Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro (Jernbanen i dag)

af Bruger4711, 17/4 2015, 00:01 (3296 dage siden)

På området der ligger tomt, mellem Tivoli-hotellet og Dybbølsbro, skal der stå en IKEA City klar i 2018. Der var der, at vognekspeditionen og senere Dansk Jernbaneklubs klubhus lå. Det er DSB Ejendomme der sælger ud. Lad os håbe de tænker fremtiden for Hovedbanegården ind i planerne. Lige pludselig bliver det svært at udvide.

Fra Berlingske Tidende:

IKEA har planer om at åbne et nyt varehus ved Dybbølsbro i hjertet af København. Når det åbner i 2018, bliver det landets næststørste IKEA-butik og kommer til at skabe 500 nye arbejdspladser. Link til artikel!

[image]

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af gaest, 17/4 2015, 03:29 (3295 dage siden) @ Bruger4711

Vi må gå ud fra at både DSB Ejendomme og politikerne søger at få tjent mest muligt på at sælge de attraktive grunde.
Den dag det bliver nødvendigt at udvide hovedbanegården - hvis det til den tid stadig kan lade sig gøre - vil DSB sansyligvis være historie.

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Leo Jensen, Korsør, 17/4 2015, 08:34 (3295 dage siden) @ gaest

Hej.

Det erutroligt så mange her inde på dette forum der hele tiden er på nakken/modstander af DSB. Hvis i virkelige har så mange gode ideer om hvordan landets jernbanetrafik skal drives. Så gå ind i politik og gør jeres indflydelse gældende den vej. Det hjælper jo ikke noget at man bare sidder her og bøvser op.

Mange her inde har desvære en kedelig holdning til alt ting og er kun ude på at brokke sig.

Ved også hvordan flere jernbaneklubber gennem årene er blevet kritiseret for deres handling, eller hvordan et lokomotiv eller en bestemt vogn er istandsat. Men hvis nu de samme personer mødte op i klubberne og gav en hånd med. Hold da op alt det der kunne laves rundt omkring.
Men så kan man ikke se deres r.. for bare skosåler.....

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Svend, 17/4 2015, 12:05 (3295 dage siden) @ Leo Jensen

Det erutroligt så mange her inde på dette forum der hele tiden er på nakken/modstander af DSB. Hvis i virkelige har så mange gode ideer om hvordan landets jernbanetrafik skal drives. Så gå ind i politik og gør jeres indflydelse gældende den vej. Det hjælper jo ikke noget at man bare sidder her og bøvser op.

DSB skal selv holde op med at klynke over manglende depotsporkapacitet på København H, når de selv sælger de arealer, der kan anvendes til formålet.

Det kan dog ikke udelukkes, at de enkelte dele af DSB ikke er i kontakt med hinanden om disse ting.

--
Svend

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Niels Bak, 17/4 2015, 09:05 (3295 dage siden) @ gaest

Vi må gå ud fra at både DSB Ejendomme og politikerne søger at få tjent mest muligt på at sælge de attraktive grunde.
Den dag det bliver nødvendigt at udvide hovedbanegården - hvis det til den tid stadig kan lade sig gøre - vil DSB sansyligvis være historie.

Jeg ville synes at politikernes ansvar for at sikre mulighederne for den fremtidige trafik er noget større end deres ansvar for at hive en fortjeneste hjem på kort sigt.

Og i den forbindelse er DSB's både fremtid og nutid totalt ligegyldig. De har ikke ansvaret for infrastrukturen og får det heller ikke, selv om selskabet lever videre. Hvorfor blander du den debat ind i det?

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af LasseG, 17/4 2015, 09:52 (3295 dage siden) @ Niels Bak

Og i den forbindelse er DSB's både fremtid og nutid totalt ligegyldig. De har ikke ansvaret for infrastrukturen og får det heller ikke, selv om selskabet lever videre. Hvorfor blander du den debat ind i det?

Måske fordi "IKEA køber grunden af DSB Ejendomme" ?

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Niels Bak, 17/4 2015, 20:22 (3295 dage siden) @ LasseG

Og jeg kan kun gentage, at DSB ikke har ansvaret for infrastrukturen. Hvis de skal administrere deres værdier på andre måder end den umiddelbart mest optimale, så kræver det en politisk beslutning.

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af gaest, 17/4 2015, 22:21 (3295 dage siden) @ Niels Bak

Og jeg kan kun gentage, at DSB ikke har ansvaret for infrastrukturen. Hvis de skal administrere deres værdier på andre måder end den umiddelbart mest optimale, så kræver det en politisk beslutning.

I betragtning af at DSB tilsyneladende ikke har ansvar for infrastrukturen, er det da lidt mærkværdigt at DSB efter bodelingen med dav. Banestyrelsen stod som ejer af så mange banenære arealer.

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Svend, 18/4 2015, 00:18 (3295 dage siden) @ Niels Bak

Og jeg kan kun gentage, at DSB ikke har ansvaret for infrastrukturen. Hvis de skal administrere deres værdier på andre måder end den umiddelbart mest optimale, så kræver det en politisk beslutning.

DSB er da ejer af (og dermed ansvarlig for) en hel del infrastruktur i form af spor og kørestrømsanlæg.

--
Svend

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Nordexpress, 17/4 2015, 14:21 (3295 dage siden) @ Niels Bak

Man burde snarere have en diskussion af, hvad det er mest hensigtsmæssigt for den sammenhængende kollektive infrastruktur at lægge mest stationsnært.

I et stationsnært nybyggeri i Schweiz har man lagt et universitet i et højhus, hvor kun de allernederste etager er 'kommercielle'. Det giver da mening at placere de studerende helt nær ved en station.

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Svend, 17/4 2015, 14:31 (3295 dage siden) @ Niels Bak

Og i den forbindelse er DSB's både fremtid og nutid totalt ligegyldig. De har ikke ansvaret for infrastrukturen og får det heller ikke, selv om selskabet lever videre. Hvorfor blander du den debat ind i det?

Vel fordi de (DSB) fik deres andel (og mere til) af arealerne omkring stationerne (herunder sporarealer) tildelt ved bodelingen ..... med henblik på at sælge dem, hvad de nu er i fuld gang med.

--
Svend

Ny ellebjerg..

af glade-koege ⌂, køge, 17/4 2015, 09:28 (3295 dage siden) @ Bruger4711

Man taler jo om ny Ellebjerg skal være det nye sted folk står af og på, men lige pt er man jo også total ved at bygge det område til så ud over metroen og evt spor til lufthavnen er der jo tømt ud af muligheder.

Men første step bliver i K16 rinsted togene vil stoppe der jvf det jeg har hørt pt.

Man må jo håbe der snart kommer en kiosk mv for området er godt nok dødt, beboelse og st og bus holdeplads er alt man har der.

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Jørgen Pagh Jensen, 17/4 2015, 21:40 (3295 dage siden) @ Bruger4711

IKEA city lyder som et godt stationsnavn. Så skal vi bare have omdøbt Enghave til Carlsberg - ups, det er jo allerede besluttet. Valby kan hedde Spinderiet - og Københavns Hovedbanegård er selvfølgelig Tivoli Central Station.

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Anders Larsen, 17/4 2015, 23:48 (3295 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Bort set fra at Fisketorvet sat sig på stationsnavnet, men det er måske kun til de får deres egen metro station.
Så kan IKEA sikker godt titlen Dybbølsbro, ved IKEA :-)

DR Byen, Bella Center, Forum og Københavns Lufthavn er også gode bud på reklamenavne, messecenteret i Herning har vist også opkaldt en station efter sig.


Nu ved jeg godt det var en joke men det skal retfærdigvis siges at Carlsberg er opkaldt efter Bydelen og ikke øllen. :-)

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/4 2015, 11:15 (3294 dage siden) @ Anders Larsen

Nu ved jeg godt det var en joke men det skal retfærdigvis siges at Carlsberg er opkaldt efter Bydelen og ikke øllen. :-)

"Calsberg" kan da aldrig været opkaldt efter en øl, men må være opkaldt efter bryggeriet. Calsbargs konsum-pilsnerøl hedder HOF.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Anders Larsen, 18/4 2015, 14:38 (3294 dage siden) @ Erik Olsen

Fair nok, jeg er mere en Tuborg mand så jeg ved ikke hvad de kalder deres øl. :-D

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Jørgen Pagh Jensen, 18/4 2015, 21:50 (3294 dage siden) @ Anders Larsen

Det er en del år siden, at Carlsberg holdt op med at kalde deres pilsnerøl for Hof. Ordet Carlsberg er skabt af brygger Jacobsen, opkaldt efter hans søn Carl - og bryggeriets placering på en bakke. Idag er Carlsberg et internationalt mærke med meget stor markedsværdi - og at den gamle bryggerigrund nu bliver omdannet til en bydel kaldet Carlsberg er med til at slå navnet fast. At Enghave station så skifter navn til Carlsberg er intet mindre end genial markedsføring.

Dette har måske ikke så meget med IKEA at gøre. Man kan jo glæde sig over, at IKEA vil "skabe" 500 nye arbejdspladser i byen - fordi folk nu ikke behøver tage til omegnskommunerne for at købe deres møbler. Kommer de 500 arbejdspladser så ikke til at mangle i omegnskommunerne? IKEA baserer den nye beliggenhed på at kunderne kommer på cykler! Det må vist være ladcykler, hvis de køber møbler! Det er heller ikke helt nemt at have møblerne med i S-toget, selvom det vel kan klares?

Og den jernbanemæssige vinkel: Placeringen kunne have været fin til f.eks. et jernbanemuseum placeret i en grøn park.

Avatar

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/4 2015, 13:10 (3293 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Og den jernbanemæssige vinkel: Placeringen kunne have været fin til f.eks. et jernbanemuseum placeret i en grøn park.

Der ville have været alle tiders mulighed for at lave et levende teknisk museum i om ikke verdensklasse, så noget andet, ved at kombinere Dieselhouse med nogle af de gamle jernbanebygninger i området med passende nybyggeri, men i provinsialismens højborg, Danmark skal det hele spredes ud over landet, så togene står i Odense, flyene vist et sted i Jylland og resten i en nedlagt fabriksbygning i Helsingør.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af gaest, 20/4 2015, 20:29 (3292 dage siden) @ Michael Deichmann

Og den jernbanemæssige vinkel: Placeringen kunne have været fin til f.eks. et jernbanemuseum placeret i en grøn park.

Der ville have været alle tiders mulighed for at lave et levende teknisk museum i om ikke verdensklasse, så noget andet, ved at kombinere Dieselhouse med nogle af de gamle jernbanebygninger i området med passende nybyggeri, men i provinsialismens højborg, Danmark skal det hele spredes ud over landet, så togene står i Odense, flyene vist et sted i Jylland og resten i en nedlagt fabriksbygning i Helsingør.

Ja, København ligger nemlig så dejligt centralt i Danmark.
Der ville alligevel ikke have været plads til at samle det hele på det sted. Og mht til at køre med veterantog er det besværligt nok ved Odense.
Hvis politikerne virkelig mener at området kan afstås til byggeri, og at behovet for ekstra kapacitet i fremtiden kan opnås ad anden vej er det da fint nok at der bliver bygget, hvor en udbygning af perronkapaciteten på det sted nok kunne blive en slags "Spor 26" løsning, som ikke er videre populær. Jeg kan bare ike få øje på noget bedre til en ladesiggørlig pris.
Men OK den tid hvor alt der nogensinde har været brugt til jernbaneformål automatisk er "kulturarv" og skal være veteran-etellerandet er forbi. De mere ambitiøse af os må til at acceptere at veterantogsmarkedet er mættet, hvis ikke ligefrem overmættet.

Avatar

IKEA åbner varehus ved Dybbølsbro

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/4 2015, 22:24 (3292 dage siden) @ gaest

Der ville have været alle tiders mulighed for at lave et levende teknisk museum i om ikke verdensklasse, så noget andet, ved at kombinere Dieselhouse med nogle af de gamle jernbanebygninger i området med passende nybyggeri, men i provinsialismens højborg, Danmark skal det hele spredes ud over landet, så togene står i Odense, flyene vist et sted i Jylland og resten i en nedlagt fabriksbygning i Helsingør.


Ja, København ligger nemlig så dejligt centralt i Danmark.

Næh, men der bor 1,5 - 2 mill. indfødte i relativ nærhed og mange turister ankommer via Kastrup Lufthavn. Det samme kan man ikke helt sige om Odense og Beldringe.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

IKEA Dybbølsbro - udlån af cykeltrailer og ladcykel

af PD Hansen, 19/4 2015, 14:44 (3293 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

IKEA baserer den nye beliggenhed på at kunderne kommer på cykler! Det må vist være ladcykler, hvis de køber møbler! Det er heller ikke helt nemt at have møblerne med i S-toget, selvom det vel kan klares?

Iflg. diverse artikler vil Ikea netop udlåne cykeltrailere eller ladcykler fra den nye Ikea ved Dybbølsbro.

Ikea sælger produkter i mange forskellige størrelser, ikke alt har størrelse som en sofa.

Alt afhængigt af størrelse/mængde kan kombination af busser og S-tog i dag anvendes fra Ikea Tåstrup/Gentofte, lige som det bliver tilfældet fra Dybbølsbro. Men det er lettere, jo tættere det kommer på alle os, der bor inde i København, og ikke har adgang til bil.

Ved større produkter har hjemtransport fra Ikea Tåstrup/Gentofte for os krævet fx 3 x 34 eller lignende. Sådan en tur bliver også billigere fra Dybbølsbro til fx Amager/Nørrebro end fra Tåstrup/Gentofte.

Da jeg ikke er jernbane-ansat men "bare" jernbane-kunde, og i øvrigt heller ikke er for fin til at handle i Ikea, ser jeg frem til Ikea ved Dybbølsbro! :-)

Kilder:
http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2631746/ikea-vil-aabne-varehus-i-hjertet-a...
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2015/04/16/225619.htm
http://www.magasinetkbh.dk/indhold/ikea-koebenhavner-style

IKEA påtænker at bygge et varehus ved Fisketorvet

af Nordexpress, 18/4 2015, 00:00 (3295 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

som overskriften burde have heddet for at afspejle indholdet. Åbner er noget der foretages, når huset står færdigbygget og klart.

Med mindre naturligvis at en kapitalfond køber indkøbscentret, så at Dybbelsbro atter skal omdøbes til et tredje navn - Paris har da f.eks. en station med navnet Hallerne. Og tænker vi tilstrækkeligt mange år frem skal den eller Metroen vel hedde Jens Kramer-Mikkelsens Plads.

IKEA-City i København er nu ikke nogen premiere

af Nordexpress, 18/4 2015, 14:45 (3294 dage siden) @ Bruger4711

Berlingske - eller andre - har fundet en ekspert i Singapore, der synes, at beliggenheden er genial. Og det er naturligvis oversat til, at det bliver første gang, at en IKEA placeres i en by.

Til almindelig weekendoplysning for forumets deltagere blot dette, at IKEAs første rigtige City-IKEA er åben og ligger i Altona, hvor man indhenter gode erfaringer med en Stadtmitte-IKEA, som de vel siger på de kanter.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak