Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fik fingeren af lokofører! (Generelt)

af mss-logoff, 24/4 2015, 14:41 (3262 dage siden)

At ikke alle DSB ansatte kender reglerne for fotografering er desværre intet nyt, men i dag nåede det for mit vedkommende lavpunktet.
Jeg tog et par hurtige billeder af et af Ringbanens tog på Flintholm, og da det passerede mig råbte lkf ud af vinduet "Du må ikke tage billeder" efterfulgt af "DU MÅ IKKE!", hvorefter jeg gav ham tomlen og han promte kvitterede med at give mig fingeren..!
Om han misforstod min tommel der bare skulle bløde ham lidt op ved jeg ikke. Galt på den var manden ihvertfald...

Fik fingeren af lokofører!

af UTJ, 24/4 2015, 17:20 (3262 dage siden) @ mss-logoff

Du har vel billede og så er det let at identificere fjolset.

Fik fingeren af lokofører!

af mss-logoff, 24/4 2015, 18:39 (3262 dage siden) @ UTJ

Tja, men det er nu ikke noget jeg regner med at gå videre end hertil med.
Det er bare irriterende at der stadig findes folk der ikke kender reglerne.

Her er toget, SE 4113 knipset kl. 14:24 på Flintholm (retning Hellerup) i dag:

[image]

Det var i øvrigt, utroligt nok, relativt pænt at se på.
Ringbanens SE-tog er generelt slemme i lakken, med smørerier eller tydelige spor efter dem.

Mvh MSS

Fik fingeren af lokofører!

af Svend, 24/4 2015, 20:00 (3262 dage siden) @ mss-logoff

Tja, men det er nu ikke noget jeg regner med at gå videre end hertil med.
Det er bare irriterende at der stadig findes folk der ikke kender reglerne.

Den eneste måde at komme det til livs på er at kontakte DSB som kan forklare de pågældende medarbejdere (i dette tilfælde "manden med fingeren"), hvilke regler der gælder på området.

--
Svend

Fik fingeren af lokofører!

af Henning Dalsgård Knudsen ⌂ @, 24/4 2015, 21:36 (3262 dage siden) @ Svend

Der er dog også andre ansatte. Jeg var sidste forår på Farum station, hvor en medarbejder kørte et S togs sæt frem til perronen fra klargøringscenteret Da han så jeg tog billeder tilbød han mig at vise klargøringscenteret. Han havde netop fyraften. Jeg havde dog ikke rigtig tid, da jeg havde planlagt andet.
Et andet eksempel der fra Sønderjylland, da toget var kommet til Ribe hvor der var et ophold. Lokofører havde set jeg tog billeder på Skærbæk station, kan spurte da jeg ville have et billede af føre rummet i Lint toget. Han tilbød også at tage et billede af mig i stolen i føre rummet. Desværre blev det lidt for mørkt. Der kan dog også være positive oplevelser med tog personalet. I øvrigt undgår jeg så vidt mulig at undgå at få passager med på de billeder jeg taget eller i hvert fald så at beskære dem så de kommer væk.

Mvh Henning

http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen

Fik fingeren af lokofører!

af Rasmus Mikkelsen, 24/4 2015, 21:40 (3262 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsen

Sidste sommer hvor jeg stod nede i Farris og fotograferede godstog kom der et fra Hektisk Rail. Jeg blev meget overrasket da han både blændede ned og hilste med både et vink og et trut. Sådan! Så er der sgu forståelse

Fik fingeren af lokofører!

af mss-logoff, 24/4 2015, 22:03 (3262 dage siden) @ Rasmus Mikkelsen

Ja der er masser af gode oplevelser, det skal da ikke være usagt. Måske også derfor man bliver lidt "paf" når man møder sådan en gut.

Uden venlige DSB-folk havde jeg da heller ikke haft billeder fra førerrummet i en ICE-TD ;-)

Mvh MSS

Avatar

Fik fingeren af lokofører!

af Erik H, Frederikssund, 27/4 2015, 13:26 (3259 dage siden) @ Rasmus Mikkelsen

En gang sidst i 90´erne, stod jeg på perronen på Hedehusene Station, og filmede et ME-trukket regionaltog der standsede der.
Da toget satte i gang i retning mod Roskilde, gjorde lokomotivføreren honnør, så der findes jo også flinke medarbejdere i etaten:-)

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Fik fingeren af lokofører!

af Erik H, Frederikssund, 26/4 2015, 16:26 (3260 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsen

Jeg har også selv haft en positiv oplevelse i forbindelse med fotografering:-)
Dette var i Ballerup. Jeg var taget til Ballerup i forbindelse med anlægget af dobbeltsporet til Frederikssund omkring år 2000. Jeg stod og fotograferede mod vest, hvor anlægget med de nye depotspor var i fuld gang.
Pludselig kom en kvindelig medarbejder fra Banestyrelsen (BaneDanamrk) hen og begyndte, at fortælle om projektet. Så konklusionen er at der også er positive hændelser.

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Fik fingeren af lokofører!

af thomash, 24/4 2015, 23:20 (3262 dage siden) @ Svend

Tja, men det er nu ikke noget jeg regner med at gå videre end hertil med.
Det er bare irriterende at der stadig findes folk der ikke kender reglerne.


Den eneste måde at komme det til livs på er at kontakte DSB som kan forklare de pågældende medarbejdere (i dette tilfælde "manden med fingeren"), hvilke regler der gælder på området.

Jeg er for nogle år tilbage blevet antastet af en Stationsbetjent, eller hvad man nu kalder det, på københavns hovedbanegård. Jeg stod og filmede Sølvpilen efter ankomst fra Odense, hvor den var på vej ud til Centralværkstedet.

Han sagde at jeg skulle pakke mit stativ sammen og stoppe med at filme, hvortil jeg svarede at det var i privat hensende at jeg var der, og at jeg godt måtte stå der. Han påpegede igen, at jeg skulle pakke sammen og stoppe med at filme, og stædig som jeg var, undlod jeg at følge hans henvisning - til stor gene for ham. Da han begyndte at hidse sig op og true med politiet valgte jeg så at pakke sammen da jeg ikke gad at gøre mere ud af det.

Efterfølgende skrev jeg en lang og velskrevet klage til DSB, som mente at han havde handlet korrekt, og at jeg ikke måtte stå og filme der uden forud at have varslet DSB om det, ej heller selvom det var privat.

Jeg henviste så til lovgivningen på området, men til trods for det hold DSB fast i, at han havde handlet korrekt og jeg ikke bare måtte stå og filme der.

Når den interne holdning i DSB er, at man ikke må være der, vil en klage jo gavne intet.

Mvh
Thomas.

Fik fingeren af lokofører!

af Jens V, 24/4 2015, 23:36 (3262 dage siden) @ thomash

Uden på nogen som helst måde at tage stilling til de konkrete her nævnte sager, så dette helt generelt:

Jernbanelovens paragraf 19 oplister en række ting, man IKKE må på jernbanens område. Men det er altså ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man så må alt andet, som ikke er nævnt, uden begrænsninger... :-)

Desuden påbyder paragraf 21 enhver, som opholder sig på området, at følge personalets anvisninger... Og det uden hensyntagen til, om anvisningerne umiddelbart synes fornuftige eller ej.

Fik fingeren af lokofører!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/4 2015, 23:54 (3262 dage siden) @ thomash

Jeg henviste så til lovgivningen på området, men til trods for det hold DSB fast i, at han havde handlet korrekt og jeg ikke bare måtte stå og filme der.

Når den interne holdning i DSB er, at man ikke må være der, vil en klage jo gavne intet.

Det du har anvendt stativ, kan måske have gjort, at man vurderede at optagelserne var mere i professionelt øjemed end i privat. Mange museer og lignende forbyder brug af stativ ved privatoptagelser.

Men DSB skal som offentlig virksomhed overholde forvaltningsloven, og de skal selvfølgelig kunne fortælle hvorfor de har valgt at bortvise dig og med hvilken grund - og her er en generel betragtning fra virksomhedens side ikke dækkende.

Jeg har selv for flere år siden været det samme igennem på hovedbanegården (videooptagelse uden stativ) med en fjols af en lokomotivfører. Jeg skrev til DSB og fik en undskyldning og de præciserede efterfølgende i deres interne blad reglerne for fotografering. Lokomotivføreren kom vist til samtale med chefen.

Hvis jernbaneloven (som DSB er underlagt) tillader privat fotografering, så skal en tilfældig lokomotivfører selvfølgelige ikke 'lege' sherif overfor kunderne. En sådan opførsel skal påklages til virksomheden, som bør tage en samtale med pågældende person om reglerne på området og om hvordan man opfører sig som repræsentant for virksomheden.

Fik fingeren af lokofører!

af re20000, 25/4 2015, 01:59 (3261 dage siden) @ Henrik Hansen

Man kunne også bare vælge -som trådstarteren- at trække på skuldrene af det, og undgå at endnu en baneansat fik bekræftet sin fordom om os togtosser som brokkehoveder og besværligheder.

Nold

Avatar

Fik fingeren af lokofører!

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/4 2015, 09:27 (3261 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg skrev til DSB og fik en undskyldning og de præciserede efterfølgende i deres interne blad reglerne for fotografering.

En løsning kunne måske være at have en kopi af skrivelsen i bladet med sig i lommen ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fik fingeren af lokofører!

af Jens V, 25/4 2015, 09:44 (3261 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg skrev til DSB og fik en undskyldning og de præciserede efterfølgende i deres interne blad reglerne for fotografering.


En løsning kunne måske være at have en kopi af skrivelsen i bladet med sig i lommen ?.

En skrivelse i lommen ændrer altså ikke ved, at personalets anvisninger skal følges... :-)

Det kan sagtens være gode grunde til, at fotografering et givet sted er ok den ene dag, men medfører høflig bortvisning den næste.... ganske uden hensyn til tidligere medhold i klage.

Fik fingeren af lokofører!

af OD, Od ⌂, 25/4 2015, 09:57 (3261 dage siden) @ Jens V

Jeg skrev til DSB og fik en undskyldning og de præciserede efterfølgende i deres interne blad reglerne for fotografering.


En løsning kunne måske være at have en kopi af skrivelsen i bladet med sig i lommen ?.


En skrivelse i lommen ændrer altså ikke ved, at personalets anvisninger skal følges... :-)

Det kan sagtens være gode grunde til, at fotografering et givet sted er ok den ene dag, men medfører høflig bortvisning den næste.... ganske uden hensyn til tidligere medhold i klage.

Det skulle da lige være en baneansat med storhedsvanvid... bed dem om at sætte sig ind i tingene, lukke r.... og ringe efter politiet... det plejer at virke.

Mvh. Ole

Fik fingeren af lokofører!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 25/4 2015, 10:32 (3261 dage siden) @ OD, Od

Det skulle da lige være en baneansat med storhedsvanvid... bed dem om at sætte sig ind i tingene, lukke r.... og ringe efter politiet... det plejer at virke.

Der er stadig mange baneansatte med storhedsvanvid.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fik fingeren af lokofører!

af Jens V, 25/4 2015, 10:50 (3261 dage siden) @ OD, Od

Det kan sagtens være gode grunde til, at fotografering et givet sted er ok den ene dag, men medfører høflig bortvisning den næste.... ganske uden hensyn til tidligere medhold i klage.


Det skulle da lige være en baneansat med storhedsvanvid... bed dem om at sætte sig ind i tingene, lukke r.... og ringe efter politiet... det plejer at virke.

Whau, så fik vi da lige sat tonen for den konstruktive dialog om emnet mellem bane og entusiaster!

Fik fingeren af lokofører!

af OD, Od ⌂, 25/4 2015, 12:56 (3261 dage siden) @ Jens V

Det kan sagtens være gode grunde til, at fotografering et givet sted er ok den ene dag, men medfører høflig bortvisning den næste.... ganske uden hensyn til tidligere medhold i klage.


Det skulle da lige være en baneansat med storhedsvanvid... bed dem om at sætte sig ind i tingene, lukke r.... og ringe efter politiet... det plejer at virke.


Whau, så fik vi da lige sat tonen for den konstruktive dialog om emnet mellem bane og entusiaster!

Jep. Visse mennesker er det spild af tid, at diskutere med.

Mvh. Ole

Stadfæstelse af retten til privat fotografering på jernbane

af mss-logoff, 25/4 2015, 11:26 (3261 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej Henrik,

Jeg kopierede i sin tid svaret du fik fra en tidligere diskussion om emnet. Fandt det på min PC og det lyder sådan her (og kan i udprintet form passende medbringes af enhver jernbanefotograf der ønsker at imødegå mindre velinformerede medarbejdere ved jernbanen):


Nedenstående (i citationstegn) er det ordrette svar fra DSB Kommunikation til en jernbaneinteresseret i forbindelse med en klage præsenteret for DSB d. 3. august 2006. Lovgivningen er ikke ændret siden.

”Klage i forbindelse med fotografering

Kære ---

Tak for din klage af 3. august 2006 vedrørende det passerede på
Københavns Hovedbanegår den 31. juli 2006.

DSB er enig i, at du kan fotograferer på jernbaneområdet uden
tilladelse, når fotograferingen ikke her et erhvervsøjemed jf.
jernbaneloven §19
. Klagen påpeger et behov for bedre information til
DSB's medarbejdere om reglerne, og DSB vil snarest tage initiativ
hertil.

DSB's medarbejdere skal ikke oplyse personalenummer til kunderne. Hvis
du ønskede det, burde pågældende informationsmedarbejder efter
omstændighederne nok have oplyst sit navn og sin stillingsbetegnelse.
Der fremgår dog ikke af klagen, om du bad herom.

DSB beklager det passerede.

De pågældende medarbejdere vil blive orienteret om din klage og dette
svar.

Endvidere håber DSB, at information til medarbejderne om reglerne vil
forebygge en gentagelse, og i modsat fald er du velkommen til at
kontakte undertegnende.”

Underskrevet DSB Kommunikation


Jernbaneloven, kapitel 8
Færdsel og ophold på jernbaneområde
§ 19. Jernbaneområde omfatter
1) banelinjer med tilhørende skråninger, banketter, grøfter, broer og andre anlæg,
2) stationernes område,
3) tog og andre jernbanekøretøjer samt
4) forpladser og adgangsveje til stationer og jernbanefærgesteder.
Stk. 2. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters tilladelse må ingen
1) færdes eller lade dyr færdes på de dele af jernbaneområdet, som ikke er åbne for offentligheden, eller
2) tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug, foretage indsamlinger, omdele tryksager eller lignende på jernbaneområdet.


Så kan det vist ikke siges tydeligere, vi har loven på vores side.


Mvh MSS

Avatar

Stadfæstelse af retten til privat fotografering på jernbane

af BoergeOf61, Randers C, 25/4 2015, 12:00 (3261 dage siden) @ mss-logoff

Så kan det vist ikke siges tydeligere, vi har loven på vores side.

Er det en god grund til at se bort fra ønsker om ikke at blive fotograferet?

Stadfæstelse af retten til privat fotografering på jernbane

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 25/4 2015, 13:51 (3261 dage siden) @ BoergeOf61

Er det en god grund til at se bort fra ønsker om ikke at blive fotograferet?

Det er op til den enkelte. Der er ingen krav i lovgivning og andre regelsamlinger som forhindrer fotografering.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fik fingeren af lokofører!

af keld ⌂, Malling, 25/4 2015, 09:57 (3261 dage siden) @ thomash

Det skuffer mig at læse. Jeg troede, det var noget der hørte DDR-tiden til? I slutningen af 70-erne var jeg 14 dage i DDR for at smalfilme damp m.m. Jeg boede på forskellige campingpladser, så jeg kom rundt i hele DDR. Men selv i DDR blev jeg Ingen af de mange steder jeg stod med min transportable båndoptager og mit smalfilmsudstyr antastet.

M.v.h.
Keld Zumbach

Avatar

Fik fingeren af lokofører!

af Erik H, Frederikssund, 27/4 2015, 16:36 (3259 dage siden) @ thomash

Tja, men det er nu ikke noget jeg regner med at gå videre end hertil med.
Det er bare irriterende at der stadig findes folk der ikke kender reglerne.


Den eneste måde at komme det til livs på er at kontakte DSB som kan forklare de pågældende medarbejdere (i dette tilfælde "manden med fingeren"), hvilke regler der gælder på området.


Jeg er for nogle år tilbage blevet antastet af en Stationsbetjent, eller hvad man nu kalder det, på københavns hovedbanegård. Jeg stod og filmede Sølvpilen efter ankomst fra Odense, hvor den var på vej ud til Centralværkstedet.

Han sagde at jeg skulle pakke mit stativ sammen og stoppe med at filme, hvortil jeg svarede at det var i privat hensende at jeg var der, og at jeg godt måtte stå der. Han påpegede igen, at jeg skulle pakke sammen og stoppe med at filme, og stædig som jeg var, undlod jeg at følge hans henvisning - til stor gene for ham. Da han begyndte at hidse sig op og true med politiet valgte jeg så at pakke sammen da jeg ikke gad at gøre mere ud af det.

Efterfølgende skrev jeg en lang og velskrevet klage til DSB, som mente at han havde handlet korrekt, og at jeg ikke måtte stå og filme der uden forud at have varslet DSB om det, ej heller selvom det var privat.

Jeg henviste så til lovgivningen på området, men til trods for det hold DSB fast i, at han havde handlet korrekt og jeg ikke bare måtte stå og filme der.

Når den interne holdning i DSB er, at man ikke må være der, vil en klage jo gavne intet.

Mvh
Thomas.

Jeg har i denne serie "Fik fingeren af lokofører" selv skrevet om en kedelig oplevelse med en lokofører, jeg havde på Lyngby Station i 1997.
Først skrev jeg til Banestyrelsen, men svaret var negativt; dette svar kunne jeg ikke acceptere, så jeg skrev til den daværende trafikminister Bjørn Westh.
Hans svar var til gengæld meget positivt, idet han skrev, at jeg bare kunne filme løs, når bare jeg holdt mig på områderne hvor passagererne må færdes.
Så man skal ikke finde sig i de DSB-ansattes opførsel for en hver pris, men gå til hovedet i stedet for til halen.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Fik fingeren af lokofører!

af H N Nielsen, 25/4 2015, 10:33 (3261 dage siden) @ mss-logoff

Sjovt. Der var på et tidspunkt hvor MZ 1456 rangerede i Kolding og jeg tog en video og nogle billeder. Så kom der et IC3 hvor lokoføren stiger ud og siger, at det ikke er en legeplads og at det er forbudt at tage billeder. MZ's lokoføre fra DB Schenker tillod sig at blande sig ved at sige, at der ikke var nogle regler for hvor man måtte tage billeder inde på stationerne.

Jeg har den fornæmmele at hvisse DSB folk ikke kan tåle at komme i uniformen, fordi når jeg står på perronen og tager billeder er jeg inde for et hvis område hvor "Civile" godt må opholde sig.

Fik fingeren af lokofører!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 25/4 2015, 10:36 (3261 dage siden) @ H N Nielsen

Jeg har den fornæmmele at hvisse DSB folk ikke kan tåle at komme i uniformen, fordi når jeg står på perronen og tager billeder er jeg inde for et hvis område hvor "Civile" godt må opholde sig.

Enig. Man må i Danmark fotografere alle steder hvor man lovligt kan tage ophold.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fik fingeren af lokofører! - en lidt anden oplevelse

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 25/4 2015, 12:20 (3261 dage siden) @ Erik Olsen

Hej

for lidt mere end et par år siden var min hustru og jeg i Holstebro og benyttede lejligheden til at fotografere stationsbygningen også interørbilleder intet stativ. Jeg blev passet op af en dame fra billetsalget der gjorde mig opmærksom på at man skule have tilladelse til at fotografere.
- af hvem?
- af driftsområdelederen i Herning!
- nå hvordan får jeg fat i ham?
øh det var jo nok lidt svært
- det er kun til privat brug, og det er jo en Wenck-bygning, jeg har boet ved Kystbanen
og har en svaghed for dem.
Nå det mundede ud i en længere samtale om Østerport station og tårnet dér. Hun undskyldte sig lidt ved at sige at de følte sig konkurrenceudsatte og derfor ret pressede, så de var lidt oppe på mærkerne af den grund.
Som afslutning tog jeg lige det her billede mens hun stod ved siden af, og forstod, og det gjorde jeg også:

[image]

I skal ikke snydes for et par til, dem der gav anledning til diskussionen:

[image]

[image]

Holstebro 15.juni 2008.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Fik fingeren af lokofører! - en lidt anden oplevelse

af Leif Herman, 25/4 2015, 13:20 (3261 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej.

Der er desvære også mange jernbane ansatte der hader alle de jernbanenørder, og det er nok ikke blevet nemmere da stemningen generelt er dårligt blandt medarbejderne i DSB...

Mange jernbane ansatte griner og ryster på hovedet af dem der interessere sig for tog, også deres egne kollegaer der roder med veterantog eller modeltog i deres fritid. Det er lige som mere ok at rode med gamle biler eller motorcykler m.m.

Det hører jo nok også med til historien at rigtig mange jernbanenørder også er meget bøvet at se og hører på.

Har engang fået fortalt en historie af en nu pensioneret lokomotivfører, at han havde en ung jernbanenørder med en tur på en gammel MY. Ham nørden sagde til ham nå det er en af dem med de firkantede dæksler på dieselmotoren. Lokofører havde da kørt med MY i over 20 år det havde han aldrig lagt mærke til eller tænkt over....

Fik fingeren af lokofører!

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 26/4 2015, 00:08 (3261 dage siden) @ Erik Olsen


Enig. Man må i Danmark fotografere alle steder hvor man lovligt kan tage ophold.

Ja det er ganske rigtigt man skal dog huske at man ikke må anvende sit kamera over øjenhøjde hvis man fotograferer tog, bygninger m.v. og man kan komme på kant med tingene hvis der er personer på billederne og man offentliggør dem eksempelvis på nettet.

Man skal kunne godtgøre at det er eksempelvis toget der er temaet og det kan vi alle ret nemt da vi har massevis af jernbanebilleder.

For år tilbage blev jeg antastet af en vagt på Langelinie - efter de har sat dette "smukke" hegn op - der forefindes faktisk et skilt med angivelse af at man ikke må fotografere -- den ophidsede vagt bad mig slette mine foto taget af krydstogtskibe, biler, trekroner osv -- NU ! dette afviste jeg med den begrundelse at jeg befandt mig på offentligt areal... men

jeg blev sku klogere ... Langelinie er en del af københavns havn og de kan beslutte den slags -

vagten tilkaldte åolitiet og der kom et par ganske flinke fyre med blår lys og dertilhørende lyde....

de forklarede mig venligt reglerne og "du må forstå at det handler om sikkerhed" -- jeg så undrende på betjenten " ja det er et krav cruselinerselskaberne stiller da de er bange for terror"

jeg bad manden vende sig om og se på det nærmeste skib hvorfra der kom adskillige hundrede turister ... de nærmest faldt over hinanden for at fotografere skibet...

Den anden betjent sagde -- til vagten .. mon ikke du skulle gå ind bag hegnet og blive
der -- det er jo åbenlyst tåbeligt at skilte med noget samtlige rejsende forbryder sig imod !

jeg beholdt billederne og skrev en klage til Havnen de svarede at de fastholdt deres skiltning.

Også ved fotografering af arkitektur har jeg oplevet lignende ihærdige vagtfolk - her var begrundelsen at det var en medicinalvirksomhed og man var bange for industrispionage ? han fik samme besked af den tilkaldte patruljevogn

meget tyder på at uniformer stadigt giver DDR lignende assosiationer hos nogle !

Fik fingeren af lokofører!

af re20000, 26/4 2015, 09:42 (3260 dage siden) @ hjeriksen


jeg blev sku klogere ... Langelinie er en del af københavns havn og de kan beslutte den slags -

Samme snedige konstruktion anvendes også på andre steder, fx stationer tilhørende visse trafikselskaber. Det indebærer den "fordel" at man kan smide folk ud med henvisning til at det er privat område.

Nold

Fik fingeren af lokofører!

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 26/4 2015, 10:00 (3260 dage siden) @ re20000

Det indebærer den "fordel" at man kan smide folk ud med henvisning til at det er privat område.


Nold

Hej

og Googlemaps kører rundt og fotograferer alle områder til Steetview. Du glade Alvilda.

Jeg siger som Jesper Klein i en sang. "Hele verden er af lave".

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Fik fingeren af lokofører!

af UTJ, 26/4 2015, 10:01 (3260 dage siden) @ re20000


jeg blev sku klogere ... Langelinie er en del af københavns havn og de kan beslutte den slags -

Samme snedige konstruktion anvendes også på andre steder, fx stationer tilhørende visse trafikselskaber. Det indebærer den "fordel" at man kan smide folk ud med henvisning til at det er privat område.

Det skal I ikke være helt sikker på. Perroner er jo ejet af Banedanmark og er ikke DSB's, hvolket i en domstolsprøvelse sikkert vil give et spændende resultat.

Såfremt området er offentlig vej gælder almindelige regler - også selv om vejen er på privat grund.

Men derfor kan en ejer eller anden interessent selvfølgelig godt forsøge sig med skiltning osv.

Fik fingeren af lokofører!

af Peer, 26/4 2015, 11:10 (3260 dage siden) @ UTJ

Hej

Her er den skrivelse som DSB Kommunikation udsendte efter jeg fik en møgfald af "fejemanden" i Htå tilbage i 2010 (den er fortsat gældende):

Jeg har fået en henvendelse fra en togentusiast, der var fortørnet over, at han af en servicemedarbejder havde fået forbud mod at fotografere på Htaa. Han havde imidlertid retten på sin side, det er tilladt at fotografere på vores og Banedanmarks arealer, så længe det er til privat brug.

Når jeg får henvendelser herom fra entusiaster, plejer jeg at fremsende følgende skrivelse. Hvis I synes, I kan bruge den, er I velkomne til at hænge den op på opslagstavlerne:

På dit spørgsmål om fotografering på DSB´s områder kan jeg svare følgende:


I Lov om jernbanevirksomhed (kapitel 8 om færdsel og ophold på jernbanevirksomhedernes område) er anført, at det kræver tilladelse at tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug på jernbaneområder.

Er der tale om fotografering ud fra en jernbaneinteresse, billeder til familiealbummet etc., kræves der ikke tilladelse, men en forudsætning for fotograferingen er

- at man befinder sig på områder, hvor der er almindelig offentlig adgang

- at man ikke er til gene for passagerer eller personale

- at man ikke giver anledning til sikkerhedsmæssige risici

- at man - hvis bestemte personer er i fokus - spørger, om de pågældende er indforstået med at blive fotograferet

Men i øvrigt må du være indstillet på, at der som en følge af DSB´s opfordring - både til passagerer og personale - til skærpet opmærksomhed i forbindelse med terrorberedskabet kan forekomme situationer, hvor du må gøre rede for formålet med din fotografering. Jeg håber, at du har forståelse for dette.

Bedste hilsner

Martin


Med venlig hilsen

Journalist

Martin Sun Larsen,

DSB Kommunikation,

Sølvgade 40,

1349 København K


Denne skrivelse kan jo udskrives og medbringes i rygsækken: jeg har selv udleveret et par eksemplarer til DSB medarbejdere....


Hilsen
Peer

Fik fingeren af lokofører!

af Jens V, 26/4 2015, 11:20 (3260 dage siden) @ Peer
redigeret af Jens V, 26/4 2015, 11:40

Her er den skrivelse som DSB Kommunikation udsendte efter jeg fik en møgfald af "fejemanden" i Htå tilbage i 2010 (den er fortsat gældende):
[snip]
Er der tale om fotografering ud fra en jernbaneinteresse, billeder til familiealbummet etc., kræves der ikke tilladelse, men en forudsætning for fotograferingen er
- at man befinder sig på områder, hvor der er almindelig offentlig adgang
- at man ikke er til gene for passagerer eller personale
- at man ikke giver anledning til sikkerhedsmæssige risici
- at man - hvis bestemte personer er i fokus - spørger, om de pågældende er indforstået med at blive fotograferet

Og her er jo NETOP det, som nogle af os forsigtigt har forsøgt at påpege længere oppe i tråden:

Selvom det ikke er forbudt at fotografere, så KAN der altså udmærket være situationer, hvor det alligevel ikke er tilladt... :-) Også flere end de ovenfor nævnte. Og derfor KAN der være grunde til, at man venligt, men bestemt bliver bedt om ikke at tage sine billeder. Og derfor skal personalets anvisninger følges... ;-)

Fik fingeren af lokofører!

af OD, Od ⌂, 26/4 2015, 11:51 (3260 dage siden) @ Jens V

Her er den skrivelse som DSB Kommunikation udsendte efter jeg fik en møgfald af "fejemanden" i Htå tilbage i 2010 (den er fortsat gældende):
[snip]
Er der tale om fotografering ud fra en jernbaneinteresse, billeder til familiealbummet etc., kræves der ikke tilladelse, men en forudsætning for fotograferingen er
- at man befinder sig på områder, hvor der er almindelig offentlig adgang
- at man ikke er til gene for passagerer eller personale
- at man ikke giver anledning til sikkerhedsmæssige risici
- at man - hvis bestemte personer er i fokus - spørger, om de pågældende er indforstået med at blive fotograferet


Og her er jo NETOP det, som nogle af os forsigtigt har forsøgt at påpege længere oppe i tråden:

Selvom det ikke er forbudt at fotografere, så KAN der altså udmærket være situationer, hvor det alligevel ikke er tilladt... :-) Også flere end de ovenfor nævnte. Og derfor KAN der være grunde til, at man venligt, men bestemt bliver bedt om ikke at tage sine billeder. Og derfor skal personalets anvisninger følges... ;-)

Altså når en emsig togfører med storhedsvanvid vil bortvise mig fra perronen i Fredericia spor 9/10, hvor jeg har stået hundrede gange før uden problemer (kan i øvrigt heller ikke se hvad problemet skulle være), mener du så seriøst at jeg skal efterkomme det?
Det lyder jo næsten ligeså tåbeligt som Esbjerg havnebane.

Mvh. Ole

Fik fingeren af lokofører!

af UTJ, 26/4 2015, 12:06 (3260 dage siden) @ OD, Od

Altså når en emsig togfører med storhedsvanvid vil bortvise mig fra perronen i Fredericia spor 9/10, hvor jeg har stået hundrede gange før uden problemer (kan i øvrigt heller ikke se hvad problemet skulle være), mener du så seriøst at jeg skal efterkomme det?
Det lyder jo næsten ligeså tåbeligt som Esbjerg havnebane.

Selvfølgelig skal du ikke det. En medarbejder skal jo have bemyndigelse. Så længe det ikke påvirker sikkerhed og ordensreglement har han faktisk ikke ret til at forhindre dig. Også selv om der er bred formulering om at "efterkomme anvisninger osv....". Denne brede formulering betyder nemlig ikke at menige medarbejdere har lov til hvadsomhelst.

Fik fingeren af lokofører!

af Jens V, 26/4 2015, 12:15 (3260 dage siden) @ OD, Od

Altså når en emsig togfører med storhedsvanvid vil bortvise mig fra perronen i Fredericia spor 9/10, hvor jeg har stået hundrede gange før uden problemer (kan i øvrigt heller ikke se hvad problemet skulle være), mener du så seriøst at jeg skal efterkomme det?

Ja.

Det lyder jo næsten ligeså tåbeligt som Esbjerg havnebane.

Nej. Esbjerg havnebane er betydeligt mere tåbelig...! :-)

Fik fingeren af lokofører!

af Peer, 26/4 2015, 13:44 (3260 dage siden) @ Jens V

Kære Jens

Jeg forstår ikke din kobling mellem hvad Kommmunikation skriver og din tolkning; det står jo intet om at personalets anvisninger skal følges.
Hvordan det kan være ikke tilladt at tage billeder når det ikke er forbudt er også noget må du meget gerne uddybe.

Hilsen
Peer

Fik fingeren af lokofører!

af Jens V, 26/4 2015, 16:57 (3260 dage siden) @ Peer

Kære Jens

Når nogen ligefrem skriver "Kære Jens", så må man jo svare, selvom jeg egentlig havde besluttet mig til at give op... :-)

Men først dette:
1.Jeg føler mig dybt beskæmmet over - som gammel journalist - ikke at være i stand til at gøre mig forståelig over for en bredere kreds af læsere. Det beklager jeg...
2. Efter dette indlæg kommer der ikke yderligere herfra om emnet - i denne tråd... :-)

Jeg forstår ikke din kobling mellem hvad Kommmunikation skriver og din tolkning; det står jo intet om at personalets anvisninger skal følges.
Hvordan det kan være ikke tilladt at tage billeder når det ikke er forbudt er også noget må du meget gerne uddybe.

Et eksempel fra en anden verden: Ifølge Færdselsloven er det forbudt at køre mere end 80 km/t på landevej. Men det betyder jo ikke, at det altid er tilladt at køre 79, og det betyder slet ikke, at man har RET til at køre 80.

I rigtig mange tilfælde er det faktisk ikke tilladt at køre 80 km/t på en helt almindelig landevej. I nogle tilfælde skal man selv opdage det - tåge, børn på vejen - mens man i andre tilfælde bliver gjort opmærksom på det ved skiltning eller ved påbud fra rette myndighed.

Det er det samme på jernbanen. Det er ikke forbudt at fotografere til privat brug, men der er (som med hastigheden på vejen) tilfælde, hvor det alligevel ikke er tilladt. Og det kan være svært selv at opdage, hvorfor man må følge anvisningerne fra den rette myndighed.

Udgangspunktet er naturligvis Jernbaneloven, som har været oppe at vende et par gange i tråden, men mindst lige så interessant er Straffelovens bestemmelser om især "Freds- og ærekrænkelser".

Hvad Jernbaneloven angår, er det uden tvivl mange baneansatte, som overfortolker den og reagerer dybt uhensigtsmæssigt. Ingen tvivl om det.

Men man skal huske på (mindst) to ting, inden man overfuser dem og beder dem lukke en vis legemsdel: 1. De er på arbejde, fotografen dyrker sin hobby, og 2. Det KAN faktisk godt være, at den baneansatte har en indsigt i tingene, som privatfotografen ikke har. Der KAN faktisk godt være forhold omkring f.eks. sikkerhed og arbejdsmiljø, som hobbyfotografen ikke lige har øje for, og der KAN være hensyn at tage til andre mennesker, døde såvel som levende.

Efter en del ytringer her i tråden må jeg i hvert fald konkludere, at der nok KAN være "skyld" på begge sider.... Og med baggrund i en hel del af de billeder, der vises rundt omkring på Nettet, må jeg konkludere, at nogle fotografer i nogle sammenhænge nok "burde" have været venligt bortvist fra fotostedet... :-)

Slut herfra: Go' fotografering derude. Jeg nyder det selv, og jeg nyder de mange gode billeder, der kommer ud af (den lovlige) indsats med kameraret.

Fik fingeren af lokofører!

af OD, Od ⌂, 26/4 2015, 19:03 (3260 dage siden) @ Jens V

2. Efter dette indlæg kommer der ikke yderligere herfra om emnet - i denne tråd... :-)

Super, for du har jo fuldstændig misforstået hvad det handler om.

Mvh. Ole

Fik fingeren af lokofører!

af Svend, 26/4 2015, 13:58 (3260 dage siden) @ Jens V

Selvom det ikke er forbudt at fotografere, så KAN der altså udmærket være situationer, hvor det alligevel ikke er tilladt... :-) Også flere end de ovenfor nævnte. Og derfor KAN der være grunde til, at man venligt, men bestemt bliver bedt om ikke at tage sine billeder. Og derfor skal personalets anvisninger følges... ;-)

Jeg kan nu godt have mine tvivl, om DSB, Arriva (eller anden jernbanevirksomhed) eller Banedanmark har givet deres medarbejdere "på gulvet" besked eller instruktion om, hvordan de skal forholde sig til folk der fotograferer. De pågældende medarbejdere er formentlig ikke engang vidende om eksistensen af Lov om jernbanevirksomhed (Jernbaneloven) ;-)

Se også http://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l162/html_som_fremsat.htm §43 - alt er ved det gamle ;-)

--
Svend

Fik fingeren af lokofører!

af Jens Peter, 26/4 2015, 15:08 (3260 dage siden) @ Svend

Så læs også lige § 42 når vi nu er igang.;-)

Fik fingeren af lokofører!

af Svend, 26/4 2015, 15:45 (3260 dage siden) @ Jens Peter

§ 42. Enhver, der søger adgang til eller opholder sig på de områder, der er nævnt i § 41, og som er åbne for offentligheden, skal rette sig efter de forskrifter til opretholdelse af orden og sikkerhed, der meddeles af virksomhedens personale, eller som ved opslag eller på anden hensigtsmæssig måde er bekendtgjort af virksomheden.

Stk. 2. Politiet skal efter anmodning bistå jernbanevirksomheden eller infrastrukturforvalteren med håndhævelsen af ordens- og sikkerhedsbestemmelser, der gælder på områder nævnt i § 41.

* * * *

Der er vist heller ikke nogen der har anfægtet, at der skal skrides ind, når nogen opfører sig upassende. Men medarbejderne skal ikke begynde at opfinde deres egne regler. Der tales jo netop om forskrifter ;-)

--
Svend

Fik fingeren af lokofører!

af Jørgen Pagh Jensen, 26/4 2015, 13:32 (3260 dage siden) @ Peer

Nu kommer jeg så alligevel i tvivl. Hvis de billeder man tager dukker op f.eks. her på siden - eller i "Jernbanen" - er det så stadig privat brug? Jeg fik en gang forbud imod at filme med nogle skolebørn i Metroen, fordi det var til "undervisningsbrug".

Nogle gange er det nemmere at få tilgivelse end tilladelse. Hvis nogen siger, at jeg ikke må fotografere, venter jeg bare til de er gået. Jeg har aldrig oplevet at nogle er blevet sure over, at jeg har fotograferet (bortset fra i Metroen) - men hvis jeg en gang får en finger, giver jeg da bare en igen. Og løber...

Fik fingeren af lokofører!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/4 2015, 13:01 (3260 dage siden) @ hjeriksen

Ja det er ganske rigtigt man skal dog huske at man ikke må anvende sit kamera over øjenhøjde hvis man fotograferer tog, bygninger m.v. og man kan komme på kant med tingene hvis der er personer på billederne og man offentliggør dem eksempelvis på nettet.

Fotografering og offentliggørelse er to forskellige ting med hver deres regler.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

Fik fingeren af lokofører!

af Erik H, Frederikssund, 26/4 2015, 13:45 (3260 dage siden) @ mss-logoff

Jeg havde en lignende oplevelse helt tilbage i sommeren 1997 på Lyngby Station.
Jeg stod på perronen, som så ofte før og filmede S-togene. Der ankom et S-tog (3. generation). Lige pludselig åbnede lokomotivføreren det lille vindue i førerrummet - ikke noget mærkeligt i det, da han jo skulle se om der var passagerer på vej ind eller ud af toget - men da han råbte mig an, og sagde at det ikke var tilladt at filme på DSB´s område, undrede jeg mig en helt del.
Jeg var dog ikke mere befippet end jeg fik kikket på uret, og ikke mindst tog vognnumrene, så det ville være nemmere at finde ud af hvilken lokomotivfører det var. Toget kørte igen, og da jeg kom hjem skrev jeg et brev til Banestyrelsen (det nuværende BaneDanmark) og klagede over lokomotivførerens opførsel.
Tro det eller ej; de kom med den samme historie om at man ikke må film på DSB´s områder!
Nu er jeg sådan skruet sammen, at jeg ikke ville slå mig til tåls med dette, så jeg skrev til den daværende trafikminister Bjørn Westh. Efter nogen tid kom der et svar fra ham, og denne gang lød der helt andre toner:-) , for selvfølgelig måtte jeg da filme på DSB´s område, når bare jeg ikke begav mig ud på steder hvor der var skiltet med adgang forbudt. Endvidere skrev Bjørn Westh i svaret, at de pågældende medarbejdere var blevet "retledt". Det er kun i kommercielt øjemed der skal indhentes tilladelse til, at filme på DSB´s områder.
Jeg vil understrege, at jeg altid er meget påpasselig med, at overholde de gældende regler på dette område. Hvis jeg står på en perron og filmer et forbipasserende tog, sørger jeg altid for at stå så langt fra perronkanten som muligt, for ikke lokomotivføreren skal bliv nervøs, samt når jeg filmer fra en bro, står jeg aldrig lige over sporet, for man ved ikke hvad den pågældende lokomotivfører måske har været ude for tidligere.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Fik fingeren af lokofører!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/4 2015, 18:03 (3260 dage siden) @ mss-logoff

[image]
For nogen tid siden havde jeg denne mulighed for et før og efter billede, men bemærk førerhuset på Linten - der er trukket helt for. Lokoføreren ønskede helt klart ikke at komme på Facebook eller i Jernbanen.dks forum, så der blev lige trukket for mens jeg fotograferede og han afventede passagerudveksling. Og det må man jo respektere :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fik fingeren af lokofører!

af Poul Andersen, 26/4 2015, 18:22 (3260 dage siden) @ Michael Deichmann

Så vidt jeg kan se, er det togets bagende (synlige slutlys) du har fotograferet, og gardinet er vel trukket ned for at undgå unødvendig sollysindtrængen i bagerste førerrum, hvilket efterhånden er blevet normal praksis hos mange operatører.

- Lokomotivføreren befinder sig således i modsatte ende af toget ;-)

Mvh.
Poul.

Fik fingeren af lokofører!

af UTJ, 26/4 2015, 18:32 (3260 dage siden) @ Poul Andersen

Så vidt jeg kan se, er det togets bagende (synlige slutlys) du har fotograferet, og gardinet er vel trukket ned for at undgå unødvendig sollysindtrængen i bagerste førerrum, hvilket efterhånden er blevet normal praksis hos mange operatører.

- Lokomotivføreren befinder sig således i modsatte ende af toget ;-)

I følge det skrevne kører toget umiddelbart efter fotograferingen mod fotografen, da det er retning Helsingør via Gilleleje. Men det kan jo være forkert ;-)

Fik fingeren af lokofører!

af Poul Andersen, 26/4 2015, 19:03 (3260 dage siden) @ UTJ

Så vidt jeg kan se, er det togets bagende (synlige slutlys) du har fotograferet, og gardinet er vel trukket ned for at undgå unødvendig sollysindtrængen i bagerste førerrum, hvilket efterhånden er blevet normal praksis hos mange operatører.

- Lokomotivføreren befinder sig således i modsatte ende af toget ;-)

I følge det skrevne kører toget umiddelbart efter fotograferingen mod fotografen, da det er retning Helsingør via Gilleleje. Men det kan jo være forkert ;-)

Hvis det er tilfældet, må kendingssignalet således være omstillet manuelt, for at irritere fotografen :-(

Mvh.
Poul.

Avatar

Fik fingeren af lokofører!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/4 2015, 19:34 (3260 dage siden) @ Poul Andersen

Nå, faktisk var det vistnok bagenden, men der sad en medarbejder i dette førerrum, der ikke ønskede at blive foreviget. Om det skyldes at han uretmæssigt benyttede "det kolde" førerrum eller bare ikke ville på Facebook ved jeg ikke, men min pointe er, som Jens V jo også var lidt inde på, at der KAN jo være forhold som medarbejderne ikke lige i situationen ønsker dokumenteret for eftertiden. Der er jo både chefer og myndighedspersoner der kigger med.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fik fingeren af lokofører!

af esni, Frederikssund, 26/4 2015, 21:12 (3260 dage siden) @ Michael Deichmann

Nå, faktisk var det vistnok bagenden, men der sad en medarbejder i dette førerrum, der ikke ønskede at blive foreviget. Om det skyldes at han uretmæssigt benyttede "det kolde" førerrum eller bare ikke ville på Facebook ved jeg ikke, men min pointe er, som Jens V jo også var lidt inde på, at der KAN jo være forhold som medarbejderne ikke lige i situationen ønsker dokumenteret for eftertiden. Der er jo både chefer og myndighedspersoner der kigger med.

Hvis det er taget udfor NSJK's hovedkvarter ved den gamle GDS endestation i Græsted, så antyder destinationensskiltet på toget da at det vil køre hen imod fotografen?

Fik fingeren af lokofører!

af Allan, 29/4 2015, 21:30 (3257 dage siden) @ esni

Nå, faktisk var det vistnok bagenden, men der sad en medarbejder i dette førerrum, der ikke ønskede at blive foreviget. Om det skyldes at han uretmæssigt benyttede "det kolde" førerrum eller bare ikke ville på Facebook ved jeg ikke, men min pointe er, som Jens V jo også var lidt inde på, at der KAN jo være forhold som medarbejderne ikke lige i situationen ønsker dokumenteret for eftertiden. Der er jo både chefer og myndighedspersoner der kigger med.


Hvis det er taget udfor NSJK's hovedkvarter ved den gamle GDS endestation i Græsted, så antyder destinationensskiltet på toget da at det vil køre hen imod fotografen?

Jeg gætter på billedet er taget I forbindelse med sporarbejde på strækningen, eller ville det ikke være muligt at NSJK skinnebus kan holdt I spor 2 da lokalbanen normalt krydser I Græsted.

Så vil tro at toget lige har skiftet retning og lokomotivføreren ikke har klargjort førerbordet og dermed tændt kendingssignalet i den nye køreretning.

Vh
Allan

Avatar

Fik fingeren af lokofører!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/4 2015, 21:48 (3257 dage siden) @ Allan

Nå, faktisk var det vistnok bagenden, men der sad en medarbejder i dette førerrum, der ikke ønskede at blive foreviget. Om det skyldes at han uretmæssigt benyttede "det kolde" førerrum eller bare ikke ville på Facebook ved jeg ikke, men min pointe er, som Jens V jo også var lidt inde på, at der KAN jo være forhold som medarbejderne ikke lige i situationen ønsker dokumenteret for eftertiden. Der er jo både chefer og myndighedspersoner der kigger med.


Hvis det er taget udfor NSJK's hovedkvarter ved den gamle GDS endestation i Græsted, så antyder destinationensskiltet på toget da at det vil køre hen imod fotografen?


Jeg gætter på billedet er taget I forbindelse med sporarbejde på strækningen, eller ville det ikke være muligt at NSJK skinnebus kan holdt I spor 2 da lokalbanen normalt krydser I Græsted.

Så vil tro at toget lige har skiftet retning og lokomotivføreren ikke har klargjort førerbordet og dermed tændt kendingssignalet i den nye køreretning.

Det er skarpt set! Det var til DVFs årsmøde i Græsted og da var der sporspærring fra Græsted til Mårum (så vidt jeg husker).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Ukorrekt kendingssignal :)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 29/4 2015, 02:05 (3257 dage siden) @ Poul Andersen

Hvis det er tilfældet, må kendingssignalet således være omstillet manuelt, for at irritere fotografen :-(

Det er set før :)

[image]

Eksemplet her er fra i sommers i Kolding, men opdagede det først da jeg kom hjem :)

Fik fingeren af lokofører!

af Woodi, 28/4 2015, 05:21 (3258 dage siden) @ mss-logoff

En ting der 'kan' give en finger er, hvis du bruger blizz/flash..

--
[image]

Fik fingeren af lokofører!

af LasseG, 28/4 2015, 11:22 (3258 dage siden) @ Woodi

En ting der 'kan' give en finger er, hvis du bruger blizz/flash..

Det giver så heller ikke mening at bruge i denne sammenhæng...

Fik fingeren af lokofører!

af John Brio, 30/4 2015, 18:26 (3256 dage siden) @ mss-logoff

At ikke alle DSB ansatte kender reglerne for fotografering er desværre intet nyt, men i dag nåede det for mit vedkommende lavpunktet.
Jeg tog et par hurtige billeder af et af Ringbanens tog på Flintholm, og da det passerede mig råbte lkf ud af vinduet "Du må ikke tage billeder" efterfulgt af "DU MÅ IKKE!", hvorefter jeg gav ham tomlen og han promte kvitterede med at give mig fingeren..!
Om han misforstod min tommel der bare skulle bløde ham lidt op ved jeg ikke. Galt på den var manden ihvertfald...

Tror du ikke bare han fortalte med håndtegn, at der var 1 minut til næste tog :)

Fik fingrene af buschauffør!

af ped, 30/4 2015, 20:33 (3256 dage siden) @ John Brio

Hej
jeg skulle med andre over fodgængerovergang ved busterminal i Helsingør og en bus kom med alt for høj fart i mod os; - vi på vej over den ene bane i overgangen.

Jeg gav ham håndtegn for at dæmpe farten; - vandrette hænder der roligt bevæges ned og opad.

Han lagde begge hænder på rattet og hold begge f*** fingre opad, mens han kørte igennem fodgænger feltet - med ret stor fart!

Situationen var så langt ude, så de andre fodgængere og jeg grinte til hinanden.:-)

venligst

pediHg

Fik fingrene af buschauffør!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/4 2015, 21:56 (3256 dage siden) @ ped

jeg skulle med andre over fodgængerovergang ved busterminal i Helsingør og en bus kom med alt for høj fart i mod os; - vi på vej over den ene bane i overgangen.

Jeg gav ham håndtegn for at dæmpe farten; - vandrette hænder der roligt bevæges ned og opad.

Han lagde begge hænder på rattet og hold begge f*** fingre opad, mens han kørte igennem fodgænger feltet - med ret stor fart!

Det havde straks afstedkommet en politianmeldelse fra mig.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

HectorrailSvenska-lok
DSB Q345

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak