Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Godstog til Grenaa i fremtiden (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/4 2015, 10:24 (3270 dage siden)

Emnet har været oppe før; men jeg er lidt i tvivl om, hvad konklusionen var/er:

Hvis en godsoperatør engang ude i fremtiden, efter at letbanen i Aarhus er færdigbygget, skulle ønske at køre et godstog til eller fra Grenaa/Grenaa havn i nattetimerne, kan dette så lade sig gøre?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Godstog til Grenaa i fremtiden

af Fysikeren, 15/4 2015, 12:30 (3270 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Emnet har været oppe før; men jeg er lidt i tvivl om, hvad konklusionen var/er:

Hvis en godsoperatør engang ude i fremtiden, efter at letbanen i Aarhus er færdigbygget, skulle ønske at køre et godstog til eller fra Grenaa/Grenaa havn i nattetimerne, kan dette så lade sig gøre?

Ifølge de politiske aftaler skal det være muligt at køre godstog til Grenaa i nattetimerne. Der skulle, mig bekendt, komme en sporforbindelse til letbanen på Aarhus H, samtidigt med at det ene spor fra Aarhus H til Nørreport skulle kunne anvendes.

Det er værd at bemærke, at man har planer om at øge kapaciteten på den yderste del af Grenaabanen ved at anlægge en ny krydsningsstation, så man kan køre to tog i timen til Grenaa. Hvad det betyder for godstog ved jeg dog ikke lige.

Godstog til Grenaa i fremtiden

af Svend, 15/4 2015, 20:05 (3270 dage siden) @ Fysikeren

Det er værd at bemærke, at man har planer om at øge kapaciteten på den yderste del af Grenaabanen ved at anlægge en ny krydsningsstation, så man kan køre to tog i timen til Grenaa. Hvad det betyder for godstog ved jeg dog ikke lige.

Helt rolig - det vil ikke ske ;-)
Snakken om godstog på Grenå-banen er ren teori. Ønsket kommer ikke fra (mulige... hvilke ...?) godsforsendere, men fra borgmesteren i Grenå.

--
Svend

Avatar

Godstog til Grenaa i fremtiden

af jhcn, Århus, 15/4 2015, 22:26 (3270 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Emnet har været oppe før; men jeg er lidt i tvivl om, hvad konklusionen var/er:

Hvis en godsoperatør engang ude i fremtiden, efter at letbanen i Aarhus er færdigbygget, skulle ønske at køre et godstog til eller fra Grenaa/Grenaa havn i nattetimerne, kan dette så lade sig gøre?

Hej Thomas

For en måneds tid siden var jeg til infomøde og spurgte her chefen for letbanen direkte om dette. Ifølge ham var det muligt på den nuværende trace, altså den nuværende bane - der hvor de "tunge" letbanetog skal køre, dem der fortsætter netop til Grenå.
Den nye bane til Lystrup bruges så til de lette letbanetog.

For år tilbage var der en kunde der forespurgte om muligheden for at få kørt gods fra Tønder til Grenå, men det blev afvist - BaneDK?

Jeg har glemt hvem kunden var, det var vist aluminium-transport, men jeg er slet ikke sikker.

--
Henrik
[image]

Godstog til Grenaa i fremtiden

af Svend, 15/4 2015, 23:45 (3270 dage siden) @ jhcn
redigeret af Svend, 15/4 2015, 23:58

For år tilbage var der en kunde der forespurgte om muligheden for at få kørt gods fra Tønder til Grenå, men det blev afvist - BaneDK?

Jeg har glemt hvem kunden var, det var vist aluminium-transport, men jeg er slet ikke sikker.

Disse tog kørte fast for år tilbage, men blev til sidst opgivet.
Se disse gamle tråde:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=28331
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=54826

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak