Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB Schenker kørsel fra Rønland. (Generelt)

af Kuld, 25/5 2015, 21:41 (3252 dage siden)

Hej.
Er der nogen der kender noget til kørsler fra Rønland til Skanderborg med grus og ral?

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af 8x, 25/5 2015, 21:45 (3252 dage siden) @ Kuld

Aflyst hele køreplansperioden.

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af Kuld, 25/5 2015, 22:22 (3252 dage siden) @ 8x

Okay. Tak for hurtig svar.

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af gaest, 25/5 2015, 22:29 (3252 dage siden) @ 8x

Aflyst hele køreplansperioden.

har de nogensinde været tillyst?

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af 8x, 25/5 2015, 22:30 (3252 dage siden) @ gaest

De står i TKG.

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af gaest, 25/5 2015, 22:38 (3252 dage siden) @ 8x

De står i TKG.

Tak for informationen. Er der steder hvor man kan aflæsse vogne i Skanderborg?

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af 8x, 25/5 2015, 22:43 (3252 dage siden) @ gaest

Der bliver jeg dig svar skyldig, for det kan jeg ikke lige huske nu, men jeg mener, der er to spor nord for stationen ud mod gaden.

Avatar

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/5 2015, 23:31 (3252 dage siden) @ gaest

De står i TKG.


Tak for informationen. Er der steder hvor man kan aflæsse vogne i Skanderborg?


Som jeg læser Netredegørelse 2016, kan der ikke modtages godsvogne i Skanderborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 26/5 2015, 09:14 (3251 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De står i TKG.


Tak for informationen. Er der steder hvor man kan aflæsse vogne i Skanderborg?

Som jeg læser Netredegørelse 2016, kan der ikke modtages godsvogne i Skanderborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det plejer også at være sådan, at "holde et sporskifte åbent" koster minimum 500.000,- kr årligt, så er vi sikre på at lastbilen får transporten !

Avatar

DB Schenker kørsel fra Rønland til Skanderborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/5 2015, 09:42 (3251 dage siden) @ Steen Nielsen

De står i TKG.


Tak for informationen. Er der steder hvor man kan aflæsse vogne i Skanderborg?

Som jeg læser Netredegørelse 2016, kan der ikke modtages godsvogne i Skanderborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Det plejer også at være sådan, at "holde et sporskifte åbent" koster minimum 500.000,- kr årligt, så er vi sikre på at lastbilen får transporten !


Jeg gennemfotograferede "godsbanegården" i Skanderborg den 13. august 2005. Hvor meget af den, der er tilbage, og om den i givet fald kan gøres "operationel", vil jeg undlade at kloge i. Men alt kan jo købes for penge.

Vi strejfede i øvrigt godspladsen i Skanderborg her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Alle fotos: Skanderborg 13. august 2005. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

DB Schenker kørsel fra Rønland til Skanderborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/5 2015, 10:57 (3251 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg oplever, at der mangler nogle konkrete oplysninger om ral- og gruskørsel til Skanderborg. Er der tale om en sammenblanding med de påtænkte kørsler fra Thyborøn?

Hvis der skal køres ral og/eller grus til Skanderborg: Hvad skal det der? Hvad skal det bruges til? Hvor skal det køres hen? Velsagtens med lastbil? Kan det virkelig betale sig at køre ral/grus med tog fra Rønland til Skanderborg, omlæsse det til lastbiler og køre det ud til slutbrugeren pr. lastbil?

Selv "i gamle dage" var det dyrt at transportere varer med høj vægt og lav værdi pr. jernbane, og den slags varer blev for det meste (min påstand) kun transporteret over korte afstande. (Undtagelser er forekommet - f.eks. transport af sand/grus fra Løsning til anlæg af 2.-sporet Randers-Aalborg).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

DB Schenker kørsel fra Rønland til Skanderborg

af p0, 20/6 2015, 20:44 (3226 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Toget skulle IKKE "kun" køre til Skanderborg men helt til Aarhus.

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 26/5 2015, 13:03 (3251 dage siden) @ Kuld

Hej.
Er der nogen der kender noget til kørsler fra Rønland til Skanderborg med grus og ral?

Hej

Kunne det tænkes at det ikke var Skanderborg der var den endelige destination, men kun slutpunkt for et tog-(nummer), mens vogne kunne indgå i andet tog videre til ? -eller hele toget kunne fortsætte under et andet tognummer evt. efter omløb.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af shipmik, 26/5 2015, 17:33 (3251 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Så vidt det er mig bekendt så er det hele foreløbig på et slags projektstatie. Det planlagte sidespor ved Thyborøn sydhavn er endnu ikke etableret (for at undgå læsning af vogne på fri bane) og sidst jeg spurgte til projektet i Thyborøn blev der fortsat arbejdet på at slutte kontrakter. DB Schenker har så med sædvanlig rettidig omhu været forudseende ved at anmelde tog i nogle kanaler for at sikre sig muligheden.
I øvrigt der en lille sproglig finurlighed blandet ind i dette projekt. Ral og grus.... er det samme. Det man kalder ral i det meste af Danmark hedder grus på Thyborøn havn. Men det er det samme...små sten hentet i Vesterhavet. Der bliver ikke losset sand eller grus i Thyborøn

Bent Mikkelsen

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af Niels, Aarhus, 26/5 2015, 19:28 (3251 dage siden) @ shipmik

Ral og grus.... er det samme.

Uha - uha Bent - pas på!

Lige om lidt vil der opstå en voldsom diskussion om definitionerne på de forskellige former for sedimenter, som er aflejret i den danske undergrund.
Der vil være personer, der med en geoteknikers udgangspunkt hævder, at grus er partikler i størrelsen 2 - 60 mm, og der vil være geologer, der hævder, at det er partikler i størrelsen 2 - 64 mm, og nogle vil med god ret hævde, at ral er småsten i størrelsen 30 - 75 mm, og dertil kommer så alle de folkelige benævnelser, og min afdøde svigerfar, der havde en grusgrav i Thy, ville grynte, at det skulle vi bare blande os uden om, for det havde vi ikke en ski' forstand på!
- men skal vi så ikke bare være enige om, at den lader vi lige så stille ligge:-D

Med venlige grushilsner

Niels

--
Niels

grus eller

af shipmik, 26/5 2015, 20:49 (3251 dage siden) @ Niels

Hej Niels

Nu forsøgte jeg ikke at definere grus eller ral i forhold til virkeligheden, men blot nævne det faktum, at det der er landes på kajen i Thyborøn lokalt kaldes grus.

Har selv en del erfaring fra sandpumpere og ved en smule om produkterne. Har bl.a. været sammen med dygtige skippere, der kunne tage en håndfuld sand op i hånden og sige til makkeren: Nå, du har nok været nede på den sydlige side af Mejlgrunden! En imponerede viden om produktets oprindelige.

Bent Mikkelsen

grus eller

af Niels, Aarhus, 27/5 2015, 17:42 (3250 dage siden) @ shipmik

Hej Bent

Jeg er helt enig med dig - jeg forsøgte blot af afværge en standende tendens til unødigt fokus på små ligegyldige detaljer blandt nogle af forummets deltagere.

- så hermed slut herfra

De venligste hilsner

Niels H.

--
Niels

grus eller

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 27/5 2015, 20:01 (3250 dage siden) @ Niels

Hej

Ral:
naturligt forekommende, afrundede sten der har en diameter på 30 til 75 mm og bl.a. bruges som byggemateriale og i vejbelægning forekommer på havbunden og i strandkanter

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ral

bemærk "afrundede".

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

grus eller

af Søren fra KM, 27/5 2015, 21:13 (3250 dage siden) @ Lars Møller Jensen

naturligt forekommende, afrundede sten der har en diameter på 30 til 75 mm og bl.a. bruges som byggemateriale og i vejbelægning forekommer på havbunden og i strandkanter >

I de over 20 år jeg har været i branchen har jeg aldrig hørt ordet ral været brugt om noget produkt. 32-64 mm sten, både i sømateriale og bakkemateriale, hedder 'singels'.
Må være et geolog-udtryk.
-S

grus eller

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/5 2015, 22:55 (3250 dage siden) @ Søren fra KM

naturligt forekommende, afrundede sten der har en diameter på 30 til 75 mm og bl.a. bruges som byggemateriale og i vejbelægning forekommer på havbunden og i strandkanter >

I de over 20 år jeg har været i branchen har jeg aldrig hørt ordet ral været brugt om noget produkt. 32-64 mm sten, både i sømateriale og bakkemateriale, hedder 'singels'.
Må være et geolog-udtryk.

Jeg har igennem mit arbejde, en del at gøre med en mindre flåde af skibe, der suger sømaterialer i de danske farvande og i forbindelse med skibene benyttes ordet 'ral' i forbindelse med flere af installationerne på skibene, det være sig en ral pumpe, et ral-sold eller en ral-kasse.

Ordet 'grus' har jeg endnu aldrig hørt benyttet i forbindelse med skibene, men både sand og sten bruges derimod for de færdige sorterede materialer, og altså ral for de usorterede materialer.

grus eller

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 27/5 2015, 23:04 (3250 dage siden) @ Søren fra KM

I de over 20 år jeg har været i branchen har jeg aldrig hørt ordet ral været brugt om noget produkt. 32-64 mm sten, både i sømateriale og bakkemateriale, hedder 'singels'.
Må være et geolog-udtryk.
-S

Hej Søren

Jeg tror ikke det er et geologudtryk, men afrundet tyder på tilstedeværelse i vand og bevægelse.

Som synonym til Ral angives:

"singels substantiv pluralis
Udtale [ˈseŋˀəls]
Oprindelse fra nederlandsk singels (pl.), af uvis oprindelse

blanding af grus og sten af størrelser på 35 til 70 mm"

I følge samme link som i forrige indlæg.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

grus eller

af OnAir112 ⌂, 28/5 2015, 08:35 (3249 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Glem nu alt om det ordkvababbelse.
Ral er et anerkendt ord og hvad så?
Med hensyn til om det kan betale sig eller ej med tog godstransport, så er vi i området glade for at det kan lade sig gøre.
Vejene er meget sårbare overfor lastbilkørslen, som vi har haft utroligt meget af.
Så transport af gods på anden måde (bane), hilses velkommen.
Spekulationer? Vent og se hvad der sker.
Der er faktisk folk, som ved noget om det og info skal nok tilflyde, når det er relevant.

Paul

grus eller meget jernbanerelevant

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 29/5 2015, 08:12 (3248 dage siden) @ OnAir112
redigeret af Lars Møller Jensen, 29/5 2015, 08:26

Hej

grus eller ral er da meget jernbanerelevant og ikke bare ordkløveri, tro mig.

http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-spor/jernbanespor-1953/65-jernbanespor-1953_ballas...

I 1959 udgaven "Sporregler" (den sorte) står det hele pænt i § 11 på side 26-27:

" (1). Til ballast anvendes skærver, singels eller grus."

i (3) står at "singels består af knudret bakkemateriale(overvejende granit). og "Strandral eller anden glat rullet ral må anses for uegnet."

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af peter_lynge, 28/5 2015, 11:27 (3249 dage siden) @ Kuld

Et hurtigt spørgsmål. Er der nogen der kan oplyse hvor Cheminova-toget afgår fra Rønland i dag?

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af Gæsten, 28/5 2015, 12:08 (3249 dage siden) @ peter_lynge

Et hurtigt spørgsmål. Er der nogen der kan oplyse hvor Cheminova-toget afgår fra Rønland i dag?

Det plejer at afgå fra Cheminova's sidespor på Rønland ... hvor ellers? ;)

Gæsten

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af peter_lynge, 28/5 2015, 12:16 (3249 dage siden) @ Gæsten

Jeg mente selvølgelig hvornår :-)

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af ulca, 31/5 2015, 09:06 (3246 dage siden) @ Kuld

Måske et sidespor, men ikke helt irrelevant: Har der ikke været planer om en "shunt" eller "omfartsbane" ved Lemvig? Umiddelbart ser det ud til at godstog til og fra Lemvigbanen skal ind til Lemvig station så lokomotivet kan løbe om inden der køres videre? Eller tager jeg fejl af noget her?

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af OnAir112 ⌂, 31/5 2015, 18:10 (3246 dage siden) @ ulca

Så længe de "kun" kører med 4 til 7 vogne, er der ingen problemer med at rangere på Lemvig station.

Ved større træk, er det nødvendigt, at løbe om/rangere af flere gange, og det tager tid i den trafikkerede del af dagen.
Men lad os se hvad efteråret fremkommer med. Alt behøver jo ikke komme frem nu :-)

mvh
Paul

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af ulca, 1/6 2015, 06:22 (3245 dage siden) @ OnAir112

Helt klart, se fremtiden an inden større investeringer. Men alt andet lige betyder rangering og omløb vel et vist ekstra tidsforbrug, naturligvis afhængigt af togets størrelse.

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af Kuld, 24/8 2015, 23:41 (3161 dage siden) @ Kuld

Efter at have kigget på det sted i Skanderborg igår den 23/08-15 hvor man forventer, at losse godset, kan jeg ikke se det projekt bliver til noget.
Der er ikke forberedt noget som helst.

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af GÆST, 24/8 2015, 23:52 (3161 dage siden) @ Kuld

Efter at have kigget på det sted i Skanderborg igår den 23/08-15 hvor man forventer, at losse godset, kan jeg ikke se det projekt bliver til noget.
Der er ikke forberedt noget som helst.

Der er skrevet en del om dette emne og noget er vist blevet slettet undervejs. Men så vidt jeg erindrer var forklaringen, at togene skulle ende et sted i Aarhus, formentlig på havnen. Opholdet i Skanderborg skyldtes vist bare indpasning i køreplanen.

DB Schenker kørsel fra Rønland.

af 8x, 25/8 2015, 00:01 (3161 dage siden) @ Kuld

Efter at have kigget på det sted i Skanderborg igår den 23/08-15 hvor man forventer, at losse godset, kan jeg ikke se det projekt bliver til noget.
Der er ikke forberedt noget som helst.


Togene skulle køre til Aarhus og rangeres ned på havnen, men er blevet aflyst HELE køreplansperioden. Hvor du har fra, at toget "kun" skulle køre til Skanderborg, kunne jeg godt lide at vide. I øvrigt, så har jeg vist en gang skrevet, at togene er aflyst RESTEN af køreplansperioden, så der er ingen grund til at diskutere det mere.

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak