Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fra Viborg til Randers på blokvogn (Generelt)

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 29/4 2015, 11:49 (3278 dage siden)

Danmarks Jernbanemuseums samling af rullende materiel omfatter mere end blot, hvad der er udstillet på selve museet i Odense. Af den årsag har vi også flere magasiner og depoter rundt om i landet, som fra tid til anden må vige for fremskridtet, hvorfor vi må finde andre steder at opmagasinere vores materiel.

Et af de steder er den fredede rundremise i Viborg, som Banedanmark ønsker at sælge videre, og på grund af disse planer er både Danmarks Jernbanemuseum og Mariager-Handest Veteranjernbane blevet bedt om at flytte det materiel, vi havde stående.

Det materiel, som vi flyttede til Randers omfatter:

DSB D 802

DSB Ks 273

DSB Fs 263

DSB J 1

SVJ B 1

Materiellet har ikke kørt på egne hjul i en del år, og det var derfor usikkert, om det ville kunne holde til en transport til Randers. I hvert fald har den ene af damplokomotiverne allerede afbrændt to lejer. Vi var derfor sikre på, at det ikke ville kunne overføres via skinnerne, og i stedet for at tage chancen blev løsningen landevejstransport for al materiellet. Derudover ville skinnetransport (desværre) også have betydet en betragtelig mængde papirarbejde at få godkendelserne i hus. Vi vil i stedet hellere bruge vores ressourcer på at få arbejdet os gennem det store arbejde med at få den nye og mere omfattende godkendelse til at køre selv. Slutteligt er sporforbindelsen til remisen i Viborg afbrudt, så køretøjerne skulle løftes under alle omstændigheder.

Onsdag den 22. arbejdede vi i Viborg med at adskille D 802 og J 1 fra deres tendere, så de kunne løftes på hver deres blokvogn. Der blev også brugt en del tid på at servicere drejeskivens elektriske dele, så vi dagen efter lettest muligt kunne få enhederne over til den ventende kran. Af samme årsag havde vi hentet vores ”klædeskab” (DSB 48) i Randers, så den kunne flytte de tunge lokomotiver.

Torsdag morgen kl 8 var vi klar til at løfte D 802 op på den ventende blokvogn, der skulle transportere den til Randers som det første lokomotiv. I Randers var der opstillet en tilsvarende kran ved opstillingssporerne, således at blokvognene ikke skulle vente, men kunne køre direkte efter læsningen. Da de fire damplokomotiver var læsset af, var klokken ikke mere, end at den oprindelige plan med først at hente tenderne og personvognen om fredagen kunne fremrykkes til samme eftermiddag. Derfor kørte blokvognene retur til Viborg for at hente materiellet. Ud på eftermiddagen kunne den sidste enhed således løftes fra sporet, og da den sidste blokvogn forlod området, forlod også damplokomotiverne remisen i Viborg for sidste gang.

Da Danmarks Jernbanemuseum pt. ikke må køre selv, var Veterantog Vest indlejet til at rangere for os i Randers ved hjælp af vores köf 261. I Randers forestod der en større rangeropgave for:

1) at sikre, at de fem enheder kunne komme under tag,

2) at udnytte pladsen bedst muligt, så færrest muligt enheder måtte stilles udenfor.

3) at vores driftsmateriel kunne flyttes over til motor- og rundremisen, således at vi selv kan rangere med det internt og få lavet de nødvendige årlige syn og eventuelle småreparationer. Dette lykkedes, således at kun to enheder måtte stilles udenfor, på trods af hjemkomsten af fem andre.

Hele operationen blev gennemført af kun 10 mand til klargøring og 5 mand de øvrige dage. Selvom antallet muligvis ikke lyder af meget, havde vi allieret os med yderst effektive frivillige fra både egne rækker og fra vores samarbejdspartnere fra Veterantog Vest. Til dem skal lyde et stort tak for deres hårde arbejde.

Planerne for materiellet er i øjeblikket, at det opbevares, inden det ligesom resten af Danmarks Jernbanemuseums omfattende samling skal vurderes. Dette bliver en stor opgave, der starter næste år og som vil strække sig over en årrække. Dette vil vi selvfølgelig løbende holde jer opdateret om gennem forløbet.

Som altid var vi selv begravet i arbejde under opgaven, så vi har ganske få billeder fra dagene. Hvis nogen af jer fik foreviget transportnerne. Vil vi være yderst taknemmelige, hvis I vil dele nogle af dem med os alle herinde.

Desuden kan I også gode billeder af materieloverførslen i denne tråd:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=95888#p95888

[image]
Klædeskabet ankommer til Viborg for at forestå rangerarbejdet med materiellet, som skulle flyttes.

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
Den tomme remise i Viborg har sagt farvel til damplokomotiverne for sidste gang, og nu er det op til Banedanmark og eventuelle nye ejere, hvad der skal ske med de fredede bygninger

[image]
Materiellet er efter intenst rangerarbejde rykket indenfor i vognhallerne i Randers. Dette fik vi arrangeret så godt, at kun to enheder blev nødt til at stå udenfor.

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk

Avatar

Fra Viborg til Randers på blokvogn

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 29/4 2015, 22:48 (3278 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Det kan du roligt gøre.
Materiellet bliver på depotet i Randers, indtil vi går i gang med vurderingen af samlingen.

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk

Fra Viborg til Randers + 7 fotos

af Asger Christiansen, 30/4 2015, 22:18 (3277 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum
redigeret af Asger Christiansen, 30/4 2015, 22:32

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Fra Viborg til Randers + 7 fotos

af SEB, 1/5 2015, 08:30 (3276 dage siden) @ Asger Christiansen

Rigtig flotte billeder! :-)

Men giver også et lille "stik" i hjertet at se, og tænke på, hvorfor denne flytning foregår. Synes det er synd, alle de gamle remisser bliver "lukket ned", og enten revet ned, eller omdannet til helt andre formål - Ikke at disse andre formål er ringere, end at remisserne bare står og falder hen. Men synes det er synd, for jeg ser det som et tegn på en jernbane i frit fald - Eller i bedste fald; en jernbane der ikke længere er det den har været. :-(

Erling.

Fra Viborg til Randers + 7 fotos

af Krabsen @, 1/5 2015, 08:49 (3276 dage siden) @ SEB


Eller i bedste fald; en jernbane der ikke længere er det den har været. :-(

Fordi verden uden om har ændret sig. Hvis jernbanen skulle forblive som den altid har været, ville den være væk..

Fra Viborg til Randers + 7 fotos

af SEB, 1/5 2015, 20:47 (3276 dage siden) @ Krabsen


Eller i bedste fald; en jernbane der ikke længere er det den har været. :-(


Fordi verden uden om har ændret sig. Hvis jernbanen skulle forblive som den altid har været, ville den være væk..

Men det er jo netop det der er problemmet - Jernbanen ER jo stort set væk! For man undlod at følge med tiden, da tiden var der...

Ved godt min mening ikke betyder noget, og slet ikke kan bruges i dag, da det i dag ER for sent. Men jeg har altid drømt om en "sammenlægning" af DSB gods med pakkeposten. DSB skulle køre al gods på skinner mellem byerne, hvor posten så skulle stå for distributionen. På alle størrere stationer kunne der stå en eller flere godsvogne, som så skulle hentes dagligt, for at godset og pakkerne så kunne sorteres centralt, for bagefter at blive kørt i godsvogn retur til distributions stationerne, hvor godsvognene nu ville skulle vente på at få returgods til næste dag. Godsvognene har den fordel, at de ikke koster alverden at have stående på stationen, hvor også en grovsortering kan ske, når godset og pakkerne bliver lagt i vogene. Og så kræver det "kun" to mand at køre alt godset - Modsat alle de postbiler og fragtbiler der i dag skal bruges, hvor der i hver enkelt sidder en mand. Så selvom transport på skinner altid har været relativt dyrt, så burde der kunne være en rationaliserings fordel, og dermed penge at spare ved brug at toget. Men alt dette gjorde man ikke. Man solgte det hele til tyskerne, som i dag stort set kun kører transit gods. Distribution med tog sker stort set ikke mere. Så jernbanen har IKKE fulgt med tiden! Man stod stille, mens tid var, hvor man BURDE have handlet... Og det er dybt tragisk, for der kommer hele tiden flere biler og lastbiler på vejene - Og mere kø! Mens der på skinnerne "kun" kører persontog.

Erling.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak