Hvad skete der lige i Mørkøv? (Generelt)
Ser relativt udramatisk ud:
http://holbaekonline.dk/2015/05/19/tog-oedelagde-sporskifte-ved-moerkoev/
af Gæst 1, 20/5 2015, 07:55 (3256 dage siden)
Ser relativt udramatisk ud:
http://holbaekonline.dk/2015/05/19/tog-oedelagde-sporskifte-ved-moerkoev/
af Gæst2, 20/5 2015, 09:44 (3256 dage siden) @ Gæst 1
Ser relativt udramatisk ud:
http://holbaekonline.dk/2015/05/19/tog-oedelagde-sporskifte-ved-moerkoev/
Sagen omtalt i dagens udgave af POLITIKEN under overskrifter "To tog tæt på at køre sammen på Sjælland".
af mss-logoff, 20/5 2015, 11:12 (3256 dage siden) @ Gæst 1
Angiveligt gik et sporskifte "i stykker" (det er her vi endnu mangler detaljer) og et tog kørte derfor ind i det forkerte spor hvor et andet tog var under indkørsel fra den anden ende.
Havarirapporten kommer en dag, så må vi se hvad der egentlig gik galt. Indtil da kan vi bare glæde os over at det ikke gik mere galt...
Mvh MSS
af Gæst1, 20/5 2015, 11:35 (3256 dage siden) @ mss-logoff
Et sporskifte går sjældent bare "i stykker" så tog kommer ind på forkert spor.
Der er vel primært tre muligheder - omend det naturligvis er gætteri (men dog kvalificeret gætteri, der forhåbentlig kan dæmpe eventuelle vilde teorier :
1: Et af togene er kørt forbi et signal i "stop" og har enten a: opskåret sporskiftet eller b: passeret sporskiftet unden det havde kontrol (kan være under omstilling).
2: Sporskiftet har ikke haft kontrol, og toget fra fri bane, er blevet indrangeret, hvor man så har undladt at tjekke sporskiftets stilling eller pålægge låsebolt, hvorfor toget er endt i det spor, hvor det krydsende tog allerede holdt.
3: Trafiklederen har givet et af togene lov til at køre ud mod det andet.
At dømme efter de ikke umiddelbart synlige skader, peger pilen nok på, at det "første" tog er afgået fra Mørkøv uden signal, har skåret sporskiftet op, og er så bragt til standsning, da man så enten u-signalet på rødt, eller det hvide triangel lys fra det tog, der skulle krydses med.
Alvorligt, men relativt udramatisk, og noget der sker ind i mellem.
af Gæst 3, 20/5 2015, 12:27 (3256 dage siden) @ Gæst1
Et sporskifte går sjældent bare "i stykker" så tog kommer ind på forkert spor.
Der er vel primært tre muligheder - omend det naturligvis er gætteri (men dog kvalificeret gætteri, der forhåbentlig kan dæmpe eventuelle vilde teorier :
1: Et af togene er kørt forbi et signal i "stop" og har enten a: opskåret sporskiftet eller b: passeret sporskiftet unden det havde kontrol (kan være under omstilling).2: Sporskiftet har ikke haft kontrol, og toget fra fri bane, er blevet indrangeret, hvor man så har undladt at tjekke sporskiftets stilling eller pålægge låsebolt, hvorfor toget er endt i det spor, hvor det krydsende tog allerede holdt.
3: Trafiklederen har givet et af togene lov til at køre ud mod det andet.
At dømme efter de ikke umiddelbart synlige skader, peger pilen nok på, at det "første" tog er afgået fra Mørkøv uden signal, har skåret sporskiftet op, og er så bragt til standsning, da man så enten u-signalet på rødt, eller det hvide triangel lys fra det tog, der skulle krydses med.
Alvorligt, men relativt udramatisk, og noget der sker ind i mellem.
Det er nok teori 1 der er den korrekte.
Sagen er både alvorlig og dramatisk. Heldigvis nåede begge tog at standse inden de ramte hinanden.
af Erik Olsen , Ishøj, 20/5 2015, 13:34 (3256 dage siden) @ Gæst 3
Det er nok teori 1 der er den korrekte.
Fantastisk hvad man kan gætte sig frem til helt uden fakta.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af Gæst 2, 20/5 2015, 14:35 (3256 dage siden) @ Erik Olsen
Dagens aviser fortæller at et tog afgik fra Mørkøv inden det krydsende tog var ankommet (og "ødelagde sporskiftet" altså skar det op). Lokomotivførerne for begge tog nåede at reagere og dermed få standset deres tog inden der skete noget mere alvorligt. Havde et af togene været lidt tidligere eller lidt senere på den, havde resultatet været et andet. Men denne gang var DSB (og togets passagerer og personale) heldige.
af Erik Olsen , Ishøj, 20/5 2015, 15:27 (3256 dage siden) @ Gæst 2
Dagens aviser fortæller at et tog afgik fra Mørkøv inden det krydsende tog var ankommet (og "ødelagde sporskiftet" altså skar det op). Lokomotivførerne for begge tog nåede at reagere og dermed få standset deres tog inden der skete noget mere alvorligt. Havde et af togene været lidt tidligere eller lidt senere på den, havde resultatet været et andet. Men denne gang var DSB (og togets passagerer og personale) heldige.
Hvad du refererer er ikke særligt præcist.
Hvis sporskiftet var blevet skåret op, viller der ikke kunne stilles togvej for det næste tog dvs. signalet ville forblive på "stop".
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af Lars Møller Jensen , Röbäck, Sverige, 20/5 2015, 16:20 (3256 dage siden) @ Erik Olsen
Hvis sporskiftet var blevet skåret op, viller der ikke kunne stilles togvej for det næste tog dvs. signalet ville forblive på "stop".
Hej Erik ,
Kun delvis korrekt, hvis det krydsende (andet) tog har passeret indkørselssignalet og det første tog afgår uden signal kan det godt nå at skære sporskiftet op og det andet tog kan ikke bringes til stop af den grund da I-signalet allerede er passeret.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af Gæst 3, 20/5 2015, 16:55 (3256 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Kun delvis korrekt, hvis det krydsende (andet) tog har passeret indkørselssignalet og det første tog afgår uden signal kan det godt nå at skære sporskiftet op og det andet tog kan ikke bringes til stop af den grund da I-signalet allerede er passeret.
Eller I-signalet er gået fra kør til stop da det udkørende tog besatte en sporisolation i det indkørende togs togvej og det indkørende togs lokomotivfører derfor begyndte at bremse.
Det kan være årsagen til at der ikke sket noget mere alvorligt.
af Ove Nygaard, 20/5 2015, 18:29 (3256 dage siden) @ Gæst 3
Hej alle.
Jeg er af den opfattelse, at vi nu er nået til det punkt i debatten, hvor vi skal afvente Havarikommissionens undersøgelse af "nærved hændelsen". Havarikommisionens rapporter bliver gengivet på dens hjemmeside.
PS: TV2 News omtalte på sin "rulleside" hændelsen således: "To tog nær sammenstød med Mørkøv station. Da kom jeg op af lænestolen.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
af Lue., 21/5 2015, 07:57 (3255 dage siden) @ Ove Nygaard
Hej Ove.
Enig for ellers ender dette her i en gættekonkurrence om hvem der har gjort hvad og hvorfor...
af Henrik Hansen , Vejen, 21/5 2015, 08:34 (3255 dage siden) @ Lue.
Enig for ellers ender dette her i en gættekonkurrence om hvem der har gjort hvad og hvorfor...
Ren gættekonkurrence er der vel ikke tale om, der er flere faktuelle oplysninger vedr. hændelse der giver en god indikation af, hvad der skete.
Ekstra Bladet - af nogen - har faktisk en ganske lødig artikel omkring nærved-hændelse, og udtalelser fra havarikommisionen i artiklen underbygger ganske godt 'gætterierne'..
http://ekstrabladet.dk/112/tog-katastrofe-forhindret-i-sidste-oejeblik/5572425
af gæst, 21/5 2015, 09:24 (3255 dage siden) @ Henrik Hansen
Enig for ellers ender dette her i en gættekonkurrence om hvem der har gjort hvad og hvorfor...
Ren gættekonkurrence er der vel ikke tale om, der er flere faktuelle oplysninger vedr. hændelse der giver en god indikation af, hvad der skete.Ekstra Bladet - af nogen - har faktisk en ganske lødig artikel omkring nærved-hændelse, og udtalelser fra havarikommisionen i artiklen underbygger ganske godt 'gætterierne'..
http://ekstrabladet.dk/112/tog-katastrofe-forhindret-i-sidste-oejeblik/5572425
Indlæggene ovenfor viser at jernbanen´s bidragydere repræsenterer både både uvidenhed og viden. Man skal ikke skal se bort fra at der blandt deltagerne på forum´et er nogle som har kendskab til det de skriver. Også i det konkrete tilfælde.