Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

LJ M1 kører (Generelt)

af arne jørgensen @, 17/5 2015, 21:21 (3260 dage siden)

Museumsbanen kører 30 og 31 Maj med verdens ældste diesel elektriske lokomotiv LJ M1 " Svenskeren" fra 1921. Der bliver afgang fra Maribo station 13.50 og med fotostop undervejs til, og i Bandholm på stationen. Afgang retur 14.48.
Der vil være 100 pladser i toget og alm takst.
foto Jacob Stilling
[image].

LJ M1 kører

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/5 2015, 17:42 (3259 dage siden) @ M Thomsen

Vel ikke verdens ældste, hvad med DET 1–2 fra de sachsiske statsbaner?

https://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4chsischer_DET_1%E2%80%932


De ser ikke ud til at være dieselelektriske, da de har kobbelstang.

Det hindrer da ikke at kraftoverføringen fra banemotoren (et stk.) til drivakslerne (to stk.) sker vha. kobbelstænger.

Citat fra ovennævnte Wikipedia-side:
"Die DET 1 und 2 waren fünfachsige dieselelektrische Triebwagen der Königlich Sächsischen Staatseisenbahnen. Die beiden Fahrzeuge gelten als die ersten funktionsfähigen Triebwagen mit Dieselmotor in Europa."

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

LJ M1 kører

af esni, Frederikssund, 18/5 2015, 18:11 (3259 dage siden) @ Erik Olsen

Vel ikke verdens ældste, hvad med DET 1–2 fra de sachsiske statsbaner?

https://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4chsischer_DET_1%E2%80%932


De ser ikke ud til at være dieselelektriske, da de har kobbelstang.


Det hindrer da ikke at kraftoverføringen fra banemotoren (et stk.) til drivakslerne (to stk.) sker vha. kobbelstænger.

Citat fra ovennævnte Wikipedia-side:
"Die DET 1 und 2 waren fünfachsige dieselelektrische Triebwagen der Königlich Sächsischen Staatseisenbahnen. Die beiden Fahrzeuge gelten als die ersten funktionsfähigen Triebwagen mit Dieselmotor in Europa."

Yderligere citat fra samme side:
"Der Dieselmotor mit dem Gleichstromgenerator lagerte aus Gewichtsgründen auf dem dreiachsigen nicht angetriebenen Drehgestell unter einem Vorbau, während der elektrische Fahrmotor mittig im zweiachsigen Drehgestell am anderen Fahrzeugende untergebracht wurde. Dieser trieb über Blindwelle und Kuppelstangen beide Treibachsen im Drehgestell an."

Motoren på den tre-akslede boggie, banemotor på den anden boggie som trækker via blindaksel og koppelstænger.

Så DET 1–2 var diesel-elektriske og bygget ca 10 år før L1. Men L1 er køreklar (lige blevet det)

LJ M1 kører

af M Thomsen, 19/5 2015, 16:08 (3258 dage siden) @ esni

Tak for korrektion - tænkte ikke lige på at transmissionen godt kan være dieselelektrisk ved kobbelstænger.

Til gengæld er der vel tale om en motorvogn og M 1 er et lokomotiv, så folkene på Lolland kan vel stadig have ret i deres påstand ?

M. Thomsen

LJ M1 kører

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 19/5 2015, 17:11 (3258 dage siden) @ M Thomsen

Til gengæld er der vel tale om en motorvogn og M 1 er et lokomotiv, så folkene på Lolland kan vel stadig have ret i deres påstand ?

LJ M1 har rejsegodsrum og postrum, så man med god ret sige at det er en motorvogn.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

LJ M1 kører

af Niels Munch, 19/5 2015, 21:51 (3258 dage siden) @ Erik Olsen

Til gengæld er der vel tale om en motorvogn og M 1 er et lokomotiv, så folkene på Lolland kan vel stadig have ret i deres påstand ?


LJ M1 har rejsegodsrum og postrum, så man med god ret sige at det er en motorvogn.


F.eks. havde HP 10 og 11 også både rejsegods- og postrum, men de blev da almindeligvis opfattet som lokomotiver.

V.h.
Niels

LJ M1 kører

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 19/5 2015, 22:24 (3258 dage siden) @ Niels Munch

LJ M1 har rejsegodsrum og postrum, så man med god ret sige at det er en motorvogn.


F.eks. havde HP 10 og 11 også både rejsegods- og postrum, men de blev da almindeligvis opfattet som lokomotiver.

Hvad er definitionen på en motorvogn? Der synes at være nogle grænsetilfælde som ikke er dækket af de almindelige definitioner.

Er det årsagen til at begrebet "lokovogn" (MFVJ) opstod, eller er der en anden historie bag dette begreb?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

LJ M1 kører

af Dampfmeisteren ⌂, 28/5 2015, 08:33 (3249 dage siden) @ arne jørgensen

Lyder spændende, men hvorfor skal turen være så kort?
Man kan da snildt lave 5-6 fotostops undervejs i hver retning, som hver erfaringsmæssigt tager 15 minutter.

Er der med den forelagte køreplan Maribo afg 13.50 Bandholm ank ???,
Bandholm afg 14.48, Maribo ank 15.15 overhovet tid til fotostops?

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

LJ M1 kører

af arne jørgensen @, 29/5 2015, 18:12 (3248 dage siden) @ Dampfmeisteren

Det bliver desværre ikke LJ M1 der kører 30 og 31/5 pga. netop opståede problemer med højtrykskompressoren til forstøvning af brændstoffet. Der har været arbejdet ihærdigt på at finde fejlen, men det er ikke lykkedes at afhjælpe den.
Istedet køres begge dage damptog med Kjøge som trækkraft

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak