Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Damplok. trækker 143 godsvogne med containere i to etager (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/6 2015, 23:52 (3220 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 26/6 2015, 00:06

Nogle syn er mere imponerende end andre.

Nu er jeg normalt ikke den, der kolporterer det ene link til Youtube-videoer efter det andet. Men når jeg en sjælden gange støder på noget imponerende - i hvert fald set med mine uvidende øjne - er I tvangsindlagt til at blive delagtiggjort.

Så hvis I vil se en damper trække 143 godsvogne med containere i to etager op ad Archer Hill med 35 miles pr hour, skal I nyde dette syn.

Klik på billedet for at starte videoen.

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Damplok. trækker 143 godsvogne med containere i to etager

af H N Nielsen, 26/6 2015, 01:56 (3220 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Meget indponerende hvordan Big Boy er stærkere en en SD40-2 som her lidt færre heste end MZ serie 1 og 2, og at den stadig bruges. Hvordan kan en motor eller kedel udgøre hvor mange heste Lokomotivet har?

Damplok. trækker 143 godsvogne med containere i to etager

af Morten812 ⌂, Randers, 26/6 2015, 09:25 (3220 dage siden) @ H N Nielsen

Det så kun en Challenger maskine - 'Big Boy's lillebror så at sige.

UP er ved at gøre en 'Big Boy' køreklar, men det er en helt anden sag.

Damplok. trækker 143 godsvogne med containere i to etager

af Jørn Johansen, 27/6 2015, 16:51 (3218 dage siden) @ H N Nielsen

Meget indponerende hvordan Big Boy er stærkere en en SD40-2 som her lidt færre heste end MZ serie 1 og 2, og at den stadig bruges. Hvordan kan en motor eller kedel udgøre hvor mange heste Lokomotivet har?

En SD40-2 har vel samme antal heste som en MZ1/2... Den afgørende forskel ligger i, at det er modulelektronik frem for relæteknik en SD40-2 har. Derfor "-2". Hvis man skal lave en sammenligning, så kan man sige, at en SD40-2 er en MZ1/2 med modulelektronik som på MZ3/4 ;)

Damplok. trækker 143 godsvogne med containere i to etager

af Oversmeden, 27/6 2015, 19:10 (3218 dage siden) @ Jørn Johansen

Det er ligegyldigt om SD40'ern har modulelektronik eller ej - dieselmotoren yder det samme (med alskens forbehold for vedligehold).

Dét som er væsentligt er TRÆKKRAFT og ikke så meget dieselmotorens effekt.
Trækkraften er - med den tids teknik - ligefrem proportional med vægten på de drivende hjul.
Da visse selskaber ønskede tunge lok (= mere trækkraft), så vejer en SD40 ca. 150-180 tons - alt efter udførelse.
UP fik "en del" loko fra opkøbte baner, så tungen skal holdes meget lige i munden når der tales vægt; lokomotiverne var ikke bygget til UP spec. og selv ikke UPs "egne" loko vejede det samme.

Bevares, en "Challenger" har en - tilsyneladene - højere trækkraft end en SD40.
Men!
Det helt korrekte grundlag for at sammenligne damp og diesel er trækkraftkurverne. Det typiske er at damp har meget lidt trækkraft ved lave hastigheder og senere "peaker" kurven inden maks. hastighed nås.
Omvendt med diesel, hvor trækkraften er høj ved lave hastigheder for at aftage med hyperbel-form indtil maks. hastighed nås.
Dette gælder primært for el-loko og dieselloko med elektrisk kraftoverføring (AC eller DC er ligemeget).

Damplok. trækker 143 godsvogne med containere i to etager

af Dampfmeisteren ⌂, 28/6 2015, 23:23 (3217 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, det var imponerende lokomotiver.

En Challenger kunne trække et tog på 3.400 short tons = 3.000 metriske tons op af Sherman Hills 1,14 procent gradient.
En Big Boy kunne trække et tog på 4.800 short tons = 4.300 metriske tons op af Sherman Hill.

Men i virkeligheden var de designet til at køre stærkt henover Wyomings prærie fra Laramie til Green River, hvor de begge kunne trække tog på 120 - 150 godsvogne med 100 km/t over prærien.

Da jeg i 2012 var ved Hermosa Tunnel på Sherman Hill for at tage dette billede:
[image]
trådte jeg i noget sort og blødt, der duftede af kul.
Jeg indså hurtigt at det måtte være røgkammersmuld, der stadig lå langs banen mere end 50 år efter det sidste damptog kørte.

På den anden side, når det så således ud ved passage af tunnelen
[image]
var det måske ikke så mærkeligt at der stadig var røgkammersmuld i 2012...

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Damplok. trækker 143 godsvogne med containere i to etager

af Togtosse, København, 29/6 2015, 13:39 (3217 dage siden) @ Dampfmeisteren

Da jeg i 2012 var ved Hermosa Tunnel på Sherman Hill
trådte jeg i noget sort og blødt, der duftede af kul.
Jeg indså hurtigt at det måtte være røgkammersmuld, der stadig lå langs banen mere end 50 år efter det sidste damptog kørte.
..

Tvivler på at det er så gammelt. Ligesom herhjemme køres der jævnligt museumstog med damplokomotiver i USA (Youtube-klippet med UP-3985 med 143 vogne er fra 1985) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak