Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes? (Generelt)

af PD Hansen, 21/4 2015, 19:18 (3291 dage siden)

Skarp kritik af Rejsekort, trafikselskaber og ministerium.

Omtale:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/04/21/162105.htm

Selve beretningen:
http://www.ft.dk/Statsrevisorerne/Nyheder/2015/04/~/media/Statsrevisorerne/2015/Beretni...

Uddrag:

“Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at trafikselskaberne – som en reaktion på den manglende brugervenlighed – har svækket rejsekortets økonomi, bl.a. ved ikke at udfase eksisterende billetprodukter med den forudsatte hastighed.”

Iflg. statsrevisorerne burde brugerne tilsyneladende ofres - systemet var vigtigere?

“Statsrevisorerne finder det endvidere utilfredsstillende, at trafikselskaberne ikke har sikret, at nye tidssvarende løsninger til fx mobiltelefon blev udviklet af Rejsekortet A/S frem for af de enkelte trafikselskaber.”

En enkelt fornuftig tanke - bortset fra at Rejsekort A/S tydeligvis ville have været ligeglade med brugervenligheden for kunderne. Så måske er det meget godt at mobilbilletter og mobil-periodekort IKKE blev udviklet af Rejsekort A/S.

“Som det fremgår af boks 12, står det i tilslutningsaftalerne, at rejsekortet skal være eneste billettype. […] Der er dog blandt Rejsekort A/S og trafikselskaberne uenighed om fortolkningen af tilslutningsaftalerne. […] Dette gælder særligt for DSB, som bl.a. har oplyst, at de ikke kan ignorere udviklingen i mobile platforme, og at eksklusivitet for rejsekortet er et problem i forhold til konkurrencelovgivningen. […] Rejsekort A/S har desuden i december 2014 bedt sin advokat om at fortolke tilslutningsaftalernes bestemmelse om, at rejsekortet skal være eneste rejsehjemmel, men har ikke i øvrigt forsøgt at håndhæve tilslutningsaftalerne.”

Forskellige offentlige virksomheder spilder borgernes/kundernes penge på at bekrige hinanden. Tåbeligt!

Akademisk brok

af mss-logoff, 22/4 2015, 15:48 (3290 dage siden) @ PD Hansen

uden hold i virkeligheden.
Der er sq da ingen andre områder hvor man har rationaliseret ALLE alternativer væk. Det er en gang akademisk ævl...
Sådan en statsrevisor burde jo sendes i praktik på jorden.
Ligesom vore kære cand.politikere...

Mvh MSS

Akademisk brok

af Hans T. Møller, Risskov, 22/4 2015, 19:20 (3290 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, og kun en af de seks statsrevisorer har en akademisk kandidatgrad. To har en bachelorgrad, en er eksamineret assurandør, en er bankassistent og en er tømrer.

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Nordexpress, 22/4 2015, 19:29 (3290 dage siden) @ PD Hansen

En fuldstændig uakademisk observation af passagerer i den københavnske bustrafik peger tydeligt mod, at et stigende antal mennesker betaler kontant ombord på busserne i mangel af klippekort.

Derved er priserne de facto sat op - og man må også antage, at dette tiltag vender den tunge ende nedad, de mennesker, der ikke kvalificerer til fast job, langfristet kredit, automatisk bankbetaling osv. er nu tvunget til at betale høj kontantpris for hver rejse.

Flot klaret Rejsekort A/S. Kan det kaldes rød eller blå politik?

Avatar

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/4 2015, 19:35 (3290 dage siden) @ Nordexpress

Derved er priserne de facto sat op - og man må også antage, at dette tiltag vender den tunge ende nedad, de mennesker, der ikke kvalificerer til fast job, langfristet kredit, automatisk bankbetaling osv. er nu tvunget til at betale høj kontantpris for hver rejse.

Flot klaret Rejsekort A/S. Kan det kaldes rød eller blå politik?

Alle (selv teenagers) kan vel få et Mastercard Debet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Nordexpress, 22/4 2015, 19:53 (3290 dage siden) @ Michael Deichmann

Måske - det er altså kunderne, befolkningen, der er for dumme til at køre med offentlig transport eller bare stiltiende betaler højere priser for digitaliseringens konsekvenser bare for at overleve.

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Morten Flindt Larsen, 23/4 2015, 04:56 (3290 dage siden) @ Nordexpress

"Måske - det er altså kunderne, befolkningen, der er for dumme til at køre med offentlig transport eller bare stiltiende betaler højere priser for digitaliseringens konsekvenser bare for at overleve."

Jeg er på ingen måde enig i din karakteristik af kunderne og befolkningen. Jeg finder den både, højrøvet, arrogant og nedladende.

Så vidt jeg kan se tidligere i tråden, har du foretaget en "fuldstændig uakademisk observation" af nogle buspassagerers billetkøb, og den underbygger du så din karakteristik med. Du kender intet til de pågældende passagerers bevæggrunde til at købe kontantbilletter og du fremlægger ikke nogen som helst dokumentation for din vurdering af deres købsadfærd i form af en interviewundersøgelse eller statistik. En interviewundersøgelse skal, for blot at være nogenlunde valid, inkludere mindst 800 respondenter, men du iagttager blot nogle få buspassagerer ud af de mange hundrede tusinder mennesker, der hver dag bruger den kollektive trafik, og så beslutter du at gøre ikke blot dem, men hele kundemassen, befolkningen til "ofre" for det onde Rejsekort-projekt. Banalt og gabende gennemskueligt, Nordexpress!

Måske prøver du at bevise en antagelse, men ikke engang med et spørgsmålstegn efter din karakteristik lader du tvivlen komme billetkøberne til gode. Næh nej, hellere svine deres intellekt til og gøre dem til ofre, så du kan bruge dem til at nedgøre Rejsekort A/S med. Mere perfidt og useriøst kan det dårligt blive. Der findes givetvis mennesker, som din karakteristik passer på, men min personlige vurdering af folk, som de er flest, er, at de ikke svarer til dit billede af "kunderne, befolkningen" som en dum, viljeløs masse. Og så pudrer du dig oven i købet med, at du er gået "uakademisk" frem, som om det var en dyd at fremsætte uunderbyggede påstande af den kaliber. Det kan knapt nok blive meget værre.

/M:-(rten

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Hans T. Møller, Risskov, 25/4 2015, 11:27 (3287 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Validitet har ikke noget med en stikprøves størrelse at gøre. Det er ikke rigtigt, at ”En interviewundersøgelse skal, for blot at være nogenlunde valid, inkludere mindst 800 respondenter”. Man kan sagtens få valide resultater med 400, 200 eller færre respondenter, hvis man udformer undersøgelsen rigtigt. Resultaterne bliver bare mere usikre statistisk set, jo mindre stikprøven er. Hvordan er tallet 800 egentlig fremkommet?

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 25/4 2015, 17:03 (3287 dage siden) @ Hans T. Møller

Hvordan er tallet 800 egentlig fremkommet?

Hej, måske på samme måde som løbeseddelsredaktørens "store tal": 80000 ; et tal som udstråler "rigtig mange" som blikfang og som kan buges i alle sammenhæng, helt uden relation til de virkelige forhold. Elementær journalistik for burhøns.;-)

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 22/4 2015, 19:51 (3290 dage siden) @ Nordexpress

Flot klaret Rejsekort A/S. Kan det kaldes rød eller blå politik?

Sort politik.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af PD Hansen, 22/4 2015, 22:48 (3290 dage siden) @ Nordexpress

En fuldstændig uakademisk observation af passagerer i den københavnske bustrafik peger tydeligt mod, at et stigende antal mennesker betaler kontant ombord på busserne i mangel af klippekort.

Jeg tror at du har ret. Jeg betaler selv gerne ekstra for bekvemmelighed, og for at slippe for Rejsekortet.
Nogle eksempler fra hovedstaden:

1) Abonnementsservice blev lukket. Nu er der mobilperiodekort, hvor den lovede automatiske fornyelse ikke fungerer ordentligt. Meget mere bøvlet. Før betalte jeg gerne for en ekstra zone hele måneden, som jeg ellers kun sjældent bruger. Det gider jeg ikke længere

Pris før: 3 zoner 510 kr. - 11,3% rabat/bonus = 452 kr. pr. måned
Pris nu: 2 zoner: 365 kr. + ca. 2 tillægsbilletter x 12 kr., samlet ca. 389 kr.

Selv om det var irrationelt, var jeg tidligere villig til at betale mere end nødvendigt (pga. bekvemmeligheden ved altid at have den ekstra zone). Men når det offentlige ikke længere gider/magter at levere et bekvemt produkt, og så vælger jeg at betale mindre nu.

2) Omvendt kunne jeg måske slippe endnu billigere ved at bruge Rejsekort (fordi jeg ikke bruger periodekortet så intensivt). Men jeg gider ikke bøvlet med check ind/ud og risikoen for fejl. Periodekort er nemmere og sikrere, trods alt.

3) Før købte jeg lejlighedsvist også (yderligere) ekstra zoner på et blåt 2 zoners-klippekort. Pris pr. klip 15 kr. uanset om jeg skulle bruge 1 eller 2 zoner

Nu køber jeg tillægsbilletter på mobilen (via app eller simpel sms). Pris 12 kr. for 1 zone, 24 kr. for 2 zoner.

Tidligere kunne jeg måske have sluppet billigere ved 1 zone, men det var nemt og bekvemt at bruge det blå klippekort. 3 kr. ekstra var ikke alverdens.

Nu betaler jeg mere ved 2 zoner, bare for at slippe for Rejsekort (men er Rejsekort overhovedet parat til brug som “tillægsbillet” for periodekort-brugere?)

Alt sammen eksempler fra min egen hverdag. De sædvanlige af "systemets" kundefjendske folk skal være velkomne til at opfatte min adfærd som tåbelig. Men jeg er næppe den eneste irrationelle forbruger ;-)

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Niels Munch, 22/4 2015, 23:07 (3290 dage siden) @ PD Hansen

Atter hører man her i forum mest brok over rejsekortet fra dem, som ikke har rejsekort eller reelle erfaringer dermed.

Senest en sammenligning med noget man kender, med noget man ikke kender. Hvor rimeligt er det?

Med dit rejsebehov, som åbenbart ikke nødvendiggør et periodekort, kunne du givet spare penge med rejsekortet.

Så tag og prøv det; det er gratis i oprettelse, du får rejserne til aktuel klippekortspris, og i off-peak får du dertil 20% rabat.

Og hvis man kan huske at vaske hænder efter toiletbesøg (???), eller låse bilen ved parkering, så kan man vel også huske at checke ud ved rejsens slut?

M.v.h.
Niels

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af PD Hansen, 22/4 2015, 23:25 (3290 dage siden) @ Niels Munch

Med dit rejsebehov, som åbenbart ikke nødvendiggør et periodekort, kunne du givet spare penge med rejsekortet. [...]
Og hvis man kan huske at vaske hænder efter toiletbesøg (???), eller låse bilen ved parkering, så kan man vel også huske at checke ud ved rejsens slut?

Tak for tippet. Men jeg tror at du har misforstået min pointe: Jeg betaler gerne ekstra for bekvemmelighed. For mig er det bekvemt ikke at skulle tænke på check ind/ud, og ikke at skulle kontrollere transaktioner etc. Jeg bruger hellere min tid/energi på noget andet. Også selv om jeg sagtens kunne finde ud af det. Også selv om andre ikke ønsker at betale ekstra, eller har en anden holdning. Mennesker er forskellige :-) Andre er velkomne til at vælge den billigere løsning, hvis de foretrækker den.

Og systemets folk burde vel bare være glade for at jeg er villig til at betale ekstra (jeg nævner det fordi en af disse systemfolk tidligere groft beskyldte mig for at "have snablen nede i de andre pendleres lommer", da jeg tillod mig at kritisere afskaffelsen af abonnementsservice)

Avatar

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/4 2015, 07:32 (3289 dage siden) @ PD Hansen

Tak for tippet. Men jeg tror at du har misforstået min pointe: Jeg betaler gerne ekstra for bekvemmelighed.

Din argumentation halter - hvis din bekvemmelighed byder dig ikke at huske at checke ud burde en dummebøde på 50 kr. vel ikke være et problem?
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af UTJ, 23/4 2015, 08:24 (3289 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for tippet. Men jeg tror at du har misforstået min pointe: Jeg betaler gerne ekstra for bekvemmelighed.

Din argumentation halter - hvis din bekvemmelighed byder dig ikke at huske at checke ud burde en dummebøde på 50 kr. vel ikke være et problem?

Ikke nødvendigvis ;-) Men argumentationsrækken er ikke gjort til ende. Det kan jo være at det at kunne rejse med gyldig rejsehjemmel og ikke tænke over det i på- og afstigningssituationen vægter mere end at få en dummebøde. Nu er vi ovre i teorier om personpriser og dermed dybt inde i den tildels suspekte og tildels spekulative økonomiske teori som forøger at beskrive hvorfor agenter (folk) tilsyneladende ikke handler rationelt, men alligevel gør det, når man opstiller de (måske) rigtige præmisser.

Men en sådan afhandling er uden for dette forums rammer :-)

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af PD Hansen, 23/4 2015, 09:10 (3289 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for tippet. Men jeg tror at du har misforstået min pointe: Jeg betaler gerne ekstra for bekvemmelighed.

Din argumentation halter - hvis din bekvemmelighed byder dig ikke at huske at checke ud burde en dummebøde på 50 kr. vel ikke være et problem?

Du kan ikke have tænkt ret meget over dit indlæg.

Hvor mange gange om året kan man undlade check ind/ud med rejsekort? Og til hvilken pris? (Husk grænsen på 3 gange før brugeren sortlistes)

Hvor mange gange om året kan man undlade check ind/ud med periodekort? Og til hvilken pris?

Kun med periodekort kan det effektivt opnås helt at undgå check ind/ud, som er det nogle af os gerne vil undgå at spilde energi på. Skal det forklares yderligere, at nogle kan have anderledes prioriteringer? Snupper du selv en af dem fra dit fine billede ;-)

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af LasseG, 23/4 2015, 12:13 (3289 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for tippet. Men jeg tror at du har misforstået min pointe: Jeg betaler gerne ekstra for bekvemmelighed.

Din argumentation halter - hvis din bekvemmelighed byder dig ikke at huske at checke ud burde en dummebøde på 50 kr. vel ikke være et problem?

25 kr.

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Lars Jensen @, 23/4 2015, 13:19 (3289 dage siden) @ LasseG

Din argumentation halter - hvis din bekvemmelighed byder dig ikke at huske at checke ud burde en dummebøde på 50 kr. vel ikke være et problem?


25 kr.

Og ret beset er det jo ikke en dummebøde, men bare at man ikke får eventuelt overskydende penge tilbage af sin forudbetaling. Man kunne jo have rejst fra Aalborg til København på DSB 1'ste (med pladsbilet købt andetsteds) og slippe med (det der åbenbart kaldes dummebøde) 25 kr. Det er da service.

Man kan sikkert udvide systemet (hvis teknisk muligt) med en mulighed for at registrere et glemt-check-ud på anden måde; bør selvfølgelig koste et gebyr (25 måske?) + være realistisk (lidt sværere rent teknisk), men man kan slippe for sanktionen om at blive udelukket et år.

Check-in og efterfølgende Check-ud er den måde systemet virker på (! - Ikke noget jamen nej, jeg vil da...) Kan man ikke lære det, så kan man sikkert få et anonymt rejsekort (med større forudbetaling), så tror jeg nok man lærer det, specielt hvis man rejser en del med DSB. Vil man ikke lære det, så tilbydes der jo andre måder at betale på (eller man kan gå).

Vil man bruge billetter købt på mobiltelefon, ja så skal man huske at der skal være strøm på så den kan vises, ellers må man stå af igen. Vil man købe en kontant-billet, så skal man huske kontanter, ellers ingen billet. Vil man bruge et periodekort, så skal man huske at have det med (og forny det og ...). Alle billet-systemer har nogle regler der skal følges.

Og endelig, jo, rejsekort systemet/teknologien jo lidt gammelt, så der er ikke noget at sige til at der skimtes nye teknologier i horisonten. Men hvis man altid skal vente på det (næste) sidste nye, så får man jo aldrig noget; dvs. de rejsende ville stadig være henvist til egne gåben.

Hilsen Lars

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af LasseG, 23/4 2015, 12:13 (3289 dage siden) @ PD Hansen

Tak for tippet. Men jeg tror at du har misforstået min pointe: Jeg betaler gerne ekstra for bekvemmelighed. For mig er det bekvemt ikke at skulle tænke på check ind/ud, og ikke at skulle kontrollere transaktioner etc. Jeg bruger hellere min tid/energi på noget andet. Også selv om jeg sagtens kunne finde ud af det. Også selv om andre ikke ønsker at betale ekstra, eller har en anden holdning. Mennesker er forskellige :-) Andre er velkomne til at vælge den billigere løsning, hvis de foretrækker den.

Jeg betaler modsat gerne mindre for bekvemmelighed, men sådan er vi så forskellige.

Med rejsekortet skal jeg ikke:

  • stå i kø foran en automat for at købe et klippekort.
  • holde styr på hvor mange klip der er tilbage på mine klippekort.
  • ikke bruge tid på at kigge på zonekortet.
  • holde øje med hvornår klippekortet udløber.
  • prøve at stemple et krøllet klippekort som er blevet krøllet fordi det ikke passer ned i min pung.

Nu skal jeg blot checke ind og ud, nemt og bekvemt.

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/4 2015, 23:34 (3290 dage siden) @ Niels Munch

Enig, rejsekortet fungerer faktisk glimrende. Selvfølgelig skal man huske at tjekke ind og ud, men klippekort skal man jo også huske at stemple. Ved sidstnævnte skal man endda selv huske at stemple det rigtige, hvor rejsekortet selv finder ud af det. Og med optankningsaftale er man endda fri for at skulle huske at købe nyt kort.

Så nej, mit indtryk er at der nærmere er en del, der undgår udviklingen, så længe de kan. Ligesom folk der klager over de støt stigende gebyrer i banker og på posthuse, hvor det både kan gøres billigere med netbank og automatiseres med PBS.

Men andre har ikke problemer med rejsekortet - andet end måske at komme til ved standerne for alle de andre, der også bruger det.

Med venlige rejsekort-hilsner
Leif Jørgensen

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af PD Hansen, 22/4 2015, 23:45 (3290 dage siden) @ Leif Jørgensen

Enig, rejsekortet fungerer faktisk glimrende. Selvfølgelig skal man huske at tjekke ind og ud, men klippekort skal man jo også huske at stemple. Ved sidstnævnte skal man endda selv huske at stemple det rigtige, hvor rejsekortet selv finder ud af det. Og med optankningsaftale er man endda fri for at skulle huske at købe nyt kort.
Så nej, mit indtryk er at der nærmere er en del, der undgår udviklingen, så længe de kan.

Det lyder som om at du ikke kender den nu afskaffede Abonnementsservice: Det månedlige periodekort kom automatisk med posten, og krævede hverken check ind/ud, stempling eller kontrol af enkelttransaktioner. Muligvis var periodekort og abonnementsservice gammeldags, men det virkede fantastisk - og teknologi kan vel aldrig være et mål i sig selv. Hvis den lovede automatiske fornyelse af mobilperiodekort begynder at fungerer, ville det også være en acceptabel afløser (dog dyrere end abonnementsservice).

Hvis man i øvrigt læser beretningen fra statsrevisorerne jf link først i tråden, kan man se at det tilsyneladende er et mål i sig selv at afskaffe ("udfase") andre billetformer end Rejsekort, for at sikre finansieringen. (Dog omtales også en anden overvejet finansieringsmodel, hvor Rejsekort A/S får en fast del af omsætningen, uanset hvilken billetform, der er anvendt).

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Niels Munch, 23/4 2015, 00:31 (3290 dage siden) @ PD Hansen

Apropos abonnementsservice:

Jeg fravalgte mit "mimrekort", hvor jeg forlods skulle erlægge kr. 575,- pr. kvartal (aktuel pris) uden på forhånd at vide, hvor meget jeg egentlig ville rejse .....

For det var da "penge ud af lommen" og i debattørernes terminologi formentlig "hul i hovedet". Ellers forstår jeg intet.

Jeg gik derfor over til rejsekort med automatisk genopfyldning, og det viste sig, at mit behov og dermed kvartalsforbrug var noget mindre end kr. 575,-.

Det var så min personlige erfaring og beslutning. Den automatiske genopfyldning ser jeg som en fordel, som ikke adskiller sig meget fra mine acontobetalinger til el og naturgas m.v., som jeg lader køre over PBS.

Det generer mig heller ikke at checke min rejsekortkonto på samme måde, som jeg også checker min budgetkonto.

Som transportministeren også har udtalt, så er ligger det væsentligste problem nok i takstdannelsen, hvor DSBs landstakst kolliderer med de regionale trafikselskabers takstsystemer. Og det kan man ikke klandre rejsekortet og dets teknologi for.

I øvrigt har den samme debat kørt her på forum igen og igen, senest i denne tråd. Sig venligst til, hvis I har nye, velunderbyggede og erfaringsbaserede argumenter i sagen.

M.v.h.
Niels

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af UTJ, 23/4 2015, 07:22 (3289 dage siden) @ Niels Munch

I øvrigt har den samme debat kørt her på forum igen og igen, senest i denne tråd. Sig venligst til, hvis I har nye, velunderbyggede og erfaringsbaserede argumenter i sagen.

Du kan have ret i at det godt må være nyt stof. MEN erfaringsbaserede argumenter er lige vel gyldige når man fravælger et produkt på grund af utilstrækkelighed. Så jeg køber ikke præmissen om at man skal være bruger for at deltage i diskussionen.

Du har ganske ret i at rejsekortet er blevet vendt og drejet. Kernen i denne sag(revisorernes kritik) er jo ikke om klippekortet burde have været tvangslukket (det er det jo blevet, for det er jo udbyderen som bestemmer dette) før eller senere, men at rejsekortselskabet og de selskaber som står bag ikke har formået af gøre rejsekortet brugervenligt med fokus på kunder. I stedet for at rette op på dette har man valgt af fortsætte med de eksisterende billetsystemer i længere tid, uden dermed at have rettet op på påpegede problemer.

Det bliver interessant at følge trafikselskabernes kamp om indtægtssiden i de kommende år. Herunder om der sker forandringer i ledelsen af rejsekortselskabet som der er luftet ønske om.

Konsekvensen af øget kontant billetsalg i busserne

af Nordexpress, 23/4 2015, 09:11 (3289 dage siden) @ UTJ

Selvfølgelig kan en stor del af de her deltagende ældre hvide herrer med enten godt job eller fed pensionsopsparing synes, at automatisk træk på deres bankkonto er som den syvende himmel. Fred være med det. Det er muligt at d'herrer især indhenter erfaring på mere eller mindre behagelige togrejser.

Tråden startede med et indlæg om, at alternativer til rejsekortet ikke var blevet afskaffet i tide. Og her sammenlignede jeg med, hvad forbrugerne faktisk foretager sig i øjeblikket i de københavnske busser. Man kunne formulere det anderledes: det er egentlig forbløffende så mange mennesker, der fravælger rejsekortet, der ikke har hørt om det, eller der ikke mener, det er til dem.

Hvis min påstand holder, at der nu købes kontantbilletter i busserne i stort omfang af både indbyggere og turister, så betyder det:

- langsommere/længere køretider for busserne qua længere stop ved stoppestederne => dyrere busdrift og dårligere service

- mere stress på chauffører, der må afgøre, om de vil undervise turister og godtfolk i billetsystemet eller lade dem køre gratis

- oveni den nylige sag, hvor en chauffør kritiseres i Københavns Radio af Movia for at have stået fast på, at en mobil billet skal være købt før påstigning (der kan skrives en bog om samtalerne mellem chauffører og unge mennesker om mobilbilletter, der endnu ikke er modtaget)

- større kontantbeholdninger hos chaufførerne i busserne i stedet for i et dertil indrettet billetsalgssted

- dyrere rejser med kollektiv trafik for de befolkningsgrupper, der netop har brug for billig kollektiv trafik, og som nok netop ikke indgår i gruppen af ældre hvide herrer med fed bankkonto og bogholderkompetence.

Mishandlingen af turister, der søger info om hovedstadens transportpriser ved ankomst i Københavns Lufthavn, er så en sag for sig. De nøjs så med kontantbilletter. Der så fører til længere køretider på turisttunge buslinjer som f.eks. linje 1.

Jeg gør egentlig bare rede for, hvad der faktisk foregår.

Konsekvensen af øget kontant billetsalg i busserne

af LasseG, 23/4 2015, 12:12 (3289 dage siden) @ Nordexpress

Jeg gør egentlig bare rede for, hvad der faktisk foregår.

Du gør rede for hvad du ser i en bus uden at vide om det er en general tendens og uden at vide hvorfor de pågældende passagerer køber den pågældende rejsehjemmel.

Konsekvensen af øget kontant billetsalg i busserne

af Nordexpress, 23/4 2015, 19:41 (3289 dage siden) @ LasseG

Kære Lasse

Jeg kan berolige dig med, at jeg har kørt i væsentligt mere end én bus siden salget af klippekort ophørte den 8. februar. Det med kun én bus er noget, du selv fortolker.

Men prøv da selv og fortæl om det.

Konsekvensen af øget kontant billetsalg i busserne

af LasseG, 23/4 2015, 20:54 (3289 dage siden) @ Nordexpress

Men prøv da selv og fortæl om det.

Kære Nordexpress,

Jeg undlader (modsat dig), at aggregere mine enkeltstående observationer til generelle korrelationer.

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af steenth, 23/4 2015, 08:10 (3289 dage siden) @ Niels Munch

Og hvis man kan huske at vaske hænder efter toiletbesøg (???), eller låse bilen ved parkering, så kan man vel også huske at checke ud ved rejsens slut?

Rutinen ved afslutning af en rejse er del anderledes end at forlade en bil eller vaske hænger. Normalt får jeg tjekket ud, men hvis jeg kommer fra en bestemt destination, har jeg ikke fået det gjort i over halvdelen af gangene. Og hvis man bruger periodekort, så er det kun nogle gange skal huske af tjek ud, men de fleste gange skal man ikke. Det giver ikke nogen god rutine.

Mvh
Steen

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af Lue, 23/4 2015, 08:25 (3289 dage siden) @ steenth

I togene bliver der også kaldt ud at man skal huske at tjekke ud, hvis man rejser på rejsekort. Ser hver eneste dag rigtig mange som bruger rejsekortet uden de store problemer.

Statsrevisor om Rejsekort - klippekort burde tvangslukkes?

af steenth, 23/4 2015, 11:17 (3289 dage siden) @ Lue

I togene bliver der også kaldt ud at man skal huske at tjekke ud, hvis man rejser på rejsekort. Ser hver eneste dag rigtig mange som bruger rejsekortet uden de store problemer.

Det hjælper ikke meget at de kalder ud. Og DSB ligger højst med glemt tjekud af trafikselskaberne. Det er omkring 3% til 4,6% og af en eller anden grund ligger DSB Øresund meget højt! Og det er et emne, som ligger meget højt i folks bevidsthed.


DSB MY1101Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak