Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ERTMS - få det i drift (Generelt)

af steenth, 17/5 2015, 00:25 (3266 dage siden)

Jeg kan se at ERTMS skal i drift i Nordjylland i 2016 - dog skal der være tests af af det i efteråret 2016 flg bane.dk. Jeg kan formode det bliver i slutning af året i bedste fald. Faste anlæg burde være på plads på det tidspunkt... På lille syd er også test mv i 2015-16.

Men det skal også installeret nyt udstyr i alle tog. Og det skal være nogle klar, når de enkelte strækninger, gå i drift. Og specielt til Langå-Frederikshavn skal mange tog have det. Og i Langå skal vel også Arrivas tog havde fra starten af. Er installationen i tog gået i gang? Og er en plan for, hvad man gør, når de første strækninger skrifter? I flere udenlandske projekter har det været udstyr i tog, som har været flaskehalsen i starten.

ERTMS - få det i drift

af Fysikeren, 17/5 2015, 09:06 (3266 dage siden) @ steenth

Jeg kan se at ERTMS skal i drift i Nordjylland i 2016 - dog skal der være tests af af det i efteråret 2016 flg bane.dk. Jeg kan formode det bliver i slutning af året i bedste fald. Faste anlæg burde være på plads på det tidspunkt... På lille syd er også test mv i 2015-16.

Men det skal også installeret nyt udstyr i alle tog. Og det skal være nogle klar, når de enkelte strækninger, gå i drift. Og specielt til Langå-Frederikshavn skal mange tog have det. Og i Langå skal vel også Arrivas tog havde fra starten af. Er installationen i tog gået i gang? Og er en plan for, hvad man gør, når de første strækninger skrifter? I flere udenlandske projekter har det været udstyr i tog, som har været flaskehalsen i starten.

Lille Syd kræver vel ikke det store antal tog, dog skal Østbanens tog vel også ombygges i samme omgang.

Hvad angår Langå-Frederikshavn er der vigtige detaljer i kontrakten med DSB: Der skal kun køres et gennemgående tog hver time fra København til Aalborg, og hver tredje time videre til Frederikshavn. Dertil et tog i timen Aarhus-Aalborg, men det skal ikke være gennemgående.

Dvs. der skal være ombygget nok togsæt til et regionaltogs-lignende omløb Aarhus-Aalborg skal for de gennemgående togsæt København-Aalborg/Frederikshavn. Dertil Nordjyske Jernbaners behov nu de overtager de lokale tog i området.

ERTMS - få det i drift

af Frank Poulsen, 17/5 2015, 09:11 (3266 dage siden) @ Fysikeren

Med hensyn til Langå, og Arriva der også spørges til, så mener jeg (er ikke sikker) at det skiller lige nord for langå, Altså at Arriva kan køre ind i Langå og ud igen mod Viborg uden at komme ind i ERTMS. Men jeg ved det ikke med sikkerhed, men det ville vel egentlig give god mening at lave grænsen på den måde.

ERTMS - få det i drift

af steenth, 17/5 2015, 10:45 (3266 dage siden) @ Frank Poulsen

Med hensyn til Langå, og Arriva der også spørges til, så mener jeg (er ikke sikker) at det skiller lige nord for langå, Altså at Arriva kan køre ind i Langå og ud igen mod Viborg uden at komme ind i ERTMS. Men jeg ved det ikke med sikkerhed, men det ville vel egentlig give god mening at lave grænsen på den måde.

Jeg fandt oplysninger om Langå i Netredegørelsen 2016 - den er ikke med i pilotstrækningen - det vil lette overgangen.

ERTMS - få det i drift

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 17/5 2015, 10:46 (3266 dage siden) @ Fysikeren


Hvad angår Langå-Frederikshavn er der vigtige detaljer i kontrakten med DSB: Der skal kun køres et gennemgående tog hver time fra København til Aalborg, og hver tredje time videre til Frederikshavn. Dertil et tog i timen Aarhus-Aalborg, men det skal ikke være gennemgående.

Dvs. der skal være ombygget nok togsæt til et regionaltogs-lignende omløb Aarhus-Aalborg skal for de gennemgående togsæt København-Aalborg/Frederikshavn. Dertil Nordjyske Jernbaners behov nu de overtager de lokale tog i området.

Hej

Ud fra det må det vel blive DSB s nyeste materiel (IC4) der skal ombygges, eller NJs.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

ERTMS - få det i drift

af Poul Andersen, 17/5 2015, 11:41 (3266 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Også DB Schenker der kører fiskemelstoget fra Skagen, bliver berørt af ERTMS.

Mvh.
Poul.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak