Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MZ vs Renfe 333 (Generelt)

af H N Nielsen, 26/6 2015, 02:04 (3226 dage siden)

Hej alle, jeg har tit undret mig over designet på Renfe 333, at den minder meget om MZ mest serie 1 og 2. Har Renfe købt tegningerne af DSB og lavet nogle ændringer dengang?? Renfe 333 er vist nok også fra 70'erne lige som MZ seire 3 og 4. Renfe 333'eren har en GM 16-645 E3 lige som MZ 1 og 2.

http://www.wefer.com/imatges/renfe/333-02.jpg Renfe 333'eren.

http://www.gm-nyt.dk/k/1401x.jpg Og Vores hærlige MZ 1401.

Som i kan se er Renfe 333 også højere end MZ 1 og 2, ligesom MZ 3 og 4 som også er højere end mz 1 og 2.

På forhånd tak :-)

MZ vs Renfe 333

af Peter Christensen, 26/6 2015, 05:23 (3226 dage siden) @ H N Nielsen

DSB har næppe solgt noget som helst til Spanien (MACOSA - som havde GM licens).
Konstruktionen af Mz er helt og holdent Nohabs - og sælge andres konstruktioner skal man være lidt påpasselig med......
Jeg har ikke fundet noget papir herpå, men det forekommer lagt mere sandsynligt at Nohab har lavet en handel med MACOSA.
Næppe ulig den, som i sin tid blev indgået med SAFB i Belgien.

MZ vs Renfe 333

af Ole M, 26/6 2015, 18:42 (3225 dage siden) @ Peter Christensen

Hvor stor er forskellen på de spanske MZ-loko og de danske. Maskineri, førerrum m.m.

MZ vs Renfe 333

af H N Nielsen, 27/6 2015, 12:52 (3225 dage siden) @ Rolf Berg

Mange Tak Rolf :)
Havde faktisk overvejet at læse på Wiki, men tænkte "NEJ" fordi at det altid er helt 100, om hvad de skriver.

MZ vs Renfe 333

af steenth, 27/6 2015, 13:28 (3225 dage siden) @ H N Nielsen

Mange Tak Rolf :)
Havde faktisk overvejet at læse på Wiki, men tænkte "NEJ" fordi at det altid er helt 100, om hvad de skriver.

Kvalitets er meget afhængig af af nogen læser det, rettet fejl der er og tilføjer mere... De mere tekniske artikler er normalt meget pålidelige med oplysningerne.

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak