Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB et stk MR fattigere vidst

af Lue, 28/4 2015, 10:49 (3285 dage siden) @ glade-koege

Hvilket MR-sæt drejer det sig om?????????????

DSB et stk MR fattigere vidst

af Tgt, 28/4 2015, 11:24 (3285 dage siden) @ Lue

4089

flere billedere:

af glade-koege ⌂, køge, 28/4 2015, 12:14 (3285 dage siden) @ glade-koege

http://sn.dk/galleri/484329

Togsæt 89 er ihverfald afhentet af en ME nu og nok på vej til fredercia senere hvis den ikke bliver stillet i næstved bare.

flere billedere:

af H N Nielsen, 28/4 2015, 13:59 (3285 dage siden) @ glade-koege

Det ser ud til at skaderne er små, så den kan godt komme på "Sygehuset og blive lappet sammen"

flere billedere:

af Tgt, 28/4 2015, 18:20 (3285 dage siden) @ H N Nielsen

Det står i Køge indtil videre og ME 1532 i Roskilde

DSB et stk MR fattigere vidst

af Lue, 29/4 2015, 09:30 (3284 dage siden) @ glade-koege

Igen en journalist der ikke kan kende forskel på togføre og lokomotivfører??????????

DSB et stk MR fattigere vidst

af UTJ, 29/4 2015, 09:45 (3284 dage siden) @ Lue

Igen en journalist der ikke kan kende forskel på togføre og lokomotivfører??????????

Det er da også ulogiske betegnelser. For lægfolk er det hent logisk af kalde personen der fører toget for togføreren, særligt efter lokomotivet er afskaffet og erstatter af motoriderede personvogne.

Ligeledes er en chauffør jo egentlig en fyrbøder. Men det er så alment indarbejdet at det oftest bruges korrekt i nutid brug.

Måske var det på tide at lokomotivførere konsekvent bliver kaldt chauffører?

Faktisk skal du være glad for at du oplever journalisternes unøjagtige sprogbrug på eget fagområde, for det bør føre til skepsis mht andre fagområder, hvor sprogbrug og omtale sandsynligvis er lige så unøjagtig men hvor det jo i sagens natur er sværere at opdage.

;-)

DSB et stk MR fattigere vidst

af gaest, 29/4 2015, 10:38 (3284 dage siden) @ Lue

Igen en journalist der ikke kan kende forskel på togføre og lokomotivfører??????????

Det var i sq længe om at opdage dennne gang ;)

DSB et stk MR fattigere vidst

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/4 2015, 15:10 (3284 dage siden) @ gaest

Det var i sq længe om at opdage dennne gang ;)

Det er da bedøvende ligegyldig. Vi ved jo godt hvad der menes, og journalister kan vi alligevel ikke opdrage.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

DSB et stk MR fattigere vidst

af gaest, 29/4 2015, 19:46 (3284 dage siden) @ Erik Olsen

Det var i sq længe om at opdage dennne gang ;)


Det er da bedøvende ligegyldig. Vi ved jo godt hvad der menes, og journalister kan vi alligevel ikke opdrage.

Deri er jeg helt enig. Faktisk mener jeg at jernbaneverdenens begreber og definitioner af lokomotivfører og togfører er ved at være forældet, men det er en anden sag.

Jeg konstaterede blot at dem der normalt hidser sig op over togfremførende togførere er ved at falde lidt af på den, når en sådan fejl kan stå uantastet i næsten 24 timer..

DSB et stk MR fattigere vidst

af Poul Andersen, 29/4 2015, 20:14 (3284 dage siden) @ gaest

Det var i sq længe om at opdage dennne gang ;)


Det er da bedøvende ligegyldig. Vi ved jo godt hvad der menes, og journalister kan vi alligevel ikke opdrage.


Deri er jeg helt enig. Faktisk mener jeg at jernbaneverdenens begreber og definitioner af lokomotivfører og togfører er ved at være forældet, men det er en anden sag.

Jeg konstaterede blot at dem der normalt hidser sig op over togfremførende togførere er ved at falde lidt af på den, når en sådan fejl kan stå uantastet i næsten 24 timer..

Det er faktisk ret enkelt, idet SR klart og tydeligt oplyser, at et tog føres af en lokomotivfører.

Mvh.
Poul.

DSB et stk MR fattigere vidst

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/4 2015, 20:27 (3284 dage siden) @ Poul Andersen

Det er faktisk ret enkelt, idet SR klart og tydeligt oplyser, at et tog føres af en lokomotivfører.

Det svarer til at en jurist oplyser en eller anden spidsfindighed om en transaktion. Sikkert korrekt nok, men inderligt ligegyldig for almindelige mennesker.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

DSB et stk MR fattigere vidst

af Gæsten, 29/4 2015, 23:45 (3283 dage siden) @ Erik Olsen

Det er faktisk ret enkelt, idet SR klart og tydeligt oplyser, at et tog føres af en lokomotivfører.


Det svarer til at en jurist oplyser en eller anden spidsfindighed om en transaktion. Sikkert korrekt nok, men inderligt ligegyldig for almindelige mennesker.

Samtale mellem mennesker er bare så meget nemmere, når man bruger de samme ord... :-)

DSB et stk MR fattigere vidst

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/4 2015, 09:00 (3283 dage siden) @ Gæsten

Samtale mellem mennesker er bare så meget nemmere, når man bruger de samme ord... :-)

Vi ved jo at 90 % af alle journalister skriver "togfører" om den person som fører toget, dvs. togchaufføren, så hvor svært kan det være?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

DSB et stk MR fattigere vidst

af Poul Andersen, 30/4 2015, 09:09 (3283 dage siden) @ Erik Olsen

Samtale mellem mennesker er bare så meget nemmere, når man bruger de samme ord... :-)


Vi ved jo at 90 % af alle journalister skriver "togfører" om den person som fører toget, dvs. togchaufføren, så hvor svært kan det være?

.. og når der sker en påkørsel - person eller køretøj - er det en togulykke !.

Mvh.
Poul.

DSB et stk MR fattigere - OT

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/4 2015, 09:56 (3283 dage siden) @ Poul Andersen

Samtale mellem mennesker er bare så meget nemmere, når man bruger de samme ord... :-)


Vi ved jo at 90 % af alle journalister skriver "togfører" om den person som fører toget, dvs. togchaufføren, så hvor svært kan det være?


.. og når der sker en påkørsel - person eller køretøj - er det en togulykke !.

Mvh.
Poul

Hej

Oftest hedder det "tog påkørte" og ikke det der nok skete: "Bil kørte ud foran tog".:-(


Hvordan med "togfyren" eller er det kønsdiskriminerende.;-)

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

PS et relateret link taget fra Postvagnen:
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.3138407-bil-brakade-genom-jarnvagsbommar

heldigvis med lykkelig udgang.

DSB et stk MR fattigere - OT

af Svend, 30/4 2015, 10:40 (3283 dage siden) @ Lars Møller Jensen
redigeret af Svend, 30/4 2015, 10:52

Oftest hedder det "tog påkørte" og ikke det der nok skete: "Bil kørte ud foran tog".:-(

Der er det vel også rent forsikringsmæssigt?
En anden situation er, hvis bilen kører ind i siden på toget; så påkørte bilen toget.

I min søgen på en forklaring af begrebet "Objektivt ansvar" stødte jeg på denne sag
http://www.advokaterne-storetorv16.dk/objektivt-ansvar/

--
Svend

DSB et stk MR fattigere - OT

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/4 2015, 13:40 (3283 dage siden) @ Svend

I min søgen på en forklaring af begrebet "Objektivt ansvar" stødte jeg på denne sag
http://www.advokaterne-storetorv16.dk/objektivt-ansvar/

Et glimrende eksempel på at reglerne om erstatningsansvar ikke er opdateret siden damptogenes og hestevognenes tid.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

DSB et stk MR fattigere - OT

af gaest, 30/4 2015, 15:05 (3283 dage siden) @ Erik Olsen

I min søgen på en forklaring af begrebet "Objektivt ansvar" stødte jeg på denne sag
http://www.advokaterne-storetorv16.dk/objektivt-ansvar/


Et glimrende eksempel på at reglerne om erstatningsansvar ikke er opdateret siden damptogenes og hestevognenes tid.

Den er underlig, den sag. I princippet kunne han også have sagsøgt dem der stillede en lygtepæl i vejen for ham.
Hvis det nu ikke havde været et jernbanespor, men skal vi sige en fodgængerovergang eller et kryds med almindelig vigepligt, hvor der holdt biler som han så på grund af høj fart begyndte en overhaling af? Var fodgængerne, eller de biler der ikke havde vigepligt så selv ude om at blive ramt?

DSB et stk MR fattigere - OT

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/4 2015, 15:14 (3283 dage siden) @ gaest

Hvis det nu ikke havde været et jernbanespor, men skal vi sige en fodgængerovergang eller et kryds med almindelig vigepligt, hvor der holdt biler som han så på grund af høj fart begyndte en overhaling af? Var fodgængerne, eller de biler der ikke havde vigepligt så selv ude om at blive ramt?

Dette er ikke et spørgsmål om skyld. Når baneselskabet har objektivt ansvar, er skyldsspørgsmålet stort set ligegyldigt for erstatningsansvaret.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

DSB et stk MR fattigere vidst

af gaest, 29/4 2015, 21:39 (3284 dage siden) @ Poul Andersen

Det var i sq længe om at opdage dennne gang ;)


Det er da bedøvende ligegyldig. Vi ved jo godt hvad der menes, og journalister kan vi alligevel ikke opdrage.


Deri er jeg helt enig. Faktisk mener jeg at jernbaneverdenens begreber og definitioner af lokomotivfører og togfører er ved at være forældet, men det er en anden sag.

Jeg konstaterede blot at dem der normalt hidser sig op over togfremførende togførere er ved at falde lidt af på den, når en sådan fejl kan stå uantastet i næsten 24 timer..


Det er faktisk ret enkelt, idet SR klart og tydeligt oplyser, at et tog føres af en lokomotivfører.

SR er baseret på en udgivelse fra 1975. Dengang var næsten alle tog lokomotivtrukne. Sådan er det ikke længere, nu er næsten alt togsæt. Tiderne ændrer sig, det gør banen åbenbart ikke.
Det var nu ikke det der bekymrede mig, men at denne ellers ret typsike fejl kunne stå upåtalt i næsten 24 timer før alarmen gik.

DSB et stk MR fattigere vidst

af Poul Andersen, 29/4 2015, 22:48 (3283 dage siden) @ gaest

Det var i sq længe om at opdage dennne gang ;)


Det er da bedøvende ligegyldig. Vi ved jo godt hvad der menes, og journalister kan vi alligevel ikke opdrage.


Deri er jeg helt enig. Faktisk mener jeg at jernbaneverdenens begreber og definitioner af lokomotivfører og togfører er ved at være forældet, men det er en anden sag.

Jeg konstaterede blot at dem der normalt hidser sig op over togfremførende togførere er ved at falde lidt af på den, når en sådan fejl kan stå uantastet i næsten 24 timer..


Det er faktisk ret enkelt, idet SR klart og tydeligt oplyser, at et tog føres af en lokomotivfører.


SR er baseret på en udgivelse fra 1975. Dengang var næsten alle tog lokomotivtrukne. Sådan er det ikke længere, nu er næsten alt togsæt. Tiderne ændrer sig, det gør banen åbenbart ikke.
Det var nu ikke det der bekymrede mig, men at denne ellers ret typsike fejl kunne stå upåtalt i næsten 24 timer før alarmen gik.

Der er siden 1975 udsendt over 2500 rettelsesblade til SR, hvor man tilsyneladende ikke har fundet anledning til at ændre dette.

Mvh.
Poul.

DSB et stk MR fattigere vidst

af Niels, Aarhus, 30/4 2015, 10:19 (3283 dage siden) @ Lue

Kære alle

Skulle vi nu ikke stoppe fluekn.......

Det kunne måske føre til lidt mere proportionalitet i den evige diskussion om skiftespor, togførere og lignende sproglige petitesser, hvis den gamle skolelærer (undertegnede)havde kommenteret det oprindelige indlæg fra Lue, og slået ham i hovedet med, at nu er der igen en uvidende ignorant af en forumdeltager, der ikke kan stave til togfører, så derfor kan vi ikke tage hans indlæg alvorligt...:-(
Men så havde man vel bare været en bedrevidende arrogant skolelærer, der taler ned til folk, bare fordi de laver en lille stavefejl.

Nej - ingen af delene er fair overfor hverken journalisten, Lue eller den gamle skolelærer. Så skal vi ikke bare konstatere, at mennesker taler forskelligt og bruger forskellige ord og udtryk, og hvis jeg ikke lige forstår, hvad de siger på grund af en anderledes sprogbrug, end jeg selv er vant til, så kan jeg jo prøve at læse tingene én gang til, og hvis meningen stadig ikke er gået op for mig, så kan jeg jo bare spørge opklarende - pænt og ordentligt, og så vil jeg i langt de fleste tilfælde få et pænt og ordentligt svar - der er i min optik ingen som helst grund til at slå folk i hovedet, hvis man kan tale pænt til dem i stedet for.

Som min gamle mor sagde: "Husk, lille Niels - høflighed koster ingen penge!"


Med venlig skolemester-hilsen

Niels Højklint

Overlærer

--
Niels

DSB et stk MR fattigere vidst

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/4 2015, 13:45 (3283 dage siden) @ Niels

Skulle vi nu ikke stoppe fluekn.......

Nævnte handling bliver den 15. maj i år forbudt idet "Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod menneskers seksuelle omgang med dyr. (Beslutningsforslag nr. B 78)
er vedtaget af Folketinget den 21/4.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

MR 4089 transporteret til Gb

af Bruger4711, 20/11 2016, 17:35 (2713 dage siden) @ glade-koege

MR 4089 har stået i Næstved indtil i går. Blev i nat trukket til Gb af Contec MY 1154. Solgt til Banedanmark, som skal bruge sættet til uddannelse af personale hos deres hjælpevognstjeneste.

[image]

Indsend billeder
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak