den ringe adhæsionsvægt.
MP kunne kun varme sig selv op, så hvis der skulle personvogne med om vinteren skulle de enten have egen opvarmning, eller der skulle (helst ikke på grund af vægten) en kedelvogn med.
MP havde ingen multipel/styreledninger, men dog brummerledning. Der er ved sjældnere lejligheder kørt forspand med MP med begge førerpladser bemandet ligesom med damp.

Heuck foretrak tydeligvis MP frem for MO. Det her var i starten af firserne, og han var pensionist. Han fortalte også om en dag da han var af sted sammen med konen i tog til Kolding, var det en tidligere kollega der kørte. Toget var med MR og Heuck der var blevet pensioneret længe før anskaffelsen af MR var begejstret, ikke mindt fordi han fik lov til at køre vidunderet noget af vejen. Især accelerationsevnen var han imponeret over, tidsmæssigt kan det have været mens MR havde de oprindelige motorer og de kunne virkelig "sparke røv".

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 7/4 2015, 16:29 (3300 dage siden) @ KimC

Hej

Bare lige to korte bemærkninger:
De første MO (500-serien) kunne heller ikke opvarme vogne, motorvognen selv havde et koksfyr.
Dampvarmekedel blev indbygget og med det omnummerering til 1900-serien.

Da jeg blev medlem af DJK var MO ildeset og blandt andet HGC har skrevet nedsættende artikler om MO. De kaldtes solardåser og de fik skam også skylden for den store sidebanenedlæggelse i 1971, med sammenligninger mellem HTJ og DSB på strækningen Slagelse - Høng.
Men da det også begyndte at tynde ud blandt dem, så går historien som den altid går....

Jeg har nu altid kunnet lide MO.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af KimC, 7/4 2015, 17:49 (3299 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Da jeg blev medlem af DJK var MO ildeset og blandt andet HGC har skrevet nedsættende artikler om MO. De kaldtes solardåser og de fik skam også skylden for den store sidebanenedlæggelse i 1971, med sammenligninger mellem HTJ og DSB på strækningen Slagelse - Høng.

På det tidspunkt var grundtanken i MO også temmelig forældet, idet 1800 serien bortset fra nogle mindre ændringer var et genoptryk af de færste (Frichs) MO fra trediverne.
Havde man i stedet for et genoptryk af MO set på hvad der var undervejs på lignende strækninger i andre lande, havde jernbanelandskabet muligvis set anderledes ud i dag.
Dengang købte man ikke lige sådan materiel i udlandet, men en løsning som ved MH med en fordansket og danskbygget version af noget tilsvarende fra udlandet kunne have været interessant - feks "Rote Brummer". De kunne have gjort god fyldest på mange danske sidebaner.

Avatar

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af Ove Nygaard, 7/4 2015, 16:41 (3300 dage siden) @ Steff

Kære Bent Olsen!

Om litra Mo var ildeset tror jeg absolut ikke de var. Har ALDRIG hørt om dette, da de var i almindelig drift. >

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Kære Steffen Dresler.

Jeg har heller aldrig hørt, at MO var ildeset, og jeg er da ellers "født samme år".

Jeg håber i det hele taget ikke, at "1935 var en ildeset årgang".:-(

Den Gamle Lillebæltsbro er endda så populær, at den udvides med "Bridgewalking", som indvies af HKH Kronprinsse Mary den 10. maj 2015.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af Bent Olsen, 7/4 2015, 17:16 (3299 dage siden) @ Steff

Rigtig mange tak for jeres interessante oplysninger. Blot et spørgsmål mere: hvilke styrevogne (og mellemvogne) var mest almindelige (tidstypiske)sammen med litra MO ?
Bent ;-)

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af h087 ⌂, køge, 7/4 2015, 17:38 (3299 dage siden) @ Bent Olsen
redigeret af h087, 7/4 2015, 18:04

:-)

CRS : 1951 - 1967/69 (CRM/CRML)

CPS : 1956 - 1971/72 (CP 3241, 3246-47, 3251, 3254-56 med A+B+C ledninger 7 stk) /CPL med samme numre fra 1964)

CLS/Cls : 1960 - 1982/83 (CLL/Cll)

BHS/Bhs : 1968 - 1983/84 (BHL/Bhl)

andre mellevogne til styrevognstog var ATM og AV/AVL/ABhl med A+B+C ledninger
andre vogne som AD/AY, AFM, AV , CAR, CB, CC har haft A+B ledninger. som ikke kunne bruges med styrevogn - men mellem 2 stk MO

men gå ind i databasen
http://www.jernbanen.dk/dsb_vogne.php
og kig under de forskellige litra for nærmere.

og denne bog

[image]

giver historien om styrevogne og mellemvogne

kan nok endnu købes eller lånes på bibliotektet

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 7/4 2015, 20:43 (3299 dage siden) @ h087

Hej

CPS kun i 2. distrikt.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år

af cm, 8/4 2015, 12:02 (3299 dage siden) @ h087

:-)

CRS : 1951 - 1967/69 (CRM/CRML)

CPS : 1956 - 1971/72 (CP 3241, 3246-47, 3251, 3254-56 med A+B+C ledninger 7 stk) /CPL med samme numre fra 1964)

CLS/Cls : 1960 - 1982/83 (CLL/Cll)

BHS/Bhs : 1968 - 1983/84 (BHL/Bhl)

andre mellevogne til styrevognstog var ATM og AV/AVL/ABhl med A+B+C ledninger
andre vogne som AD/AY, AFM, AV , CAR, CB, CC har haft A+B ledninger. som ikke kunne bruges med styrevogn - men mellem 2 stk MO

men gå ind i databasen
http://www.jernbanen.dk/dsb_vogne.php
og kig under de forskellige litra for nærmere.

og denne bog

[image]

giver historien om styrevogne og mellemvogne

kan nok endnu købes eller lånes på bibliotektet

mvh
henning h087

Man kommer også videre med disse to bøger:
[image]
[image]
mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Er MO "Kult"?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/4 2015, 00:46 (3299 dage siden) @ Bent Olsen

Hej Erik og Henning. Mange tak for jeres fine billeder.Ville lige høre om MOèrne var så ildesete eller om de er "kult" i dag? Bent ;-)

De er vel så meget "kult" at de var "allevegne" og nu er der under en håndfuld tilbage. Og det er lidt dumt, for jeg tror det er et økonomisk fornuftigt veterantog som mange klubber ville kunne lave lidt indtægter på til restaurering af øvrigt udstyr. Perfekt størrelse til mindre selskaber og firmaskovture - evt med en ekstra stålvogn og afviger så meget fra nutidens tog at det af alle vil kunne accepteres som veterantog. Der er Marcipanbrødene mere tidsløse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fejl i teksten

af Jørgen Pagh Jensen, 8/4 2015, 20:55 (3298 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsen

- og det fortæller samtidig en historie om den tid, hvor Mo kom frem: Rygerne sad i den store afdeling. Og så var der en ganske lille afdeling til ikke-rygerne, som åbenbart blev betragtet som lidt specielle. Jeg husker, at jeg altid anbragte mig i rygerafdelingen, fordi der var mere hyggeligt (og ofte lugtede bedre!) end hos ikke-rygerne. (Jeg har aldrig røget selv, kun passivt.)

Interiør i MO vognene

af cm, 8/4 2015, 11:58 (3299 dage siden) @ Bent Olsen

Da jeg skal bruge nogle billeder af interiøret i MO vognene som kørte på Svendborgbanen i "tidernes morgen", (og mange andre steder), ville jeg lige høre om nogen af jer ligger inde med billeder af disse. Tænker her især på de gamle lædersæder, bagagehylder, gulve, pakrum o.l. På forhånd mange tak. Bent ;-)

[image]
[image]
[image]
mvh
Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak