Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Observeret i Padborg den 22-06-2015 (Generelt)

af Claus C Klausen, 24/6 2015, 22:57 (3228 dage siden)

Kære medlemmer af dette forum, følgende blev observeret i Padborg i mandags den 22-06-2015. Ankom fra syd med en stribe tomme træ-vogne til læsning i Padborg. Kunne ikke nå at tage et billede mens der var på vogne/toget

[image]
[image]

92 80 1223 143-9 www.nordic-rail-service.de

God fornøjelse

Claus

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af H N Nielsen, 24/6 2015, 23:40 (3228 dage siden) @ Claus C Klausen

Er det ikke samme type som NOB køre med??

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Svend, 25/6 2015, 09:47 (3227 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Svend, 25/6 2015, 09:59

Så må lokomotivtypen jo være godendt til at køre i Danmark ;-)

For øvrigt findes lokomotivtypen i model - i denne udgave (farve):-)

--
Svend

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Tolpen, 25/6 2015, 10:10 (3227 dage siden) @ Svend

Så må lokomotivtypen jo være godendt til at køre i Danmark ;-)

Alle lokomotiver godkendt i Tyskland må køre ind i Padborg. Tyske el -lok dog naturligvis kun under tysk kørestrøm.

Reglerne blev ændret for et par år siden. De godkendte lokomotiver skal så køre på en dansk operatørs licens.

/T

Det er sørme smart

af Nordexpress, 25/6 2015, 10:28 (3227 dage siden) @ Tolpen

Orv, det er dæleme smart, at tyske lokomotiver må køre helt ind på grænsebanegården Padborg. Det må give jernbanen store konkurrencefordele, at de ikke standses ved grænsepælen. :-D

NB. Ironi kan forekomme i indlægget.

Det er sørme smart

af Tolpen, 25/6 2015, 12:06 (3227 dage siden) @ Nordexpress

Orv, det er dæleme smart, at tyske lokomotiver må køre helt ind på grænsebanegården Padborg. Det må give jernbanen store konkurrencefordele, at de ikke standses ved grænsepælen. :-D

Men det er lige præcis her problemet opstod. Padborg mistede sin juridiske definition som Grænsestation (på et eller andet tidspunkt i "00-erne"). Padborg er derfor en dansk station, hvor danske regler gælder. Da tyske køretøjer, operatører og personale godkendes efter tyske bestemmelser (der er forskellige fra de danske, selv om de godt nok udspringer af samme EU direktiv) opstod en gråzone, hvor der ikke kan placeres et ansvar for en ulykke, hvis denne skulle opstå.

Det har taget noget tid at få redet trådene ud, og første del var selve togmateriellet. I forbindelse med Signalprogrammet kommer der formentlig tyske signaler i nogle spor i Padborg, og det kunne løse op for særlige uddannelseskrav til personalet.
Kravet om at køre med Dansk operatør fra landegrænsen (der altså ligger indenfor Stationsgrænsen) og til togvejens endepunkt vil blive mange år endnu, da man i forsikringsforhold har objektivt hhv subjektivt erstatningsansvar og forskellige max beløb for erstatning, alt efter hvilken side af landegrænsen, man kører på.

Så ja, det ER faktisk smart - også selv om ironien er passende her. Jernbanen vil af natur altid gøre tingene mest muligt kompliceret...

For landegrænsen ved Tønder gælder, at tyske tog ikke må køre til Tønder uden en dansk godkendelse (den er så forholdsvis nem at få)
For landegrænsen på Femernbælt gælder en praksis med, at Scandlines skal sikre, at tog der overføres, har godkendelse i både Danmark og Tyskland.
Tilsvarende skal Stena Line tjekke hvad de har med til Trelleborg

På de store europæiske grænseovergange, har man enten særlige definitioner for netop "grænsestationer", mens processen der kører mellem DB og BDK i forhold til Padborg også er udvidet til grænsestationerne mellem Tyskland og Holland samt Tyskland og Polen...Iøvrigt afledt af Finanskrisen, hvor operatører kørte overtallige vogne til forskellige grænsestationer, fordi det kostede penge at leje nationale opstillingsspor, men var gratis, hvis vognene "senere" skulle videre i et andet land....

Som det er blevet sagt: Førhen havde vi i EU 21 forskellige nationale regler. Nu får vi een fælles regel, men 21 forskellige varianter...

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af gaest, 25/6 2015, 11:27 (3227 dage siden) @ Tolpen

For mange år siden var det Flensburg der var grænsestation for persontogenes vedkommende. Der kørte de danske tog til Flensburg og DSB måtte køre til og i Flensburg med det materiel de nu engang kørte med.
Det udnyttede daværende KLK til at omgås det dengang næsten altomfattende forbud med at køre med damplokomotiv på DB's skinner, idet man brugte DSB personale på maskinen. Og så blev der kørt damp i Flensburg.

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af andersj, Aalborg, 25/6 2015, 16:05 (3227 dage siden) @ gaest

For mange år siden var det Flensburg der var grænsestation for persontogenes vedkommende. Der kørte de danske tog til Flensburg og DSB måtte køre til og i Flensburg med det materiel de nu engang kørte med.
Det udnyttede daværende KLK til at omgås det dengang næsten altomfattende forbud med at køre med damplokomotiv på DB's skinner, idet man brugte DSB personale på maskinen. Og så blev der kørt damp i Flensburg.

Det har det også været i et par år nu efter at DSB afskaffede regionaltogsforbindelsen Fredericia-Padborg og indsatte InterCity forbindelsen Østerport-Flensburg istedet.

--
Mvh Anders

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Tolpen, 25/6 2015, 17:03 (3227 dage siden) @ andersj

Det har det også været i et par år nu efter at DSB afskaffede regionaltogsforbindelsen Fredericia-Padborg og indsatte InterCity forbindelsen Østerport-Flensburg istedet.

DSBs IC tog kører på DBs licens fra Padborg Grænse til Flensburg - og kun med de IC3, der er godkendte i Tyskland...

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Svend, 25/6 2015, 13:10 (3227 dage siden) @ Tolpen

Så må lokomotivtypen jo være godendt til at køre i Danmark ;-)

Alle lokomotiver godkendt i Tyskland må køre ind i Padborg. Tyske el -lok dog naturligvis kun under tysk kørestrøm.

Reglerne blev ændret for et par år siden. De godkendte lokomotiver skal så køre på en dansk operatørs licens.

.
... og lokomotivførerne skal være uddannet i at køre til Padborg (danske signaler/regler).

--
Svend

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Gæst, 25/6 2015, 13:47 (3227 dage siden) @ Svend

Så må lokomotivtypen jo være godendt til at køre i Danmark ;-)

Alle lokomotiver godkendt i Tyskland må køre ind i Padborg. Tyske el -lok dog naturligvis kun under tysk kørestrøm.

Reglerne blev ændret for et par år siden. De godkendte lokomotiver skal så køre på en dansk operatørs licens.

.
... og lokomotivførerne skal være uddannet i at køre til Padborg (danske signaler/regler).

Nu er du igen ude på dybt vand, Svend Bent... har du hørt om lodsning ind og ud af Padborg?

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Svend, 25/6 2015, 22:16 (3227 dage siden) @ Gæst
redigeret af Svend, 25/6 2015, 22:51

Nu er du igen ude på dybt vand, Svend Bent... har du hørt om lodsning ind og ud af Padborg?

.
Lodser ja men "lodsning" (som du kalder det) ind og ud af Padborg: Hvordan foregår det (hvor står lodsen på hhv af og hvem stiller lods til rådighed) og hvor ofte sker det i givet fald?
Kan du mon svare på det ;-)

Til andre end vores navnløse gæst.
Sikkerhedsreglementet siger bl a :

Lods
Når et tog er planlagt til at køre på en banestrækning, som togets
lokomotivfører ikke har strækningskendskab til, skal toget have lods.
Lodsen skal have strækningskendskab til de banestrækninger,
hvorpå der udføres tjeneste.
Lodsen har da ansvaret for togets sikkerhed.
Lodsen skal give sikkerhedsmeldinger fra toget og skal udføre de
sikkerhedsmæssige opgaver, som er pålagt lokomotivføreren jf.
punkt 9.1.
Lodsen skal
- kunne overvåge togets hastighed
- kunne standse toget
- sikre, at lokomotivføreren hele tiden får tilstrækkelig anvisning med
hensyn til hastighed og nedbremsning samt andre forhold med
betydning for kørslen.
Lokomotivføreren kan have ansvaret for eftersyn af toget og
bremseprøve.
Hvis kommunikationen mellem lods og lokomotivfører ikke foregår
på dansk, skal den ansvarlige jernbanevirksomhed sikre, at
kommunikationen kan foregå på et sprog, hvor sikkerhedsmeldinger
kan udveksles uden risiko for misforståelser.

--
Svend

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Svend, 25/6 2015, 23:23 (3227 dage siden) @ Svend

Jeg kiggede lidt mere i instruktionsstoffet:

SIN siger:

"Krav til kørende personale
Til kørsel over Rigsgrænsen må kun anvendes personale, der er
godkendt til kørsel både på DB Netzs og Banedanmarks
strækninger
."

Gæsten kan måske lige forklare hvordan han mener, det hænger sammen med anvendelse af lods?
Ellers er der sikkert andre der kan ;-)

--
Svend

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Gæst, 26/6 2015, 08:09 (3226 dage siden) @ Svend

Kære Svend.

Den kan ikke reddes, uanfægtet antallet af kommentarer, smileys og links, du henviser til. Brug du hellere tiden konstruktivt. Tag f.eks kontakt til dine kollegaer i Padborg kommandopost for at blive klogere. Hils Hedvig :-)

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Svend, 26/6 2015, 09:59 (3226 dage siden) @ Gæst

Den kan ikke reddes, uanfægtet antallet af kommentarer, smileys og links, du henviser til. Brug du hellere tiden konstruktivt. Tag f.eks kontakt til dine kollegaer i Padborg kommandopost for at blive klogere. Hils Hedvig :-)

.
Du kan altså ikke svare ...... måske (eller sikkert) fordi du ikke ved det .....
Reglen er dog fortsat at en lokomotivfører der kommer sydfra skal være godkendt til (uddannet i) at køre både på DB Netz og Banedanmarks infrastruktur på Padborg station. Alene og uden hjælp.

... og jeg kender ikke nogen Hedvig der arbejder på Padborg station, så du må hilse hende selv.

--
Svend

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Tolpen, 26/6 2015, 10:15 (3226 dage siden) @ Svend

De almindelige regler om lods gælder naturligvis også i Padborg, og der forekommer ofte (dagligt?) lodseri, hvor lodsen enten er med fra Flensburg eller står klar ved det sydlige I-signal.
Da rettidigheden fra det tyske ofte er som vinden blæser, har der også ( jeg kender dog ikke aktuelle eksempler her) været tilfælde, hvor stationsbestyreren har guidet toget ind på plads.

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Svend, 26/6 2015, 12:13 (3226 dage siden) @ Tolpen

Endelig en der vidste noget .....

Det der med "at guide toget på plads" skal der vist ikke tales højt om.

--
Svend

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Gæst, 26/6 2015, 12:35 (3226 dage siden) @ Svend

Endelig en der vidste noget .....

Det samme kan man desværre ikke sige om dig, kære Svend. Det er jo sådan set det samme, jeg har prøvet at forklare dig et par gange nu, uden held.

Fortsat god dag med håb om du er blevet bare lidt klogere.

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Svend, 26/6 2015, 13:24 (3226 dage siden) @ Gæst

Fortsat god dag med håb om du er blevet bare lidt klogere.

.
Tak i lige måde :-) og kør nu forsigtigt med lokomotivet

--
Svend

Observeret i Padborg den 22-06-2015

af Gæst, 26/6 2015, 11:12 (3226 dage siden) @ Svend

Du kan altså ikke svare ...... måske (eller sikkert) fordi du ikke ved det .....

Kære Svend.

Jo, jeg ved rent faktisk hvad jeg taler om, men umiddelbart virker det som om, du er kørt ud på et sidespor. Jeg ved godt du har arbejdet ved banen hele dit liv, men det gør dig altså ikke til et omvandrende leksikon i hvordan tingene udføres til dagligt. Og troede da du kendte Hedvig?! Du har jo tidligere udtalt dig om, hvor fantastisk meget styr der er på tingene hos hele Banedanmark, så gik da som det naturligste i verden, ud fra, at du kendte alle indenfor huset. Det beklager jeg selvfølgelig meget.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak