Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rapport om fælles rejsekorttakster Sjælland (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/4 2015, 12:25 (3293 dage siden)

Trafikstyrelsen har efter ønske fra transportministeren udarbejdet et forslag til fælles rejsekorttakster på Sjælland.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

-> Ministerens følgebrev til Transportudvalget

-> Trafikstyrelsens rapport

Rapport om fælles rejsekorttakster Sjælland

af Thorbjørn, 14/4 2015, 14:37 (3293 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Trafikstyrelsen har efter ønske fra transportministeren udarbejdet et forslag til fælles rejsekorttakster på Sjælland.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

-> Ministerens følgebrev til Transportudvalget

-> Trafikstyrelsens rapport

Nu bliver det næsten farceagtigt, man vil sikre Rejsekortets overlegenhed ved at forringe alle andre muligheder
Ingeniørens artikel om forslaget

Rapport om fælles rejsekorttakster Sjælland

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 16/4 2015, 10:57 (3291 dage siden) @ Thorbjørn

- Jamen Rejsekortet har den ene store fordel, og det er at man kan stemple ind på f. eks Odden Færgehavn og køre med Linje 555 ind til Høje Taastrup og skifte transportmiddel der med en ny indstempling og så kan man afslutte sin rejse midt i København.

Det kan du hverken gøre med Movia Kontantbilletter eller med periodekort, da DSB kræver at hvis en sådan rejse foretages så skal denne foregå til DSB-priser da dette bliver fortolket som en Indlands-nærrejse, og før DSB og Movia får de ÆLDGAMLE regler lavet om kan man ikke komme et fælles rejse-system på Sjælland nærmere.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Rapport om fælles rejsekorttakster Sjælland

af Kristoffer, 16/4 2015, 15:15 (3291 dage siden) @ Thorbjørn

Nu bliver det næsten farceagtigt, man vil sikre Rejsekortets overlegenhed ved at forringe alle andre muligheder
Ingeniørens artikel om forslaget

Ja, ro på, nu. Du får det til at lyde som om alle billetter på Sjælland bliver sat op, så Rejsekortet kan være billigst. Det er overhovedet ikke tilfældet. De eneste 'andre muligheder' som det overhovedet bliver foreslået bliver forringet er den besynderlige konstruktion omkring DSB's zonesystem omkring hovedstaden, hvor hele 'randområdet' fra Roskilde til Køge er én zone (zone A) (DSBs zonekort), hvilket vakse rejsende har kunnet udnytte for at få en fem-zoners rejse (Tureby til Roskilde, fx.) for prisen på to DSB-zoner. Den kom hele vejen i DR's Kontant for nogle år siden. Samme konstruktion betyder også, at en billet fra Næstved til Haslev er over dobbelt så dyr som en billet fra Haslev til Roskilde, helt uden smarte finter. Og det er det grænsetilfælde, som Trafikstyrelsen ikke kunne finde på et takstsystem til hele Sjælland, som både er nemt og overskueligt, og som beholder den besynderlige egenskab. Om den rejse så rent faktisk bliver dyrere, for at holde fast i ambitionen om at Rejsekortet altid skal være billigere end kontantbilletter, det får vi jo at se. Første hurdle bliver jo at få de sjællandske kommuner til at gå med til et system hvor de måske taber et par procent i billetindtægter. Der er jo allerede tiltag til ramaskrig hernede (under kampråbet 'statstilskud!'), jævnfør en opfølgende artikel i Ingenøren.

Det er så også den eneste ændring, der kommer til at berøre folk, som ikke har rejsekort. Der står jo ikke noget i det forslag om at der skal afskaffes flere billettyper, eller ændres i taksterne for andet end rejsekortet. Forringelserne, hvis der altså kommer noget ud af det her, kommer nok mere til at ramme folk der allerede har rejsekort. Mængderabatterne har jo givet folk med uregelmæssige rejsemønstre et billigere alternativ mellem klippekort og pendlerkort, som der nu bliver lagt op til at fjerne.

Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB MZ1442Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak