Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Oplevelser med Arriva lint-tog (Generelt)

af Jan N, 1/5 2015, 16:33 (3281 dage siden)

Hej.

Har lige været ude og kører med Arrivas Lint-tog, hold da op for en oplevelse. Først en sauna, efter 15 min kørsel nærmest en fryser. Og en eller anden skurrende og hylende lyd hele vejen, meget motorstøj og rystelser i hele vognkassen. Elendig lokomotivføre han kørte og bremsede ikke særlig godt ræsede ind på stationerne og smed ankeret ikke særlig behageligt kørsel. Men det er åbenbart Arrivas måde at kører tog på. Har den sidste måned kørt rigtig meget med Arriva og stort set alle deres fører kører på denne måde.

Det er selvfølgelig ikke toget skyld, men hold da op for en kørsel to gange en ATC-nedbremsning fordi der blev kørt for hurtigt ud af stationen
To forskellige steder Kunne høre bib bib bib og så røg luften. Men på den anden side det er sgu også dybt gammeldags ATC-anlæg vi ligger og kører rundt med her hjemme i kære lille Danevang.

Helt til grin når der er udkørsel man ikke med det samme kan sætte hastigheden op, men liste hen til PU-signalet for at blive opdateret inden man kan forøge hastigheden, ved godt det er et økonomisk spørgsmål men så meget kan nogle linieledere da heller ikke koste at lægge ned.

Det samme er bl.a. Galt på banen mellem Århus og Langå, møder man modkørende tog i nærheden af der hvor der er en overkørsel. Så får man kun en grøn i AM-signalet, så skal man ned i fart for at blive opdateret ved næste AM-signal . Totalt tåbeligt når man nu er oppe i fart at man så skal bremse ned, selv om man kan se at næste AM-signal viser to grønne......

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Niel, 1/5 2015, 16:50 (3281 dage siden) @ Jan N

Klag til Arriva over deres umulige personale og tog :-D

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Gæsten, 1/5 2015, 17:22 (3281 dage siden) @ Jan N

"Jan N"... Nyuddannet lokomotivfører? Bare et gæt :-)

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Jan N, 1/5 2015, 17:52 (3281 dage siden) @ Gæsten

Hva mener du????????????

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Peter Frederiksen, 1/5 2015, 20:20 (3281 dage siden) @ Jan N

Han mener vel bare, at du har været ude for en nyuddannet lokofører, der ikke evner at køre toget lige så fantastisk som du åbenbart er i stand til.

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Per @, 2/5 2015, 10:25 (3281 dage siden) @ Jan N

Herligt med noget kritik. Forummet har en tendens til at være sukkersød overfor banen.

Om evalueringen af Arriva

af Nordexpress, 1/5 2015, 19:20 (3281 dage siden) @ Jan N

Velskrevne, velbegrundede, velovervejede professionelle synspunkter er altid en fornøjelse at læse!

Lad os høre, hvad Arrivas driftsledelse siger til din evaluering.

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Søren Hansen, 1/5 2015, 19:20 (3281 dage siden) @ Jan N

Arriva lint = en billig gang lort at køre mere end 20min i....men med de kære politikere vil udlicitere mere, fint men stil bare en smule krav.... Se bare hvordan man klasker rundt i det allerede med signalprogrammet, de er fanme amatørernes paradis.
Tænk bare på de personer som skulle gå for at være rådgiver for f.eks Frederikshavn...... Tænk bare hvordan det endte, hvis der havde været kvalificeret folk på... Og hvem betaler... Os alle via skatten

Mvh
/\ Søren

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Fra Sæby af, 1/5 2015, 21:27 (3281 dage siden) @ Søren Hansen

Se bare hvordan man klasker rundt i det allerede med signalprogrammet, de er fanme amatørernes paradis.
Tænk bare på de personer som skulle gå for at være rådgiver for f.eks Frederikshavn...... Tænk bare hvordan det endte, hvis der havde været kvalificeret folk på...

Det lyder spæmdemde - kan du uddybe?

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Svend, 1/5 2015, 22:04 (3281 dage siden) @ Fra Sæby af

Spændende - tja .... men det er i hvert fald underholdende :-D

--
Svend

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Lars Madsen @, Danmark, 2/5 2015, 13:10 (3281 dage siden) @ Søren Hansen

Hvad er der af problemer med signal programmet?

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Stefan @, Hørsholm, 1/5 2015, 21:49 (3281 dage siden) @ Jan N

Jeg læser din meddelelse som tre dele:
1. Arrivas elendige tog
2. Arrivas elendendige lokofører og
3. Store problemer med signalgivning og hastighedskontrol osv.
Arriva kan vel kun gøres ansvarlig for pkt. 1 og 2, eller hur?

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Saint M @, Esbjerg, 1/5 2015, 22:23 (3281 dage siden) @ Jan N

Kære Jan N.
Uanset hvad du mener om Arrivas tog, så er de meget mere pålidelige end DSB's IC4 tog. Tilsyneladende mangler du at køre en tur med det tog! Jeg kører ofte med toget fra Esbjerg til Aarhus og det kan være noget af en prøvelse, faktisk har jeg endnu ikke været med en afgang, hvor man bare kunne sige at toget bare fungerede perfekt. Indeklimaet er som de 4 årstider, du er nødt til at have ekstra tøj med - i form at en varm pelsjakke, ørevarmere, samt et par short og badetøfler , alt efter om du kommer til at sidde i stiv kuling og max 5 c - eller i tropisk storm med 38 c, er du ekstra heldig så er det helt lukket for AC-anlægget og varmen er 30 c og luften er så tæt og iltfattigt, at skulle man sidde der ret lang tid, så ville man få det dårligt.
Ekstra underholdende kan det være nogle gange, hvis du skal på toilettet og du låser døren, som man skal. men alligevel midt i det hele går døren op og du kan sige "hej" til de andre, mens du sidder med bukserne om hælene.

For at være sikker på at toget kører helt til Aarhus, er man nødt til at tage af sted i god tid, da som muntre indslag - nogle gange kan ske at det "kære" IC4-tog får motorstop inden vi når Vejen, eller når toget når Hovedgård, sker der et eller andet og vi må bakke tilbage til Horsens.

Prøv en tur med "Den Italienske Grædemur", så vil du vide hvad lort er!

Oplevelser med Arriva lint-tog

af QpoX ⌂, 1/5 2015, 23:01 (3281 dage siden) @ Saint M

Kære Jan N.
Uanset hvad du mener om Arrivas tog, så er de meget mere pålidelige end DSB's IC4 tog. Tilsyneladende mangler du at køre en tur med det tog! Jeg kører ofte med toget fra Esbjerg til Aarhus og det kan være noget af en prøvelse, faktisk har jeg endnu ikke været med en afgang, hvor man bare kunne sige at toget bare fungerede perfekt. Indeklimaet er som de 4 årstider, du er nødt til at have ekstra tøj med - i form at en varm pelsjakke, ørevarmere, samt et par short og badetøfler , alt efter om du kommer til at sidde i stiv kuling og max 5 c - eller i tropisk storm med 38 c, er du ekstra heldig så er det helt lukket for AC-anlægget og varmen er 30 c og luften er så tæt og iltfattigt, at skulle man sidde der ret lang tid, så ville man få det dårligt.
Ekstra underholdende kan det være nogle gange, hvis du skal på toilettet og du låser døren, som man skal. men alligevel midt i det hele går døren op og du kan sige "hej" til de andre, mens du sidder med bukserne om hælene.

For at være sikker på at toget kører helt til Aarhus, er man nødt til at tage af sted i god tid, da som muntre indslag - nogle gange kan ske at det "kære" IC4-tog får motorstop inden vi når Vejen, eller når toget når Hovedgård, sker der et eller andet og vi må bakke tilbage til Horsens.

Prøv en tur med "Den Italienske Grædemur", så vil du vide hvad lort er!


Nu er IC4 jo også en lille del af det DSB kan tilbyde af materiel...
Arriva har jo kun én...

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Saint M @, Esbjerg, 1/5 2015, 23:18 (3281 dage siden) @ QpoX

Det kan godt være at DSB har forskellige typer af tog. Nu taler jeg som passager og som passager vil jeg da hellere sidde i et Lint tog, der i 99% af tiden fungerer perfekt, frem for et IC-4 tog, der stort set ikke fungerer perfekt. Hvis du spørger passagerne i Lint-togene, tror jeg de fleste er meget glade og tilfredse. Tag en tur på Vestbanen eller Regionstog, der også bruger Lint-tog. Jeg er sikker på at passagerne på Vestbanen og Regionstog er meget glade for Lint-toget.

IC-4 toget var et prestige projekt, som DSB ikke magtede og aldrig skulle have bevæget sig ud i. Tag en tur til fx Randers og Aarhus og sikkert også ved andre stationer, står der meter efter meter af Italiensk Grædemur. Lint-toget er et godt og afprøvet tog, det er ikke beregnet til IC-tog drift, men til lokaltogs-drift, ganske som DSB's disero-tog.

Oplevelser med Arriva lint-tog

af QpoX ⌂, 2/5 2015, 12:52 (3281 dage siden) @ Saint M

Det kan godt være at DSB har forskellige typer af tog. Nu taler jeg som passager og som passager vil jeg da hellere sidde i et Lint tog, der i 99% af tiden fungerer perfekt, frem for et IC-4 tog, der stort set ikke fungerer perfekt. Hvis du spørger passagerne i Lint-togene, tror jeg de fleste er meget glade og tilfredse. Tag en tur på Vestbanen eller Regionstog, der også bruger Lint-tog. Jeg er sikker på at passagerne på Vestbanen og Regionstog er meget glade for Lint-toget.

IC-4 toget var et prestige projekt, som DSB ikke magtede og aldrig skulle have bevæget sig ud i. Tag en tur til fx Randers og Aarhus og sikkert også ved andre stationer, står der meter efter meter af Italiensk Grædemur. Lint-toget er et godt og afprøvet tog, det er ikke beregnet til IC-tog drift, men til lokaltogs-drift, ganske som DSB's disero-tog.

Har været pendler med Y-Tog, Lint, MR og IC3.
Og turen med Lint/Arriva, kunne jeg da godt undvære.
Herning-Vemb og Vemb-Holstebro.
-Koldt/varmt
-Passer ikke tiderne
-Ingen kompensation
-Ofte forsinkelser/nedbrud
-ATC bremsning ved signalforbikørsler
-Personale der er ligeglade med stillezonen

Mine medpassager klagede da over AC, stillezone, plads/komforten (især klapsæderne ved toilet).

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Henning Dalsgård Knudsen ⌂ @, 2/5 2015, 17:46 (3280 dage siden) @ QpoX

Jeg har for det meste positiv oplevelser med Arriva. For de meste er togene præcise. Jeg tager mest med fra Skanderborg og skal med DSB fra/til Horsens. Jeg er begyndt at tage det fra Horsens der er i Skanderborg ½ tine før i sted for det der er 5 min før, da jeg har været udsat for det er forsinket. Når jeg skal modsat vej har jeg hænder det jeg har været med 3 Arriva tog hvis jeg har været i Thy eller Sønderjylland, de er næsten altid præcise. Mår jrg så kommer til Skanderborg og skal med DSB til Horsen s er der tit forsinkelser, og en enkelt gang har toget været aflyst.
Med hensyn til Lint togene er det samme type (Lint 41) som lokalbanen og Regionstog bruger, den høre man aldrig kritik af, på tros af der ikke er toilet i Lokalbanens tog og på Østbanen (der er måske fordi de er overtaget fra Lakalbanen) som tidligere har drevet Østbanen. Jeg syntes altid der er pænt rengjort i Arrivas tog og flink og hjælpsom service personale mår de er med. Endvidere har de på udvalgte dage og tidspunkter billige biletter.

Mvh Henning

http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen

Oplevelser med Arriva lint-tog

af gaest, 2/5 2015, 19:18 (3280 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsen

Med hensyn til Lint togene er det samme type (Lint 41) som lokalbanen og Regionstog bruger, den høre man aldrig kritik af, på tros af der ikke er toilet i Lokalbanens tog og på Østbanen (der er måske fordi de er overtaget fra Lakalbanen) som tidligere har drevet Østbanen. Jeg syntes altid der er pænt rengjort i Arrivas tog og flink og hjælpsom service personale mår de er med. Endvidere har de på udvalgte dage og tidspunkter billige biletter.

Mvh Henning

http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen

Inden for jernbaneenthusiasternes univers er der nogen ting der er givet på forhånd.
Som du selv har observeret er Lint kun noget lort at køre med når der står Arriva på dem.
Uanset hvad Arriva ville sætte ind i driften, ville det være noget lort.
IC4 er noget lort også selv om den er rettidig og AC'en virker.
IC3 er verdens bedste tog, også selv om der er proppet 500 passagerer ind i ét togsæt og toget er to timer forsinket på grund af nedbrud.
MR er skøn at køre i, uanset hvor meget de oser, og selv om de ikke forekommer at være rengjorte inden for det sidste års tid.
Sådan er det altså bare.

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Stefan @, Hørsholm, 2/5 2015, 06:41 (3281 dage siden) @ Saint M

Hej Saint M!
Det er en meget malende beskrivelse af "Monument over en ukvalificeret Beslutning".
Men: Køret Arriva ikke også fra Aarhus til Esbjerg ;-)
Stefan

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Johnni, 2/5 2015, 07:54 (3281 dage siden) @ Stefan

Men: Køret Arriva ikke også fra Aarhus til Esbjerg ;-)

Arriva kører ikke direkte mellem Aarhus og Esbjerg, man skal skifte i Skjern.
Mon ikke de fleste rejsende mellem de to byer tager den direkte (og noget hurtigere) vej?

Johnni

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Banegokke, 2/5 2015, 07:47 (3281 dage siden) @ Jan N

En linieleder koster en halv million...

Mvh

Oplevelser med Arriva lint-tog

af JensenJ @, Fredericia, 2/5 2015, 07:53 (3281 dage siden) @ Banegokke

En linieleder koster en halv million...

Det er også en fuldstændigt vanvittig pris for 1.000 meter kabel og lidt elektronik.
Men leverandøren af skramlet (Siemens) er nok godt tilfreds med sit monopol.

Med venlig hilsen Jens

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Bent Toftgaard, 2/5 2015, 08:30 (3281 dage siden) @ JensenJ

Hej. Sikke da en masse galde at lukke ud på en skøn solbeskinnet dag! Jeg kører jævnligt med Arriva på Den Vestjyske Længdebane, men jeg kan ikke genkende ret meget af det der bliver nævnt i ovenstående indlæg.Selvfølgelig kan en lokofører have en dårlig dag, det kan vi vel alle, men at det skulle være generelt kan jeg ikke se. I påsken var jeg med LFB`s Y-tog fra Hjørring til Skagen, det beviser bare at de gamle tog havde gode kvaliteter, jeg mener at komforten i Y-togene sagtens kar måle sig med både Lint-og ikke mindst DSB`s bedagede MR-tog.
Ha en god dag
Hilsen Bent Toftgaard.

Oplevelser med Arriva lint-tog

af L. Krüger, 2/5 2015, 08:34 (3281 dage siden) @ Bent Toftgaard

Tøhø! Efter at have læst denne tråd, så har jeg et råd til flere af jer.
Stop jer selv, det er pinligt og jeg sidder og krummer tæer...... ;-)

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Bent Toftgaard, 2/5 2015, 09:09 (3281 dage siden) @ L. Krüger

Det var ikke meningen at være "pinlig", det var ment som en konstatering af de faktiske forhold!
V. h. Bent.

Oplevelser med Arriva lint-tog

af L. Krüger, 2/5 2015, 10:27 (3281 dage siden) @ Bent Toftgaard

Bent, den var slet ikke rettet mod dig men, nogle af de tidligere udgydelser.:-D
Hav en god dag.:-D

Oplevelser med Arriva lint-tog

af Svend, 2/5 2015, 10:40 (3281 dage siden) @ JensenJ

Det er også en fuldstændigt vanvittig pris for 1.000 meter kabel og lidt elektronik.

Ja, det må da kunne købes i det lokale byggemarked og lægges ud af den lokale elektriker :-D :-D :-D

--
Svend

Oplevelser med Arriva lint-tog

af gaest, 2/5 2015, 10:53 (3281 dage siden) @ JensenJ

En linieleder koster en halv million...


Det er også en fuldstændigt vanvittig pris for 1.000 meter kabel og lidt elektronik.
Men leverandøren af skramlet (Siemens) er nok godt tilfreds med sit monopol.

Med venlig hilsen Jens

Der er noget der hedder certificerede komponenter. Det er i princippet stumper magen til dem man kan køve for ingen penge. Men, de har været gennem en ekstra kvalitetskontrol, er registrerede, og leverandøren har en produktansvarsdækning. Dvs at hvis en flyver dratter ned fordi én bestemt skrue brækker, kan den spores til levverandørens sikkerhedskontrol, og leverandøren har en forsikring. Denne dækning har man ikke med en skrue der er købt i Jem og Fix. Derfor er certificerede komponenter også dyrere.

Oplevelser med Arriva lint-tog

af JensenJ @, Fredericia, 3/5 2015, 23:36 (3279 dage siden) @ gaest

Der er noget der hedder certificerede komponenter. Det er i princippet stumper magen til dem man kan køve for ingen penge. Men, de har været gennem en ekstra kvalitetskontrol, er registrerede, og leverandøren har en produktansvarsdækning. Dvs at hvis en flyver dratter ned fordi én bestemt skrue brækker, kan den spores til levverandørens sikkerhedskontrol, og leverandøren har en forsikring. Denne dækning har man ikke med en skrue der er købt i Jem og Fix. Derfor er certificerede komponenter også dyrere.

Jeg er godt klar over at ZUB123 komponenter har et sikkerhedsniveau der gør prisen højere, men 500.000 DKK virker nu alligevel som for mange penge for en linieleder.

Når jernbanen bliver for dyr, dukker forslag om nedlæggelse og bus erstatning op med jævne mellemrum, som vi ser det her: http://sn.dk/Sjaelland/Forsker-Skrot-lokalbanerne/artikel/485171

Og ja - jeg er godt klar over at der ikke er ATC på Tølløsebanen, men stort set alt er (for) dyrt når det skal anvendes på en jernbane.

Med venlig hilsen Jens

Oplevelser med Arriva lint-tog

af mss-logoff, 3/5 2015, 15:08 (3279 dage siden) @ Jan N

Uha, sikke en sur tråd.

Måske kan problemerne nuanceres lidt.

At lokoførerne kører som de gør kunne jo skyldes stramme køretider. Sådan er det f.eks. også med visse buslinjer i København, der kan man heller ikke kun skyde skylden på chaufføren, de kører hårdt fordi planen er stram.
Og det er i øvrigt ikke nødvendigvis kun operatørens skyld, her kan være krav "ovenfra".

Så er der togets kvalitet. LINT er naturligvis et billigere produkt, er de i god vedligeholdelsesstand finder jeg dem nu udmærkede. Måske Arriva kunne gøre lidt mere ud af vedligeholdelsen, og f.eks kalibreringen af klimaanlæggene. Det er muligt, har ikke selv kørt med Arriva.

Mht. sikkerhedssystemer er det nuværende under udfasning, så her er ekstra investeringer ærligt talt spild af penge.

Mvh MSS

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak